Joukkoliikenteen käyttö ja turvallisuus

Eksyminen on yksi iso riski, tosin kuvan tilanne on jo vähän päivittynyt :rolleyes:

Lost-in-Helsinki.jpg
 
Kyllä tällainen ruma reserviläinen uskaltaa myöhäänkin hyvin kulkea, ja saanutkin kulkea rauhassa. Miettisin silti, että laittaisinko vaimoa tai lapsia kulkemaan samoilla vuoroilla jos tarvis. Heillä kun usein on hieman heikommat edellytykset monissa pakkotilanteissa.
Olen ihan ärähtällä saanut turvattua jonkun toisen tyttären koskemattomuuden bussimatkalla. Toivottavasti muissakin kulkuvälineissä kävisi tyttärillä(ja pojilla) aina yhtä hyvä tuuri.

Hyvin turvallisia nuo minunkin näkökulmastani ovat olleet, mutta tarkkana sopii olla, eikä kehityssuunta ole kovin positiivinen. Onneksi en asu "isossa" kaupungissa, eikä minun tarvitse turvata kuin itseni.
 
Viimeksi muokattu:
Busseissa, ratikoissa, lähijunissa ja metrossa voisi olla jatkuva kameravalvonta. Pysäkeillä myös.
Vähintään tuo, jotta poliitikot voisi perustellusti puhua joukkoliikenteen kehittämisestä turvallisuus-kulma edellä.
.
 
Busseissa, ratikoissa, lähijunissa ja metrossa voisi olla jatkuva kameravalvonta. Pysäkeillä myös.
Vähintään tuo, jotta poliitikot voisi perustellusti puhua joukkoliikenteen kehittämisestä turvallisuus-kulma edellä.
.
Eikö niissä sitten ole? Busseja ehkä lukuunottamatta.
 
Kerran yöbussissa järeähkö miesoletettu henkilö katsoi tarpeelliseksi kertoa elämästään. Sanoi tulleensa suoraan vankilasta jossa oli henkirikoksen takia. Olemus oli sellainen, että väite oli uskottava. Mm. vaatteet näyttivät n. 10 vuotta sitten hankituilta. Sitten tämä henkilö avautui: "Vankilassa olon takia meni vaimo, lapset ja talo. Ja se on sinun syysi." Tyyppi istui minun vieressäni, mutta viimeinen lause oli kohdistettu toiselle mieshenkilölle. Loppumatkan ajan oli kireähkö tunnelma.

Metrossa on nykyisin tällainen värinä:
 
Männäviikolla jätin auton pajalle ja odotin bussia kotiin päin. Minä ja toinen pysäkillä odotellut henkilö puimme maskit valmiiksi ennen bussin tuloa. Kaksi rokotekriittistä laitapuolenkulkijan oloista mieshenkilöä alkoi ahdistella pysäkkikaveriani maskin käytöstä. Astuin lähemmäksi, jolloin heidän huomionsa kiinnittyi minuun, mikä oli ihan hyvä. Olin mieshenkilöitä päätä pidempi ja pysäkkikaveria kaksi päätä pidempi. Eivät uskaltaneet käsiksi, mutta olin valmistaunut pahimpaan. Bussi saapui ja tilanne laukesi rauhallisesti.
 
Kerran yöbussissa järeähkö miesoletettu henkilö katsoi tarpeelliseksi kertoa elämästään. Sanoi tulleensa suoraan vankilasta jossa oli henkirikoksen takia. Olemus oli sellainen, että väite oli uskottava. Mm. vaatteet näyttivät n. 10 vuotta sitten hankituilta. Sitten tämä henkilö avautui: "Vankilassa olon takia meni vaimo, lapset ja talo. Ja se on sinun syysi." Tyyppi istui minun vieressäni, mutta viimeinen lause oli kohdistettu toiselle mieshenkilölle. Loppumatkan ajan oli kireähkö tunnelma.

Metrossa on nykyisin tällainen värinä:
1634511901082.png
 
Junissa ja metroissa liikkuu järjestyksenvalvojia. Jos eivät ole läsnä, kun jokin tilanne sitä vaatisi, niin puhelinnumero löytyy oven yläpuolelta mihin soittaa, niin järjestyksenvalvojat vastassa mahdollisesti seuraavalla asemalla. Ja tosiaan julkisissa ja asemilla kyllä niin paljon kameroita (ennaltaehkäisevä vaikutus), että tekijät voidaan tunnistaa niiden kautta. Ihan on turvallisesti saanut liikkua tähän päivään saakka. Toki pe-la yöliikenne, kun täynnä känniääliöitä, niin kaikenlaista saattaa sattua ja tapahtua, samalla tavalla kuin kadulla kulkiessa.
 
