Yhteenvetoa tähän mennessä lähetetyistä viesteistä:
- Käytettyjä Horneteja on esitetty useammankin toimesta, pääasiallisena perusteena käyttöönoton nopeus, kun konetyyppi on jo tuttu
- Myös F/A-18E/F Super Hornet on esitettyjen vaihtoehtojen joukossa
- JAS 39 Gripen C/D on myöskin ehdotettu, kuten odottaa saattoi
- Allekirjoittanut harkitsi Eurofighter Typhoonia
- Villinä korttina mukaan heitettiin KAI FA-50
- Erikoismaininnan saava kandidaatti on @ajs178 :n ehdottama F-16 E/F Block 60 - siinä on ilmeisen valmis ja suorituskykyinen kone, mutta nouseeko hinta lopulta liian korkeaksi suhteessa suorituskykyyn, elinkaareen jne.?
Tein lisää tutkimusta mahdollisuudesta hankkia "uusia" Horneteja. Päädyin siihen, että tässä ratkaisussa Malesian D-mallin Hornetit ovat avainasemassa, ja niitä voidaan täydentää amerikkalaisilla yksipaikkaisilla.
AMARG on toki omalla tapaansa mysteeri, etenkin koneiden kunnon osalta. Lienee syytä olettaa, että vanhemmat koneet ovat kannibalisoidummassa kunnossa kuin uudemmat. Lisäksi lienee luultavaa, että vastikään, tai ylipäätään 2000-luvulla, AMARG:n saapuneet Hornetit on kulutettu melko lailla loppuun lentotuntien osalta, mutta niitä voinee hankkia lisää runkopäivityksillä. On tärkeää myös huomata, että B/D-malleja on vain kolme hassua konetta, eli niitä voisi olla hankala saada ainakaan AMARG:n kautta - ellei sitten tehdä
frankenhorneteja. Tämän vuoksi Malesian Hornetit ovat avainasemassa, ellei sitten siirrytä ennakoivasti siihen malliin, että harjoitushävittäjästä ja simulaattorista siirrytään suoraan yksipaikkaisen oikean hävittäjän ohjaamoon.
Joka tapauksessa 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä saapuneita C-mallin Horneteja löytyi 19 kpl. (Jätin myöhemmin saapuneet huomiotta, koska C-mallia on valmistettu kuitenkin vuodesta 1987, jolloin 2010-luvulla saapuneista koneista iso osa lienee käynyt läpi jo runkopäivityksen ainakin kertaalleen, ellei kahdestikin.) Nuo 19 vanhempaa konetta tuskin ovat ylittäneet 6000 tuntia, eli homma jatkuisi runkopäivityksellä + mahdollisesti kannibalisoitujen osien korvaamisella + järjestelmien yhdenmukaistamisella loppukäyttäjää varten (=Suomi).
AMARG:ssa on myös vanhempia, A-mallin Horneteja. Nämä lienevät nähneet suurempaa kannibalisointia, jos koneita nyt ylipäätään on kannibalisoitu. Osassa on lisähuomautus "SOC", joka ilmeisesti tarkoittaa "Struck off Charge", eli käytännössä (kai) koneen lopullista tuhoamista. Jäljelle jäävistä koneista osa on saapunut 2000-luvulla ja osa 1990-luvun puolivälissä. Kun huomioidaan vain 1990-luvun puolivälin tienoilla saapuneet (iän vuoksi), puhutaan 22 A-mallista. Voi olla, että nämä koneet eivät tarvitsisi lainkaan runkopäivitystä, kun niillä on lennetty n. 12-15 vuotta. Kuitenkin ainakin mahdollisesti kannibalisoidut osat pitäisi korvata sekä yhdenmukaistaa järjestelmät meitä varten.
