Itämeren turvallisuustilanne

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Liettua miinoittaa ja linnoittaa Venäjän ja Valko-Venäjän vastaiset rajansa kymmenen vuoden aikana noin miljardilla. Lisäksi alueita suojataan ELSOlla sekä valvotaan monipuolisella tiedustelulla.

Tästä voisi ottaa kopin täälläkin.

Puolet Venäjälle vievistä teistä kaivetaan pois, sillat puretaan ja tierummut kaivetaan pois, teitä metsitetään ja niille tehdään panssariesteitä, kaivantoja sekä PST-miinoja rajalta alkaen.

Linnoitteita avainkohteisiin laajasti ja monipuolisesti sekä valmius miinoittaa henkilömiinoilla sitten kun tarve tulee ja Ottawasta on irtauduttu. Älykkäitä miinoja sekä perinteisiä.

ELSO, drooni- ja elektroninen valvonta ja kyky tehdä laajalla lennokkimäärällä ensi isku rajan kummalle tahansa puolelle paskan lentäessä tuulettimeen.

Jotain tuollaista pitäisi tehdä eikä pyöritellä peukaloita.

 
USAlainen Saildrone avaa Euroopan pääkonttorin Tanskaan, Tanskan valtion investointirahaston tukemana. Idea on ilmeisesti alkaa valvomaan Itämeren ja Pohjanmeren kriittistä infrastruktuuria purjedroneilla, joissa on sensorit pinnalle ja pinnan alle. Miehittämätön valvontaratkaisu mahdollistaisi 24/7 läsnäolon kriittisimmillä alueille (pl. talvet).

MUOK: 4 alusta on tulossa jo. VILNIUS, Lithuania — U.S.-based Saildrone will deploy four large unmanned surface vessels in Danish waters next month to conduct maritime surveillance missions and help protect critical undersea infrastructure.

US company Saildrone has unveiled the closing of a $60 million investment round led by the Export and Investment Fund of Denmark (EIFO) to support maritime defense in Europe.

As disclosed, investment will be used to bring Saildrone technology to Europe to address the urgent need for maritime security for critical infrastructure and wider defense applications.


According to Saildrone, the Baltic, North Sea, and European Arctic waters are currently facing unprecedented threats, and the need for persistent maritime domain awareness has never been greater.


The company’s unmanned surface vehicles (USVs) use sensors, combined with proprietary AI algorithms, to give a full picture of the maritime environment above and below the sea surface.


“I am thrilled to partner with EIFO and the Danish government to establish Saildrone’s European headquarters in Copenhagen, Denmark,” said Richard Jenkins, Saildrone’s founder and CEO.


“Denmark’s unique geographic and political position at the heart of northern Europe makes it the perfect place to establish our European headquarters and operational hub.”


Saildrones are outfitted with sensors tailored for maritime security, enabling autonomous detection, tracking, and classification of contacts to counter illegal activity at sea, safeguard territorial waters, and protect critical infrastructure.

With advanced sensors optimized for undersea monitoring, Saildrone USVs autonomously detect activity from the surface to the ocean floor to enhance maritime security at a fraction of the cost of manned platforms, operating effectively in the most demanding maritime environments

1747228857850.webp

 
Viimeksi muokattu:
Tämän päivän twitter-tapahtumien yhteenvetoa virossa

- viron merivartiosto tai merivoimat pyrkinyt pysäyttämään Gabonin lipun alla olleen ryssän varjotankkerin 'Jaguar' viron aluevesillä, koska epäilyttävä käytös
- tankkeria suojaamaan on ryssä lähettänyt suhoin, lähteestä riippuen su27 tai 35, joka on tuolloin viron aluevesillä ollutta tankkeria suojannut uhkailemalla paikalla, siis viron ilmatilassa
- Suomessa on päivällä ihmetelty kovia pamauksia ainakin Hämeenlinnassa, myöhemmin todettu että ilmeisesti Hornetilla ollut kiire... eli Ilmavoimat on ilmeisesti lähtenyt ripustimet täytettynä suojaamaan viron merellisiä viranomaisia
- tankkeri ei suostunut pysähtymään tai virolaisilla meni pupu pöksyyn ja päässyt livahtamaan Suursaareen tietämille, ehkä ryssän aluevesille tai ainakin pois viron vesiltä

Tämä on omien havaintojen ja @ProFin twiitin tietojen perusteella käsitys... osint-langanpäiden yhdistelyä... korjatkaa ja täydentäkää tarvittessa

Tällaisesta ne itämeren jännitteet eskaloituu -- ja se olisi voinut tapahtua tänään.


