Joku mua vähän nyt ärsyttää tuossa GBU-57A/B -uutisoinnissa ja keskustelussa. En oo ihan terävin kynä noissa nojatuoli-OSINT-fysiikkapohdiskeluissa, mutta "uppoaa 60 metriä kallioon" kuulostaa mun mielestä ihan täydelle bullshitille. Ei meinaan ainakaan suomalaiseen kallioon.
Kaikki tietää miltä toi GBU näyttää, siitä on ihan valokuvia, ja sen mitat on ihan julkista tietoa, samoin kuin massa. Ilmanvastuskerrointa joutuu vähän arpomaan, mutta jos heittää vaikka hihasta 0,15 niin tuskin menee täysin metsään (en tiedä muutenkaan skaalautuuko tuo kovin hyvin yliääninopeuksille) - jolloin mun laskurin mukaan terminaalinopeus nousis jonnekin 3000km/h paikkeille. 13 tonnin pommilla se on tietenkin aika messevä mäjäys, mutta ei kyllä sellainen millä upotetaan puikko useita kymmeniä metrejä kiinteään materiaaliin.
Mä en usko myöskään mihinkään termobaariseen räjähteeseen noissa, se mitä mä niistä oon yrittänyt ymmärää on että niissä ensin pienemmällä latauksella aerosolisoidaan nestemäinen räjähdysaine, joka sitten aerosolipilven levittyä (joskus saman sekunnin sisällä varmaan) räjäytetään. Tällä saadaan pari etua, pääasiallinen tarkoitus on se, että saadaan enemmän bang-for-the-buck koska räjähtävä aine voi käyttää hapettimena ympäröivää ilmaa, ja paukusta saadaan kertaluokkia suurempi kuin pelkkä räjähteen massa antaisi myöten. Ja sitten se, että se rajallisesti tunkeutuu suojien sisälle, mikä vähentää perus bunkkerien ja kolojen suojausvaikutusta.
Ja sitten MOB, joka tunkeutuu kineettisellä energialla luodin tavoin maahan, ja jättää peräänsä kapeahkon tunkeutumisaukon - eihän siellä ole mitään tilaa minne FAE:n aerosoli pääsisi leviämään, saati sitten riittävää määrää ilmaa isohkolle FAE -paukulle.
Pikemminkin uskoisin tuossa siihen, että se MOB puskee kallioon kuin suppo hanuriin, ja sitten kun vauhti pysätyy siellä enemmän tai vähemmän kiinteässä materiaalissa, se varsinainen räjähde lähtee, ja koska se pommi on kaikista muista suunnista kuin ylhäältä tiiviisti junttautuneena kiveä vasten, se räjähdys tekee ympäröivää materiaalia pitkin etenevän paineaallon (varmaan vielä mahdollisimman hyvin alaspäin suunnattuna), joka voi edetä kiinteässä materiaalissa pitkänkin matkaa, kunnes se löytää avoimen tilan jonne purkautua... Vrt. vaikkapa HESH ammukset.
Mutta sitten Fordow:n ongelmat... Iranilaiset ei ole mitään täysiä idiootteja, ja uraanin rikastaminen on pätkän vertaa hankalampaa puuhaa kuin bunkkerien rakentaminen (vrt. natsit, osas rakentaa bunkkereita - ei osanneet rakentaa ydinaseita). Olisin vähän hemmetin yllättynyt, jos niiden ilmastointiputket olis kopioitu kuolontähdeltä ja niitä pitkin vois tipauttaa pommit sisään - tai ne olis sellaiset mitkä imaisevat FAE:n aerosolit / kemialliset aseet / pintaräjäytetyn taktisen ydinaseen laskeumat suoraan sisään. Joku enemmän bunkkereita rakennellut voisi varmaan asiaa valaista (niitä osataan täälläkin rakennella varsin pätevästi), mutta luulisin että noissa ilmastointivehkeissä on filtterit SEKÄ ylipainesuojat, ja putket kulkee ainakin muutaman mutkan kautta.
Sitten toinen juttu on se, onko varsinaisten tuotantotilojen sijainti selvillä. Tuskinpa sisäänmenoaukot on suoraan tuotantotilan yläpuolella, ja tuskinpa sinne mennään suoraa luolaa pitkin. Tuotantotilan yläpuolella ei varmasti ole pinnalla minkäänlaista merkkiä mistä sijainnin voisi päätellä. En tiedä mihin asti IAEA:n tyypit on päässeet. No, tuskin jenkit noita pommeja summassa pudottelee, joten olettaisin että Mossadin velhot on onnistuneet jostain loitsineet tarkat koordinaatit selville.
Koska Iranilaiset varmasti tiesi että jenkeillä on (varmaankin nimenomaan tuota laitosta silmällä pitäen suunniteltu) pommi, niin kuvittelisin että siellä on myös tehty noi tuotantotilat kaksikerroksisiksi, joten kun tuo MOB:in paineaalto löytää bunkkerin, niin se katto romahtaa sisään tyhjässä(?) tilassa joka on nimenomaan tarkoitettu tuon räjähdysenergian absorbointiin, ja varsinainen tuotantotila on vielä alempana.
Mutta eivätpä ole amerikkalaisetkaan (presidenttiä lukuunottamatta) täysiä idiootteja, joten siellä on nuo jutut varmaan mietittynä, ja usean pommin yhdistelmällä on varmasti koitettu noita mahdollisia puolustussysteemejä mitigoida.
Isoimpia ongelmiahan tuossa on BDA, mistä hemmetistä tietää mitä siellä maan sisässä on pommien pudottua tapahtunut, ja miten laajaa tuho oli?