Itämeren turvallisuustilanne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Liettuaan saapunut NATOn saksalainen panssariprikaati esittäytyy. :love:

Mä vähä oottelin :(

Jukka Savolainen on tolkun mies, jota kuuntelen herkällä korvalla
Hänen mukaansa on mahdollista, että näin voitaisiin ”eskaloida nopeasti jotain konfliktia”.

Se on tosi vaarallinen tilanne, jos Venäjä saattaa sotalaivalla jotain alusta ja joku toinen joutuu puuttumaan siihen tilanteeseen.
Itse olen joskus miettinyt, että ryssä voisi järjestää "onnettomuuden" esim ilmatilaloukkauksen yhteydessä, ja eskalaatio lähtisi siitä. Nuo varjolaivat ovat kyllä oivallinen ja todennäköinen kriisin aloittaja.

Ei vaan voi käsittää MIKSI Venäjän täytyy tehdä mitään, mitä he ovat tehneet tai tulevat tekemään. Miten se eskaloituu. Mihin toimeen kansainvälisesti asianmukainen ja sopusuhtainen reaktio on, ”Venäjän joukot hyökkäävät Suomeen, joukoin tai ohjuksin”?

Eihän tästä hyödy kuin Lockheed Martin ynnämuut.

Ei vaan voi käsittää MIKSI Venäjän täytyy tehdä mitään, mitä he ovat tehneet tai tulevat tekemään. Miten se eskaloituu. Mihin toimeen kansainvälisesti asianmukainen ja sopusuhtainen reaktio on, ”Venäjän joukot hyökkäävät Suomeen, joukoin tai ohjuksin”?

Eihän tästä hyödy kuin Lockheed Martin ynnämuut.
Luulen että häiriköinti Suomen suunnalla on vain harhautusta.
Kesän suurhyökkäys tapahtuu jossain muualla.
Ehkä Valko-Venäjältä Ukrainaan tai Georgiaan.
Mutta Putler saattaa olla niin hullu että hyökkää Balttiaan ja uhittelee ydinaseilla jos muut maat puuttuvat vain huomatakseen ettei eskalaatiota voi oikein kontrolloida kun kohtaamistaisteluita ja hollilla olevia maaleja on joka puolella.

Onkohan kotimaiset vai ryssän harjoitukset Suomenlahdella kun kova jylinä kuuluu jostain Haapasaarten/suursaaren suunnasta? Jotainhan ryssä suunnittelee ja oisko nyt alkanut. Pitääkö kaivaa M62 taas kaapista valmiuteen?

Edit: Omia oli Rankissa. Hyvä vähän näyttää voimaa tässä tilanteessa.

Hyvä, että omia oli! Ihmettelin kun jylinä kuului tänään tänne aika kauas eli n. 50 kilometrin päähän Rankista.

Pohjoismaiden pääministerit tiedottavat livenä Turussa.

Huomatkaa lehdistötilaisuuden liput. Ahvenanmaa, Färsaaret ja Grönlanti on otettu mukaan pääministeritason turvallisuuskeskusteluihin.

Tilaisuutta isännöi/emännöi Petteri Orpon lisäksi Ahvenanmaan maakuntaneuvos Katrin Sjögren.

1748262796200.webp

Viimeksi muokattu:
Landskrona tai Karlskrona, sama sen väliä. Ryssän kipparit vetelee vaan votkaa ja päin rantoja.
Landskrona on/oli Nevan varrella, suistosta jonkin verran ylävirtaan.

Noin äkkiseltään itsellä mennyt ohi, että Venäjä on alkanut saattamaan varjolaivaston aluksia.

Kun öljyn hinta on nyt maailman markkinoilla laskenut, niin länsimaalaiset yritykset ovat alkaneet kuljettamaan venäläistä öljyä. Ei niihin satamavaltioihin, jotka ovat asettaneet omia pakotteita, mutta muihin kyllä.

Back