Itsenäisyyspäivä

Taitaa itsenäisyyspäivä olla kansan enemmistölle nykyään enää lähinnä linnanjuhlien vieraiden mekkojen katselemista ja ylimääräinen vapaapäivä, vaikka tänä vuonna päivä sattuukin sunnuntaille.

Onko Suomen tasavaltaa itsenäisenä valtiona enää edes olemassa? Tämä on ihan hyvä kysymys itse kunkin pohdittavaksi.

Vanha tapa josta hankala päästä eroon...:rolleyes:
 
12244242_432484883619946_6847171830265758771_o.jpg
 
Näistä lapuista sitä mieltä että "riviin vaan ja sarjatulta". Siis lappuja riviin. Laput ovat anarkistien agitaatiota ja niissä mainitusta tapahtumasta ei varmaan taaskaan ole jätetty ilmoitusta poliisille.
Eipäs alistuta pelolle.
 
Taitaa itsenäisyyspäivä olla kansan enemmistölle nykyään enää lähinnä linnanjuhlien vieraiden mekkojen katselemista ja ylimääräinen vapaapäivä, vaikka tänä vuonna päivä sattuukin sunnuntaille.

Onko Suomen tasavaltaa itsenäisenä valtiona enää edes olemassa? Tämä on ihan hyvä kysymys itse kunkin pohdittavaksi.

Minä en katsele mekkoja vaan värjöttelen sankarihaudoilla. Traditio, josta ei näköjään hevin pääse irti. Eikä ole haluakaan. Ja on käynyt niin, että seuraavakin sukupolvi on ajautunut samojen pirskeiden pariin, tauti on edennyt perheessä vaarallisesti. Kolme-neljäsosaa asioistamme päätetään Brysselissä. Sitä tiukemmin pitää roikkua kiinni niissä jämissä, joita on vielä jäljellä: traditiot eräs niistä. Ei mikään ole kultanauloilla hakattu peruskallioon, asiat ja ajat muuttuvat taas joskus. En usko Unionin olevan mikään ajasta ikuisuuteen - viritys.
 
Itse ajattelin noudattaa vanhaa kaavaa. Vien kynttilät kotikunnan sankarimuistomerkille ja paikallisen Marskin ritarin haudalle. Sitten telkkarista Tuntematon Sotilas ja paraatilähetys. Ja voin jo nyt vain ennakoida sitä myötähäpeän määrää kun kuuntelee niiden YLE:n kommentaattoreiden "asiantuntevaa" paraatiselostusta.
 
Minä en katsele mekkoja vaan värjöttelen sankarihaudoilla. Traditio, josta ei näköjään hevin pääse irti. Eikä ole haluakaan. Ja on käynyt niin, että seuraavakin sukupolvi on ajautunut samojen pirskeiden pariin, tauti on edennyt perheessä vaarallisesti. Kolme-neljäsosaa asioistamme päätetään Brysselissä. Sitä tiukemmin pitää roikkua kiinni niissä jämissä, joita on vielä jäljellä: traditiot eräs niistä. Ei mikään ole kultanauloilla hakattu peruskallioon, asiat ja ajat muuttuvat taas joskus. En usko Unionin olevan mikään ajasta ikuisuuteen - viritys.

Se onkin hieno ja arvokas perinne, jota kannattaa vaalia vastaisuudessakin.

Mahtaa sankarihautausmaalla käydä kova vilske kun kaatuneet pyörivät rauhattomina haudoissaan. Minkä puolesta he ovat antaneet kalleimman uhrinsa ovat nykyajan poliittiset päättäjät luovuttaneet ilmaiseksi pois. Ehkä vanhat sankarit rauhoittuvat sitten kun aikanaan suomalaiset korjaavat tapahtuneen virheen ja palauttavat takaisin tasavallalle sille elimellisesti kuuluvan suvereniteetin.
 
Minä menen kirkkoon ja sen jälkeen sankarihaudoille. Olen kiitollinen siitä, että elän hyvää elämää ja jääkaapissa on muutakin kuin valo. Ei tarvitse syödä pettua ja jälttää paleltunutta naurista. Ei vie tauti poloista rääsyläistä eikä ole kaivo kuivunut.

