Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tämä. Ryssä sahaa omaa nilkkansa tällä härkkimisellä. Nämä munattomat ja valmistautumattomat NATO-maat löytävät vähitellen kyvykkyytensä ja pallinsa kunhan pölyttävät hämäkinseitit viimeisen 35 vuoden byrokratian ja toimintapojen päältä. Kuten joku jo sanoi, itse suorituksessa ei olisi ongelmaa mutta syvän rauhantilan prosessi mättää pahasti.Jos tuo oli pysähtynyt paikoilleen ilman perusteluja kenenkään kyseenalaistamatta, niin hyvää koko viikkoa vaan... Viaton kauttakulku maailman merille tuota reittiä on toki normaalia, mutta viattomaan kauttakulkuun ei sisälly oikeutta pysähtyä paikoilleen ihan muuten vaan. Voihan se toki olla feikannut konevikaa, mutta kuvittelisin että sellainen olisi tässä tilanteessa noussut vähintään pikku-uutisiin ja kaivettu jo esille dronejen ilmaannuttua.
Toisaalta ihan kiva, että ryssä kaivaa näitä meidän puolen valmiusongelmia näkyville näin, eikä pidä niitä visusti salassa tulevaa yllätyshyökkäystä varten.
Näin se taitaa olla. Nyt vain Euroopan herätessä ja silmäluomien edelleen raskaasti painaessa pitäisi katseen kuitenkin tarkentua Ukrainaan. Sieltä ryssä pitäisi ensin saada ahdinkoon ja Ukrainaa aseistaessa muistaa, että näin saadaan putinin kädet pysymään jumissa tässä paskassa mihin hän ne iski.e71 taitaa olla jäljillä. Ryssä sahaa oma oksaansa ymmärtämättä tilannetta, vähän kuin yläasteikäinen kiusaaja, joka tekee mitä aina on tehnyt ilman mitään syytä. Siinä kohdassa kun härkitään tilanne ”Deutchland erwacht-tasolle” niin sitten tehdään hyvää ryssää länsimaisella teollisella tasolla. Uralin retkelle on halukkaita enemmän kuin mahtuu.
Koko putlerinkauden ryssämäinen ulkopolitiikka on rakennettu tasan kahdelle pilarille:e71 taitaa olla jäljillä. Ryssä sahaa oma oksaansa ymmärtämättä tilannetta, vähän kuin yläasteikäinen kiusaaja, joka tekee mitä aina on tehnyt ilman mitään syytä. Siinä kohdassa kun härkitään tilanne ”Deutchland erwacht-tasolle” niin sitten tehdään hyvää ryssää länsimaisella teollisella tasolla. Uralin retkelle on halukkaita enemmän kuin mahtuu.
Tässä kohtaa vain tulee sitten putlerin totaalinen ymmärtämättömyys, uhkailulla demokaratia ei muuta suuntaansa vaan alkaa varustautumaan. Lopulta tulee sitä lekaa kuhan poliittinen kuhina saadaan asettumaan sopivaan asentoon.
.Valmistellaan jotain hässäkkää. Edelleenkin missä on se hyökkäysjoukko jos jotain sellaista valmistellaan? Zapad oli pelkkä propagandatuhnu, jonka todelliset numerot jäi kauas ilmoitetuista. Paikalla oli lähinnä Ukrainaan lähetettäviä erittäin heikosti koulutettuja joukkoja ja pieni näytösosasto.
Sergei Prokofjevin laatima lastensatu "Pekka ja susi"... Aikansa kun ryssät vouhottaa kuinka ovat sodassa NATO:n ja lännen kanssa, niin...Voihan harmaa vaihe olla vaikka vuosikymmenen tai parinkin mittainen eikä sen tarvitse tulla perinteiseksi sodaksi. Se voi myös purkautua taloudellispoliittisten syiden muuttuessa.
Venäjä kuitenkin sanoo olevansa sodassa Natoa ja Eurooppaa vastaan. Se on sodassa. Jostain syystä lännessä ei oikein ole tässä lamppu syttynyt. Kunhan vain ihmetellään drooneja ja pieniä sabotaaseja, että kuka kumma.
Juurikin näin. Ei syytä huoleen. Ollos huoleton, poikas valveil on.Voihan harmaa vaihe olla vaikka vuosikymmenen tai parinkin mittainen eikä sen tarvitse tulla perinteiseksi sodaksi. Se voi myös purkautua taloudellispoliittisten syiden muuttuessa.
