Jääkäriprikaati

Hejsan

Alokas
BAN
Morjens

Näin että Pohjan pataljoona on saanut uuden komppanian eli 2. jääkärikomppania.

Mitä sielä koulutetaan?

organisaatio+jpr.jpg
 
Oisko jääkäreitä
 
Ei ole uusi vaan on todennäköisesti siirretty Lapin Jääkäripataljoonasta. Jääkärikomppania se tosiaan on, tosin minun aikanani 1999 ei ollut pelkkä jääkärikomppania vaan Prikaatin Paras Komppania... Olihan siellä panssarintorjuntamiehet, apinat (=aliupseerit) sekä -upseerit eli kokonaiset kaksi joukkuetta PST:tä + jääkärikomppania... Olinhan siellä minäkin :lanssi:

Eli siellä 2 JK:n kasarmirakennuksissa koulutettiin saman kasarmin alla prikaatin PST-miehet ja komppaniallinen jääkäreitä, aiempina vuosina PstK oli oma joukkonsa, omalla komppanian pääliköllä, vääpelillä, kasarmilla. Minun aikana Pst-joukkueet (ei puhuttu enää PST-komppaniasta) jakoi samat tilat ja päällikön sekä vääpelin kuin 2 JK.

Luulen että nykyisellään PST löytyy tukikomppaniasta osana kranaatinheitinkomppaniaa.
 
noska kirjoitti:
Oisko jääkäreitä

Joo, toivottomasti :D

Second

Joo, joo se on siiretty Lapin pataljoonasta sinne.....miksi??, onko se tavallista että komppanioita siiretään niin kesken prikatissa? että nyt kuulut tähän pataljoonaan
 
ihan normaaleja organisatoorisia muutoksia
 
Todennäköisesti salaisia erikoisjoukkoja toimimaan vuoristo-olosuhteissa talvikelissä..tai jotakin muuta..
 
noska kirjoitti:
ihan normaaleja organisatoorisia muutoksia

Näin uskoisin. JPr:n historiikiin tuli tutustuttua aina iltaisin kun noita prikaatin vuosikirjoja lojui siellä sun täällä ja onhan noita ollut ennenkin. Nyt vain näyttää sille että todella isolla kädellä on siirrelty komppanioita edes takaisin. Kummassakin pataljoonassa on enää yksi alkuperäinen komppania jäljellä. Aiemmin Pohjan Jääkäripataljoona on ollut huoltava/tukeva pataljoona ja Lapin Jääkäripataljoona se taisteleva pataljoona, nyt roolit on kääntyneet melkein päälaelleen. En oikein keksi loogista syytä että miksi näinkin radikaali muutos on tehty... mutta eipä mun tarttekaan miettiä sitä kovin paljoa :D

Kapiainen:

öööö... Meinaatko että kaverit treenaa Kebnekaisen valloitusta? Kyllä ainakin yksi kantapeikko tuli Ruotsin ystävyysreissulta sen verran haikein mielin takaisin kun oli Hurri jääkäreiden toimintaa Kebnekaisella seurannut, taisi vähän meidän kotimaisten aliupseeri-oppilaidenkin turpavärkit tympäistä. :gasmask:
 
Second

Lujin että olit ystävyysreisulla siellä ruotsissa. Miten ne jääkärit olivat jos sä vertaat niitä Sodankylän jääkäriin? (koulutus, kuri, y m)
 
Hejsan kirjoitti:
Second

Lujin että olit ystävyysreisulla siellä ruotsissa. Miten ne jääkärit olivat jos sä vertaat niitä Sodankylän jääkäriin? (koulutus, kuri, y m)

En minä ollut vaan minun kouluttaja. Kouluttajan naaman ilmeestä ja jutuista päätellen ainakin miesmateriaalin suhteen ero oli selvästi Ruotsalaisten eduksi. Tuskin niitä eroja muuten on... Mutta tuo miesmatriaalin laadukkuus varmasti nostaa nuo Ruotsalais jääkärit ihan toiselle tasolle kuin meidän omat varusmiesvessilit ylisivät. Ja kuvaavaa on että kyseinen kouluttaja oli vielä JPr:ssä AUK:in kouluttajana, eli hänenkin päivittäin käsittelemä suomalainen miesmateriaali on normaalia varusmiesmateriaalia parempaa... Ainakin hieman parempaa (ettemme liikaa ylpistyisi).

Eli lyhyesti laitettuna: Sain sen kuvan että kotimainen (varusmies) aliupseeriaines ei yltänyt samalle tasolle kuin nuo ruotsalaiset joukot ylsivät. Aika karvas pala oli nieltäväksi. Myönnän.

Ja käsittääkseni hän seurasi nimenomaan Norrbottenin jääkäri/ranger koulutettujen toimintaa, ja nämä eivät ole ihan normaaleita varusmiehiä, vaan kaverit on kova kuntoisia ja motivoituneita.
 
