Kännitopiikki

Kävin vanhempien luona ja pari kuukautta nuorempi sukulainen soitti. Lähtee käymään lähimmässä yliopistollisessa ja kokeilee ihan uutta lääkecocktailia ja joko saa muutaman kuukauden lisää elinaikaa tai sitten parin viikon päästä kannetaan jalat edellä ulos. Siihenpä on hirveän näppärää keksiä mitään sanottavaa, etenkin kun tyypillä on peruskouluikäisiä lapsia.

Onneksi tyyppi itse on hyvin realistinen asian suhteen. Tietysti parasta toivotaan kaikki, mutta myös tilanteen perkelöityminen on otettu huomioon. Viitisen vuotta sitten annettiin max. kymmenen lisävuotta. Kuukausi sitten hoidon piti tuoda taas muutama elinvuosi, mutta eipä näköjään mennyt ihan putkeen. Pahinta on, että lisävuosia tuovaa ns. hätävaraa ei voi käyttää, kun elimistö on niin heikkona.

Yllättävän kovasti iski, kun ollaan niin saman ikäisiä ja tuttavia muutenkin.
 
Kävin vanhempien luona ja pari kuukautta nuorempi sukulainen soitti. Lähtee käymään lähimmässä yliopistollisessa ja kokeilee ihan uutta lääkecocktailia ja joko saa muutaman kuukauden lisää elinaikaa tai sitten parin viikon päästä kannetaan jalat edellä ulos. Siihenpä on hirveän näppärää keksiä mitään sanottavaa, etenkin kun tyypillä on peruskouluikäisiä lapsia.

Onneksi tyyppi itse on hyvin realistinen asian suhteen. Tietysti parasta toivotaan kaikki, mutta myös tilanteen perkelöityminen on otettu huomioon. Viitisen vuotta sitten annettiin max. kymmenen lisävuotta. Kuukausi sitten hoidon piti tuoda taas muutama elinvuosi, mutta eipä näköjään mennyt ihan putkeen. Pahinta on, että lisävuosia tuovaa ns. hätävaraa ei voi käyttää, kun elimistö on niin heikkona.

Yllättävän kovasti iski, kun ollaan niin saman ikäisiä ja tuttavia muutenkin.

Elämä muistuttaa reunastaan. Se muistuttaa kaikkien perimmäisestä yksinäisyydestä. Ja kun se tulee noin lähelle, mahdollisesti parin viikon päähän. Lapset ja kaikki. Mutta ne lapsilla on vielä elämänvaistot, jotka meidän ukkojen taas pitäisi herättää uudelleen unesta.

Kaksi parasta kaveriani ovat ikäluokkaani, ja toisella on ollut tulppa aivoissa, pumppu könittää ja nyt tuli vielä diabetes. Toinen on myös monisairas. Syöpää ei ole kummallakaan. Itse olen perusterve (tosin alkoholisti), mutta tässä aamulla katsoin peilistä, että on se parta ollut jo 15 vuotta harmaa eikä muuksi muutu. Minulla on käynyt onni tuon terveyden suhteen. Urheilin todella lujaa aikanaan ja oli kilpaura, kuten monella muullakin entisellä nappoveikolla on ollut.

Lapset selviävät, jos joku on vielä hoitamassa. Olin juuri alakoulun päättänyt, kun isäukon sota loppui 33 vuotta aselevon jälkeen, niin sanotusti äkillisesti. Meillä oli vähän ryysyrannaksi mennyt siinä eikä oikein ollut kaikki härpäkkeet, vaikka Suomi oli vieressä muuttunut modernimpaan. Haettiin vesi kaivolta, ja oli puulämmitys ja puuhella. Minä ne olin hoitanut tietysti jo muutenkin pari viimeistä vuotta.

Lapsista tuli mieleeni...

