ak.tied
Greatest Leader
Se on hurja tunne varsinkin kopterin puikoissa kun lennetään mittaria ja pidemmän kaarron aikana tulee asentotajun menetys ja pitää vain luottaa pfd-näyttöön, vaikka kuinka tuntuu oudolta. Tuossa on lopputulema aina juurikin tuo tonttiin lentäminen, jos alkaa lentämään perstuntumalla eikä luota mittareihin. Ei varmaa tietoa mutta tullut vastaan, että tämä onnettomuuskopteri ei olisi ollut edes IFR-, eli mittarilentosertifioitu.
Luulisi kyllä, että noin arvovaltaista lastia kuljettava kopteri olisi edes jokseenkin sinne päin sertifioitu tai mielellään vimosen päälle. Samoin lentäjä sellainen, joka ei käyttäydy kuin uusilo kun homma menee mittarilennoksi.Se perus juttu, joka ensin opetetaan" Mittarit on aina oikeassa, kartta valehtelee..." Tässä tapauksessa lentäjän perstuntuma valehtelee, mittarit on oikeessa.... Se asentotaju menee melko helpostikkin....
Montakin muuta riskienhallinnallista virhettä tässä tuntuu sattuneen, kuten eilen jo ihmeteltiin. Kaipa se johtava ajatus sitten on ollut, että perinteet velvoittaa ja allah suojelee.