Itämeren turvallisuustilanne

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tai sitten ovat ryssineet jotain ja yksi ohjus on nyt meren pohjalla.
 
Jokainen maa vastaa omasta ilmapuolustuksesta, jos halutaan ampua koneet alas niin tehdään.
Tässä maailmantilanteessa sitä vältetään viimeiseen asti, ja ryssät tietää sen valitettavasti.
Nuo roen mietinnät tässävaiheessa on kyllä huvittavia, mutta kai se pitää jotain höpistä…
 
Jokainen maa vastaa omasta ilmapuolustuksesta, jos halutaan ampua koneet alas niin tehdään.
Tässä maailmantilanteessa sitä vältetään viimeiseen asti, ja ryssät tietää sen valitettavasti.
Nuo roen mietinnät tässävaiheessa on kyllä huvittavia, mutta kai se pitää jotain höpistä…
Niin ja nyt kun roesta on julkisuudessa höpisty, niin ryssähän tulee kohta testaamaan, mitä siellä on sovittu vai onko sovittu.
 
Kahvitko niille pitäis keittää? Hyvä ottaa luulot pois, niin alkaa kummasti koneet pysyä reiteillään taas.
Ei tietenkään keittää kahveja vaan antaa maistaa uutta linjaa mitä se ikinä onkaan. Totesin vain, että kun on "luvattu" päivittää, niin testaamaahan sitä tullaan ensi tilassa.
 
Suomalainen tapa ryzzän koneita vastaan on hyvä. Näytetään voimaa ja näytetään myös, että valmistaudutaan sen maksimaaliseen käyttöön. Tarvittaessa. Toiminta pää kylmänä johdetusti. Hornet kaverit ovat palkkansa ansainneet.:salut:
 
Onko jotakin air-to-air ohjusta missä olisi dummy räjähde ja lyhyempi lentoaika? Tällöin ohjus saadaan hakeutumaan kohteen suuntaan ilman että se oikeasti tiputtaisi tai vauriottaisi kohdetta. Saisi ryssä vähän vauhtia koneeseensa kun huomaisi että ohjus on ilmassa ja lukittautuneena koneeseen. Kyseessä olisi varoituslaukauksen tyylinen peliliike.
 
Viron puolustusministeriö julkaisi karkean kartan ilmatilaloukkauksesta.

Jotain tämänsuuntaista itsekin arvelin. Ihan ei täsmää niiden ensiuutisissa mainittujen Tallinnan ympärilentojen kanssa. :D Näyttäisi siis ihan perinteiseltä venäläisten harrastamalta provosoinnilta (ja valmiuden testaamiselta). Parempi siis pitää tällä puolella pää kylmänä ja käydä hätistelemässä pois.
 
Päätöksentekomekanismit voimankäyttöön liittyen on syytä hinkata kuntoon, jos alueella lentelee monen maan koneita ja aiotaan saada jotain aikaiseksi nopeissa tilanteissa.


Virolaisen kansanedustajan versio päätöksentekoprosessista:


"Who commands and controls?

The Baltic Air Policing mission is a NATO peacetime QRA mission covering Estonia, Latvia and Lithuania. Allied fighter detachments rotate in (typically from Šiauliai, Lithuania and Ämari, Estonia), ready 24/7.

The CAOC (=Combined Air Operations Centre) with authority to task Baltic QRA is CAOC Uedem (Germany) for the area; CAOCs plan, task and direct air assets, working with national CRCs and QRA units.

The practical sequence (as it happened today)

1. Detect & Assess

NATO sensors (radar network, CRC inputs, AWACS, and liaison contacts) detect an inbound track approaching or inside Baltic sovereign airspace. The CAOC/CRC evaluates transponder, flight plan and behavior. NATINADS provides the integrated picture.

2. Scramble QRA fighters

If identification/intent is unclear or the track violates or threatens sovereign airspace, the CAOC/CRC orders the QRA on alert (based at Ämari/Šiauliai or other regional QRA) to scramble and intercept. Fighters can be airborne in minutes. F-35s at Ämari responded.

3. Identification and initial contact

Interceptors perform BVR identification (radar datalink / IFF) then close for visual ID (VID) if needed. They attempt radio contact on guard and ATC frequencies and monitor transponder/squawk. All contact attempts and imagery/video are recorded as evidence.

4. Visual signals & escort

Standard internationally recognized visual signals (wing-rock, rocking of ailerons, hand signals from the cockpit, and specific manoeuvres) are used to order the intruder to follow or to land. The interceptors then escort the aircraft out of the sovereign airspace (as happened today) or to a designated airfield if compliance is achieved.

5. Escalation ladder / ROE application

NATO follows a graduated response: radio warnings → visual signals/escort → more assertive manoeuvres (e.g., getting between intruder and sensitive assets).

Use of force (shoot-down) is an extreme, last measure and normally requires national political/military authorization and a clear hostile act or intent (necessity + proportionality). National rules of engagement provide the legal basis and CAOC coordinates the intercept. Historical NATO ROE guidance allows national action in self-defence.
Fighters are presumed potentially armed (weapons can be internal, stowed, or jettisoned). Behaviour, location, transponder status and compliance drive threat assessment

Final authority to use lethal force rests with national command. Interceptors act under national ROE and standing NATO direction; an immediate self-defence response can be taken by pilots if under attack, but otherwise kinetic measures require higher authorization. NATO

Evidence preservation and political handling matter. Radar tracks, radio calls, and gun-camera/HUD footage are captured to support diplomatic protest, Article 4/5 consultations or legal follow-up. Today, the Estonian government decided to trigger NATO Article 4 consultations.

