Intian sotavoimat - yleisketju

Intialla on suuri lahjakkuuspooli, kyllä. Moniko näistä fiksuista jää Intiaan eikä muuta esim. Yhdysvaltoihin?

Googlen ja Microsoftin nykyiset toimarit ovat Intian-Amerikkalaisia. Teknologiapuolella on paljon väkeä Bangladeshista, Pakistanista ja tietty tuolta Intiasta.

Euroopassa ollaan monella tapaa nurkkakuntaisempia mikä johtuu osittain siitä että tämän mantereen isommat valtiot olivat aikoinaan todellisia mahtivaltiota eivätkä ole vieläkään henkisesti sopeutuneet muutokseen minkä toisen maailmansodan loppuminen toi tullessaan.

Katselevat tulokkaita nenänvartta pitkin.
 
Googlen ja Microsoftin nykyiset toimarit ovat Intian-Amerikkalaisia. Teknologiapuolella on paljon väkeä Bangladeshista, Pakistanista ja tietty tuolta Intiasta.

Euroopassa ollaan monella tapaa nurkkakuntaisempia mikä johtuu osittain siitä että tämän mantereen isommat valtiot olivat aikoinaan todellisia mahtivaltiota eivätkä ole vieläkään henkisesti sopeutuneet muutokseen minkä toisen maailmansodan loppuminen toi tullessaan.

Katselevat tulokkaita nenänvartta pitkin.
Kyllä, amerikkalaiset yritykset ja yliopistot ovat lahjakkuuksien houkuttelussa aivan omaa luokkaansa, myös lukuisat eurooppalaiset lahjakkuudet muuttavat Yhdysvaltoihin. Syitä tälle on varmasti useita ja muilla mailla on varmasti paljon opittavaa asian suhteen. Toki myös Eurooppaan muuttaa jonkin verran intialaisia, ajankohtaisena ja hienona esimerkkinä voisi mainita Iso-Britannian sisäministeri Priti Patelin, joka on toisen polven intialainen maahanmuuttaja.
 
Mannertenvälistä Agni V ohjusta kuljettava alusta sekä laukaisutuubi.
EYrzJ-1XQAA_dTc
 
Olisiko OFAB-250-270? Niitä mahtuu tuohon ripustimeen 6 kappaletta. 250:ssä on kahdeksan pyrstösiivekettä ja kaksi pyrstörengasta, 100:ssa (OFAB-100-120) neljä siivekettä ja yksi rengas.

1605465624723.png

OFAB-250-270 vasemmassa laidassa:
EgOXjhOX0AcYciQ


"In the above image of the rear of an OFAB 250-270 at Hmeymim airbase (source) we can see a pair of “tail rings”, and that the rear of the main part of the bomb does not extend to the end of the tail section."

 
INS Vikrant on käytännössä valmis, viime vuoden lopulla saatiin laiturikokeet suoritettua:
Basin_Trials_of_Indigenous_Aircraft_Carrier_2.jpg


Koepurjehdukset alkanevat pian, tuoreehkossa satelliittikuvassa nähdään että lentokansi on jo pinnoitettu vihreällä (harvinainen väri) kitkapinnoitteella ja lentokansimerkintöjäkin on jo maalattu:
EqiYWixXMAENG0n

COVID on tätäkin projektia nyt vielä entisestään viivästänyt, tosin yli 40 vuoden kehitystyöstä paperikonseptista toimivaksi alukseksi saa paljon pistää intialaisten itsensä piikkiin.
 
Aero India 2021 -ilmailunäyttely oli tällä viikolla, ilman yleisöpäiviä. Tässä siellä nähty Tejas-demo. Aika varovaisen oloista lentelyä kyllä vielä, kuten uusilla koneilla tuppaa näytöksissä olemaan.


Erikoisvieraana kävi mm. B-1B, kahden Tejasin saattamana:
Tejas-B1-B.jpg
 
Astra-ohjus bongattu Su-30MKI:ssa:
EjABW3yVkAE4aWp


Ohjus on ilmeisesti pikkuhiljaa tulossa palveluskäyttöön. Ensi vuonna se olisi tarkoitus integroida Tejasiin. Kehitystä vauhditti toissavuonna käyty ilmataistelu jossa Su-30:t eivät voineet ampua takaisin AMRAAMilla aseistettuja vastustajiaan R-77:n lyhyemmän kantaman vuoksi.