Venäjä kuitenkin sanoo olevansa sodassa Natoa ja Eurooppaa vastaan. Se on sodassa. Jostain syystä lännessä ei oikein ole tässä lamppu syttynyt. Kunhan vain ihmetellään drooneja ja pieniä sabotaaseja, että kuka kumma.
Norjan ilmavoimien suurimmassa lentotukikohdassa on tehty lauantaiaamuna mahdollinen droonihavainto, kertoo Norjan yleisradio NRK.
Trøndelagissa sijaitsevassa Ørlandin lentotukikohdassa säilytetään Norjan ilmavoimien F-35-hävittäjiä. Norjan poliisi kertoo NRK:lle saaneensa useita ilmoituksia havainnoista ja aloittaneensa niiden takia tutkinnan tapauksesta.
- Itämerellä väylille alkaa yllättäen ajelehtia 2MS:n aikaisia merimiinoja yllättävän runsaasti (toki joukossa saattaa olla tuoreempiakin). Länsimaille tarjotaan putinin toimesta apua miinantorjuntaan ..
Voi toki olla vain kiukuttelua Tanskan Bornholmia koskeville päätöksille.
Toki, vaikka emme näe konventionaalista hyökkäysjoukkoa, voimme miettiä, jos tavoite on häiritä sotilaallista yhteistoimintaa, testata puolustusvalmiutta, aiheuttaa taloudellista vahinkoa, luoda pelkoa ja poliittista painetta ja samalla peittää muita operaatioita.
Tekaistaan skenaario. Tässä on varmasti puutteensa ja aikajana tulee ihan hatusta, mutta leikittelen vähän.
HARMAA VAIHE (skenaario)
Taktiset tavoitteet: luoda epävakautta, pakottaa resurssien uudelleensuuntausta, saada tiedustelutietoja ja testata reaktioita.
Hybridiluonne: yhdistetään fyysisiä häiriöitä, kyber‑operaatioita ja informaatiovaikuttamista.
Päivä 0–7: Julkinen drone‑häirintä (esim. lentoasema tai logistinen solmukohta). Medianäkyvyys kasvaa ja ehkä kasvaa väittely siitä, onko kyse yksittäisistä harrastajista vai järjestelmällisestä toiminnasta.
Päivä 8–21: Samanaikaisia kyberhäiriöitä vaikkapa sataman konttijärjestelmissä tai pienempiä sähkökatkoja teollisuusalueilla. Viranomaiset kokevat huomattavaa viestintä‑ ja koordinointipainetta.
Päivä 22–45: Koordinoitu merellinen häirintä (GPS‑häirintä tai läheisten vesialueiden häiriöt), häiritään logistisia reittejä tai sotaharjoituksia. Disinformaatio laajentuu sosiaalisessa mediassa — syytetään eri toimijoita ja luodaan epäselvyyttä.
Päivä 46–90: Kohdennettu sabotaasin yritys arvokohteeseen (esim. teollisuusprosessi, jakelukeskus). Epäonnistuu varmasti osittain, mutta aiheuttaa toimitusongelmia. Samalla maanalaiset kampanjat pyrkivät vaikuttamaan poliittiseen päätöksentekoon.
Todennäköiset kohteet:
Logistiikka ja kuljetus: satamat, rautatie‑ ja tie‑solmukohdat, lentoasemat: häiritsevät taistelukyvyn ja talouden toimintaa.
Energiainfrastruktuuri: sähköasemat, jakeluverkot, voimalaitokset (erityisesti uusiutuvan tuotannon keskitetyt solmukohdat).
Viestintä- ja tietoliikenne: operaattorien keskukset, pienemmät datapaketit, paikalliset 5G‑solut: suuri vaikutus koordinointiin ja mediaan.
Merialueet: meriväylät, satamien lähialueet ja rannikkotoiminnot: GPS‑häirintä, läheiset lähetykset.
Puolustusalueet ja harjoitusalueet: harjoituksia häiritään tiedustelun keräämiseksi ja reagointikyvyn testaamiseksi.
Poliittinen symboliikka: näkyvät kohteet, julkiset tapahtumat tai kriittiset virastot, joilla on poliittinen arvo.
Taktiikat
Droonit ja UAS‑tapahtumat: laaja‑alaiset, näyttävät mutta usein heikosti tavoittavat suuret vahingot. Tarkoitus on median sytytys, resilienssin testaus.
Kyberhäirintä ja häirintäpalvelut: palvelunestohyökkäykset, haitallinen vaikutus SCADA‑järjestelmiin, palvelujen hidastaminen.
GPS‑spoofing/jamming: navigoinnin häiriöt laivoissa ja lentoliikenteessä hyvänä esimerkkinä.