6. NATO Baltic-specific practicalities & risks

QRA aircraft are coalition jets (rotational). CAOC Uedem tasks them but the national government, currently Italian, owning those jets retains ultimate ROE/command for use of force. That means political/national calculation happens fast.

The environment is congested (busy corridors, civilian traffic, close proximity to Russian bases). Intercepts are routine — NATO stresses professionalism and minimum necessary force to avoid miscalculation.

Bottom line
In the Baltics, MiGs entering NATO airspace — even without visible weapons — will trigger a NATO QRA intercept ordered by CAOC Uedem and flown by the rotational detachment (Ämari/Šiauliai). The intercept follows a graded ladder: identify, contact, visual signals, escort out — and only escalate to force under strict national ROE and only on clear hostile intent or act."


 
Veikkaan, että niin kauan kuin ilmatilaloukkaukset rajoittuvat merialueille, ei koneita ammuta alas. Mutta siinä vaiheessa, kun lentävät kylmästi Tallinnan keskustan yli, niin NATOn uskottavuus on menetetty, jos se yksinkertaisesti sallitaan ja saatetaan vain kiltisti perässä
siinä vaiheessa kun se kone on tallinnan päällä uskottavuus on jo mennyt..se on oikeastaan mennyt jo nyt ikävä kyllä
 
Maltti on valttia, sanoo PV:n komentaja

Maltti on toki valttia, mutta liika maltti rohkaisee ryssää viemään homman seuraavalle tasolle. Täytyy muistaa, että ryssä oli iskuetäisyydellä NATO-maan pääkaupungista Tallinnasta. Olen täysin vakuuttunut siitä, että kun NATO pitää vastausta erinomaisena vaikka tuolla lennettiin 12 minuuttia, on lisää tulossa ennemmin tai myöhemmin.
 
Olen täysin vakuuttunut siitä, että kun NATO pitää vastausta erinomaisena vaikka tuolla lennettiin 12 minuuttia, on lisää tulossa ennemmin tai myöhemmin.
Samoin. Varsinkin kun Viron PM vielä julisti televisiossa, että 4. artiklan neuvotteluissa sääntöjä tarkastellaan ja mietitään mitä tehdään ensi kerralla.

En usko, että venäjä toistaa sellaisenaan viime kertaista, vaan ensi kerralla tullaan vielä röyhkeämmin.

Erikoinen tuo kommentti Jaakkolalta.

Nato-maiden hävittäjät nousivat ilmaan ja olisivat pärjänneet Venäjän Migeille, joten sotilaallista uhkaa ei Jaakkolan mukaan ollut.

Itse näen, että Migeillä olisi halutessaan ollut aikaa pommittaa Ämaria ja poistua paikalta. Migillä toisaalta ei tiettävästi ole ilmasta maahan kykyä, joten ehkä konetyyppi juuri siksikin valittiin tehtävään.
 
Samoin. Varsinkin kun Viron PM vielä julisti televisiossa, että 4. artiklan neuvotteluissa sääntöjä tarkastellaan ja mietitään mitä tehdään ensi kerralla.

En usko, että venäjä toistaa sellaisenaan viime kertaista, vaan ensi kerralla tullaan vielä röyhkeämmin.

Erikoinen tuo kommentti Jaakkolalta.



Itse näen, että Migeillä olisi halutessaan ollut aikaa pommittaa Ämaria ja poistua paikalta. Migillä toisaalta ei tiettävästi ole ilmasta maahan kykyä, joten ehkä konetyyppi juuri siksikin valittiin tehtävään.
Harmi kun ei kai saada koskaan tietää milloin suomen Hornetit olivat Mig koneiden kannassa. Olisiko ryssälle jäänyt aikaa tehdä jotain peliliikkeitä.

Suomen ja Viron tulisi sopia siitä, että vastaavassa tilanteessa Hornetit vois mennä Viron ilmatilaan ilman erillistä lupaa.
 
Tsekeissä nähdään että vastauksen Venäjän tekemiin ilmatilanloukkauksiin täytyy olla asianmukainen, myös sotilaallisesti on voitava vastata.
Tsekin presidentti tarkentaa, että viittaa nimenomaan lentokoneiden pudottamiseen.


Itse olen siinä luulossa ettei ryssällä ole varaa menettää MiG-31 fleetistään kolmea kappaletta, mutta ei siinä maassa taideta laskea mihin on varaa ja mihin ei ole.
 
Maltti on toki valttia, mutta liika maltti rohkaisee ryssää viemään homman seuraavalle tasolle. Täytyy muistaa, että ryssä oli iskuetäisyydellä NATO-maan pääkaupungista Tallinnasta. Olen täysin vakuuttunut siitä, että kun NATO pitää vastausta erinomaisena vaikka tuolla lennettiin 12 minuuttia, on lisää tulossa ennemmin tai myöhemmin.
Kyllä ryssä koittaa uudestaan ja uudestaan kuinka pitkälle voi menää... Joka kerta vähän pidemmälle ja kauemmaksi, kunnes se raja tulee vastaan ja ryssän raatokärpäsiä lyödään lätkällä. Pitäis tehdä "Turkit" heti alkuvaiheessa, niin loppuis se enempi kokeilunhalu.
 
Back
Top