Kuten monella muullakin intialaisella asejärjestelmällä, Astralla on ollut mutkikas taival. Ohjuksen konfiguraatio on suunniteltu uusiksi kahdesti. Ensimmäinen versio esiteltiin jo 90-luvulla ja muistutti R-77:ää jolla oli tavalliset takaevät ristikkoevien sijasta:
astra_mockup_1998.jpg

Ohjus oli raskas ja lyhytkantamainen, joten se suunniteltiin uusiksi 2000-luvulla ja muistutti nyt Derbyä tai ylensyönyttä Sidewinderiä:
26.jpg


Tämä ei toiminut sitten ollenkaan joten ohjus laitettiin vielä kerran uusiksi. Viimeisin malli tuo mieleen hoikennetun Buk-ohjuksen:
799px-AstraMk1Missile.jpg


Ilmeisesti se nyt pikkuhiljaa toimii. Ampumakokeita on suoritettu Su-30:sta jo vuosia ja toissavuona saatiin osuma 90km etäisyydeltä. Ohjuksen maksimikantamaksi on arveltu n. 110 kilometriä, eli samaa luokkaa kuin AIM-120C:n vanhemmat versiot. Intialaiset olisivat halunneet integroida ohjuksen Rafaleenkin mutta ranskikset eivät ainakaan vielä suostuneet tähän.

Intialla on ainakin riittävä määrä erilaisia BVR-ohjuksia käytössä:
-R-77
-Mica
-Derby
-Astra
-kohta Meteor
-ja jos valitsevat MMRCAksi jenkkikoneen niin tulee AMRAAM
-ja vanhoja Super 530 ja R-27-ohjuksia lie edelleen käytössä.
 
-ja vanhoja Super 530 ja R-27-ohjuksia lie edelleen käytössä.

Super 530:n mielenkiintoiset seikkailut:

On 15 July 2019, during a police operation in Northern Italy, a functioning Super 530F missile was seized together with firearms. The missile lacked the warhead.[3] The weapons were smuggled by a group of people connected to far-right movements.[4] The missile canister indicated it was originally sold to the Qatari armed forces.[5][6][7] The original contract date with Qatar was October 1980.[8]

Mitäköhän pojat aikoivat tehdä sillä ilman taistelukärkeä? No, yksi kova ohjus löysi tiensä Floridaan:

An S530 missile with a live warhead was discovered at Florida's Lakeland Linder International Airport on 14 August 2020 and had to be removed by explosive ordnance disposal specialists from the U.S. Air Force's 6th Civil Engineering Squadron at nearby MacDill Air Force Base. The missile had been inadvertently shipped to the U.S. defense contractor, Draken International, LLC, an airport tenant.[9]

 
Viraatin romutus hyvässä vauhdissa. Vielä viime vuoden lopussa tehtiin aloite säilytyksestä museoaluksena mutta riittävää varmuutta rahoituksesta ei löytynyt. On suuri sääli ettei näitä brittiläisiä Light Fleet Carrier-mallin aluksia säily yhtään jälkipolville. Yksi menestyksekkäimpiä tukialustyyppejä.


Meanwhile, intialaisilla projektia pukkaa. LCA Naval Tejas oli pannukakku ja sen jatkokehitelmä näytti joltain ihme mutantilta. Onneksi (?) siitä luovuttiin ja on alettu suunnittelemaan omaa tukialushävittäjää, Twin Engined Deck-Based Fighter (TEDBF). Intialaisille pitää aina jakaa plussaa siitä etteivät rupea makeilemaan projektinimissä muotisanoilla kuten "Advanced" tai "Joint" tai "Future" tms.

Moottorina on sama F414 kuin Tejasissa, mutta niitä on kaksin kappalein. Koska koneen pitää pystyä toimimaan STOBAR-aluksilta niin puhina ei saa loppua kesken. Ensilento olisi jo 2026. Aikataulu on optimistinen, mutta avioniikkaratkaisu näyttää pohjautuvan hyvin pitkälle Tejasiin mikä helpottanee kehitystyötä.