Valitettavasti näissä AMARG:n koneissa on kaksi murheenkryyniä: tutka AN/APG-65 ja moottori F404. Tutka tosin lienee helposti vaihdettavissa, kunhan amerikkalaiset saavat sen uuden AESA-tutkansa A/B/C/D-mallien Horneteihin. Moottori on sen sijaan kysymysmerkki: mahtuuko sen tilalle F404-GE-402 ilman suurempia ongelmia? Tarvitseeko runkoa muokata tuota varten, ja tuleeko moottoreita ylipäätään vielä tehtaan linjastolta? Ainakin jonkinlaista F404-tuotantoa kyllä on, mutta kuinka lähellä se on tuota "edistynyttä" moottorimallia, joka mm. nykyisissä Horneteissamme käsittääkseni on?
Suomen Kuvalehden mukaan Hornetin MLU maksaa noin 15 miljoonaa euroa koneelta. 20 000 000 euroa voisi olla lähempänä nykyisillä kursseilla. Se lienee minimivarustustaso, jonka joutuisimme ostamaan, hankkisimme sitten A- tai C-malleja. Lisäksi sen uuden AESA-tutkan hinta pitäisi arvioida jollakin metodilla, mutta lasketaan nyt siihen 5 000 000 euroa. Tutka + MLU maksaisi siis 25 000 000 euroa.
Sen päälle tulevat kulut jakautuisivat. A-malli saattaisi kestää ilman runkovahvistuksia. Lasketaan kuitenkin 5 000 000 euroa erilaisiin kannibalisoinnin ja varastoinnin aiheuttamien ongelmien korjaamiseen. C-malli taas tarvitsisi ainakin runkovahvistuksen sekä luultavasti pientä laittoa kannibalismin ja varastoinnin takia, arvioitu yhteiskustannus 10 000 000 euroa.
Tässä vaiheessa, jota voi pitää miniminä, koneiden hinta olisi siis A-mallille 30 000 000 euroa ja C-mallille 35 000 000 euroa. Tämän päälle tulisi vielä mahdollinen moottorien uusiminen, joka maksaisi varmaankin n. 15 000 000 - 20 000 000 euroa. Toisena vaihtoehtona olisi tietysti koneissa jo olevan vanhan moottorin käyttö, mutta silloin suorituskyky laskee ja huoltohenkilöstölle joudutaan kouluttamaan uusi moottori. Samaten meillä jo olemassa olevat varaosat eivät arvatenkaan sopisi vanhempaan moottorimalliin, eivät ainakaan täydellisesti.
Yhteensä päivitetyn A-mallin Hornetin hankintakustannus olisi siis n. 45-50 miljoonaa euroa koneelta ja päivitetyn C-mallin n. 50-55 miljoonaa euroa koneelta. Oletetaan nyt vielä lisäksi, että saimme itse Hornetit ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi
EDA-materiaalina.
Herää kysymys, kannattaako tuollaisia hintoja maksaa? Jos yksittäinen kone maksaa 50 miljoonaa euroa, niin ei se kovin rohkaisevaa ole. Saisimmeko koneet edes niin nopeasti (vuodessa-kahdessa), että siitä kannattaisi maksaa? Arvioisin, että uusi konemalli olisi tarvittaessa koulutettavissa n. kolmeen vuoteen, vaikka toki menisi varmaankin jotakin kuudesta kymmeneen vuoteen, ennen kuin kaikki tilatut koneet olisivat meillä. Sikäli suorituskyvyn kannalta voisi olla tärkeää ostaa lisää Horneteja nopeasti, vaikka sitten kalliilla.
Joka tapauksessa olen edelleen sitä mieltä, että Malesian kahdeksan D-mallin Hornettia pitäisi ostaa ihan jo ilmavalvontaa silmällä pitäen, suunnilleen hintaan mihin hyvänsä. Korotan aikaisempaa 250-300 miljoonan euron tarjoustani mielelläni 350-450 miljoonaan euroon, kun mietin, että AMARG:n Hornetit maksavat sen 50 miljoonaa per kone.