Eikö niissä sitten ole? Busseja ehkä lukuunottamatta.
Niin, tästä asiasta minäkin mielellään kuulisin täyden totuuden. Kukaan ei ole missään vielä asiasta kertonut niin että kaikki edellä mainitsemani kulkuvälineet olisi kameroituja.
Jos ei ole, niin tilanne pitäisi korjata. Pysäkeillä myös.

Jatkuva kameravalvonta tulisi julkaista selkeästi ja useita kertoja vuodessa toistaa sitä tietoa niin, että joka ikinen kerta kun tavikset ja känniääliöt nousee kulkuvälineeseen, ne ymmärtää että kammera valvoo jokaista liikettä. Tällainen mielestäni voisi hillitä ääliökäyttäytymistä. Voisi pk-seudullakin kulkea asteen turvallisemmin tuopilliselle Helsingin keskustaan.
.
 
Niin, tästä asiasta minäkin mielellään kuulisin täyden totuuden. Kukaan ei ole missään vielä asiasta kertonut niin että kaikki edellä mainitsemani kulkuvälineet olisi kameroituja.
Jos ei ole, niin tilanne pitäisi korjata. Pysäkeillä myös.

Jatkuva kameravalvonta tulisi julkaista selkeästi ja useita kertoja vuodessa toistaa sitä tietoa niin, että joka ikinen kerta kun tavikset ja känniääliöt nousee kulkuvälineeseen, ne ymmärtää että kammera valvoo jokaista liikettä. Tällainen mielestäni voisi hillitä ääliökäyttäytymistä. Voisi pk-seudullakin kulkea asteen turvallisemmin tuopilliselle Helsingin keskustaan.
.
Nykypäivänä kaikilla kamerat myöskin puhelimissa. Joka siis lisää kiinnijäämisriskiä.
Eli jokainen kulkuneuvo paikallisliikenteessä on varustettu useilla kameroilla.
Kyse on vain siitä että osataanko käyttää niitä oikealla hetkellä.
 
Niin, tästä asiasta minäkin mielellään kuulisin täyden totuuden. Kukaan ei ole missään vielä asiasta kertonut niin että kaikki edellä mainitsemani kulkuvälineet olisi kameroituja.
Jos ei ole, niin tilanne pitäisi korjata. Pysäkeillä myös.

Jatkuva kameravalvonta tulisi julkaista selkeästi ja useita kertoja vuodessa toistaa sitä tietoa niin, että joka ikinen kerta kun tavikset ja känniääliöt nousee kulkuvälineeseen, ne ymmärtää että kammera valvoo jokaista liikettä. Tällainen mielestäni voisi hillitä ääliökäyttäytymistä. Voisi pk-seudullakin kulkea asteen turvallisemmin tuopilliselle Helsingin keskustaan.
.
Mielestäni panikoit aivan liikaa. Ei tämä tilanne todellakaan ole niin paha, kuin sitä kuvittelet olevan.
 
Moni puhuu kameroista, mutta kun narkilla naksahtaa, niin se kamera ei paljon lohduta muita. Kamerakuvalla on hankala korjata vammoja, niin psyykkisiä kuin fyysisiä. Eikä tarvitse olla edes narkki, riittää että on jonkinmoinen kuumakalle, jolla kilahtaa jostain täysin yhdentekevästä syystä. Ei näitä silloin kamerat kiinnosta. Dösäkuski hakattiin, tekijät saatiin kiinni ja tuomiolle mm. kamerakuvien avulla, mutta dösäkuskille jäi aivovamma ja työkyvyttömyys. Turvallisuus lähtee aivan muista tekijöistä kuin kameroiden määrästä. Kameroiden määrän voisikin sanoa korreloivan ongelmien kanssa.
 
Olen käyttänyt joukkoliikennettä koko elämäni ajan eikä ole vieläkään tullut tilannetta missä tarvitsisin jonkun huolehtimaan turvallisuudestani.

Jos joukkoliikenne aiheuttaa tuollaisia pelkotiloja mitä käy jos tulee tilanne missä horisontissa näkyy itänaapurin panssarivaunu? Lähtevätkö pääasiassa yksitysautoilua harrastavat pakoon?
Kokemuksia koillis-helsingistä: musta mies ahdistelee täydessä 72 bussissa 16v tytärtäni, tulen takaosastolta paikalle ja heitän mustan miehen keskiovista ulos. Härmäläiset katsovat varpaitaan. Toinen tapaus, mustat miehet kaappaavat i-junan ollessa lähdössä vieraan tytön mukaansa, lähden perään ja keskeytän puskaraiskauksen. Kolmas tapaus, mustat miehet haluaa 61:sen kotipysäkilläni firman ipadin ja iphonen kun olin tulossa työillalliselta, kaadan lauman johtajan ja kävelen harhautusrundin kotiin

Joo, en halua minäkään nykysuomea puolustaa
 
Back
Top