Ja joku Arvo on laskettava sillekin, että ihan kolonnamuodossa peräperää ajaessa tulee uudet tenkkapoot. En tottavie haluaisi olla se panssarikomentaja, joka lukee aamulla tiedustelun raportit jääkentältä, jossa kerrotaan, että joo, puolta metriä on, puolet höttöä ja puolet teräsjäätä, joka paikasta ei voitu kokeilla, kun tsuhna paukutteli toiselta rannalta. Ja onkohan niillä jääpaukkuja tuonnempana, kun on ainakin jotain merkkejä siitä.....
Jäälakeudella panssari on oiva maali. Ei tarvitse olla fakiiri, kun voi arvioida, että pst-ohjusyksiköiden jätkät löisivät ylävitosia, kun näkisivät ensimmäisen kolossin hyppäävän jäälle....tykistön tj:ssa suut vetäytyisivät kureelle ja sanomalaitteisiin alkaisi työntyä valmiiksi mitattuja koordinaatteja.....raskaiden heittimien komppanian kapteeni hioisi rukkasiaan ja miettisi, että miten paljon sitä tänään ammutaankaan....
Raskaiden vaunujen osalta lienee vieläkin validi se -metri teräsjäätä- määritelmä ja sittenkin pitää ajaa aika hitaasti ainakin matalan veden päällä. En nyt heti muista miten usein Saimaalla on metri teräsjäätä, ei ihan joka vuosi.....
Kertaalleen jääräjähteillä rikottu alue ei varmuudella ole sama kuin rikkomaton jää. Pitää olla tuikeat pakkaset, että kertaalleen rikki ammuttu jää palautuu -saumattomaksi-.
Mikään ei estä muuten miinoittamasta sitä jäätikköäkään. Sehän on tavallaan sama kuin hiekka-aavikko. Tarvitaan paljon miinoja....mutta sodassa sitä materiaalia pitää ollakin. Hivelymäärillä materiaalia ei röyheitä sotia käydä.