Jos puolustusbudjetti olisi 4% kuten naapurilla

Taitaa mennä nyt sekaisin budjetit... Viime vuoden 54 miljardin euron verokertymästä taidat nyt puhua tuossa.

Puolustusbudjetin osuus lasketaan kuitenkin Suomessa kuten muuallakin bruttokansantuotteesta, 2015 se on 1,29%. Ja alaspäin suunta...
http://www.defmin.fi/tehtavat_ja_to...uolustusbudjetin_osuus_bruttokansantuotteesta

Venäjän puolustusmenot (ml. lisäbudjetti) kasvoivat jo viime vuonna viidenneksen ja olivat noin 9‒9,5 % valtiontalouden menoista ja 4 % BKT:stä. Viimeksi osuudet olivat näin suuria lähes 20 vuotta sitten.
 
Taitaa mennä nyt sekaisin budjetit... Viime vuoden 54 miljardin euron verokertymästä taidat nyt puhua tuossa.

Puolustusbudjetin osuus lasketaan kuitenkin Suomessa kuten muuallakin bruttokansantuotteesta, 2015 se on 1,29%. Ja alaspäin suunta...
http://www.defmin.fi/tehtavat_ja_to...uolustusbudjetin_osuus_bruttokansantuotteesta

Venäjän puolustusmenot (ml. lisäbudjetti) kasvoivat jo viime vuonna viidenneksen ja olivat noin 9‒9,5 % valtiontalouden menoista ja 4 % BKT:stä. Viimeksi osuudet olivat näin suuria lähes 20 vuotta sitten.
Siis mitäs tämä nyt on? Justiinsa laskin. 276 275 miljoonaa US dollaria vuoden 2014 bruttokansantuote, mikä viime vuoden keskimääräisellä kurssilla oli = 1% bruttokansantuotteesta, kun armeijan määräraha oli 2,3 miljardia euroa. Kurssien heilahtelut saattaa sotkea, mutta Suomi käytti aika tarkalleen prosentin armeijaansa.
 
Siis mitäs tämä nyt on? Justiinsa laskin. 276 275 miljoonaa US dollaria vuoden 2014 bruttokansantuote, mikä viime vuoden keskimääräisellä kurssilla oli = 1% bruttokansantuotteesta, kun armeijan määräraha oli 2,3 miljardia euroa. Kurssien heilahtelut saattaa sotkea, mutta Suomi käytti aika tarkalleen prosentin armeijaansa.

Niin, tuo laittaa miettimään. Kreikalle paljos. Onko todella näin että Miljardi. Meidän pikkubudjetissa se tarkoittaisi oman moraalikäsityksen mukaan jo valtiopetosta. Kenelläkään ei voi olla niin paljon valtaa että heittää Miljardin meidän sosiaalisen hyvinvointiyhteiskunnan yhteisiä rahoja kankkulan kaivoon. Joukko kanne. Se olisi ollut kansanäänestyksen paikka. Tai sitten olemme rikkaampia kuin luulinkaan.
 
Niin, tuo laittaa miettimään. Kreikalle paljos. Onko todella näin että Miljardi. Meidän pikkubudjetissa se tarkoittaisi oman moraalikäsityksen mukaan jo valtiopetosta. Kenelläkään ei voi olla niin paljon valtaa että heittää Miljardin meidän sosiaalisen hyvinvointiyhteiskunnan yhteisiä rahoja kankkulan kaivoon. Joukko kanne. Se olisi ollut kansanäänestyksen paikka. Tai sitten olemme rikkaampia kuin luulinkaan.
Olen tehnyt 2 tutkintapyyntöä aikanaan poliisille Jyrki Kataisesta ja Jutta Urpilaisesta. Eivät johtaneet mihinkään. Asia lienee siis käsitelty... Mielipidevaltuuttamattomana saanen kuitenkin kysäistä, että miten paljon Kataisen&Urpilaisen toimesta valtiomme takasi lainoja ja antoi lainaa kaiken kaikkiaan näille Irlannille, Portugalille, Kreikoille, jne.? Mielestäni aika jännää, että moiset asiat saatiin panna kassakaappiin kansalta piiloon...
 