Henkilökohtaisesti tärkeäksi osoittautui se, että oli vielä miehen malleja elämässä. Ei kaiken aikaa, mutta riittävästi. Juoppoja ehkä, mutta ei velttiöitä, vaan erinomaisia persoonia. Vasta myöhemmin olen sen arvon ymmärtänyt. Eräs sukulaismies otti metsätöihin, kun olin 14. Seuraavana kesänä kutsuttiin mansikanpoimintaan. Sitten pääsin rengiksi, Olinkin oikein oikea käsi ja tein kaikkea. Pikkupalkalla, ei verokortteja. Kyllä ne kylällä tiesivät, mutta kukaan ei alkanut ilmineerata. Kerran sain ajaa venettä, jolla vietiin tukkinippuja. Peruskoulun päätössä pääsin omakotitalotyömaalle hanslankariksi. Rakentaja oli vanhimman veljeni luokkatoveri, ja oma teknisten töiden opettajani oli timpurina kesäkeikalla. Kaksistaan tehtiin. Kaikki nämä tapahtuivat yläkoulun kesien aikana, ja selvää on, että nämä isäni ystävät ja sukulaiset toimivat täysin tietoisesti. Oli siis useampia, jotka puolihuolimattomasti antoivat jonkin lyhyen homman ja pientä taskurahaa. En minä ollut mihinkään hakemassa, kunhan hengitin sisään ja ulos ilman päämäärää ja etenkin talvisin mietin, että pitäisikö jostain kaljaa ja nukuin pulpetissa. Mutta kerran minut suorastaan käskettiin keväällä yhden porukan mukaan Lappiin hiihtämään. Senkin reissun maksoin työllä seuraavana kesänä.

Sitten oli toinen itsetunnon tuki, ja se löytyi koulumaailman parista naisesta, jotka älysivät työntää tiettyihin juttuihin. Sain esimerkiksi olla ilmaisella leirillä, jolle kokoontuivat silloiset peruskoululaiset valopäät ja kirjoituskilpailujen voittajat läänin äikänopettajien lähettäminä. Siellä tutustui jo tyttöihin.

Vaikka on sitä eräskin känni otettu, ja itse olen ollut pahin viholliseni, minua ovat muut auttaneet, ja selviytymiseni ei johdu minun ominaisuuksistani. Itsekkyydessäni en sitä vain aina nähnyt, että siinä on ihan muiden vaikutus ja vielä sen päälle outo armo, tai sattuma. Nyt tässä ehtoommalla alkaa jo yllättäen nähdä tikapuiden keskikohtaankin.

Koska maailmankaikkeuden laki sanoo, että se hyvä mitä itse olet ilmaiseksi saanut, anna kaikki pois samalla tavalla ja kokonaan, aloin toteuttaa samoja periaatteita voimieni mukaan urheiluhommissa. Kaupunkiympäristö on vähän erilainen, eikä minulla ole antaa työtä, mutta oma poikani tutustutti minut paikallisiin riehupelleihin. Keräsin ostarilta tusinan verran velttoja jätkiä, tein futisseuran ja johdin heitä monta vuotta. Hommasin pelipaidat ja pistin vanhemmat maksamaan lisenssit ja hain fattasta tuen kahdelle veljekselle, jotka eivät olisi saaneet sitäkään. Kauden päälle tarjosin omasta pussistani päättäjäiset.

Kun ensimmäinen pojista täytti muutaman pelikauden jälkeen 18-vuotta, jätin homman heille itselleen. Kaksi kautta pelasivat vielä ja voittivat harrastesarjan. Kaikilla on nyt koulutus, yksi luki oikein ylioppilaaksi, ja osa meni armeijaan viime vuonna ja osa nyt tammikuussa. Loput menevät heinäkuussa.

Ja ne ystävät jotka minua auttoivat. Yksi kuoli laaja-alaiseen sydänkohtaukseen 50-vuotiaana. Toinen meni vatsasyöpään. Olisi täyttänyt 60. Viina maistui, samoin makkara ja savukala. Suomalaisia miehiä, mutta sydän paikallaan.

No joo, tällaisia känniajatuksia tällä kertaa ja vielä selvästä päästä.
 
Viimeksi muokattu:
VMP! AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAASAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAATAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANAAAAAAAAAAAAAAARGH! :mad::devilish::mad::devilish::mad::devilish::mad:

Eli suomeksi sanottuna viikonlopun fiilikset = Kuppaa, visvaa ja yrjö tonnikaupalla!

Saatana vielä lauantaiaamuna klo 8.30 herätessä homma oli Helvetin kovassa nousussa ja tuntui, että Mestari on meille suosiollinen. No ei Perkele ollut, vaan näköjään puhelimeen oli soitettu ensimmäisen kerran vähän seitsemän jälkeen ja pahat aavistukset hiipivät mieleen. Sitten uudestaan puhelin soi vähän vaille yhdeksän. Silloin oli jo pakko vastata ja yllättäen ja pyytämättä iski taas semmoinen urakka, että ilmankin olisi pärjätty.

