Sama pisti silmään. Aivan kuin screenin edessä tehty.
Juuri sen vuoksi mä rupesin tota pikkuisen tarkemmin katsomaan kun se näytti aika paljon green screeen -tuotannolta.
Jos katsoo alkuvaihetta, niin juontajaan liittyvissä ääriviivoissa näkyy varsin selvää haloa. Sitä ei kuitenkaan voi pitää todistusvoimaisena koska haloa näkyy myös luotiliivin ja pinkin paidan rajalla.
Sekin pistää silmään, että malli on aivan kuin suurinpiirtein normaalipolttovälin (=polttoväli lähellä kennon lävistäjää) kuvakulmalla ja tausta taas vähän kuin loivalla laajiksella kuvattu.
...omaan valokuvausta harrastavaan silmään tämä taas vaikuttaa ihan pätevältä.
Taustan "matalampi resoluutio" selittyy objektiivin hienoisella bokehilla, eli tarkennusalue on reporterissa ja tausta on sumeampi
Kuulostaa aivan siltä kuin sekoittaisit syväterävyyden ja bokehin toisiinsa.
(Niille jotka eivät tunne asiaa: Syväterävyydellä viitataan siihen etäisyysväliin, jonka sisällä kuva on jollain tietyllä polttoväli-etäisyys-kennokoko-aukko -yhdistelmällä terävä. Bokeh taas on terävyysalueen ulkopuolelle jäävän alueen eli epäterävyysalueen laadullisia ominaisuuksia käsittelevä termi. Visuaallinen rauhallisuus tai rauhattomuus etenkin epäterävien kontrastien muodon suhteen on siinä keskeisin asia.)
Jos reportterissa on outoja valoja, niin saattavat aina käyttää lisävalaistusta kuvatessa jos halutaan täyttää varjoja.
Kyllähän toi näyttää siltä että siinä olisi käytetty filliä. Silti jää vähän epäuskottava fiilis.
- Varjojen vaakasuorat linjat ovat terävähköt, pystysuorat pehmeämmät. (Suorakaiteen muotoinen lediboxi vaakasuorassa?)
- Juontajan liikkeen tuottaman epäterävyyden määrä ja laatu kertoo, että aika on noin 1/50s. (Niillä kieppeillä se olisi muutenkin.) Lähi-Idän lähes pilvettömässä myöhäisen iltapäivän auringossa ja pienellä aukolla kuvattuna fillerin pitäisi olla varsin voimakas jotta juontaja valaistuisi noin selvästi taustaa paremmin.
- Kamera kiertää savupatsasta kohti sen kohdan yli, jossa filli olisi. Pannauksen aikana ei näy sen enempää täytevalon vaikutusta kuin itse valoakaan. Toki mahdollista että ne metalliset kolinat tulisivat valoständin ja valon poistamisesta, mutta vähän rupeaa menemään oudoksi.
- Reportterin nimeä ei mainita. Näyttää osaamattomalta, kokemattomalta ja paikalliselta muslimitytöltä. Se, että Guardianin kokoinen pulju lähettäisi toimittajan nimeä mainitsematta matskua maailman huomion polttopisteestä ei kertakaikkiaan mahdollista ellei asiassa ole jotain pielessä.
- Yksi lukemattomia outouksia selittävä tekijä voisi olla se, jos kamera on poikkeuksellisen korkealla ja tytsy seisoo jollain korkeahkolla korokkeella tai portaikolla. Aika moni seikka viittaa siihen suuntaan - myös tytön aito pelko.