Ilmavoimien tulevaisuus

Mie oon ajatellut....
C-390 ja C-130 on saman keskenään kaliperin koneita kuin myös Airbus A400M ja Kawasaki C-2 ovat keskenään samaa kaliperia, kun puhutaan kuorman kantokyvystä ja rahtitilan koosta.

Ite tykkään enemmän Kawasakista kuin C-390:stä, mutta todellisuudessa C-390 sopii suomelle paremmin. Oltas yksinään euroopassa Kawasakin käyttäjiä josta seuraa lisäkustannuksia ja hintakin on huomattavasyi kalliimpi.
 
Pohjoismaat puolustusministerit kokoontuivat Helsingissä. Kehittävät ilmavoimien yhteiskäyttöä, koko pohjoismaiden alueella.

 
Tämän takia ainakin itse harkitsin myös Airbus A400M Atlas:ta. Olisi Eurooppalainen ja varmasti luotettava valmistaja. Kaksi kappaletta suuremmalla todennäköisyydellä kykenisi hoitamaan kaikki kuljetustarpeet ison lastikapasiteetin ansiota, kyky myös kuljettaa jopa NH90 toiseen paikkaan jos tarve vaatii. Ja tarvittaessa voi tehdä myös operaatioita päällystämättömiltä kiitoteiltä. Sopisi kyllä siis meillekin, mutta kalliimmaksi kyllä tulisi eli enempään kuin kahteen en näkisi todennäköisesti rahoitusta.

Airbus on siviilikoneiden suhteen luotettava valmistaja, mutta A400:sta ei voi kutsua menestystuotteeksi. Siinä on ollut runsaasti teknisiä ongelmia ja operointikustannukset ovat kalliit - hankintakustannuksesta puhumattakaan. Teknisesti koneessa taas ei hirveästi ole yhtä siviilimaailman koneisiin. C390 nimenomaan on suunniteltu siviilikoneiden pohjalta. Tämä tuo jo selkeitä säästöjä operointikustannuksissa. A400 on käytännössä valmistajamaidensa tuote, joten valtaosalla käyttäjämaista onkin ollut syy tilata konetta ja toki kyseessä on muutoinkin Euroopan suurimmat valtiot. C390 taas on valikoitunut pienempien Euroopan maiden kalustoksi ja tulee varmasti saamaan lisää käyttäjiä Euroopastakin.
 
Mulle ei ihan mahu kaaliin miksi Casat on kohta jo menossa vappucasaan. Kuljetuskoneet kestää yleensä pitkään. Herrasen mukaan niissä on ylläpitovaikeuksia. Ihmeellistä kun kyseessä kuitenkin kokenut valmistaja ja joltisenkin laajalle myyty tuote.
 
Jos ei saa varaosia, niin ei voi pitää konetta lentokuntoisena.

Ihmeellistä jos ei enää saa varaosia.

Eikös tämä ole vielä ihan tuotannossa ja koneitakin on valmistettu pitkälti toista sataa? Ainakin toimituksia on ollut lähivuosina...

Oliko tämäkin ostos siis yksi 2000-luvun alkuvuosien mokista?
 
Pohjoismaat puolustusministerit kokoontuivat Helsingissä. Kehittävät ilmavoimien yhteiskäyttöä, koko pohjoismaiden alueella.

Swedujen juoni kauppaavat kuitenkin vielä jotain Jeesuksen entistä greippiä
 
Mie oon ajatellut....
C-390 ja C-130 on saman keskenään kaliperin koneita kuin myös Airbus A400M ja Kawasaki C-2 ovat keskenään samaa kaliperia, kun puhutaan kuorman kantokyvystä ja rahtitilan koosta.

Ite tykkään enemmän Kawasakista kuin C-390:stä, mutta todellisuudessa C-390 sopii suomelle paremmin. Oltas yksinään euroopassa Kawasakin käyttäjiä josta seuraa lisäkustannuksia ja hintakin on huomattavasyi kalliimpi.
Kawasakeja ei meilläpäin näy, tosin voi olla hyvä pulkka vetää, kuormaa kestää ja lentää loitolle... Millainen lie on kuormata.
Kuormattavuudesta ei ole oikein tietoja C390 osalta, J130 S lentää niin kauan kun saa lunkan edes puoliksi kiinni, vaikka olisi paljonkin ylikuormaa. Kuormaaminen on myös helppoa, ei tarvitse välttämättä mitään erikoisupseerikoulutusta loadmasterille.
Monesti porukka dissaa Herculeksia vanhoina ja epämoderneina, mutta ne paskat vaan on merkittävän helppoja huoltaa ja käyttää... Mutta jospa se C390 olisi varmin, halvin, helpoin, luotettavin.. aika näyttää
 
Turkkilaisten viimeaikaiset kokemukset C-130:stä eivät ole oikein hyvää mainosta konetyypin puolesta, vaikka oikeasti onnettomuuskoneella ei ole kovin paljoa tekemistä tehdasuusien kanssa.

Kone siis hajosi ilmassa kolmeen kappaleeseen, aiemminkin vastaavaa on tapahtunut potkurin(lavan) irrotessa ja katkaistessa rungon pituusjäykisteet.

 
Swedujen juoni, tällä he saavat kurantin ilmapuolustuksen ja voivat samalla jatkaa puuhastelua kehitysmaahävittäjiensä kanssa...
Joooo, jotain käyrää takana..
Mutta toisaalta. Voi olla oikeasti hemmetin hyvä setti pohjoisten maiden tehdä yhteenliittymä ilmavoimissa. Mahdollisesti myös merellisessä ponnisteluista...
 
Turkkilaisten viimeaikaiset kokemukset C-130:stä eivät ole oikein hyvää mainosta konetyypin puolesta, vaikka oikeasti onnettomuuskoneella ei ole kovin paljoa tekemistä tehdasuusien kanssa.

Kone siis hajosi ilmassa kolmeen kappaleeseen, aiemminkin vastaavaa on tapahtunut potkurin(lavan) irrotessa ja katkaistessa rungon pituusjäykisteet.

Aivan, joka koneella ja tyypillä on vikansa, se on päivänselvää. Mutta kyllä noilla on raakaa käyttö historiaa takana lähes joka koneyksilöllä ja ainakin meillä mitä on ollut muinoin noita, niin kyllä ne lastattiin aina aivan pakkiin tavaraa. Kunhan vaan sai rampin kiinni, niin sitten mentiin.
Tutuksi tuli niitä miehistöjä, niin siinä oli semmoinenkin poppoo, jotka oli tehnyt J120.llä niitä JATO kokeita ja kertoivat niistä, että kun JATO raketeilla lyhensivät laskumatkaa, niin kippari sanoi, että lähes joka lasku meni "hyllylle" ja helvetinmoinen Jysäys, kun kone "putosi" viimeiset 6 metriä maahan. Hajosi kuulemma useita koneita täysin resuksi niissä kokeissa.
Aivan säälimätöntä käyttöä ovat saaneet kaikki käytetyt koneyksilöt. Tehdas on vaihtanut pääpaarteita liki jokaiseen koneeseen ja nehän vikautuu just ylikuormaa vuoksi.
 
Back
Top