Sinänsä ihan arvokas homma tehtäväksi, mutta jos olisi ollut yhtään valmistautumisaikaa, niin olisi voinut hommata erinäköisiä vermeitä, joita hommaan olisi tarvittu. Samalla olisi voinut valmistautua henkisesti asiaan. Myös se, että ennen aamuyhdeksää soitetaan, että "Kohta aloitetaan" ja se kohta onkin iltaseitsemältä, synnyttää hieman hengenahdistusta. Tai että sunnuntaina myöhään illalla saapuvaksi ilmoitettu sorakuorma saapuukin yhdeksältä aamulla. Tai että "Mulla kiire, joten vehkeet pitää kasata" ja sitten istutaan ja tupakoidaan parituntia, joten viimeistelyhommat tehtiin sitten käsin...

Ja joka vitun kerta samanlaista säätämistä.

Siispä kaivetaan esille vanha resepti:
"1. Otetaan yksi (1) Duralex-lasi.
2. Täytetään lasi viinalla.
3. Sekoitetaan kuuden tuuman rautanaulalla.
4. Juodaan.
5. Seikkailu voi alkaa."

Und das Chaos was bereit...
 
VMP! AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAASAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAATAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANAAAAAAAAAAAAAAARGH! :mad::devilish::mad::devilish::mad::devilish::mad:

Eli suomeksi sanottuna viikonlopun fiilikset = Kuppaa, visvaa ja yrjö tonnikaupalla!

Saatana vielä lauantaiaamuna klo 8.30 herätessä homma oli Helvetin kovassa nousussa ja tuntui, että Mestari on meille suosiollinen. No ei Perkele ollut, vaan näköjään puhelimeen oli soitettu ensimmäisen kerran vähän seitsemän jälkeen ja pahat aavistukset hiipivät mieleen. Sitten uudestaan puhelin soi vähän vaille yhdeksän. Silloin oli jo pakko vastata ja yllättäen ja pyytämättä iski taas semmoinen urakka, että ilmankin olisi pärjätty.

Sinänsä ihan arvokas homma tehtäväksi, mutta jos olisi ollut yhtään valmistautumisaikaa, niin olisi voinut hommata erinäköisiä vermeitä, joita hommaan olisi tarvittu. Samalla olisi voinut valmistautua henkisesti asiaan. Myös se, että ennen aamuyhdeksää soitetaan, että "Kohta aloitetaan" ja se kohta onkin iltaseitsemältä, synnyttää hieman hengenahdistusta. Tai että sunnuntaina myöhään illalla saapuvaksi ilmoitettu sorakuorma saapuukin yhdeksältä aamulla. Tai että "Mulla kiire, joten vehkeet pitää kasata" ja sitten istutaan ja tupakoidaan parituntia, joten viimeistelyhommat tehtiin sitten käsin...

Ja joka vitun kerta samanlaista säätämistä.

Siispä kaivetaan esille vanha resepti:
"1. Otetaan yksi (1) Duralex-lasi.
2. Täytetään lasi viinalla.
3. Sekoitetaan kuuden tuuman rautanaulalla.
4. Juodaan.
5. Seikkailu voi alkaa."

Und das Chaos was bereit...
Sinkityllä vai mustalla naulalla, ei muuten mutta maun takia kysyn, liittyykö sanonta naula päässä mitenkään asiaan :p
 
Notta ristus! kunnon pikkukänni jussin kunniaksi on hyväksi!
Vi**u kun on taas aharistanut kaikki shitti mitä "metiasta" puskee, mutta kun vetäytyy rauhassa tirpottelemaan takamaastoon, harrastaa kunnon hetero-harrastuksia (ampumista) ja juo teräviä viinoja (jallu), niin onhan se kumma jos ei aharistus helepota.
 
Vaimo ja poika ollu anoppilassa viikon, minä yksin kotona aamuyöt/aamupäivät töissä jonka perään raksalle taloa pykäämään.
Tänään sama kuvio, ensin töitä sit raksahommia mutta nyt nasahti eka kalja auki. Saa nähä montako ehtii juua ennenku uni hyökkää kimppuun
 
Sinänsä vähän väärä vitja mutta jos taas on oppikirjojen tekijä-pitkäaikaa vainaan akatemiaseuralaisen sauna lämmin ja termodynamiikan 0:s laki käytössä limpparille niin mikäs...
 