Tiedustelu ja proxy‑operaatiot: paikallisten toimijoiden hyödyntäminen, lavastukset vastuuttomuuden luomiseksi.
Disinformaatio ja psykologinen operaatio: fiktioiden/pikkutosien levittäminen, tavoitteena paniikki tai poliittinen hajaannus.
Kohdennettu fyysinen sabotaasi: pieni‑mittakaavaiset hyökkäykset, jotka voivat aiheuttaa toimitusketjun katkoksia.
Alueet
Itäisen Euroopan raja‑alueet (Baltia, Puola, Romania): jatkuva korkea havainnoinnin taso, logistiset reitit Venäjän ja lännen välissä.
Suomi ja muut Pohjoismaat. merireitit, arktinen alue, energia‑infrastruktuuri ja laajat rannikkoalueet tarjoavat mahdollisuuksia.
Merialueet (Itämeri, Mustameri, Pohjanmeri): meriliikenteen, offshore‑infrastruktuurin ja sotaharjoitusten katkokset.
Kriittiset solmukohdat kotimaassa (suuret satamat, terminaalit): logistinen isku suuri vaikutus talouteen.
Kaupungit poliittisina näyttämöinä: näkyvät hyökkäykset, jotka saavat paljon huomiota ja painostavat poliittista päätöksentekoa.
Norjalainen alus, jossa oli venäläinen miehistö, oli muutaman kilometrin päässä Kööpenhaminan lentokentästä droonihyökkäyksen aikana. Danwatch voi nyt paljastaa, että laivan omistajat ovat aiemmin tehneet yhteistyötä suuren venäläisen puolisotilaallisen järjestön kanssa vuosien ajan.
Kun Kööpenhaminan lentokenttä suljettiin maanantai-iltana kahden tai kolmen suuren dronin vuoksi, norjalainen rahtilaiva Oslo Carrier 3 oli lyhyen matkan päässä.
Aluksen omistaa Bulkship Management -yhtiö, joka on osa suurempaa, kansainvälistä norjalaista yritystä nimeltä Oslo Bulk. Tämä mainitaan yhtiön verkkosivuilla.
Mitä ei mainita, on se, että heillä on myös sivuliike Venäjän Kaliningradin enklaavissa. Vuoteen 2022 asti myös Venäjän sivuliikkeellä oli oma verkkosivusto, mutta Venäjän hyökättyä Ukrainaan venäläinen verkkosivusto muutettiin ensin pornosivustoksi ja suljettiin sitten kokonaan.
Ainakin yksi avainhenkilö Venäjän Kaliningradin sivuliikkeestä on kuitenkin edelleen osa nyt pinnallisesti puhtaasti norjalaista yritystä.
Kaliningradissa sijaitsevan Bulkship Managementin johtaja on Venäjän kansalainen, joka asuu edelleen Kaliningradissa ja on ollut osa yritystä 19 vuotta. Vaikka venäläistä verkkosivustoa ei enää ole olemassa, hänen sähköpostiosoitteensa näkyy Bulkshipin norjalaisella verkkosivustolla, jossa hänen kuvaillaan olevan vastuussa rekrytoinnista. Hänen nimeään ei mainita missään verkkosivustolla, mutta Danwatch tietää hänen henkilöllisyytensä.
Venäläisen johtajan LinkedIn-profiilista käy myös ilmi suora yhteys Venäjän vanhimman puolisotilaallisen ryhmän, RSB Groupin, omistajaan. Yhdysvallat on asettanut omistajalle henkilökohtaisesti pakotteita läheisyydestä Venäjän tiedustelupalvelu FSB:hen, ja Danwatchin tutkimus osoittaa, että omistaja itse on aiemmin työskennellyt FSB:lle.
LinkedInissä RSB Groupin omistaja kirjoitti vuonna 2015 erittäin lämpimästi Bulkship Managementista ja venäläisestä johtajasta, jonka kanssa hän oli tehnyt yhteistyötä ainakin kolme vuotta. Hänellä oli hienoja sanoja norjalaisen yrityksen venäläiselle johtajalle:
"Hän johtaa suurta laivastoa. Hänen aluksensa purjehtivat maailman valtamerillä. Jos tarvitset ammattiapua, hae hänen apuaan; hän ei koskaan tee virheitä! Hän on ainutlaatuinen yksilö", profiilissa sanotaan.
Danwatch on ottanut yhteyttä Bulkship Managementin toimitusjohtajaan ja talousjohtajaan ja kysynyt tilanteesta, mutta he eivät ole vastanneet tiedusteluumme.
