JuKo ja suomalainen sotilasajoneuvokehitys

otwa

Kapteeni
Ajattelin luoda tällaisen ketjun, koska suomalaisesta sotilasajoneuvokehityksestä on välillä käyty useammassa langassa keskustelua, mutta ei kootusti. Ketjun on tarkoitus keskittyä menneiden ajoneuvojen tarkasteluun ja ruotimiseen, mieluusti sellaisten jotka eivät enää ole OPSEC.

Laitoin otsikkoon surullisenkuuluisan Jukon, koska se on omalla tavallaan merkittävä virstanpylväs. Se ainakin opetti miten panssariajoneuvoa EI tehdä, vaikka yrittihän Valmet sitä myöhemmin vielä PaValla.

Miksi Juko? Sen kehitys aloitettiin 1972. Edeltävänä vuotena, 1971, Suomeen oli hankittu edelleen suhteellisen nykyaikaisia BTR-60 -vaunuja. Olipa jossain 50-luvun hämärissä käytetty White-puolitelojakin, mutta niiden kunto oli huono.

Jukon suunnittelutyö tapahtui toisaalta nopeasti ja toisaalta hitaasti, varsinainen suunnittelutyö tehtiin muutamissa kuukausissa, mutta kokonaisuudessaan hanke sinnitteli 5 pitkää vuotta (1972 - 77) ennen kuin sille lopulta annettiin armonlaukaus.

Maailmalla ja Suomessakin olisi ollut esimerkkejä, miten moista panssariajoneuvoa olisi voinut lähteä rakentamaan, mutta kun suunnittelu tehtiin kiireellä osaamattomien toimesta, hommassa kävi kuten kävi.

Jo pelkästään puolitela-Whiten kopiointi olisi tuottanut toimivan, joskin vanhentuneen, ajoneuvon. Mutta yrittää piti, ihan ite.
 
Ajattelin luoda tällaisen ketjun, koska suomalaisesta sotilasajoneuvokehityksestä on välillä käyty useammassa langassa keskustelua, mutta ei kootusti. Ketjun on tarkoitus keskittyä menneiden ajoneuvojen tarkasteluun ja ruotimiseen, mieluusti sellaisten jotka eivät enää ole OPSEC.

Laitoin otsikkoon surullisenkuuluisan Jukon, koska se on omalla tavallaan merkittävä virstanpylväs. Se ainakin opetti miten panssariajoneuvoa EI tehdä, vaikka yrittihän Valmet sitä myöhemmin vielä PaValla.

Miksi Juko? Sen kehitys aloitettiin 1972. Edeltävänä vuotena, 1971, Suomeen oli hankittu edelleen suhteellisen nykyaikaisia BTR-60 -vaunuja. Olipa jossain 50-luvun hämärissä käytetty White-puolitelojakin, mutta niiden kunto oli huono.

Jukon suunnittelutyö tapahtui toisaalta nopeasti ja toisaalta hitaasti, varsinainen suunnittelutyö tehtiin muutamissa kuukausissa, mutta kokonaisuudessaan hanke sinnitteli 5 pitkää vuotta (1972 - 77) ennen kuin sille lopulta annettiin armonlaukaus.

Maailmalla ja Suomessakin olisi ollut esimerkkejä, miten moista panssariajoneuvoa olisi voinut lähteä rakentamaan, mutta kun suunnittelu tehtiin kiireellä osaamattomien toimesta, hommassa kävi kuten kävi.

Jo pelkästään puolitela-Whiten kopiointi olisi tuottanut toimivan, joskin vanhentuneen, ajoneuvon. Mutta yrittää piti, ihan ite.
JuKon prototyypin valmistaminen lienee maksanut hyvin vähän esim Uniper -tappioihin verrattuna. Varmaankin kaikilla muilla aloittelevilla panssariajoneuvojen valmistajilla on ensimmäinen prototyyppi ollut onnistunut.

JuKon prototyyppi tilattiin tiekarhun valmistajalta -> saatiin tiekarhun alustalle tehty panssariajoneuvo.
PaVan prototyyppi tilattiin traktorivalmistajalta -> saatiin Valmet 1502 (6 pyöräinen traktori) alustalle tehty panssariajoneuvo.
PaSi prototyyppi tilattiin kuorma-autovalmistajalta -> saatiin kuorma-auton alustalle tehty panssariajoneuvo.

3 prototyyppiä rakentamalla päästiin maaliin eli saatiin onnistunut proto. Noissa kolmessa on jotain yhteneväisyyksiäkin. JuKossa ja PaVassa on keinuteli takana, mutta PaVassa on jousitettu etuakseli JuKon keinuakselin sijaan. Kaikissa on Valmetin moottorit ja muotoilussa samankaltaisuutta.

PaVan ja Pasin suunnittelijat lienevät ottaneet huomioon JuKosta saadut kokemukset eli ei täysin hukkaan ole resurssit menneet.

JuKo:
White puolitela:
 
Back
Top