 
Viimeksi muokattu:
Tässä vaiheessa voi muistella Airiston Helmen "ratsiaa" jossa jopa ilmatila suljettiin ja paikalla oli ns. riittävästi voimaa. Lähinnä siis oppia Virolle, eli paikalla pitää olla riitävästi voimaa ja tilanteeseen varautua. Noloa NATO:lle että ryssän suhistimella ei huutanut tutkalukitusvaroitin heti kun edes yrittää paikalle.

Ei rikolliselle saa jättää mahdollisuutta selvitä voimankäytöllä. Tärkein pointti jolla ehkäistään sen rikollisen voimankäyttöyritys etukäteen. Ellei sitten haettu tahallaan tilannetta.
 
Tässä vaiheessa voi muistella Airiston Helmen "ratsiaa" jossa jopa ilmatila suljettiin ja paikalla oli ns. riittävästi voimaa. Lähinnä siis oppia Virolle, eli paikalla pitää olla riitävästi voimaa ja tilanteeseen varautua. Noloa NATO:lle että ryssän suhistimella ei huutanut tutkalukitusvaroitin heti kun edes yrittää paikalle.

Ei rikolliselle saa jättää mahdollisuutta selvitä voimankäytöllä. Tärkein pointti jolla ehkäistään sen rikollisen voimankäyttöyritys etukäteen. Ellei sitten haettu tahallaan tilannetta.
Hyvä pointti.
Hyvä kuitenkin, jos siellä kuitenkin käytiin muskelia näyttämässä Hornetin toimesta. Oli sitten vastapuolella Flanker tai Flanker-E.
Kyllä ne molemmat Amraamia tottelee.
 
Tämän päivän twitter-tapahtumien yhteenvetoa virossa

- viron merivartiosto tai merivoimat pyrkinyt pysäyttämään Gabonin lipun alla olleen ryssän varjotankkerin 'Jaguar' viron aluevesillä, koska epäilyttävä käytös
- tankkeria suojaamaan on ryssä lähettänyt suhoin, lähteestä riippuen su27 tai 35, joka on tuolloin viron aluevesillä ollutta tankkeria suojannut uhkailemalla paikalla, siis viron ilmatilassa
- Suomessa on päivällä ihmetelty kovia pamauksia ainakin Hämeenlinnassa, myöhemmin todettu että ilmeisesti Hornetilla ollut kiire... eli Ilmavoimat on ilmeisesti lähtenyt ripustimet täytettynä suojaamaan viron merellisiä viranomaisia
- tankkeri ei suostunut pysähtymään tai virolaisilla meni pupu pöksyyn ja päässyt livahtamaan Suursaareen tietämille, ehkä ryssän aluevesille tai ainakin pois viron vesiltä

Tämä on omien havaintojen ja @ProFin twiitin tietojen perusteella käsitys... osint-langanpäiden yhdistelyä... korjatkaa ja täydentäkää tarvittessa

Tällaisesta ne itämeren jännitteet eskaloituu -- ja se olisi voinut tapahtua tänään.


Tässä vaiheessa voi muistella Airiston Helmen "ratsiaa" jossa jopa ilmatila suljettiin ja paikalla oli ns. riittävästi voimaa. Lähinnä siis oppia Virolle, eli paikalla pitää olla riitävästi voimaa ja tilanteeseen varautua. Noloa NATO:lle että ryssän suhistimella ei huutanut tutkalukitusvaroitin heti kun edes yrittää paikalle.