Olemme myös kysyneet heiltä Oslo Carrier 3:n toiminnasta viimeisen vuoden aikana, jolloin alus on ollut läheisyydessä ainakin kolmessa epäilyttävässä ja hybridi-iskussa.
Ensinnäkin rahtilaiva Ursa Majorin mahdollinen sabotaasi joulukuussa 2024. Sitten drooni-isku Køge Bugtissa tammikuussa 2025 Berlingsken mukaan ja nyt hybridi-isku Kööpenhaminan lentokentällä.
Ankaria pakotteita kaikkialla länsimaissa
RSB Groupille on asetettu pakotteita Yhdysvalloissa, EU:ssa ja Isossa-Britanniassa. Amerikkalaisten mukaan ryhmällä on läheiset siteet Venäjän tiedustelupalveluun FSB:hen:
”RSB-Group on yksityinen sotilasyritys, jolla on läheiset siteet Venäjän tiedustelupalveluihin. RSB työllistää korkeasti koulutettuja venäläisiä erikoisjoukkojen sotilaita, mukaan lukien Venäjän tiedustelupalvelun veteraaneja. RSB on tarjonnut globaaleja palveluita venäläisille yrityksille tiiviissä yhteistyössä FSB:n kanssa”, Yhdysvaltain viranomaiset arvioivat vuonna 2022.
RSB-konsernin jakamissa kuvissa näkyy useita univormupukuisia henkilöitä, joilla on puolisotilaallisen ryhmän tunnus olkapäillään ja jotka ovat aseistautuneet ainakin yhdellä Oslo Bulkin aluksista.
Kuvat ovat yhteistyöstä vuoden 2014 tienoilla, mutta RSB-konsernin roolia ei tiedetä.
Vuoden 2018 haastattelussa RSB-konsernin johtaja korostaa läheisiä siteitä Venäjän valtioon. Kysyttäessä suoraan, pitäisikö hänen kaltaisiaan puolisotilaallisia ryhmiä pitää ”Venäjän kansallisten etujen suojelemiseen tarkoitettuna työkaluna ja Venäjän armeijan täydennyksenä”, hän vastaa:
”Kyllä. Ehdottomasti. Yksityinen sotilasyritys on kirurginen instrumentti, jota on käytettävä tarkasti ja täsmällisesti.”
Melko kyvykäs toimija, asiantuntija uskoo
Venäjän puolisotilaallisista ryhmistä RSB Group on vanhin. Se perustettiin yli 20 vuotta sitten, ja se on vuosien varrella tiivistänyt yhteyksiään Kremliin.
Karen Philippa Larsen Tanskan kansainvälisten tutkimusten instituutista on kirjoittanut väitöskirjan erityisesti Venäjän puolisotilaallisista ryhmistä, ja hän selittää, kuinka ne eivät enää tee mitään ilman, että Kremlin tiedetään, mitä tapahtuu.
Ukrainan sodan aikana Venäjän armeijan rinnalle on sijoitettu useita puolisotilaallisia ryhmiä, niin kutsuttuja PMC-ryhmiä, mutta tämä on myös tarkoittanut, että Venäjän hallitus on saanut paljon enemmän suorempaa valtaa ryhmiin, hän selittää.
"Venäläinen yksityinen armeija ei toimi ilman, että valtio on siitä tietoinen. Eikä ilman jonkinlaista koordinointia valtion turvallisuuskoneiston kanssa", hän sanoo.
Venäläiset yhteydet saavat Oslo Carrier 3:n näyttämään erittäin epäilyttävältä alukselta, sanoo laivaston kapteeni ja puolustusanalyytikko Jens Wenzel Kristoffersen. Hän vertaa alusta Venäjän varjolaivastoon, jonka tiedetään olevan mysteerin ja väärän tiedon ympäröimä.
"Tämä osoittaa, että näemme nyt muutoksen siinä, minkä tyyppisten varustamojen ja lippuvaltioiden käytössä he (Venäjä, toim.) ovat alkaneet käyttää. Aiemmin varjolaivasto on pääasiassa purjehtinut 'mukavuuslippujen' alla, mutta nyt näemme, että vahvempia lippuvaltioita käytetään piiloutumaan", hän sanoo. Siksi hän ei usko, että voidaan sulkea pois mahdollisuutta, että RSB Group voisi olla Kööpenhaminan drooni-iskun takana. Mutta "savuava ase" puuttuu edelleen, hän sanoo.
