Tarkastaja
Kersantti
Avasinpa uuden ketjun, kun sopivaa threadia ei löytynyt.
Tähän ketjun alkupäähän olisi kiva, jos asiasta kiinnostuneet heittäisi omaa arviota miten käy USA / Kanada jäänmurtaja tilausten.
Saa sitten saunassa nauraa muutaman vuoden kuluttua, kuinka pöhkö sitä olikaan.
Silti myönnän haaveilleeni, ruotsin rakentavan fregattinsa suomessa jäänmurtajien lisäksi.
T&T Alkuperäinen uutinen
Tarjouskilpailu.
DNY Finland eli Helsingin telakka oli yksi neljästä telakasta, jotka osallistuivat Ruotsin jäänmurtajahankintaan. DNY Finland on valittanut Ruotsin merenkulkulaitoksen hankintapäätöksestä hallinto-oikeuteen.
KUVA: Henri Kärkkäinen
Tänään13:57
Päivitettytänään14:57
Ruotsin merenkulkulaitos on valinnut Hyundai Heavy Industriesin rakentamaan Ruotsin uuden jäänmurtajan. Alus rakennetaan Ulsanissa, Etelä-Koreassa.
Tiedot sisältyvät asiakirjoihin, jotka Tekniikka&Talous sai Ruotsin merenkulkulaitokselta tietopyynnön kautta. Hankintapäätös tehtiin 27. kesäkuuta 2025.
Tilaa tästä T&T:n maksuton uutiskirje - Kokoamme kiinnostavimmat artikkelit sähköpostiisi joka päivä.
Hyundai Heavy Industries tunnetaan Arctica-raakaöljytankkerin rakentamisesta. Aiemmin Stena Arcticana tunnettu alus oli maailman suurin jääluokan öljytankkeri, kun se laskettiin vesille vuonna 2005.
Ruotsin merenkulkulaitos toteaa, että halvin vertailuhinta oli ratkaiseva. Hyundai Heavy Industries jätti 3,35 miljardin Ruotsin kruunun tarjouksen, mikä vastaa noin 306,7 miljoonaa euroa.
Asiakirjojen mukaan yhden aluksen hinta on 348 miljoonaa dollaria. Vertailuhinta Ruotsin kruunuissa on laskettu sisältäen muun muassa koulutus-, kuljetus- ja niin sanotut fiktiiviset työvoimakustannukset.
Toiseksi sijoittui kanadalaisen Davie Shipbuildingin omistama Helsingin telakka eli DNY Finland . Helsingin telakan vertailuhinta oli 3,48 miljardia kruunua (noin 318,5 miljoonaa euroa).
Käytännössä hankinta ratkesi Hyundain eduksi 11,8 miljoonan euron hintaerolla, mikä vastaa 3,8 prosenttia.
Merenkulkulaitoksen mukaan DNY Finland on valittanut päätöksestä hallinto-oikeuteen, joka ei ole vielä antanut päätöstään.
Ruotsin merenkulkulaitos on aiemmin todennut, että viisi vanhaa jäänmurtajaa tulisi vaihtaa. Tähän mennessä vain yhdelle alukselle on myönnetty rahoitusta.
”Davie ei kommentoi asiaa, koska oikeusprosessi on vielä kesken”, Davien suhdetoimintapäällikkö Antti Leino kertoi T&T:lle puhelimitse.
Arktinen.
Hyundai Heavy Industries tunnetaan raakaöljytankkeri Arctican rakentamisesta. Alus oli maailman suurin jääluokan öljytankkeri, kun se laskettiin vesille vuonna 2005. Kuvassa alus on Göteborgissa vuonna 2006.
LÄHDE: Claes Krantz / Wikimedia Commons / CC BY-SA 2.0
Lisäksi tarjouskilpailuun osallistui norjalainen laivanrakennusyhtiö Vard Group , josta italialainen laivanrakennusjätti Fincantieri omistaa enemmistön . Vard Groupin ja Hyundain välinen vertailuhintaero oli 44 prosenttia.
Tähän ketjun alkupäähän olisi kiva, jos asiasta kiinnostuneet heittäisi omaa arviota miten käy USA / Kanada jäänmurtaja tilausten.
Saa sitten saunassa nauraa muutaman vuoden kuluttua, kuinka pöhkö sitä olikaan.
Silti myönnän haaveilleeni, ruotsin rakentavan fregattinsa suomessa jäänmurtajien lisäksi.
