Itämeren turvallisuustilanne

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jos pitää paikkaansa, että viattoman kauttakulun pykälää voi hyödyntää siihen, että muuten vaan menee kiertelemään Pohjanlahdelle niin sitten ei kai mikään estä venäläisiäkään sota-aluksia menemästä sinne?
Napoleon taisi sanoa, että älä keskeytä vihollista kun se on tekemässä virhettä. Jos Venäjän laivasto välttämättä haluaa parkkeerata ittensä Pohjanlahdelle mottiin, niin antaa tulla vaan :D Siellä vedetään edestä ja takaa.
 
Ei muuta kuin torjuntaharjoitus käyntiin, nyt on hyvä tilaisuus testata sitä valmiutta ja kerätä kokemusta. Me kun ollaan sen valmiuden suurmaa niin näytetään nyt että yksikään busteri ei purjehdi perämerelle ilman seuraa. Voitaisiin tarvittaessa vaikka vähän provosoidakin minun puolestani.
 

Intialainen sotalaiva saapui Perämerelle Raahen korkeudelle – syytä ei tiedetä​

Tuntemattomasta syystä Perämerelle matkannut intialainen sotalaiva on nyt Ruotsin talousvyöhykkeellä.
Intialainen sotalaiva Tamal on illan ja yön aikana jatkanut matkaansa Perämerelle.

Fregatti on Ruotsin merivoimien mukaan tällä hetkellä Perämerellä Ruotsin talousvyöhykkeen alueella, arviolta Skellefteån kunnan korkeudella.

Suomen puolella samoilla korkeuksilla sijaitsee Pohjois-Pohjanmaan Raahe.

Ruotsin merivoimien viestinnästä kerrotaan Ylelle, että alusta ei edelleenkään epäillä minkäänlaisesta laittomasta toiminnasta.

Ruotsin merivoimat kieltäytyy kommentoimasta mahdollisia syitä aluksen vierailulle.

Liikkui Suomen aluevesillä​

Alus liikkui perjantaina Suomen aluevesillä ainakin varhain aamulla.

Merivoimien viestintäasiantuntija Markus Malila kertoi Ylelle puoli seitsemän aikaan illalla, että alus oli tuolloin Selkämerellä Kristiinankaupungin tasalla.

Malila kertoi, että jos alus mielii pohjoisemmaksi, sen täytyy Merenkurkun alueella kulkea joko Suomen tai Ruotsin aluevesien kautta.

Aluksella on oikeus liikkua kansainvälisillä vesialueilla vapaasti. Matkan aikana tapahtuneet piipahdukset Suomen aluevesillä on katsottu sallituksi ”viattomaksi kauttakuluksi”.

Malila kertoi Ylelle aiemmin perjantaina, ettei Merivoimilla ole tarkempaa tietoa aluksen määränpäästä tai siitä, miksi se olisi matkalla juuri Perämerelle.

– Emmehän me tiedä, mihin he ovat oikeasti matkalla, hän sanoo.

Yle kysyi Malilalta myöhemmin perjantaina arviota siitä miksi alus seilaa kohti Perämerta.

– Emme lähde spekuloimaan niitä syitä. Alus tekee jotain alukselle aiottua tehtävää, mutta emme lähde spekuloimaan tai arvoimaan sitä julkisuudessa, hän sanoi.

INS (Indian Naval Ship) Tamal-monitoimifregatti on Venäjän Kaliningradissa sijaitsevan Jantarin telakan tuotantoa, kertoo intialainen Navalnews-sivusto.

Fregatti on 125 metriä pitkä ja painaa 3 900 tonnia. Aluksessa on laskeutumisalusta helikoptereille. Se voi olla merellä yhtä mittaa 30 vuorokautta.

Tamal luovutettiin Intialle heinäkuun alussa.
 
Toisaalta eiköhän jokainen lännen kynnelle kykenevä signaalitiedustelualusta maalla, merellä ja ilmassa juuri päivitä kirjastojaan. Antaa surffata, ei se kaapelinkatkontaa pahempaan ryhdy. Intian lipun alla jos sen tekee, niin mombasassa menee teet väärään kurkkuun kyllä.