EtZ4RiyXMAMJl5Q


tedbf-jpg.13178
 
Viraatin romutus hyvässä vauhdissa. Vielä viime vuoden lopussa tehtiin aloite säilytyksestä museoaluksena mutta riittävää varmuutta rahoituksesta ei löytynyt. On suuri sääli ettei näitä brittiläisiä Light Fleet Carrier-mallin aluksia säily yhtään jälkipolville. Yksi menestyksekkäimpiä tukialustyyppejä.


Meanwhile, intialaisilla projektia pukkaa. LCA Naval Tejas oli pannukakku ja sen jatkokehitelmä näytti joltain ihme mutantilta. Onneksi (?) siitä luovuttiin ja on alettu suunnittelemaan omaa tukialushävittäjää, Twin Engined Deck-Based Fighter (TEDBF). Intialaisille pitää aina jakaa plussaa siitä etteivät rupea makeilemaan projektinimissä muotisanoilla kuten "Advanced" tai "Joint" tai "Future" tms.

Moottorina on sama F414 kuin Tejasissa, mutta niitä on kaksin kappalein. Koska koneen pitää pystyä toimimaan STOBAR-aluksilta niin puhina ei saa loppua kesken. Ensilento olisi jo 2026. Aikataulu on optimistinen, mutta avioniikkaratkaisu näyttää pohjautuvan hyvin pitkälle Tejasiin mikä helpottanee kehitystyötä.

EtZ4RiyXMAMJl5Q


tedbf-jpg.13178

Näyttää siltä, että joku on ottanut Rafalen 3d-mallinnuksen ensimmäiseksi harjoitustyökseen...
 
Viraatin romutus hyvässä vauhdissa. Vielä viime vuoden lopussa tehtiin aloite säilytyksestä museoaluksena mutta riittävää varmuutta rahoituksesta ei löytynyt. On suuri sääli ettei näitä brittiläisiä Light Fleet Carrier-mallin aluksia säily yhtään jälkipolville. Yksi menestyksekkäimpiä tukialustyyppejä.


Meanwhile, intialaisilla projektia pukkaa. LCA Naval Tejas oli pannukakku ja sen jatkokehitelmä näytti joltain ihme mutantilta. Onneksi (?) siitä luovuttiin ja on alettu suunnittelemaan omaa tukialushävittäjää, Twin Engined Deck-Based Fighter (TEDBF). Intialaisille pitää aina jakaa plussaa siitä etteivät rupea makeilemaan projektinimissä muotisanoilla kuten "Advanced" tai "Joint" tai "Future" tms.

Moottorina on sama F414 kuin Tejasissa, mutta niitä on kaksin kappalein. Koska koneen pitää pystyä toimimaan STOBAR-aluksilta niin puhina ei saa loppua kesken. Ensilento olisi jo 2026. Aikataulu on optimistinen, mutta avioniikkaratkaisu näyttää pohjautuvan hyvin pitkälle Tejasiin mikä helpottanee kehitystyötä.

EtZ4RiyXMAMJl5Q


tedbf-jpg.13178
Tuolla kuormalla joko lentoaika lasketaan minuuteissa tai tuo ilmatankkauspuomi on kovassa käytössä!
 
Noh kyllä sielläkin sillon tällöin... https://en.wikipedia.org/wiki/HAL_AMCA
Tuokin oli oli alunperin Medium Combat Aircraft muttei vissiin oikein edistynyt niin laitettiin 'Advanced' että antaisi vaikutelman että hiljaa hyvää tulee :) Niin ja Tejasin jatkokehitelmähän on 'Medium Weight Fighter'. Intian avaruusohjelmassa on myös mainion minimalistisia nimiä: kantoraketti on "Satellite Launch Vehicle" ja miehitetty avaruusohjelma on "Human Spaceflight Programme".
Sodankylän uuden liikuntahallin nimeksi valittiin 'Sodankylän liikuntahalli'.

Aika derivatiivinenhan tuo TEDBF ulkoisesti on. Rafale-vaikutelmaa lisää ilmavoimille tarkoitetun version nimi: ORCA eli Omni-Role Combat Aircraft:
640px-Orca-tejas.jpg
 
Back
Top