Ei rikolliselle saa jättää mahdollisuutta selvitä voimankäytöllä. Tärkein pointti jolla ehkäistään sen rikollisen voimankäyttöyritys etukäteen. Ellei sitten haettu tahallaan tilannetta.
Osoittaa keskeisesti myös omien jokasään (siis jäissäkin liikkuvien) sotalaivojen tarpeen. Jos sotalaivan keulatykki osoittaa komentosillalle, on toimenpiteiden kohteena olevalla aluksella vähän enemmän intoa totella.

Virollekin voisi olla hyvä tilata "Virumaa" eräältä naapuriltaan, nythän heidän laivastonsa koostuu lähinnä miinasodankäynnin kalustosta, jonka raskain tykkiase on suomalainen laiva-Sergei. Aina ei ole liittolaismaat apuna.
 
Osoittaa keskeisesti myös omien jokasään (siis jäissäkin liikkuvien) sotalaivojen tarpeen. Jos sotalaivan keulatykki osoittaa komentosillalle, on toimenpiteiden kohteena olevalla aluksella vähän enemmän intoa totella.

Virollekin voisi olla hyvä tilata "Virumaa" eräältä naapuriltaan, nythän heidän laivastonsa koostuu lähinnä miinasodankäynnin kalustosta, jonka raskain tykkiase on suomalainen laiva-Sergei. Aina ei ole liittolaismaat apuna.

Eikö tässä nyt keskeinen juttu ole, että virolaiset pyysivät alusta eikä pyynnön taustalla ollut mitään konkreettista yritystä? Videolla näkyvä kuljetuskone lienee Viron ilmavoimien M28 Skytruck, mutta sieltä ei hypätty varjoilla aluksen kannelle. Vastaavasti helikopterikin kävi vain näyttäytymässä. Pinta-alus oli ilmeisesti EML Raju, mutta yritettiinkö sieltäkään konkreettisesti nousta kyytiin...

Enemmän riskiottoa ja vähemmän toiveita. Niin ne hommat hoidetaan.
 
Venäjä hämmentää Itämerellä. 22 pitkäkestoista vaara-ilmoitusta.

Venäjältä laaja vaaratiedote Suomenlahdelle​

Kuukausia kestävä vaaratiedote annettiin maanantaina Suomenlahdella liikkuneille aluksille.

Suomenlahdella merenkulkijoiden kansainväliseen merivaroitusjärjestelmään tuli maanantaina mystinen vaaratiedote Venäjältä.

Merivaroituksessa ilmoitetaan vaarasta merenkululle. Vaaran syytä ei ole kerrottu. Vaara-alueeksi on listattu 22 koordinaattia itäisellä Suomenlahdella. Tiedotteen mukaan vaara on voimassa syyskuuhun asti kyseisillä alueilla.

Kun Venäjän vaaratiedotteen koordinaatit paikansi kartalle, kävi ilmi, että vaara-alueet koskevat Venäjän aluemeren reunamia sekä Venäjälle kuuluvia Suomenlahden ulkosaaria. Yksi niistä on Suomen mantereesta 55 kilometrin päässä oleva Suursaari, jossa Venäjän asevoimat on vahvasti läsnä.

Vuosi sitten Venäjä järjesti Suomenlahdella rajaselkkauksen, kun maan puolustusministeriö kertoi päätösluonnoksessaan Itämeren merirajojen siirtämisestä yksipuolisella ilmoituksella. Siirto olisi vaikuttanut muun muassa Suomen ja Venäjän välisiin merirajoihin.


Haastatellun kapteenin mukaan jokinlainen peli on käynnistymässä.

Saa nähdä, päästävätkö he omia laivojaan sinne. Jos näin käy, se pistää miettimään vielä enemmän.

 
Vaara-alueet ovat jutun mukaan voimassa syyskuuhun. Liittyykö Zapad 2025 tähän?
 
Onhan tuollaisessa laivan pysäytysyrityksessä kieltämättä ainekset kaikenlaiseen isompaan soppaan. No tietysti ensinnäkin jos mennään, niin sitten mennään päättäväisesti ja se laiva pysähtyy. Eli mukaan isompaa kanuunaa jolla ampua varoituslaukaus keulan eteen ja kopterilla ukot kannelle, ennen kuin edes huomaavat mitä tapahtuu. Sitten kun ryssä näköjään alkaa omia koneitaan lennättämään paikalle, niin mukaan vaikka virka-apuna suomesta Hornet parvi tai paikalle joku naton sotalaiva jolla voi sitten maalailla ryssän suhistinta.

