Iranin hyökkäys Israeliin

Se on hurja tunne varsinkin kopterin puikoissa kun lennetään mittaria ja pidemmän kaarron aikana tulee asentotajun menetys ja pitää vain luottaa pfd-näyttöön, vaikka kuinka tuntuu oudolta. Tuossa on lopputulema aina juurikin tuo tonttiin lentäminen, jos alkaa lentämään perstuntumalla eikä luota mittareihin. Ei varmaa tietoa mutta tullut vastaan, että tämä onnettomuuskopteri ei olisi ollut edes IFR-, eli mittarilentosertifioitu.

Se perus juttu, joka ensin opetetaan" Mittarit on aina oikeassa, kartta valehtelee..." Tässä tapauksessa lentäjän perstuntuma valehtelee, mittarit on oikeessa.... Se asentotaju menee melko helpostikkin....
Luulisi kyllä, että noin arvovaltaista lastia kuljettava kopteri olisi edes jokseenkin sinne päin sertifioitu tai mielellään vimosen päälle. Samoin lentäjä sellainen, joka ei käyttäydy kuin uusilo kun homma menee mittarilennoksi.

Montakin muuta riskienhallinnallista virhettä tässä tuntuu sattuneen, kuten eilen jo ihmeteltiin. Kaipa se johtava ajatus sitten on ollut, että perinteet velvoittaa ja allah suojelee.
 
Tuo GPS häirintä tuntuu ihan järkeenkäyvältä syyltä, siis tietty pohjalla on 2km korkeus, huono lentosää ja vaikeat olosuhteet (vuoristo, ilmanpaineen ja tuulien vaihtelut, huonot radio yhteydet ja niin edelleen).

Mutta miksi ei lehdistö pohdi asiaa GPS häirinnän kannalta ? Siis GPS voi olla ainoa tapa suunnistaa tuolla ? Miksi kaikki veikkaa vain Mossadia ?

Vai menikö se niin että jos Hamas vahvistaa että se oli Mossad niin silloin se on ryssä-logiikan mukaan aina Ryssä ?
 
En ole lentäjä, mutta käsitykseni mukaan kukaan ei lennä pelkästään GPS:n mukaan. GPS on lentoliikenteessä pelkkä ylimääräinen apu eikä pääasiallinen navigointiväline. Syy on juurikin tuo GPS:n herkkyys häiriöille. Liikennelentokoneissa on käytössä mm inertiasuunnistus, mutta epäilen että sellaista ei ole tuollaisessa kevyessä helikopterissa. Radiomajakat on toinen jota käytetään.

Bell 212 helikopterissa on kaikkitietävän internetin mukaan mittarilentovalmius, mutta mittarilentäminen vaatii tuossa kopterissa kaksi lentäjää. Sitä en tiedä montako lentäjää tuolla turmalennolla oli, mutta yksi lentäjä on siis liian vähän. Asia korostuu vuoristoisilla seuduilla, joissa koko ajan täytyy tietää sentilleen missä mennään.

Mutta oli mikä oli, niin ei ollut ensimmäinen kerta kun tullaan tonttiin sumussa vuorenrinteeseen. Eikä varmasti viimeinen.
 
Karthagolainen parturini kertoi tässä äsken että oli lukenut että amerikkalaiset ja Israel pudottivat kopterin ohjuksella, seuraa arabi ja berberikanavia

Työkaveri näyttänyt videoita kopterin pudotuksesta, vaan en ihan usko että ovat aitoja. Saman näköistä maastoa kyllä ja sumuakin, mutta on kait nuita vastaavia pudotuksia ennenkin tapahtunut. Pudotus oli kuvattu kopterin sisältä. En tiedä mistä kaiveli sen videon ja todennäköisesti ei ole aito kun ei ole missään uutisissa näkynyt. Videolla näytti niin kuin koneessa olisi ollut jotain vikaa. Näkyvyyttä kuitenkin oli kohtalaisen hyvin, eli ei lentänyt suoraan maahan vaan koukkasi takasin päin ja jotenki vajosi alas.
 
Back
Top