Mitä hankimme Malesian Hornetin kaveriksi, se on se varsinainen kysymys.
Aloitusviestissä kirjoitin suurempia Hornet-hankintoja vastaan argumentoiden Eurofighter Typhoonin puolesta. Sittemmin olen kuitenkin tullut vähän toisiin aatoksiin, kun lisää Horneteja saisi luultavasti Eurofighter Typhooneja nopeammin. Kunnostetut Hornetit voisivat hyvinkin astua palvelukseen vuoden 2018 loppuun mennessä, jos hankinnat laitetaan tulille heti vuoden 2016 loppupuolella. Eurofighter Typhoonin kanssa menisi varmaankin vuoden 2019 loppuun, eli kunnostetut Hornetit saataisiin nopeammassa aikataulussa.
Ajattelisin kuitenkin, että meillä ei ole välitöntä tarvetta saada niitä jokaista n. 40 Hornetia AMARG:sta, koska niille ei ole lentäjiä. Hornet-lentäjiä oli ennen kriisiä arviolta noin 90. Nyt heistä on jäljellä ehkä noin 30. Uusien lentäjien valinta ja koulutus taas kestänee minimissään kolme vuotta. Näin ollen hankkisin AMARG:sta n. 20 konetta päivityksineen. Tällöin koneille riittäisi myös lentäjät, ja oletan amerikkalaisen ja suomalaisen ilmailuteollisuuden kykenevän noiden käyttökuntoon laittoon alle kahdessa vuodessa, eli siis sinne vuoden 2018 loppuun mennessä. Yhdessä Malesian Hornetien kanssa siinä olisi ilmavoimat, joilla olisi myös jotakin sodan ajan merkitystä!
Periaatteessa voitaisiin kouluttaa paljon uusia lentäjiä mahdollisimman nopeasti vaikka ulkomailla, mutta silloinkin ensimmäiset olisivat valmiita vasta vuonna 2020. Tämän vuoksi olen sitä mieltä, että 8 + n. 20 Hornetia olisi ihan riittävästi. Hornetia täydentämään hankkisin myöhemmin F-35 hävittäjiä ehkä n. 40 kpl. Nämä koneet tulisivat palvelukseen joskus 2020-luvulla, kenties 2022 eteenpäin, jolloin uusia lentäjiäkin alkaisi olemaan. Hornetit palvelisivat luonnollisen elinkaarensa loppuun, eli 2030-luvun alkuun.
Samanaikaisesti Hornetien lisähankinnan kanssa laittaisin tulille uuden harjoitushävittäjän hankinnan. Käytetyt omiamme läheisesti vastaavat Hawkit olisivat tietysti hieno löytö, mutta koska markkinat ovat melko tyhjät, katsoisin ensisijaisesti niitä aiemmin esittämääni kahta konetta: KAI T-50 ja Alenia Aermacchi M-346 Master. T-50 omaisi ilmeisesti paremmat ominaisuudet sodan ajan käyttöä ajatellen, mutta myös M-346 saanee niitä vielä ennen 2020-lukua. M-346 olisi luonnollinen valinta sen hinnan ja eurooppalaisuuden puolesta.
Mikäli sodan runteleman maan kukkaro ei kestäisi F-35 hankintaa 2020-luvun alussa, niin silloin voitaisiin ostaa toiset 20 kpl niitä AMARG:n Horneteja. Säästäväisellä käytöllä kaikki F-35 ostokset voitaisiin lykätä 2030-luvun alkuun, vaikka pitkällä tähtäimellä F-35:n hankkiminen suoraan tulisikin halvemmaksi.
Lähteenä käytetty tätä AMARG:n lukujen osalta. Runkovahvistuksen hinta kaivettu ties mistä päin nettiä / muistikuvasta, ja kannibalisoitujen osien korvaamisen kustannus ja AESA-tutkan hinta ovat hatusta revittyjä.