Mutta siis ne mahdollisuudet on isompaan. Tuollaisessa tapauksessa vaikka sitten ryssän kone ampuukin sen hekon alas ja sitten Hornet ampuu ryssän alas. Tai pysäytettävässä laivassa onkin ryssien omia tai muualta palkattuja "turvamiehiä" ja raatoa alkaa tulemaan ja kohta koko laiva tulessa oli syynä sitten laukaustenvaihto tai ryssien lavastus.
 
Tietääkö joku mistä tuollaisen vaaratiedotteen voisi löytää? Mielenkiinnosta voisi täppiä ne paikat kartalle.
Löysin.

121537 UTC MAY
PETERSBURG NAV WARN 107/25 EASTERN GULF OF FINLAND. 1. AREAS TEMPORARILY DANGEROUS FOR SHIPPING142100 UTC MAY TO 012100 UTC SEPA. 60-29-56N 028-00-00E 60-28-32N 027-58-33E60-23-19N 027-57-23E 60-12-34N 027-40-38E60-06-19N 026-57-33E FURTHER ALONG THE COASTLINEGOGLAND ISLAND TO 60-00-54N 026-59-03E60-00-23N 026-58-50E 60-02-17N 026-35-02E60-00-22N 026-21-44E FURTHER ALONG THE STATE BORDEROF RUSSIAN FEDERATION WITH FINLAND TO60-32-41N 027-47-54E FURTHER ALONG THE COASTLINE TO60-29-56N 028-00-00EB. 59-28-43N 028-03-02E 59-28-38N 028-02-35E59-29-15N 027-58-01E 59-33-00N 027-48-50E59-39-04N 027-22-56E 59-37-13N 027-02-57E59-40-07N 026-49-23E 59-49-16N 026-37-46E59-57-13N 027-00-52E 59-54-12N 027-02-01E59-49-56N 027-11-37E 59-30-40N 028-04-32EFURTHER ALONG THE COASTLINE TO 59-28-43N 028-03-02E2. CANCEL 012200 UTC SEP
 
Tässä rauhaa rakastavan naapurimme ilmoittamat vaaran paikat syyskuuhun saakka.

1747307808308.webp


Pika-analyysi:

Merenkulun pääväylä Suursaaren eteläpuolella on käytännössä tukittu. Pyrkivätkö ohjaamaan liikenteen etelä vai pohjoiskautta?

Niin Suomen kuin Viron rajan tuntumaan ja osin aivan rajaan kiinni, on ilmoitettu useita vaara-alueita.

Saattaa olla Virolahden suunnassa kuhinaa Zapadin tienoilla.

Mukaan vielä 2024 venäjän ilmoittamat aikeet merirajojen siirrosta. Tuoksahtaa nenään tämä.

1747308312960.webp
 
Viimeksi muokattu:
Tätä peliä voi pelata muutkin. Viro ja Suomi voisivat kanssa kattella tuohon lisäykseksi sopivia paikkoja, saadaan merenkulku tukkoon.
 
Skenaario:

Maihinnousut Virolahdelle ja Narvaan.

Suursaari ja Suursaaren länsipuolella olevat laivasto-osastot suojaavat maihinnousuja.

Vaarapaikka Virolahdella on parin sadan metrin päässä Suomen rajasta, siinä on hiekkarantaa satelliittikuvan perusteella. Sama koskee Narvan suuntaa, rajalla hiekkarantaa.
 
Viimeksi muokattu:
Selvisihän se syy tänään, miksi Kymenlaakson rannikolla oli pilvisestä säästä huolimatta pirusti äänekästä lentotoimintaa eilen kello 10-12 välillä.

Onko Virolaisilla muuten maasta laukaistavaa kalustoa, jos olisi aika kokeilla ns. Turkkilaista kärpäslätkää, vai jäisikö Suomen Hornettien tehtäväksi ja sitä myötä märäksi päiväuneksi?
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top