Itämeren turvallisuustilanne

Onko joku harjoitus käynnissä jos ranskikset täällä pyörii?

Muutenkin hieman normaalista poikkeavaa ilmailutoimintaa havaittavissa.
 
Onko joku harjoitus käynnissä jos ranskikset täällä pyörii?

Muutenkin hieman normaalista poikkeavaa ilmailutoimintaa havaittavissa.

Erkkareitten Southern Griiffith 23 harjoitus olisi nyt meneillään Ja siihen osallistuu mm. ranskalaiset.

Puolustusvoimat harjoittelee Tampereella ja lähiseudulla​

Utin jääkärirykmentin käynnissä oleva Southern Griffin 23 -harjoitus näkyy alkavalla viikolla myös Pirkanmaalla. Osaan harjoitustilanteista liittyy helikopterien lentotoimintaa.

Harjoitustoimintaa on 15. – 20.5.2023 Tampereella ja sen ympäristössä alueella, jonka kulmapisteet ovat Tottijärvi, Huhkaankylä, Orivesi ja Sappee.

Sotilaat harjoittelevat kohteissa, joiden käytöstä on sovittu ennakkoon. Harjoitustoimintaa on eri vuorokauden aikoina, myös taajama-alueilla.

Harjoituksen lentotoiminta sekä koulutuksessa käytettävät harjoitusampumatarvikkeet voivat aiheuttaa meluhaittaa.

Southern Griffin 23 on kansainvälinen harjoitusLinkki toiselle sivustolle, johon osallistuu Puolustusvoimien henkilöstöä, viranomaisyksiköiden edustajia sekä kansainvälisiä kumppaneita Yhdysvalloista ja Euroopasta, yhteensä noin 1150 henkilöä. Southern Griffin 23 -harjoitus kestää 21. toukokuuta asti ja siinä on mukana lentokalustoa Suomesta, Ranskasta ja Yhdysvalloista.

Utin jääkärirykmentin harjoitustoimintaan liittyvät yhteydenotot voi tarvittaessa tehdä Utin jääkärirykmentin internetsivuilla olevan sähköisen palautelomakkeen kautta, sähköpostilla tai puhelimitse: maavoimat.fi/utin-jaakarirykmentti/yhteystiedotLinkki toiselle sivustolle.


Ja tuosta kun päästään, niin reilun viikon päästä alkaa Arctic Challenge Exercise 23 jolloin sitä poikkeavaa lentotoimintaa on lisää.

 

Ett tämmöstä ylellä. Kyllähän se on just Ukrainan intresseissä puukottaa tukijoitaan selkään..
Tätä on varmaan vaikea sanoa ilman että aletaan vittuilemaan mahorkanhajusta, mutta minun mielestäni Ukrainalla olisi ollut enemmän syitä tuon poksauttamiseen kuin Venäjällä. Toki kiinni siitä ei Ukrainakaan saisi missään nimessä jäädä, mutta ehjällä putkella putte voi kiristää sakuja mutta nyt kun se on rikki, on jopa saksalaiset joutuneet myöntämään ettei halpaa venäläistä kaasua ole ihan heti saatavilla.

Voi toki olla että joko minä tai räjäytyksestä päättäneet eivät oikein hahmottaneet koko tilannetta ja 4D-shakkia.
 
Tätä on varmaan vaikea sanoa ilman että aletaan vittuilemaan mahorkanhajusta, mutta minun mielestäni Ukrainalla olisi ollut enemmän syitä tuon poksauttamiseen kuin Venäjällä. Toki kiinni siitä ei Ukrainakaan saisi missään nimessä jäädä, mutta ehjällä putkella putte voi kiristää sakuja mutta nyt kun se on rikki, on jopa saksalaiset joutuneet myöntämään ettei halpaa venäläistä kaasua ole ihan heti saatavilla.

Voi toki olla että joko minä tai räjäytyksestä päättäneet eivät oikein hahmottaneet koko tilannetta ja 4D-shakkia.

