Tukialuslennosto-uutisia...
MRCBF (Multirole Carrier Borne Fighter) etenee, tavallaan. Eli alkuperäinen suunnitelmahan oli tilata 57 ulkomaista laivastohävittäjää korvaamaan MiG-29K ja Naval LCA. Konemäärää leikattiin 36:een, ja nyt edelleen 26:een. Suunnitelmien muuttumiseen on useita syitä...
-Tärkeimpänä laivaston luottamus omaan TEDBF-hävittäjään. Projekti on nyt virallisesti hyväksytty, ensilento 2026 ja laivuepalvelukseen 2032.
-Laivasto arvelee että pienempi tilaus on nopeampi ja helpompi saada poliittisesti läpi. Kun kyseessä on välityyppi, niin sen valinnassa ei voi jahkailla vuosikymmeniä.
-MRCBF:n vaatimukset ovat aika hankalia. Pitäisi mahtua nykyisten tukialusten hisseihin, CATOBAR-kykyinen (siltä varalta että laivasto saa rakennettua tällaisen tukialuksen) ja tarvitsisi olla myös kaksipaikkainen versio. Mikään kone maailmassa ei sovi näihin vaatimuksiin:
*nykyisten tukialusten hissit on suunniteltu MiG-29K:lle ja LCA:lle. Naval Tejas oli kuitenkin täysi susi. Super Hornetin kärkiväli siivet taitettuna on noin 10 metriä ja Rafalen 11 metriä (Rafalessa ei taittomekanismia). Nämä eivät mahdu
Vikramadityan hisseihin mitenkään.
Vikrantissa on kannen sivussa olevat hissit joten ne eivät ole ihan yhtä tiukkoja, mutta länsikoneet eivät silti ilmeisesti mahdu niihin ilman kikkailuja.
*Rafale M:stä ei ole kaksipaikkaista versiota.
*viime vuonna Intia teki tietopyynnön mahdollisista MiG-29K:n lisätoimituksista, lähinnä kai korvaamaan menetyksiä ja varakoneiksi, kun toinen tukialuslennosto perustetaan. Se ei kuitenkaan ole CATOBAR-kelpoinen ja muutenkin laivasto haluaa modernimman koneen.
Tänä vuonna lennetään Intiassa hyppyritestit Rafalelle ja Super Hornetille (maahyppyristä, ei tukialukselta). Sillä välin MiG-29K:ta
modernisoidaan, varma tieto on ainakin uusi tehtävätietokone, laserohjattu Griffin-pommi & maalinosoitussäiliö (Litening huhuttu), mahdollisesti Astra-ohjuksen integrointi ja tutkan korvaaminen intialaisella Uttam-tutkalla.
TEDBFiä on syytetty Rafale-kopioksi, onhan niissä vähän samaa näköä.