Niin, tuo laittaa miettimään. Kreikalle paljos. Onko todella näin että Miljardi. Meidän pikkubudjetissa se tarkoittaisi oman moraalikäsityksen mukaan jo valtiopetosta. Kenelläkään ei voi olla niin paljon valtaa että heittää Miljardin meidän sosiaalisen hyvinvointiyhteiskunnan yhteisiä rahoja kankkulan kaivoon. Joukko kanne. Se olisi ollut kansanäänestyksen paikka. Tai sitten olemme rikkaampia kuin luulinkaan.
Pienemmistä asioista nostetaan sitten iso äläkkä. Itse budjetin osia voi tutkailla tuolta:
http://budjetti.vm.fi/indox/tae//2015/aky_2015.jsp
Suuruusluokkana tulopuolelta huvituksista, tupakan valmistevero 0,864 miljardia € ja alkoholin 1,384 mijardia €. Tai muista autovero 0,994 miljardia €. Joku voisi ilkeänä kääntää että Suomen autoverolla ostettiin Kreikkaan Amerikkalaista kalustoa (eihän nyt niin saa sanoa).
Niin, sillä miljardilla saa jo Kreikassakin aikalailla:
"For the Greek Army three programmes are expected to be included: the upgrade of 36 Lockheed Martin M270 Multiple Launch Rocket Systems (MRLS) with new launchers and a fire control system, and acceptance into service of a further 40 M270s donated by the US Army at a cost of EUR5 million (USD6.7 million); a EUR148 million contract for the local production of 30,000 120 mm rounds for the army's 350 Leopard 2 main battle tanks by Hellenic Defence Systems, in partnership with either ATK or Rheinmetall; and the acceptance of 320 Oshkosh Heavy Expanded Mobility Tactical Trucks (HEMTTs), to be transferred free from US Army stocks.
Naval programmes include: the EUR400 million mid-life modernisation of Greece's four Hydra-class (MEKO 200HN) frigates at local shipyards to extend their service life until 2030; the EUR350 million return to flight status and a limited systems upgrade of four Boeing P-3B Orion maritime patrol aircraft by Hellenic Aerospace Industries; the maintenance of the GE T700-GE401C engines fitted to the Navy's 11 S-70B Aegean Hawk helicopters; and the maintenance of the navy's nine Elli-class frigates' RR Olympus TM3B and Tyne RM1C gas turbines.
The Hellenic Navy will also accept four Mk-V Special Operations craft into service, donated free from US Navy stocks."
http://www.janes.com/article/41368/greek-defence-programmes-green-lit
US lahjoituksiakin melkoisesti.
 
Taitaa mennä nyt sekaisin budjetit... Viime vuoden 54 miljardin euron verokertymästä taidat nyt puhua tuossa.

Puolustusbudjetin osuus lasketaan kuitenkin Suomessa kuten muuallakin bruttokansantuotteesta, 2015 se on 1,29%. Ja alaspäin suunta....

Turha tuota bruttokansantuotetta on tuijottaa, Suomessa60% siitä muodostuu siitä että julkinen sektori siirtää verorahaa taskusta toiseen. Pitää tuottaa jotain, mitä käyttää puolustukseen, perunat ei lisäänny sillä että ne jaetaan yhä uudelleen.
 
Yksi vaihtoehto olisi vaan houkutella viholliset tiettyyn paikkaan ja räjäyttää se. Esim Prismasta Prismaan he etenee ruuan perässä. Ei vaadi paljoa rahaa.
 
Siis mitäs tämä nyt on? Justiinsa laskin. 276 275 miljoonaa US dollaria vuoden 2014 bruttokansantuote, mikä viime vuoden keskimääräisellä kurssilla oli = 1% bruttokansantuotteesta, kun armeijan määräraha oli 2,3 miljardia euroa. Kurssien heilahtelut saattaa sotkea, mutta Suomi käytti aika tarkalleen prosentin armeijaansa.

http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_kansantalous.html
http://www.defmin.fi/ajankohtaista/tiedotteet/2014?6061_m=5958

