Joku on sanonut, ettei aio laittaa kahta kynttilää palamaan, johtuen Suomen tilasta… ei ole enää itsenäisyyttä jota juhlia.
Mutta ne kaksi kynttilää ikkunassa itse asiassa kertoo että talo on turvallinen jääkärin, vapaussoturin, astua tupaan yöksi. Asia on vaan unohtunut matkan varrella ja kahdesta kynttilästä on tullut vain tapa. Alkujaan se kuitenkin on ollut etappitalon merkki, joka antaa suojan ja lepopaikan salaa matkustavalle vapaussoturin raakileelle matkalla Preussiin sotataitoja oppimaan.
Eli poltetaan niitä kynttilöitä ja muistetaan se alkuperäinen tarkoitus.
Muistetaan itsenäisyyspäivänä kaikkia uhreja!
http://artoluukkanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/207793-muistetaan-itsenaisyyspaivana-kaikkia-uhreja
”…
minä vihaan teidän juhlianne, minä inhoan
niitä, minä en voi sietää juhlakokouksianne….
Vie pois minun luotani virsiesi pauhu!
En halua kuulla sinun harppujesi helinää.
mutta oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus kuin ehtymätön puro…”
Tämä edellinen värssy ei ole mistään anarkistin käsikirjasta tai kommunistisesta manifestista. Se on Raamatusta. Aamoksen kirjasta.
Tämän virkkeen yhdistäminen itsenäisyyspäivän juhlintaan voi tuntua pahalta.
Sen pohjalla on kuitenkin syvä ajatus siitä, että eliitin juhlinnan ja frakkien kimalluksen takana on aina tyly todellisuus. Se ei ole välttämättä kaunis. Maamme sukeltaa lamaan ja samalla meillä on vielä edellisen talouskriisin ongelmat käsittelemättä.
Voimmeko juhlia hyvillä mielin, jos meillä on vielä kaapissa 1990-luvun laman luurankoja? Miten meidän "juhlakokouksemme" sujuu jos unohdamme menneet maanmiehet? Eikö todellinen itsenäisyydenpäivän vietto merkitse sitä, että me edistämme oikeudenmukaisuutta?
Tosiasioiden tunnustaminen on kaiken viisauden alku. Näyttää siltä, että Suomi ei voi nousta tästä nykyisestä lamasta, jollemme tunnusta 1990-luvun tosiasioita. Silloin monet ihmiset eivät jaksaneet vaan ottivat itseltään hengen. En usko, että meillä on edellytyksiä tai mahdollisuuksia uuteen taloudelliseen nousuun jollemme suhtaudu vakavasti menneisyyden virheisiin.
Ne on tunnustettava ja tilinteko on tehtävä.
**
Helsingissä järjestetään kynttiläkulkue 6.12.2015 klo 11.45 niiden 90-luvun uhrien muistolle, jotka eivät jaksaneet. Mikään ei saa päättäjille olla tärkeämpää, kuin yhteiskunnan oikeudenmukaisuus.
Jokatapauksessa – jokaiselle suomalaisille hyvää ja syvien ajatusten itsenäisyyspäivää! Me selviämme kun teemme tilinteon historian kanssa.
Silloin selviämme aina.
Arto Luukkanen
Järvenpää
edit....
Itsenäisyyden jumalanpalvelus - isänmaan pilkkaa?
http://artoluukkanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/207932-itsenaisyyden-jumalanpalvelus-isanmaan-pilkkaa
Itsenäisyyspäivän jumalanpalvelus - Jumalan ja isänmaan ilkeämielistä pilkkaa?
Katselin tässä itsenäisyyspäivän jumalanpalvelusta.
Minulle tuli aivan sellainen tunne, että valtakunnan pääpyhäkössä ei paljoa puhuttu itsenäisyydestä vaan yritettiin vaikuttaa poliittisesti korrektiin suuntaan.
Ministeri Grahn-Laasonen luki profeetta Aamosta. Ei kuitenkaan sitä kohtaan, jossa vaaditaan, että oikeudenmukaisuuden pitäisi virrata kuin vesi.
Sisältö oli muutenkin yhteen suuntaan kasvattava. Oman isänmaan asia jäi jonnekkin.
Ruotsinkielinen naispappi rukoili "varjele meidät kansallismieliseltä uholta". Erittäin ihmeellistä - suomalainen kulttuuri on syntynyt - ei uhosta - vaan vuosisataisesta työstä - että meillä olisi suomenkielinen kulttuuri.
Arto Luukkanen
Järvenpää