Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Onkohan noi "proRussian elements" joiden pitäisi aktivoitua sellaisia joille ryhmätasolla määritelty joku tihutyö?
Joku vois kertoa virolaisille että lentokoneita voi ostaa Amerikasta.Suomen puolustusvaliokunta vierailee Virossa. Virolaiset haluavat että Suomi sallisi lentokoneiden lentää Viron ilmatilassa.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011572380.html
Joku vois kertoa virolaisille että lentokoneita voi ostaa Amerikasta.
Ihmettelin tuota heti ilmatilaloukkausen jälkeen, ei tuo paljon suomen ilmavoimia rasittaa jos vastaavanlaisessa tilanteessa vois Viron ilmatilaan mennä ryssiä hätistelemään, ollaan jo kuitenkin Suomenlahdelle tultu.Eiköhän me kuitenkin voitaisi veljeskansaa tukea tässä, kun mentiin Natoonkin liittymään. Baltian maat voisi muutaman hävittäjän toki ostaa/vuokrata, mutta ehkä heidän paukut kannattaa laittaa maavoimiin.
Idea on kyllä hyvä. Sen verran tarkentaisin että siirretään kertakorvausta tai jatkuvaa kuukausittaista/vuosittaista korvausta vastaan. Huollot voitaisiin järjestää tietysti, koska meillä on osaava henkilökunta ja välineet siihen. Uskon että huolloista Viro saisi kilpailukykyisen tarjouksen, jopa jollain veljeskansa alella.Toistanpa taas moneen kertaan alas ammutun ajatukseni tässä.
Sitä mukaa kun F-35 ottavat operatiivista vastuuta, siirretään vahjaa Hornet-kalustoa Viron hallintaan. Tavoitteena on pitää 10 - 12 konetta operatiivisessa valmiudessa. Oleellista on, että lentäjiä ei kouluteta koiratappeluihin vaan ensisijaisesti rauhan aikana partioimaan, ja kriisitilanteessa toimimaan takalinjan kentiltä, jopa Ruotsista, aselavetteina, joita ei päästetä ottamaan suoraa kontaktia viholliseen. Lentäjät siis koulutettaisiin partioimaan, ja kriisitilanteessa ottamaan käskyjä ja maalitietoa vastaan.
Koneet vanhentuvat, mutta jos tarkoituksena ei ole pitää valmiudessa tusinaa suurempaa fleettiä, riittää koneiden kierrätys ja kannibalisointi melko pitkälle. Merkille pantavaa on, että iso määrä nykyaikaista aseistusta on jo integroituna, joka tukee käyttämistä lavetteina jonkin muun antamaa maalitietoa hyödyntäen. Ja runkoja ei edes yritetä altistaa isommille G-voimille.
Tilat koneille ja huollolle tulevat olemaan iso haaste ja kustannus. Viro on sen verran pieni, että huolto ja joutilaiden koneiden säilytys tulee järjestää Suomeen tai Ruotsiin.
Myös Ruotuväki kertoo samasta harjoituksesta, pääpaino aluksiin nousemisessaUtin jääkärirykmentin Erikoistoimintaosasto harjoittelee Tammisaaren ja Porvoon välillä.
Merellisiä erikoisoperaatioita Tammisaaren ja Porvoon välillä - mukana myös kansainvälisiä erikoisjoukkoja | lentoposti.fi
Utin jääkärirykmentin Erikoistoimintaosasto (ETO) johtaa merellisen harjoituksen Tammisaaren ja Porvoon välisellä alueella 21.-24.10. sekä 27.-29.10. välisinä aikoina Harjoituksessa on mukana helikopterikalustoa, muita viranomaisia ja kansainvälisiä joukkoja.www.lentoposti.fi
Svedut liisaisivat vanhempia JASseja kyllä..Toistanpa taas moneen kertaan alas ammutun ajatukseni tässä.
Sitä mukaa kun F-35 ottavat operatiivista vastuuta, siirretään vahjaa Hornet-kalustoa Viron hallintaan. Tavoitteena on pitää 10 - 12 konetta operatiivisessa valmiudessa. Oleellista on, että lentäjiä ei kouluteta koiratappeluihin vaan ensisijaisesti rauhan aikana partioimaan, ja kriisitilanteessa toimimaan takalinjan kentiltä, jopa Ruotsista, aselavetteina, joita ei päästetä ottamaan suoraa kontaktia viholliseen. Lentäjät siis koulutettaisiin partioimaan, ja kriisitilanteessa ottamaan käskyjä ja maalitietoa vastaan.
Koneet vanhentuvat, mutta jos tarkoituksena ei ole pitää valmiudessa tusinaa suurempaa fleettiä, riittää koneiden kierrätys ja kannibalisointi melko pitkälle. Merkille pantavaa on, että iso määrä nykyaikaista aseistusta on jo integroituna, joka tukee käyttämistä lavetteina jonkin muun antamaa maalitietoa hyödyntäen. Ja runkoja ei edes yritetä altistaa isommille G-voimille.
Tilat koneille ja huollolle tulevat olemaan iso haaste ja kustannus. Viro on sen verran pieni, että huolto ja joutilaiden koneiden säilytys tulee järjestää Suomeen tai Ruotsiin.
Hornetien siirtämiselle Virolle pitäisi olla USAn myöntämä lupa. Eivät ne ole meidän noin vain luovutettavissa. Toki sellainen lupa todennäköisesti saataisiin, koska Virohan on NATO-maa ja F/A-18 ei enää ole jenkkien aivan uusinta kärkeä. Sen sijaan niiden aseistus joissain tapauksissa on melko pränikkää tavaraa. Annettaisiinko siis Hornetit ilman aseita, tai korkeintaan Sidewindereilla varustettuina? Vai voisiko kyseessä olla ns. Wet Lease, jossa mukana tulee miehistö, huolto ja kaikki?
Svedut liisaisivat vanhempia JASseja kyllä..
Jos kahina pitkittyy, onkohan noita koneita sitten liikaa?Olisihan siinä Patrialle ihan hyvä diili.
Alan miehiltä kuultuna Hornetien luovuttamista eteenpäin ei ole pidetty järkevänä.
Eli kannattaisiko mieluummin liisata muutama Grippeni Ruotsista.
En provosoi enempää, enkä vähempää. Köyhän talon poikana mietin aina kaksi kertaa, ennen kuin pistän toimivan vehkeen romulavalle. Ja jotakin innovoineena olen tullut joustavaksi insinöörien ja muiden asiantuntijoiden suhteen, eivät he aina ole väärässä.
ei meilläkään riitä kapasiteetti säilyttämään soveltuvin osin hornetteja ja niillä lentäjiä kun otamme uudet hävittäjät käyttöön.

Tuo olisi Virolle erinomainen paikka hankkia osaamista nykyaikaisista ilmavoimista ja kouluttaa maahenkilöstöä valmiiksi jos rahaa jossain vaiheessa liikenisi uusien koneiden hankintaan...Uusille koneille tulee myös uusia omia lentäjiä. Nuoremmat ovat vuorossaan ja enemmän ikää omaavat jättävät pilotin roolin.... Suomessa.
Mikäänhän ei estä Suomen ja Viron tekemästä DIILI !
Viro liisaa Suomelta vanhat Hornetit ja niihin tulee Viron logot siipiin.
Virolla ei ole koulutusresurssia ja lentäjä-potentiaalia, jote Viro liisaa myös lentäjät.
Näin suomalaiset lentäjät saavat jatkaa uraansa ja lentää tuttua konetta - koko paketti leasingilla.
Win - win kaikille
.