2,7/202 =1,34%
 

Puretaampa tätä ristiriitaista tietoa, jota eri lähteet välittävät.
http://www.defmin.fi/ajankohtaista/tiedotteet/2014?6061_m=5958 Tämän mukaanhan asevoimien hankintamenot supistuvat entisestään viime vuodesta, mutta lisäksi tulee erillinen 150 miljoonan kehitysraha ja koska euron arvo on minuakin henkilökohtaisesti satuttavan alhaalla, niin ko määrärahan reaaliarvo laskee entisestään. Alunperin erehtyväisestä wikipediasta vilkaisemani bruttokansantuote ei pitänyt paikkaansa henkilöä kohden osalta, sillä on varmaan sekoitettu Norjan luku. Sen sijaa kokonais-summa voidaan selittää jollain sopivalla dollarikurssilla (dollareina siis noissa lähteissä) ja nykyään käytettävällä laskentatavalla, josta jäljempänä. Eri lähteistä näyttäisi dollarimäärä jäävän noin 256 miljardiin vuonna 2013.
Siis viime vuonna asemenot 2,3 miljardia euroa ja bruttokansantuotekkin tulisi laskea saman vuoden mukaan. Mutta mitä tulee bruttokansantuotteeseen, meidän molempien täytyy huomioida erilaiset laskentatavat ja yhtä rahan arvonkin heilahtelut, sekä pysyä samassa valuutassa (Täsmennän, ettemme voi pitää edes tilastokeskuksen lukuja absoluuttisena totuutena ja varsinkaan vuoden 2013 lukuja vertailukelpoisina). Suomessahan muuttui viime vuonna bruttokansantuotteen laskutapa http://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomen-bkt-nousee---syyna-laskentatavan-muutos/6dh6ybLA ja tästä oli jo 2013 http://www.mtv.fi/uutiset/talous/ar...itys-ei-olekaan-kulu-vaan-investointi/2341850. Tässä esimerkiksi eri maiden bruttokansantuotteita. http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_valtioista_bruttokansantuotteen_mukaan ja katsoppa tuolta 2013 Suomen luku http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_valtioista_bruttokansantuotteen_mukaan_(PPP). http://fi.wikipedia.org/wiki/Luette...bruttokansantuotteen_(reaalimuutoksen)_mukaan ja tuolta vahvistamalla ja nämähän on vanhoilla laskentatavoilla laskettu Suomen oman kirjanpidon mukaan. Valtiovarainministeriön ennuste https://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisu...ot_ja_tilastot/01_kansantalous/42155/name.jsp vuodelle 2014 vanhalla laskentatavalla. Jos taas lasketaan puhtaasti vanhalla vuoden 2013 laskentatavalla 201 miljardia euroa suhteutettuna vuoden 2014 2,3 miljardin puolustusmenoihin, saamme silloinkin 1,14 prosenttia. Tosin vuoden 2014 bruttokansantuote on suurempi erilaisen laskentatavan johdosta ja hieman suurempi kuin vuoden 2013 bruttokansantuote, sillä jo vuoden 2014 huhtikuun ennuste lupasi mukavaa nousua, jota loppuvuosi himmensi Venäjäsähläysten takia hieman, jolloin todellinen luku painuu prosentin tuntumaan. Minä voitin, vaikka wikipedian ilmoittama Suomen valtion bruttokansantuote antoikin vahvistamattoman tulon, näyttäisi se nyt tukevan alkuperäistä olemustaan. Tuolla tilastokeskuksen bruttokansantuotteen laskentatavat. http://tilastokoulu.stat.fi/verkkok...ourse_id=tkoulu_tlkt&lesson_id=5&subject_id=1. Lisään vielä että sinun linkkisi Puolustusministeriön esittämä tiedotekkin perustuu SYYSKUUSSA esitettyyn arvioon ja keskustelu voimistui eduskunnassa vasta sen jälkeen :)
 

Poistin epäolennaiset ja jätin viestisi keskeisen ilmauksen.

Keskustelu on sitä, että yritetään löytää totuus, väittely sitä, kun pyritään argumentein osoittamaan olevansa oikeassa (voittamaan väittely).
 
Poistin epäolennaiset ja jätin viestisi keskeisen ilmauksen.

Keskustelu on sitä, että yritetään löytää totuus, väittely sitä, kun pyritään argumentein osoittamaan olevansa oikeassa (voittamaan väittely).
:D mutta enhän minä voinut olla huomioimatta todellista vuoden 2014 määrärahaa, vuoden 2014 bruttokansantuotetta nykyisellä laskentamenetelmällä varsinkaan sen jälkeen kun alkuperäinen wikipedian ilmoittama BKT piti uudelleen tarkistaa. Minähän tulin sinua vastaankin ja pyrin olemaan objektiivinen alkuperäiseen, sinun vaatimattomasti tuotettuun tietoon, päivämääriin, laskentatapoihin, reaalikurssimuutoksiin ja ennen kaikkea meille kaikille tärkeälle totuudelle. Mustaruuti ottaa hieman huumoria mukaan ;) Minusta on todella iso ero, onko todelliset summat 1% vai 1,34%. Ne ovat vertailupohjana myös tälle vuodelle ja kansainväliselle- sekä maan suhteutetulle tarpeelle.