Syksyn ja talven lähestyessä tämä tämä on ikävä kyllä aika paha. Nordpool ja Ruotsin vesivoima on kuitenkin se, jolla periaatteessa energiaomavarainen Suomi pystyy kärvistelemään kovatkin pakkaset siedettävällä sähkön riittävyydellä.
 
Kyseinen intialaisalus on Intian laivaston uusin alus ja otettu operatiiviseen käyttöön vastikään 1.7.2025. Ensi töikseen sitten näköjään matkusti Suomeen.

Voimannäytöstähän tässä lienee kyse, Intia ilmeisesti haluaa esitellä uutta alustaan koko maailmalle.

Kokoluokaltaan alus on hyvin lähellä Pohjanmaa-luokkaa.
 
Napoleon taisi sanoa, että älä keskeytä vihollista kun se on tekemässä virhettä. Jos Venäjän laivasto välttämättä haluaa parkkeerata ittensä Pohjanlahdelle mottiin, niin antaa tulla vaan :D Siellä vedetään edestä ja takaa.
Itämerellä Venäjän laivasto on Natoa vastaan muutenkin vähän kamikaze tehtävässä.
Se Pohjanlahdella oleva laiva tuhoutuu mutta ehtii sitä ennen laskea miinat tai laukaista ohjukset.
 
Kyseinen intialaisalus on Intian laivaston uusin alus ja otettu operatiiviseen käyttöön vastikään 1.7.2025. Ensi töikseen sitten näköjään matkusti Suomeen.

Voimannäytöstähän tässä lienee kyse, Intia ilmeisesti haluaa esitellä uutta alustaan koko maailmalle.

Kokoluokaltaan alus on hyvin lähellä Pohjanmaa-luokkaa.
Miehistön totutus menossa. Helpompi totutella lähellä rakentajan telakkaa (hajottavat kuitenkin jotain), kuin lähteä posottamaan kohti intiaa?
 
Kyllähän tuo on koeajo reissulla ja pullollaan ryssiä tietysti myös. Testaavat samalla uusimpia tiedustelu laitteistoja sun muuta vaikka eipä täällä ole juuri mitään tiedusteltavaa.

Sinänsä sotilaallisesti turha reissu, perämerelle asti tuskin kovassa tilanteessa pääsisivät millään vehkeellä.
 
Matkan aikana tapahtuneet piipahdukset Suomen aluevesillä on katsottu sallituksi ”viattomaksi kauttakuluksi”.

Ristus notta.
Onhan noista joskus ollut kala-baliikkia.
1280px-USS_Yorktown_collision.jpg



"Viaton kauttakulku" tarkoittanee että laiva on jonkun manööverin aikana käynyt aluevesirajan sisällä. Se on kv. lakien ja sopimusten mukaan ok, jos ei muuta tehdä, eikä pysähdytä. Talousvyöhykkeellä taas saa seilata sydämensä kyllyydestä kuka tahansa.

Talwarithan on jo aika vanhahtavia aluksia, ja nykyinen sarja lienee viimeinen mitä tyyppiä rakennetaan. Alunperinhän tämä oli tarkoitus tehdä Venäjän laivastolle, mutta Ukrainan sota torppasi laitteiston toimitukset. Alusten rakentelu on ollut varsin hidasta.
 
Tämmöistä kiusaa nyt

Skogster kertoo, että helikopteri käänsi ilmavirran suoraan veneen isoon purjeeseen. Tuulenpuuska höykytti koko venettä. Skogbergin mukaan vene kallistui niin, että ison puomin pää osui veden pintaan.

Voiko tuollaisessa purjeveneessä tarvita sellaista pystyyn nousevaa vaijerinheitintä, joka voisi esimerkiksi ampua 10 mm teräsvaijeria ja sen päässä olevaa kilon teräs kuulaa parisen sataa metriä?
 
Back
Top