http://blogit.iltalehti.fi/juha-vuorinen/2016/06/23/seksuaalinen-etikettivirhe/
Seksuaalinen etikettivirhe
23 Jun 2016
Kirjoittanut
Juha Vuorinen
Hyvin sillä kuitenkin pyyhkii.
Minulla on kahdenlaisia juhannusmuistoja. Ne jotka liplattavat sydämessäni kaikkein lämpimimmin, juontuvat sekä omasta että lasteni lapsuudesta.
Vietin lähes kaikki lapsuuteni kesät tätini maatilalla, jossa kävimme aina läpi samat tutut juhannusrituaalit. Aattona talo jynssättiin lattiasta kattoon, lattialle levitettiin puhtaat räsymatot, pirtin rappusten pieliin käytiin katkomassa metsästä juhannuskoivut, sidottiin vihdat, paistettiin kiukaalla C-luokan läskijauhomakkaraa, jonka nokimustaksi kärventyneeseen nokkaan pursotettiin Jalostajan aitoa Turun sinappia, ja sen jälkeen vuoltiin peukaloon syvä viiltohaava peltisellä Jaffa-pullon korkilla. Tuolloin vasta haaveiltiin kruunukorkista ja kunnollisesta pullonavaajasta.
Viime vuosina ei ole enää veri lentänyt, kun olen lasteni kanssa repinyt auki limutölkkejä ja popsinut juhannussaunan jälkeen höyrytettyjä A-luokan nakkeja, joihin ei ole lisätty natriumglutamaattia, soijaa, gluteenia eikä laktoosia. Kyytiä minikyrsille on antanut Unileverin Puolassa valmistettu Turun sinappi, joka nykyään taitaa olla taas umpiturkulainen tuote. Jos nämä erilaiset juhannukset pitäisi panna paremmuusjärjestykseen, niin omien lasten kanssa vietetyt vievät sittenkin voiton. Syy ei ole siinä, että meillä on käytössä sisävessa, eikä siinäkään, että nuuka tätini säästi vessapaperikuluissa ja opetti minulle köyhänmiehen kannikankairaamisen taidon. Kun tarpeeksi kauan malttaa pehmittää sanomalehtipaperia käsiensä välissä, sillä voi pyyhkiä pyrstönsä. Voin siis sanoa olevani etuoikeutettu, kun olen 10-vuotiaana saanut putsata pienen pojanpyllyni tuoreen ulkoministeri
Paavo Väyrysen naamaan.
Ne toisenlaiset juhannukset liittyvät työhön ja runsaaseen alkoholinkäyttöön. Toisin kuin voisi kuvitella, ei omaani vaan asiakkaiden. Yksi ikimuistoisimmista hetkistä tallentui mieleeni helsinkiläisessä diskossa, joka oli juhannusaattona topattu täyteen parikymppisiä Stadiin jääneitä juhlijoita. Se oli luultavasti kesän kuumin päivä, joten koko kapakka haisi kuin lätkäkassi, kun junnut bailasivat hiki humaltuvassa päässä. Metelin takia ydinkeskustassa sijaitsevassa kiinteistössä ei voinut aukoa ikkunoita, joten poistuin hetkeksi vilvoittelemaan ravintolan kaljavarastoon. Joku muukin oli alkanut käydä kuumana, sillä löysin kilisevästä varastosta naisen makaamasta kaljakorien päällä sorkat pystyssä ja niiden välistä nuorukaisen tikkaamassa kuin nahkasaumuri. Voin vieläkin kuulla korvissani ehkä epäromanttisimmat koskaan kuulemani sanat, kun tyttö voihkaisi pojalle: ”Mua sattuu vähän pyllyyn.” Unelmien herrasmies lupasi tulla aivan näillä näppäimillä, mihin tyttö jatkoi: ”Eiku nää vitun kaljapullot.”
Täytyyhän sen olla ihan mahtava kokemus tulla korkatuksi kruunukorkki kannikassa ja sikspäkki jalkojen välissä.