Sen verran lisään tuota Euron merkitystä vielä, joka ei laskelmassa ole huomioitu ollenkaan, että esimerkiksi minä nostan käteistä nyt automaatista ja menetän noin 20% joka nostolla rahaa vuoden takaiseen.

EDIT

Tiivistyksesi myöskin paljasti viestisi keskeisen ilmauksen. Et ole kiinnostunut totuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
:D mutta enhän minä voinut olla huomioimatta todellista vuoden 2014 määrärahaa, vuoden 2014 bruttokansantuotetta nykyisellä laskentamenetelmällä varsinkaan sen jälkeen kun alkuperäinen wikipedian ilmoittama BKT piti uudelleen tarkistaa. Minähän tulin sinua vastaankin ja pyrin olemaan objektiivinen alkuperäiseen, sinun vaatimattomasti tuotettuun tietoon, päivämääriin, laskentatapoihin, reaalikurssimuutoksiin ja ennen kaikkea meille kaikille tärkeälle totuudelle. Mustaruuti ottaa hieman huumoria mukaan ;) Minusta on todella iso ero, onko todelliset summat 1% vai 1,34%. Ne ovat vertailupohjana myös tälle vuodelle ja kansainväliselle- sekä maan suhteutetulle tarpeelle.

Sen verran lisään tuota Euron merkitystä vielä, joka ei laskelmassa ole huomioitu ollenkaan, että esimerkiksi minä nostan käteistä nyt automaatista ja menetän noin 20% joka nostolla rahaa vuoden takaiseen.

EDIT

Tiivistyksesi myöskin paljasti viestisi keskeisen ilmauksen. Et ole kiinnostunut totuudesta.

Vähän herjalla vastasin, mutta täytyy sanoa, että sellainen vaikutelma viestistäsi tuli, että pyrit eri tavoin todistelemaan asioita niin, että voit sanoa, että "minä voitin", kuten myös kirjoitit. Ei siinä mitään.

Kiinnitin huomiota alunperin siihen, että minusta 1% vaikuttaa alhaiselta, ja siksi kaivoin lähteet ja esitin laskelman.

Asioista voi aina debatoida, mm. BKT-laskennasta, mutta kannattaa huomata seuraavaa:
  • Ei kannata käyttää dollareita ja euroja sekaisin, jos ei tarve
  • Ostovoimapariteetilla ei ole tässä asiassa mitään tekemistä.
  • Ei kannata käyttää lähteenä pelkästään wikipediaa
@Kiusankpl itse asiassa esitti jo ihan virallisen lähteenkin asialle - jokainen voi sitten arvioida tuon "totuudellisuutta":

http://www.defmin.fi/tehtavat_ja_to...uolustusbudjetin_osuus_bruttokansantuotteesta


Puolustusbudjetin_osuus_bruttokansantuotteesta.png
 
Viimeksi muokattu:
Vähän herjalla vastasin, mutta täytyy sanoa, että sellainen vaikutelma viestistäsi tuli, että pyrit eri tavoin todistelemaan asioita niin, että voit sanoa, että "minä voitin", kuten myös kirjoitit. Ei siinä mitään.

Kiinnitin huomiota alunperin siihen, että minusta 1% vaikuttaa alhaiselta, ja siksi kaivoin lähteet ja esitin laskelman.

Asioista voi aina debatoida, mm. BKT-laskennasta, mutta kannattaa huomata seuraavaa:
  • Ei kannata käyttää dollareita ja euroja sekaisin, jos ei tarve
  • Ostovoimapariteetilla ei ole tässä asiassa mitään tekemistä.
  • Ei kannata käyttää lähteenä pelkästään wikipediaa
@Kiusankpl itse asiassa esitti jo ihan virallisen lähteenkin asialle - jokainen voi sitten arvioida tuon "totuudellisuutta":

http://www.defmin.fi/tehtavat_ja_to...uolustusbudjetin_osuus_bruttokansantuotteesta