Liitteet

  • 20200627_214734.jpg
    20200627_214734.jpg
    341.3 KB · Luettu: 17
  • 20200627_214705.jpg
    20200627_214705.jpg
    285.8 KB · Luettu: 17
Tahkolla opiskelukavereiden kanssa viikonloppuna Tahkolla....
 
Oli niin raskasta hillanpoimintaa että käytän tämän illan kaksintaisteluun tuplapukin kanssa. Onneksi on apuina kolmen vartin Finlandia ;)
Ja onneksi tölsystä näkyystudio Julmahuvi :D
 
Meikä taas Tallinnassa. Viime kerrasta jo lähes puoli vuotta kiitos koronan. Kuuma päivä tänään ja naisen kanssa shoppaamassa joten päivän päätteeksi Beer House;ssa litran tuoppi olutta, lihasnäksiä ja shotti vodkaa istui kuin nyrkki silmään.
 
Marski Challenge lauantaina. Urheilutapahtuma jossa suunnistustaidot ratkaisevat. Fillari, juoksu ja melomista.
 
Perkele. Jätin itselleni heinänteon peijaistenloputtua jääkaappiin neljä tölkkiä Pirkka IV-olutta. Avasin yhden, kun ryhdyin jatkamaan reilun viikon päässä häämöttävällä Sallan sotahistoriallisella moottorimarssilla tarvittavaa selostusta talvisodan taisteluista Sallan suunnalla. Ensimmäisen tölkin jälkeen täydennystä hakiessani havaitsin, että akka-Saatana olikin imaissut loput kaljat makeisiin suihinsa.

Onneksi jo appiukko-vainaa opetti, että "Konstilla, eikä suurella kyrvällä ne isotkin vitut nussitaan", joten korkkasin rommipullon. Kuitenkin on todettava, että hieman tarkkuutta vaativampaa on ammentaa inspiraatiota kirjoittamiseen rommista kuin oluesta.
 
On se kyllä ihme kun ei entinen hyvä juopottelukaveri, nykyinen raittiuslautakunnan puheenjohtaja vastannut puhelimeen vaikka
lienee jo Jäämeren tyrskyjä ihmettelemässä. Itsekin voisin muuttaa takaisin sinne Lyngenin alppien vastaiselle rannalle ideaa putkahti.
Syksy siellä on tyrskyinen, Talvella on lunta ja valo ilmiöitä(revontulia) kevät helvetin hienot hanget ja kesällä yötöntä yötä jolloin voisi
asua ite muualla.
 
Perkele. Jätin itselleni heinänteon peijaistenloputtua jääkaappiin neljä tölkkiä Pirkka IV-olutta. Avasin yhden, kun ryhdyin jatkamaan reilun viikon päässä häämöttävällä Sallan sotahistoriallisella moottorimarssilla tarvittavaa selostusta talvisodan taisteluista Sallan suunnalla. Ensimmäisen tölkin jälkeen täydennystä hakiessani havaitsin, että akka-Saatana olikin imaissut loput kaljat makeisiin suihinsa.

Onneksi jo appiukko-vainaa opetti, että "Konstilla, eikä suurella kyrvällä ne isotkin vitut nussitaan", joten korkkasin rommipullon. Kuitenkin on todettava, että hieman tarkkuutta vaativampaa on ammentaa inspiraatiota kirjoittamiseen rommista kuin oluesta.
Pakko siteerata itseään, kun muitakaan ei löytynyt.

Saatana, ajattelin ensimmäisen (aika raskaan) työviikon jälkeen ilahduttaa itseäni parilla-kolmella oluella perjantai-iltana. Näköjään emäntä oli puhdetöinään nauttinut niistä pari jo aiemmin ja tänä iltana kurlasi niistä loput. No, päätinpä sitten oluen korvikkeeksi nauttia hieman Leijona-viinaa.

Sanottaisiinko, että nyt ei kyllä tullut semmoista seitinohutta pöhnää, jota alunperin suunniteltiin. Tuli aika raaka känni.
 
Back
Top