Kieltämättä mahorkka haisee, kun ei osata sanoa, että Ukrainalle putkien räjäyttämisestä kiinni jäämisestä on liian suuri riski lännen tuen menetykseen, jolloin putkien räjäyttäminen ei kannata, vaikka sillä voisikin kuvaamasi pienen voiton saada.
 
Mordorista virtaa kaasua edelleen Eurooppaan Ukrainan läpi. Tai ainakin vielä alkuvuodesta on virrannut. Tuntuu vähän jännältä sekin.
Niistä Ukraina saa maksua, niin eihän ukrainan niitä sovi räjäyttää.
Tätä on varmaan vaikea sanoa ilman että aletaan vittuilemaan mahorkanhajusta, mutta minun mielestäni Ukrainalla olisi ollut enemmän syitä tuon poksauttamiseen kuin Venäjällä. Toki kiinni siitä ei Ukrainakaan saisi missään nimessä jäädä, mutta ehjällä putkella putte voi kiristää sakuja mutta nyt kun se on rikki, on jopa saksalaiset joutuneet myöntämään ettei halpaa venäläistä kaasua ole ihan heti saatavilla.

Voi toki olla että joko minä tai räjäytyksestä päättäneet eivät oikein hahmottaneet koko tilannetta ja 4D-shakkia.
Aa, nyt mää ymmärrän, rysyn potskit, jotka sahasi putkien päällä kuukausitolkulla, etsivät vain ukrainalaisten asettamia pommiloita, ne oli oikealla asialla ne[/sarkasmi]
 
En mää tiiä.. Kun kaikkia eri osapuolien motiiveja ja syitä miettii... Yksi aina vaan nousee ylitse muiden.

Venäjän halu ja yritys sotkea, ehkä jopa pilata, Euroopan ja USAn välejä.
Jos tosissaan olisi alettu uskomaan että Jenkit sen teki rahan himoissaan ja Eurooppa olisi alkanut vääntämään kättä asiasta USAn kanssa.. Olisi Ukrainan tukeminen saattanut jäädä kaikilla taka-alalle.
 
No arvasin että tulee vittuilua, että ei tämä nyt sinänsä yllätä kun täällä nyt aika hurmoshengessä ollaan.

Mutta tältä hommalta puuttuu kyllä edelleen minusta motiivi. Ryssät voi aina olla myymättä kaasua jos haluavat kiristää. Sillä, että kukkakauppias rikkoisi kasvihuoneensa, on vaikea saada mitään hyötyä. Vai mikä se logiikka nyt oikein sitten on? Jos minulla olisi kaasuputki ja kaasua ja putken toisessa päässä kaasupulasta kärsivä valtio ja minulla rahapula, niin en minä sitä kaasuputkea räjäyttäisi. Mutta en minä olisi ukrainaankaan hyökännyt :D
 
No arvasin että tulee vittuilua, että ei tämä nyt sinänsä yllätä kun täällä nyt aika hurmoshengessä ollaan.

Mutta tältä hommalta puuttuu kyllä edelleen minusta motiivi. Ryssät voi aina olla myymättä kaasua jos haluavat kiristää. Sillä, että kukkakauppias rikkoisi kasvihuoneensa, on vaikea saada mitään hyötyä. Vai mikä se logiikka nyt oikein sitten on? Jos minulla olisi kaasuputki ja kaasua ja putken toisessa päässä kaasupulasta kärsivä valtio ja minulla rahapula, niin en minä sitä kaasuputkea räjäyttäisi. Mutta en minä olisi ukrainaankaan hyökännyt :D
No ei kai se yllätä, että kaikii näkee mahorkan savun läpi, vaikka kuin koittaa sitä hälventää sanan kääntein ;)
 
Niin, pelikirjaanhan kuuluu uhriutuminen jo etukäteen, niin voi aina sanoa tienneensä näin käyvän. Ihan asiallisia perusteluita tässä on esitetty zenäjää vastaan/Ukrainan puolesta, vaikkakin sarkanismin ja kevyen kettuilun keinoin.
 