Puolustusbudjetin_osuus_bruttokansantuotteesta.png
Minustakin 1% tuntuu alhaiselta. 2,3 miljardista on puhuttu julkisuudessa jatkuvasti. Tuossa väitetään että 2,75 miljardia?? Ylipäätään nämä luvut heittävät aina vähän mistä ne sitten kaivetaankin. Wikipedian virheen takiahan minä kaivoin aineistoa, joten ohjeistuksesi oli tarpeeton. Dollareiden ja eurojen sekoitusta perustelin ja ymmärrän asian hyvin. Lähteitä on monia. Asiasta ei tarvitse jatkaa. Jos olisit viitsinyt katsoa esittämäni linkit, jotka ohitit "turhina", niin et väittäisi minun nojaavan tietojani wikipediaan. Ostovoimapariteetti ei toki ole tässä kysymyksenä, mutta se tuntuu käytännön rahan käytössä. Lukisitko myöskin uudelleen peräti kaksi linkkiäni aiheesta bruttokansantuotteen uudelleen laskeminen? Sitä ei lasketa enää vuonna 2014 kuten 2013. Mutta jokatapauksessa minua kiinnostaa tuo prosentti. Nythän luku on tuon esityksen mukaan jo 1,35%, joka on tietenkin arvio, koska viime vuoden BKT:tä ei tietääkseni ole ilmoitettu vielä. Suomessahan sotilasmenotkin lasketaan eri tavalla kuin monessa muussa maassa ymmärtääkseni. Vuoden 2015 BKT on myöskin arvio. 450 miljoonan heitto julkisuudessa käsitellyn ja esittämäsi linkin välillä on melkoisen oleellinen tässä keskustelussa, eikö vain. Minä tosiaan pyrin vain totuuteen ja sinä et oikein tunnu lukevan mitä sinulle kirjoitetaan. Korostan, että olen mielelläni väärässä.
 
Minustakin 1% tuntuu alhaiselta. 2,3 miljardista on puhuttu julkisuudessa jatkuvasti. Tuossa väitetään että 2,75 miljardia?? Ylipäätään nämä luvut heittävät aina vähän mistä ne sitten kaivetaankin. Wikipedian virheen takiahan minä kaivoin aineistoa, joten ohjeistuksesi oli tarpeeton. Dollareiden ja eurojen sekoitusta perustelin ja ymmärrän asian hyvin. Lähteitä on monia. Asiasta ei tarvitse jatkaa. Jos olisit viitsinyt katsoa esittämäni linkit, jotka ohitit "turhina", niin et väittäisi minun nojaavan tietojani wikipediaan. Ostovoimapariteetti ei toki ole tässä kysymyksenä, mutta se tuntuu käytännön rahan käytössä. Lukisitko myöskin uudelleen peräti kaksi linkkiäni aiheesta bruttokansantuotteen uudelleen laskeminen? Sitä ei lasketa enää vuonna 2014 kuten 2013. Mutta jokatapauksessa minua kiinnostaa tuo prosentti. Nythän luku on tuon esityksen mukaan jo 1,35%, joka on tietenkin arvio, koska viime vuoden BKT:tä ei tietääkseni ole ilmoitettu vielä. Suomessahan sotilasmenotkin lasketaan eri tavalla kuin monessa muussa maassa ymmärtääkseni. Vuoden 2015 BKT on myöskin arvio. 450 miljoonan heitto julkisuudessa käsitellyn ja esittämäsi linkin välillä on melkoisen oleellinen tässä keskustelussa, eikö vain. Minä tosiaan pyrin vain totuuteen ja sinä et oikein tunnu lukevan mitä sinulle kirjoitetaan. Korostan, että olen mielelläni väärässä.

Sen olen tähän ikään mennessä oppinut, että totuutta ei ole absoluuttisena asiana oikeastaan olemassa. Matemaattiset ja fysikaaliset tosiasiatkin ovat vain teorioita, joita tietty empiriikka tukee. "Totuus" riippuu aika paljon ajasta, tilanteesta, havainnoijasta, yhteiskunnasta etc. Siksi ei myöskään Suomen sotilasmenoista suhteessa BKT:hen ole mitään totuutta olemassa. Oikea luku liikkunee siinä 1-1,5 välillä.

Anyway, kun ihmettelet, mistä nuo erot johtuvat (2,7 vs 2,3), niin käsittääkseni tulkinnanvaraisuutta tulee esim. arvonlisäveroista sekä muista puolustukseen ja turvallisuuteen liittyvistä menoista kuin suoraan puolustusvoimille menevästä.

