Itämeren turvallisuustilanne

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tämmöistä kiusaa nyt

Skogster kertoo, että helikopteri käänsi ilmavirran suoraan veneen isoon purjeeseen. Tuulenpuuska höykytti koko venettä. Skogbergin mukaan vene kallistui niin, että ison puomin pää osui veden pintaan.

Todella vastuutonta. Olisi voinut purje revetä ja kuten haastateltu veneilijä sanoi, lapset ja lemmikit olisivat olleet vaarassa pudota veteen ilmavirran takia jos sellaisia olisi sattunut olemaan kyydissä.
 
Voiko tuollaisessa purjeveneessä tarvita sellaista pystyyn nousevaa vaijerinheitintä, joka voisi esimerkiksi ampua 10 mm teräsvaijeria ja sen päässä olevaa kilon teräs kuulaa parisen sataa metriä?
Kunnollinen kastliina heittolaitteella, panoksella tai paineilmalla toimiva.

Ehkä käytölle löytyisi perusteetkin. Miehistö arveli, että kopteri oli tulossa apuun kun Penan sormi oli jäänyt vinssin väliin ja tullut nirhauma. Avunpyyntöä oli yritetty mutta VHF oli vai rätissyt, ehkä rys.. veli venäläinen oli kuitenkin kuullut hätähuudon?
 

Intialainen sotalaiva saapui Perämerelle Raahen korkeudelle – syytä ei tiedetä​

Tuntemattomasta syystä Perämerelle matkannut intialainen sotalaiva on nyt Ruotsin talousvyöhykkeellä.

"Jumankauta. Kyllä minä sanoin että Palak Paneer butter naanilla, kyllä. Mutta toimitus Vanajalle. Vanajalle!"
 
Viimeksi muokattu:
Miehistön totutus menossa. Helpompi totutella lähellä rakentajan telakkaa (hajottavat kuitenkin jotain), kuin lähteä posottamaan kohti intiaa?
Eiköhän ne inkkarit vain ole eksyneet, saaneet opastuksen ohjata Kaliningradista ulos ja sitten oikealle pohjoiseen. Intian laivaston osaaminenhan on...
Ovat kuvitelleet menevänsä Tanskan salmista läpi, ajaessaan Pohjanlahdelle, -meri tai -lahti, kuka niitä nimiä nyt niin tarkkaan seuraa.
 
Eiköhän ne inkkarit vain ole eksyneet, saaneet opastuksen ohjata Kaliningradista ulos ja sitten oikealle pohjoiseen. Intian laivaston osaaminenhan on...
Ovat kuvitelleet menevänsä Tanskan salmista läpi, ajaessaan Pohjanlahdelle, -meri tai -lahti, kuka niitä nimiä nyt niin tarkkaan seuraa.
Muistan kuulleeni kertomuksen kun jenkki sailori oli tutustumassa intian laivaston toimintaa, sanoi että ainoa tapa selvitä hengissä sodan tullen on hypätä laidan yli ja uida kohti rantaa.
 
Tulipa mieleen .. vaikka tuo INS ajaakin ilman AIS:ää, vartiolaivathan eivät todennäköisesti ajele AIS suljettuna. Tämän kuvan on julkaissut LSMV 12.21 PM Jul 20, 2025 X:ssä ja kuvassa näkyy sekä Suomen että (oletettavasti) Ruotsin merivartiostojen alukset.

1753009120775.webp

Marinetraffic antaa kahdelle merivartioalukselle (Ruotsin KBV181 ja Suomen RV91) oheisen sijainnin. Tosin tuossa kuvassa jossa Talwar näkyy on taustalla kyllä Gävle -luokan korvetti (jolla ei ehkäpä ole AIS päällä silläkään)
1753009474767.webp


---
muoks. olipas kollegat nopeita .. no ehkä toi korvetin tunnistus on vielä relevantti
 
Meinaa kyllä taas vähän väsähtää tuohon ryssän perseilyyn. Kaikki tietää, että tuo laiva on täynnä ryssiä, kaalipierun käry käy rantaan asti. Millaisia nuo merilait yms. on? Eikö todella ole mitään helppoa keinoa laittaa stoppia tuolle? Jokaikinen tallaaja tällä planeetalla kyllä ymmärtää, että ei noilla ryssäinkkareilla ole yhtään mitään asiaa tuonne Perämerelle. Nyt ollaan tilanteessa, jossa joudutaan käyttämään resursseja siihen, kun valvotaan, että ne ei tee mitään jäynää. Samaan aikaan se ryssä voi nyt yrittää sitten katkoa kaapeleita vaikka sitten Viron edessä. Jos ei päästettäisi inkkareita tuonne Perämerelle, niin tuon laivan seurantaan käytetyt resurssit olisi vapaana muuhun.
 
