Kertaan vielä:
Puolustusvoimien uudistukset olivat aivan välttämättömiä. Suurempi määrä sijoitettuja tietenkin saisi olla ja huomattavasti suurempi määrä saataisiin myös vielä ikäluokista 20-35 v. Heille pitää ostaa kalusto, joten ilmeisesti organisaatio on rakennettu kukkaron mukaan. Toisin sanoen sillä rahalla, mikä on käytettävissä, sitten tehdään "uskottava puolustus".
Sotilasteknologia kehittyy maailman tappiin, joten vanhempien reserviläisten traktorikomppania kivääriaseistuksessa ei pysy uuden blitzkriegin kyydissä.
Tosin upseerit tutkivat 2000-luvun alussa väärää sotaa (Irakin sotaa), kun pitäisi oikeastaan tutkia Georgian ja Ukrainan sotia.
Ukrainan sodan perusteella näkisin kodinturvajoukot parhaana ratkaisuna, mutta erilaisten harhauttavien operaatioiden määrän ja laajuuden vuoksi vähintään pitäisi reservistä muodostaa spol-tyylisiä vartioryhmiä Maakien lisäksi. Ja paljon. Ja kouluttaa vuoden ympäri.
Totta kai laaja reservi ei ole enää niin kiinnostunut, koska sille on selvästi sanottu, ettei teitä tarvita koskaan eikä missään tilanteessa, vaan me sodimme tällä kertaa vain niillä suojajoukoilla. Mutta kaikki kansalaisvaikuttaminen ja yhteiskunnan tukeminen on tärkeää kriiseissä ja sodassa. Milloinkaan ei saa antaa periksi. Ei trolleille eikä kapeakatseisille.
Sellaisessa sodassa tarvittaisiin joka tapauksessa koko kansan yhteinen ponnistus. Muutama kymmenen tuhatta ukkoa muutaman bemarin ja Leon tukemina ei todellakaan tämän kokoista maata joka nurkalla yksin menestyksekkäästi puolusta. Tarvitsemme apua muualta ja siihen kai tuo uusi organisaatio on tehtykin. Mutta se loppusilaus (liittyminen NATOon) jäi uupumaan.
Toivottavasti minun ei tarvitse koskaan nähdä sitä, että olin oikeassa. Minä nimittäin olen.
Ja meillä on sentään - kaikesta tässä esittämästäni huolimatta - korkea mobilisaatioaste suhteessa väkilukuun vieläkin, kiitos asevelvollisuuden!