Esim. Jenkeillä on puolustusbudjetti, sotimisbudjetti ja military-industrial complex erillään. Oikea tapa olisi laskea ne yhteen, mutta rajanveto on vaikeaa. Sama on tilanne Venäjän tapauksessa, jossa vielä sotilaita on erikseen sisäministeriönkin joukoissa.

Truth is, there is no truth :)
 
Sen olen tähän ikään mennessä oppinut, että totuutta ei ole absoluuttisena asiana oikeastaan olemassa. Matemaattiset ja fysikaaliset tosiasiatkin ovat vain teorioita, joita tietty empiriikka tukee. "Totuus" riippuu aika paljon ajasta, tilanteesta, havainnoijasta, yhteiskunnasta etc. Siksi ei myöskään Suomen sotilasmenoista suhteessa BKT:hen ole mitään totuutta olemassa. Oikea luku liikkunee siinä 1-1,5 välillä.

Anyway, kun ihmettelet, mistä nuo erot johtuvat (2,7 vs 2,3), niin käsittääkseni tulkinnanvaraisuutta tulee esim. arvonlisäveroista sekä muista puolustukseen ja turvallisuuteen liittyvistä menoista kuin suoraan puolustusvoimille menevästä.

Esim. Jenkeillä on puolustusbudjetti, sotimisbudjetti ja military-industrial complex erillään. Oikea tapa olisi laskea ne yhteen, mutta rajanveto on vaikeaa. Sama on tilanne Venäjän tapauksessa, jossa vielä sotilaita on erikseen sisäministeriönkin joukoissa.

Truth is, there is no truth :)
Hei nyt minä löysin tämän ongelman juuren. http://pax.fi/node/25441. Luultavasti tämä luku 2,3 miljardia on liikkunut myöskin julkisuudessa ja sehän käsittää vain ylläpitomenot. Olen iloinen saadessani olla tässä asiassa väärässä, mutta palatakseni kalustohankintoihin 460 miljoonaa (josta siitäkin liikkunut 430-470 miljoonan välillä) olisi siis jokatapauksessa rajusti alle 20%. Mutta juu noita menoja lasketaan eri tavoin eri maissa. Viime kädessä siis minä olen omaan virheelliseen luulooni täydellisesti syyllinen. Kiitos Mustaruuti oikaisusta.
 
Venäjän puolustusbudjetti bkt-prosentteina:
http://www.suomenpankki.fi/bofit/seuranta/seuranta-aineisto/PublishingImages/201424Ve1.jpg

Oletko koskaan miettinyt että montako vuotta peruskoulua bussikuski, toimistotäti tai järjestysmies tarvitsee? Pari viikkoa sitten tuli alkupäähän yksi vuosi lisää pakollisen esikoulun myötä, eli nyt 10v plus lukio/ammattikoulut ja suurin osa hankkii erilaisia korkeakoulututkintoja. Sitten kortistoon kun on 17-18 vuotta koulua takana kuten minulla, koska ei ole kilpailukykyä, koska tämä kaikki pitää rahoittaa veroilla, eli palkat täytyy olla 10x enemmän kuin vaikkapa Aasian pojilla.

Aika kallista ja niin hiton turhaa. Puolet pois niin voitais käyttää aseisiin 15% bkt:sta. Ei tarvittais juurikaan maa- tai merivoimia kun olisi niin jämäkät ilmavoimat, ettei kukaan harkitse hyökkäystä. Taistelukoptereita, raskaita pommikoneita, satoja Advanced Super Hornetteja (Boeingin vastine Lockheedin F-35 koneelle). Kaikki olisi uutta ja kiiltävää, ja treeneissä ammutaan kovilla. Aivan kuten futisjoukkue joka harjoittelee oikealla pallolla. Ja kiekkojoukkue oikealla kiekolla.

Oikea paine sotilaille eli hävinnyt joukkue ei saa PÄIVÄÄKÄÄN kesälomaa. Panee yrittämään mm. lahjontaa, laitonta tiedustelua, omavaltaisia puolen valtakunnan sähkökatkoja. Kaikki keinot sallittuja koska meillä on siihen varaa. Kaupungit voi rakentaa omat varavoimalat koska koulu ei vie kolmasosaa rahoista, vaan kuudesosan.

En paljon tiedä mutta Hornetteja ei yhtäkään enää tähän maahan kannata OSTAA, ovat liian kalliita etuihin nähden. Eikä NH90:siä. Eikä nuo muutkaan etuja aja.
 
Back
Top