Meinaa kyllä taas vähän väsähtää tuohon ryssän perseilyyn. Kaikki tietää, että tuo laiva on täynnä ryssiä, kaalipierun käry käy rantaan asti. Millaisia nuo merilait yms. on? Eikö todella ole mitään helppoa keinoa laittaa stoppia tuolle? Jokaikinen tallaaja tällä planeetalla kyllä ymmärtää, että ei noilla ryssäinkkareilla ole yhtään mitään asiaa tuonne Perämerelle. Nyt ollaan tilanteessa, jossa joudutaan käyttämään resursseja siihen, kun valvotaan, että ne ei tee mitään jäynää. Samaan aikaan se ryssä voi nyt yrittää sitten katkoa kaapeleita vaikka sitten Viron edessä. Jos ei päästettäisi inkkareita tuonne Perämerelle, niin tuon laivan seurantaan käytetyt resurssit olisi vapaana muuhun.

Onhan tuo hyvää harjoitusta ja pysyy virkakone heinäkuun helteillä terävänä. Miksi kirjoitin heinäkuu. Suomen valmiuksien mittaaminen voi olla yksi tehtävä.
 
Mikä on pahinta mitä voi seurata/tapahtua, jos Suomi estäisi mainitun sota-aluksen pääsyn Perämerelle ?

.
 
Aivan varmasti löytyy pykälä millä tuonkin aluksen matka olisi keskeytetty... Liitty siihen pykälään sitte norppa,liito-orava, maailman tilanne tai auringon pilkut... Mutta meillä pyritään aina erinäiset pykälät ja momentit sun muut sopimukset tulkitsemaan mahdollisimman paljon vahinkoa Suomelle tuotavasti. Sitten viellä vaikka olisi asiaan sopiva laki, niin sitä ei käytetä tai sovelleta, vaan aletaan sorvaamaan uutta lakia joka saattaa olla valmis tossa lokakuussa mutta ei kerrota minkä vuoden lokakuussa, liian myöhään kuitenkin. Joissakin maissa ei edes sopimuksia noudateta missään asiassa, mutta me voitaisiin ihan hyvin noudattaa eikä vajota ryssän tasolle, mutta sopimuksia voi myös soveltaa meille parhaaseen tapaan, eikä AINA meille kaikkein viddumaisempaan tapaan.
 
Mikä on pahinta mitä voi seurata/tapahtua, jos Suomi estäisi mainitun sota-aluksen pääsyn Perämerelle ?
Suomi rikkoisi törkeästi UNCLOS:ia. Seuraukset olisivat diplomaattisia ja kohtaisimme todennäköisesti vastatoimia (taloudellisia, jopa oikeutettuja sotilaallisia).
Aivan varmasti löytyy pykälä millä tuonkin aluksen matka olisi keskeytetty
Ei löydy. Merellä mennään vain ja ainoastaan yhdessä määritettyjen sopimusten mukaan ja ei siinä ole mitään paikallisia tulkintoja...

Täällä voitaisiin taas hieman laskea kierroksia, kun parasta ulosantia tuntuu olevan kansainvälisten sopimusten ja oikeuden tahallinen rikkominen vastauksena vieraan maan aluksen lailliselle navigoinnille kansainvälisellä merialueella. Niin kauan kun Intian purkki ei tee mitään laitonta, agressiivista tai häiritsevää, niin sitä on pakko sietää.
 
Suomi rikkoisi törkeästi UNCLOS:ia. Seuraukset olisivat diplomaattisia ja kohtaisimme todennäköisesti vastatoimia (taloudellisia, jopa oikeutettuja sotilaallisia).

Ei löydy. Merellä mennään vain ja ainoastaan yhdessä määritettyjen sopimusten mukaan ja ei siinä ole mitään paikallisia tulkintoja...

Täällä voitaisiin taas hieman laskea kierroksia, kun parasta ulosantia tuntuu olevan kansainvälisten sopimusten ja oikeuden tahallinen rikkominen vastauksena vieraan maan aluksen lailliselle navigoinnille kansainvälisellä merialueella. Niin kauan kun Intian purkki ei tee mitään laitonta, agressiivista tai häiritsevää, niin sitä on pakko sietää.

Johan niitä sopimuksia on vähintään venytetty kaapelin- ja putkenrikkojien tapauksessa.

On muuten harvinaisen epäselvää tekstiä tästä kauttakulkuasiasta tuolla merioikeusyleissopimuksessa: https://www.finlex.fi/fi/valtiosopimukset/sopimussarja/1996/50
 
Back
Top