Second

Miesmateriaali = vaateet, aseet, sukset, varustus???
 
ei vaan miesmateriaali = miehet
usein puhutaan niistä miehistä joista on tarkoitus tehdä sotilaita eräänlaisena raaka-aineena eli materiaalina erotukseksi varusteita nimenomaan miesmateriaalina
 
Vaikea sanoa mikä tilanne on nykyään varusmiesten osalta (kuntoisuus ym.) kun omastani on aikaa 15 v. Sen verran tiedän että kun juttelin v. 2002 vanhan kouluttajani kanssa (ltn) kuntosalilla, sanoi tilanteen olevan surkea jo silloin.

Esimerkkeinä kertoi että kun eka kertaa alokkaat olivat lähdössä tetsarimarssille (ase+tetsari), eräskin mortti käveltyään kassun takapihalle portaita alas, kyykkäsi asfaltille, eikä jaksanut nousta ylös. Hän kehoitti alokasta purkamaan tetsarin ja kantamaan tavarat muutama kerrallaan takaisin ylös, mikäli jaksaa.

Kun oli määrä lähteä täyspakkauksen kanssa harjoitukseen / marssille, niin hän huomasi että oli keksitty uusi tapa nostaa täyspakkaus selkään. Se tapahtuu niin että täysi reppu asetetaan olkahihnat ylöspäin maahan ja mies menee makaamaan sen päälle. Seuraavaksi alokas nönnönöö pukee repun maaten ja yrittää nousta ylös, mutta eihän se reppana jaksa... Siinä kapiaiset itkivät krokotiilin kyyneleitä kun kasarmin käytävät oli täynnä näitä "kilpikonnia" jotka sätkivät avuttomina lattialla...
Esimerkit siis jääkärikomppanian tiedustelujoukkueesta silloin (=leikkisissit havunkuvineen).

Ennenvanhaan kyllä joka ukko nosti repun selkäänsä lattialta ja heitti sen päänsä yli selkään (kuten vanhat jermut tietää). Ei pahalla nykynuorisoa kohtaan, mutta tuota taustaa vasten ja pv:n cooperin testin tilastoihin (1995-2005 välillä juostuista keskiarvo laski 2600 metristä, 2300 metriin) nojaten hieman huolestuttaa nykyvarusmiesten kyky puolustaa maata kun keskeytysprosentti nousee. Eipä se jalka nouse jos mässätään pikaruokaa päivittäin ja pelataan perseellään tietokonetta!

Tiedä sitten pitäisikö muuttaa kantaa ja alkaa kannattamaan sittenkin ammattiarmeija+kodinturva-mallia...:(
 
Second

Olettko mukana tässa ryhmässä? (se on JPr fecebook sivu)

http://www.facebook.com/group.php?v=wall&gid=28988920130
 
Oman kauteni (2005 - 2007) jälkeen pataljoonien rakenne on muuttunut ainakin kaksi kertaa. Joten kyllä se on aika tavallista muutella noiden kokoonpanoja, näköjään.

Varusmiesten kunnosta vielä sen verran että kyllä meidän aikaan oli selvät erot poikien välillä ja cooperin testeissä porukat jaettiin kunto ryhmittäin. Toiseksi, JPR (muista varuskunnista en tiedä) on ottanut "pehmeän laskeutumisen" mallin käyttöön jolloin varusmiehet totutellaan marssimaan ja juoksemaan pikkuhiljaa. Itse en näe tässä mitään pahaa. Kyllähän se varmasti joskus on ollut toisin kun miehet ovat syöneet kettinkiä ja paskoneet rautaa. Mutta jos palvelukseen astuneista sanotaan 10% on valmistautunut jotenkin palveluksen fyysiseen puoleen ja loput eivät, ensimmäisen viikon aikana varuskunta sairaalan kapasiteetti on maksimissaan. Siksi tämä "laskeutuminen" on mielestäni hyvä.
 
Tilannehan on jo pitkään ollut se, että kun virkakierto tapahtuu on taas uusien herrojen saaatava jätettyä puumerkkinsä historiaan ja todistettava oma erinomaisuutensa ja tekevänsä jotain palkkansa eteen ja usein helppo ja näkyvä tapa siihen on piirtää organisaatiokaavio uuteen malliin.
 
Joo, hyvä niin! Meilläkin oli jo Vekaralla 1995 "pehmeä lasku" käytössä joka tarkoitti silloin että ekan viikon aikana mortit sai puuhastella omiaan herätyksestä lähtien eikä ohjattuja aamutoimia ollut tai juuri pukeutumista valvottu tms.