No ei kai se yllätä, että kaikii näkee mahorkan savun läpi, vaikka kuin koittaa sitä hälventää sanan kääntein ;)
Mahorkan s.a.v.u.n? Olen lahjoittanut rahaa Ukrainaan ihan kohtuullisia summia, organisoinut ja toimittanut tavarakeräyksiä Ukrainaan vietäväksi. Ei ole pienintäkään epäselvyyttä siitä olenko minä Ukrainan vai Venäjän puolella ja asiaan varmaan saa lisävahvistusta tutkimalla viestihistoriaa.

Kuten sanottua, veikkaan että Venäjä todennäköisimmin niitä putkia on poksutellut mutta minusta niistä olisi Venäjälle enemmän hyötyä ehjinä. Venäjän ei tarvitse räjäyttää putkia estääkseen kaasun kulkemisen tuota kautta. Vaihtoehdot siis ovat mielestäni todennäköisyysjärjestyksessä
1) Venäjä räjäytti putket ja hyötyy putkien räjäyttämisestä jollain mystisellä tavalla
2) Venäjä räjäytti putket vaikka niistä olisi sille enemmän hyötyä ehjinä, koska ovat niin tyhmiä
3) Joku muu kuin Venäjä räjäytti putket.

Mitään muita vaihtoehtoja ei oikein ole.
 
Kuten sanottua, veikkaan että Venäjä todennäköisimmin niitä putkia on poksutellut mutta minusta niistä olisi Venäjälle enemmän hyötyä ehjinä. Venäjän ei tarvitse räjäyttää putkia estääkseen kaasun kulkemisen tuota kautta. Vaihtoehdot siis ovat mielestäni todennäköisyysjärjestyksessä
1) Venäjä räjäytti putket ja hyötyy putkien räjäyttämisestä jollain mystisellä tavalla
2) Venäjä räjäytti putket vaikka niistä olisi sille enemmän hyötyä ehjinä, koska ovat niin tyhmiä
3) Joku muu kuin Venäjä räjäytti putket.
IMHO 1) Putler räjäytytti putket turvatakseen selustansa. Oligarkki, joka pystyy myymään kaasua suoraan Saksaan euroja vastaan on kova sana kun pakotteet ovat niskassa. Jos putket olisi räjäyttänyt joku muu taho, ei ryssän ulina olisi loppunut vieläkään.

Vaikka ryssän aluksen eivät olisikaan olleet aivan putkien kohdalla, ROVit, pienoissukellusveneet ja sukeltajat sukellusskoottereineen osaavat liikkua myös vaakasuunnassa.
 
Ei muuten ihan huono teoria tuokaan. En yhtään epäile etteikö Venäjällä tuohon olisi kykyä. Veikkaan että Ukrainan armeijalla myös, mutta minkään puolalaisen kaveriporukan soutuvenekeikkaan en oikein jaksa uskoa. Pitänee olla valtiollinen toimija tai joku oligarkki jolla on hyppysissään riittävästi käskyvaltaa myös sotilaspoikiin.

Putinin etua noiden putkien räjäyttäminen ei mielestäni edelleenkään aja, mutta voi toki olla kyse jostain Venäjän sisäisestä kärhämöinnistä ihan hyvin.
 
Putinin etua noiden putkien räjäyttäminen ei mielestäni edelleenkään aja, mutta voi toki olla kyse jostain Venäjän sisäisestä kärhämöinnistä ihan hyvin.
Ruplan arvon heiketessä se, joka pystyy maksamaan dollareilla on kingi. Sitä Putler pelkää.
 
Minä olen miettinyt, että putkien räjäyttäjäksi on kaksi vaihtoehtoa:
99 % Bunkkerirunkkari itse
Perustelu: Joku/jotkut ryssälässä tekivät näillä putkilla liikaa rahaa ja bunkkerirunkkarin oli pakko näyttää, että kuka päättää siitä kuka ansaitsee ja kuinka paljon. Lisäksi tämä nosti kaasun hintaa, joten rahavirta käänyti sitäkin kautta toisaalle.

1 % Puola
Perustelu: Puola lopullisesti vittuuntui Saksan vatulointiin ja päätti lopettaa kaasukaupan lopullisesti. Ja samalla varmisti Saksan jatkuvan kasvavan tuen Ukrainalle.
 
Back
Top