Joka tapauksessa on "näyttävää", että Oslo Bulk ja RSB Group ovat yhteydessä toisiinsa, arvioi Karen Philippa Larsen. Erityisesti ottaen huomioon, että Oslo Carrier 3 oli läsnä sekä Ursa Majorin räjähdyksessä, Køgebugtin drooni-välikohtauksessa että Kööpenhaminan drooni-iskussa.
”Viranomaisten on ehdottomasti tutkittava asiaa lisää. Jos on totta, että alus on ollut järjestelmällisesti osallisena näissä tapahtumissa, kuten sanotte, niin mielestäni sitä on ehdottomasti tutkittava. Se on varoitusmerkki”, hän sanoo.
Jos RSB Group on ollut osallisena, onko se ”pätevä toimija”?
”RSB:llä on pitkä historia turvallisuustehtävien suorittamisesta venäläisille yrityksille maailmanlaajuisesti. He toimivat tiiviissä symbioosissa turvallisuuspalvelun kanssa, joten he todennäköisesti saavat tarvitsemansa laitteet. Joten sanoisin, että se on melko pätevä toimija.”
Aiemmin yhdistetty sabotaasiin
Muutamaa päivää ennen Kööpenhaminan droonivälikohtausta Saksan viranomaiset tarkastivat Oslo Carrier 3:n.
Danwatchin tietojen mukaan Oslo Carrier 3 purjehti Nordenhamiin Luoteis-Saksaan, jossa viranomaiset nousivat alukseen 17. syyskuuta ja tapasivat aluksella 11 venäläistä 13 merimiehen miehistöstä.
Viranomaiset suorittivat kevyen tarkastuksen eivätkä etsineet droonilaitteita. Alus on aiemmin ollut median ja viranomaisten valokeilassa, sillä se on yhdistetty mahdolliseen sabotaasiin venäläistä rahtilaivaa Ursa Majoria vastaan joulukuussa 2024.
MarineTrafficin tiedot osoittavat, että Oslo Carrier 3 oli todellakin aivan Ursa Majorin vieressä juuri sillä hetkellä, kun Ursa Major räjähti, ja norjalaista alusta syytettiin Ursa Majorin venäläisten omistajien toimesta siitä, ettei se halunnut auttaa vaurioituneen aluksen miehistöä.
Ursa Majorin omistaja sanoi myöhemmin, että alus oli joutunut "terrori-iskun" kohteeksi ja että kolme ulkoista räjähdystä aiheutti sen uppoamisen. Ei ole vielä paljastunut, mitä todellisuudessa tapahtui.
Bulkship Management on kiistänyt verkkosivuillaan julkaisemassaan lehdistötiedotteessa kieltäytyneensä avusta Ursa Majorin miehistölle. Toisessa lausunnossa yhtiö on myös kiistänyt osallisuutensa Kööpenhaminan drooni-onnettomuuteen.
Nämä ovat ainoat kaksi lehdistötiedotetta heidän verkkosivuillaan.
Kirjoitushetkellä Bulkship Managementin yhteystietosivu on poissa käytöstä.
Alus Oslo Carrier 3 on tällä hetkellä Klaipedan satamassa Liettuassa, ja Bulkship Managementin lehdistötiedotteen mukaan Liettuan viranomaiset ovat tarkastaneet sen. Yhtiön mukaan mitään epäilyttävää ei ole löytynyt.
Toimijoina todennäköisesti käytetään lännessä työskenteleviä venäläisiä ja mahdollisesti muuta venäjämielistä väkeä, jos joku on luokiteltu niin luotettavaksi, että voi käyttää operaatioissa.Tanskalaiset ovat kaivelleet norjalaisen Oslo Carrier 3 laivan varustamon taustoja ja sieltä löytyy yhteys Venäjään, FSB:hen sekä venäläiseen PMC firmaan.
Droonihyökkäys: Norjalainen laivanvarustaja teki yhteistyötä venäläisen puolisotilaallisen ryhmän kanssa
![]()
Droneangreb: Norsk skibsejer samarbejdede med russisk paramilitær gruppe
Et norsk skib med russisk besætning befandt sig få kilometer fra Københavns Lufthavn under droneangrebet. Danwatch kan nu afsløre, at skibets ejere tidligere hadanwatch.dk
Epäilen että osa ryssän "asia miehistä" ei tiedä yhtään että kenen laskuun tekevät, mitä niillä teetetään. Tokihan tää droneilu voi olla vähän eri asia.Toimijoina todennäköisesti käytetään lännessä työskenteleviä venäläisiä ja mahdollisesti muuta venäjämielistä väkeä, jos joku on luokiteltu niin luotettavaksi, että voi käyttää operaatioissa.