Tämä kurin löystyminen johti siihen että kun muutama viikko oli mennyt ja asiat oli niin ja näin eikä alijohtajien annettu hoitaa tehtäväänsä ts. kurin valvontaa ja sotillaallisen käytöksen opettamista alokkaille, oli kantahenkilökunta ihmeissään kun mortit huutelivat sitten jatkuvasti muodosta yhtä sun toista. Syypäähän tähän tietysti löytyi alikessuista.....Tiedän tämän kokemuksesta kun itse olin aliupseerina kyseisessä yksikössä.

Kuntoisuusasiat on tietysti eri asioita, mutta ei kyllä miehen tarvitse syödä kettinkiä ym.! Riittää että se jaksaa kantaa jumaliste edes sen tetsarin ja rynkyn jos reppu tuleekin auton lavalla perässä!

Tässäkin asiassa puolustusvoimat on tietysti voimaton kun kotona ei ole pojan tekemisiin puututtu.
Mentävä on vaan nyky-yhteiskunnan ja nuorisoaineksen mukaan, se on selvä...
 
Nykyään on vessoissa ovetkin.

Einomies1:lle sanottakoon että tervemenoa katsomaan paikan päälle sitä nuorisoainesta jos tietopohja on iltapäivälehdistä saapunutta. Enemmän minua otti pannuun viimeksi paikan päällä ollessa kurssilaisten, so. tulevien ammattisotilaiden käytös tai oikeammin sen puute eräissä olosuhteissa. Aika särmää sakkia ne nuoret, ja tehtävätkin näyttivät täyttyvän mitä sivusta kerkesin vilkaista. Tunnustetaan toki että rivistä oli poissa monta jotka "ennen vanhaan" olisi pidetty mukana. Ei se silti tee niitä palveluksen suorittajia yhtään sen huonommaksi.

Pari reserviläisporukkaa jotka nyt olivat palveluksessa ovat sellaisia että PAK-mittareilla homma hoituu heittämällä. Riittää minulle. Taas kerran, ongelma ei ole siellä missä näkyy vaan siellä missä ei näy. Joukko joka ei koskaan edes kokoonnu... No, uutta SA-vahvuutta odotellessa.
 
koponen kirjoitti:
Nykyään on vessoissa ovetkin.

Einomies1:lle sanottakoon että tervemenoa katsomaan paikan päälle sitä nuorisoainesta jos tietopohja on iltapäivälehdistä saapunutta. Enemmän minua otti pannuun viimeksi paikan päällä ollessa kurssilaisten, so. tulevien ammattisotilaiden käytös tai oikeammin sen puute eräissä olosuhteissa. Aika särmää sakkia ne nuoret, ja tehtävätkin näyttivät täyttyvän mitä sivusta kerkesin vilkaista. Tunnustetaan toki että rivistä oli poissa monta jotka "ennen vanhaan" olisi pidetty mukana. Ei se silti tee niitä palveluksen suorittajia yhtään sen huonommaksi.

Pari reserviläisporukkaa jotka nyt olivat palveluksessa ovat sellaisia että PAK-mittareilla homma hoituu heittämällä. Riittää minulle. Taas kerran, ongelma ei ole siellä missä näkyy vaan siellä missä ei näy. Joukko joka ei koskaan edes kokoonnu... No, uutta SA-vahvuutta odotellessa.

Enpä taida ottaa tuota alokasaikaa uusiksi, kyllä muistot riittää siitä yhestä kerrastakin. Mistäpä muusta kuin tilastoista ja toisten suusta asiasta tietäisin!
Vaikka täällä foorumilla aikaani vietän, niin ei se tarkoita sitä että notkun vapaapäiväni varuskunnan aidan vieressä kiikaroimassa, sotkussa sössöttämässä munkkeja tai tumputtamassa katsellen kun pasit ajaa ringissä tms.!

Esitin omat näkökulmani ja lähteeni asioihin edellisissä viesteissä. Olen vain huolestunut varusmiesarmeijan nykytilasta ja pahoittelen jos ilmaisin asiani liian kärkevästi, taidan tulla vanhaksi pieruksi pikkuhiljaa..

On hienoa kuulla että jollain on näkemyksestäni poikkeavia kokemuksia ja noinkin positiivisia. Vaikka arvostelinkin nykynuorison fyysystä kuntoa, en todellakaan heidän älyään. Tiedän kyllä että nykynuoriso on keskimäärin fiksumpaa kuin 20 v. sitten.

Toivottavasti se riittää jos joskus iso kello lyö....
 
Hejsan kirjoitti:
Morjens

Näin että Pohjan pataljoona on saanut uuden komppanian eli 2. jääkärikomppania.

Mitä sielä koulutetaan?

organisaatio+jpr.jpg

tuntuu kummalliselle että lapin jääkäripataljoonassa ei ole sissikomppaniaa vaan se on kaupunkilaisten eli pohjan jp:ssa.
 
Back
Top