T&T Alkuperäinen uutinen
Ruotsi ostaa uuden jäänmurtajan Etelä-Korealta 3,35 miljardilla kruunulla – Pettymys Suomessa on suuri, ja nyt Helsingin telakka taistelee oikeudessa
Ruotsi on valinnut eteläkorealaisen Hyundai Heavy Industriesin rakentamaan uuden jäänmurtajansa. Alle 12 miljoonan euron hintaero oli ratkaiseva päätöksessä, joka jätti suomalaiset telakat tyhjin käsin. Helsingin telakka ei ole luovuttanut ja yrittää saada päätöstä kumottua oikeudessa.Tarjouskilpailu.
DNY Finland eli Helsingin telakka oli yksi neljästä telakasta, jotka osallistuivat Ruotsin jäänmurtajahankintaan. DNY Finland on valittanut Ruotsin merenkulkulaitoksen hankintapäätöksestä hallinto-oikeuteen.
KUVA: Henri Kärkkäinen
Tänään13:57
Päivitettytänään14:57
Ruotsin merenkulkulaitos on valinnut Hyundai Heavy Industriesin rakentamaan Ruotsin uuden jäänmurtajan. Alus rakennetaan Ulsanissa, Etelä-Koreassa.
Tiedot sisältyvät asiakirjoihin, jotka Tekniikka&Talous sai Ruotsin merenkulkulaitokselta tietopyynnön kautta. Hankintapäätös tehtiin 27. kesäkuuta 2025.
Tilaa tästä T&T:n maksuton uutiskirje - Kokoamme kiinnostavimmat artikkelit sähköpostiisi joka päivä.
- Läs hela artikeln på finska:
Hyundai Heavy Industries tunnetaan Arctica-raakaöljytankkerin rakentamisesta. Aiemmin Stena Arcticana tunnettu alus oli maailman suurin jääluokan öljytankkeri, kun se laskettiin vesille vuonna 2005.
Ruotsin merenkulkulaitos toteaa, että halvin vertailuhinta oli ratkaiseva. Hyundai Heavy Industries jätti 3,35 miljardin Ruotsin kruunun tarjouksen, mikä vastaa noin 306,7 miljoonaa euroa.
Asiakirjojen mukaan yhden aluksen hinta on 348 miljoonaa dollaria. Vertailuhinta Ruotsin kruunuissa on laskettu sisältäen muun muassa koulutus-, kuljetus- ja niin sanotut fiktiiviset työvoimakustannukset.
Toiseksi sijoittui kanadalaisen Davie Shipbuildingin omistama Helsingin telakka eli DNY Finland . Helsingin telakan vertailuhinta oli 3,48 miljardia kruunua (noin 318,5 miljoonaa euroa).
Käytännössä hankinta ratkesi Hyundain eduksi 11,8 miljoonan euron hintaerolla, mikä vastaa 3,8 prosenttia.
Merenkulkulaitoksen mukaan DNY Finland on valittanut päätöksestä hallinto-oikeuteen, joka ei ole vielä antanut päätöstään.
Ruotsin merenkulkulaitos on aiemmin todennut, että viisi vanhaa jäänmurtajaa tulisi vaihtaa. Tähän mennessä vain yhdelle alukselle on myönnetty rahoitusta.
”Davie ei kommentoi asiaa, koska oikeusprosessi on vielä kesken”, Davien suhdetoimintapäällikkö Antti Leino kertoi T&T:lle puhelimitse.
Arktinen.
Hyundai Heavy Industries tunnetaan raakaöljytankkeri Arctican rakentamisesta. Alus oli maailman suurin jääluokan öljytankkeri, kun se laskettiin vesille vuonna 2005. Kuvassa alus on Göteborgissa vuonna 2006.
LÄHDE: Claes Krantz / Wikimedia Commons / CC BY-SA 2.0
Tarjouskilpailuun osallistuneet telakat
Vertailu osoittaa, että myös suomalainen Rauma Marine Constructions osallistui jäänmurtajasopimuksesta käytyyn taisteluun. Suomen valtio on sen suurin omistaja. Rauman telakan ja Hyundain välinen vertailuhintaero oli 14 prosenttia.Lisäksi tarjouskilpailuun osallistui norjalainen laivanrakennusyhtiö Vard Group , josta italialainen laivanrakennusjätti Fincantieri omistaa enemmistön . Vard Groupin ja Hyundain välinen vertailuhintaero oli 44 prosenttia.