Saatan muutaman lämpimän huvittuneen ajatuksen luoda kansalaisille, joiden mielestä on niin helkkarin kurjaa eikä ole itsenäisyydestä tietoakaan, rysselissä vain rahamiehet kyykyttävät talonpoikaa kuin Klaus Fleming aikoinaan... Vaikka Jaakko Ilkaksi ei ole heistä. on sentään netti, jonne juosta.
 
Seisotko kunniavartiossa tai paikallisessa maanpuolustajien tilaisuudessa mukana organisoimassa vai kotisohvalla linnan juhlia katsomassa? Miten itsenäisyyspäivä kohdallasi sujuu?
 
Kotikunnan sankarihautausmaalla vierailu jossa kynttilän sytytys kunnioittamaan sankarivainajien muistoa ja sotiemme veteraaneja. Itsenäisyyspäivällinen sekä perinteinen itsenäisyyspäivän paraatin seuraaminen televisiosta.
 
En vielä tarkkaan tiedä..? Ehkä katselen Tali-Ihantalan välillä kun Tuntematonta ei nyt jaksa. Ainakin juon vaimon kanssa pullon Elyseetä, suomalaista tuotetta kuitenkin. Kiinnostaisi kyllä se itsenäisyyden kunnioituskulkuekin .....
Pitääpä miettiä tarkemmin.
 
Hyvää ruokaa, sinivalkoinen kynttilä palamaan, vaimo ja lapsi kainaloon ja nautitaan itsenäisyyspäivästä perheen kesken.
 
Aamulla pitää nostaa lippu. Noin niinkus kylän tillaisuuvessa. Päivällä pieni juhla ja kahvittelu hetki.

Illalla pari snapsia ja hyvä päivällinen. Ylleensä paikkakunnan paremman tason ravintolassa
 
Viimeksi muokattu:
Sankarihaudoilla käyn laittamassa kynttilän ja liput.
Sitten paikalliseen palvelutaloon pitämään seuraa parille veteraanille, kotiin ja mikäli anarkisteja tulee vastaan, minä en tarvitse ritsaa...
 
Varmaan se normaali työpäivä ja siinä välissä käyn seistä hojottamassa kunniavartiossa, jos ehdin.

Voisin myös käydä kusemassa jonkun muroihin, noin niin kuin tasapuolisuuden vuoksi... :(
 
En juhli. Soumi ei ole itsenäinen. Jos EU sanoo hyppää niin soumi hyppää. Jos Venäjä sanoo kyykkää niin soumi kyykkää.

Vanhainkodissa ja palvelutaloissa nyt tietysti olis hyvä käydä kiittämässä vanhuksia siitä, että ovat rakentaneet ja puolustaneet suomea. Siihenkään ei minulla riitä rohkeus kun oma sukupolvi on mitä on. Hävettää minkälaiseksi on maa päästetty.
 
En vietä itsenäisyyspäivää, koska Suomi ei ole enää itsenäinen ja minun arvostamaani Suomea on viimeisen 20 vuoden ajan ajettu määrätietoisesti alas. Tilalle on tuotu jotain ihan muuta.

En myöskään näe mitään järkeä 70 vuotta sitten käydyn sodan muiston fiilistelyssä, koska sen kalliit uhrit on heidän rakentamansa suomalaisen yhteiskunnan ohella valutettu viemäriin.

Menneisyyden sijaan on katsottava eteenpäin.
 
U.S. Embassy Finland

On the Occasion of Finland's National Day

John Kerry, Secretary of State

https://www.facebook.com/finland.us...048405025558/1065828860114170/?type=3&theater

On behalf of President Obama and the citizens of the United States, I congratulate the people of Finland on the 98th anniversary of your independence on December 6.

The United States deeply values its friendship with Finland, including our cooperation in supporting international law and UN peacekeeping missions, upholding the territorial integrity of Ukraine, combating terrorism through the Global Coalition to Counter ISIL,
promoting mutual prosperity through a proposed Transatlantic Trade and Investment Partnership, and developing an agenda to ensure wise stewardship of Arctic resources.

This year is also a special one for Finnish cultural heritage, as people from across the globe celebrate the 150th anniversary of the birth of violinist and composer Jean Sibelius.

I am confident the friendship between our two countries will continue to deepen and flourish and I wish you the best as you celebrate this special day.
==============================================================================
Kaikki on nykyään Facebookissa :-(
No, tiedottaa se NORADkin twitterissä...
 
Back
Top