Käytetyt sotalaivat ovat selkeästi yleensä huono idea. Tarkasteltaisiinko vaihteeksi käytettyä varustusta?
Toki parhaat kierrätyskomponentit saattavat kiertää laivaston sisällä eivätkä päädy myyntiin. Mutta mitä kaikkea maailmalta löytyisi ja miltä näyttäisi kierrätyskalustolla varustettu Laivue Nälkäkurkia?
Tykkipuolella vanhempaa 76 mm Oto Melaraa luulisi löytyvän ihan hyviä määriä poistuvista aluksista ympäri maailmaa, onhan se äärimmäisen laajalle levinnyt, vaikkakin ehkä jo hieman vanhahtava. Myös isompaa
127/54 lienee tarjolla, ja siitä on olemassa ennakkotapauskin: Kanada myi Iroquois-luokasta neljä tykkiä Hollannille, jossa ne nykyään koristavat De Zeven Provincien -luokan aluksia. Ruotsin poistuvista korveteista saattaisi löytyä käytettyjä 40 mm tykkejä, jotka tosin sopisivat lähinnä kakkostykeiksi sekä pienen kaliberinsa että ikänsä tähden. Uusimpana ja mielenkiintoisimpana voidaan mainita Norjan Skjold-luokassa käyttämät 76 mm Super Rapidit, sikäli kuin fregatin menetys ei muuta suunnitelmia luokan eläköittämisestä 20-luvun puolivälissä.
VLS-kennostojakin saattaisi löytyä. Mk 41:iä lienee poistumassa Saksan F123-luokasta, ellei niitä sitten kierrätetä uudempaan MKS 180 -luokkaan, ja Kanadan Iroquois-luokasta ne on tiettävästi varastoitu odottamaan mahdollista käyttötarvetta tulevassa alusluokassa. Liekö Yhdysvalloissa otettu talteen Spruance-luokan Mk 41:t vaiko kierrätetty uudempiin aluksiin. (Onko tässä selitys Suomen Strike-pituiselle vientiluvalle?) Lisäksi vaatimattomampaa Mk 48:aa, joka riittäisi ESSM:lle, löytyisi M-luokan fregateista ja Kanadan Halifax-luokasta.
Tutkissa kaikkein uusinta ja suorituskykyisintä ei tietenkään löydy ylijäämänä. Houkuttelevin vaihtoehto saattaisikin olla tutulla TRS-3D:llä jatkaminen, jonka suorituskykyisempää -32-mallia käytetään mm. Saksan Bremen-luokassa, joka on osin jo poistunut. Tutkia ei tultane kierrättämään Saksan omiin tarpeisiin (Braunschweigien seuraavaan tilauserään tulee TRS-4D:t). Toinen vaihtoehto voisi olla Smart-S, jota lienee tulossa markkinoille ensi vuosikymmenellä runsain mitoin M-luokan, Halifax-luokan ja F123-luokan fregateista. Tertiäärisinä vaihtoehtona voitaneen mainita 20-luvulla todennäköisesti poistuvien Ranskan La Fayette -luokan fregattien DRBV 15C ja Skjold-luokassa käytetty MRR-3D-NG.
Onko muilla ajatuksia tai kommentteja aiheeseen?