Käytettyjä sotalaivoja merivoimille?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kysytäänpä sellaista, että miten tärkeänä näette jääluokituksen Suomen olosuhteissa? Ts. voisiko Suomi ostaa jossakin vaiheessa jääluokitusta omaamattomia aluksia maailmalta vai onko jääluokitus välttämättömyys? Haminoissa ja Katanpäissä on aika rajoittunut kyky tässä suhteessa, mutta mutta... ne ovat omalla tavallaan erikoisaluksia. Jos tarjolla olisi esim. käytettyjä SUTO-fregatteja, niin voisivatko ne olla (teoriassa) ostoslistalla jääluokituksen puutteesta huolimatta?
 
Kysytäänpä sellaista, että miten tärkeänä näette jääluokituksen Suomen olosuhteissa? Ts. voisiko Suomi ostaa jossakin vaiheessa jääluokitusta omaamattomia aluksia maailmalta vai onko jääluokitus välttämättömyys? Haminoissa ja Katanpäissä on aika rajoittunut kyky tässä suhteessa, mutta mutta... ne ovat omalla tavallaan erikoisaluksia. Jos tarjolla olisi esim. käytettyjä SUTO-fregatteja, niin voisivatko ne olla (teoriassa) ostoslistalla jääluokituksen puutteesta huolimatta?

Aika haasteellista olisi Suomen oloissa toimiminen ilman minkäänlaisia jääluokituksia. Ominaisuuksia voi toki olla ilman luokituksiakin mutta oletetaan että nuo kulkevat nyt käsi kädessä. Ohjusveneetkin kykenevät sentään rauhalliseen liikkumiseen useamman sentin kiintojäässä. Katanpäällä voivat runkomateriaali ja propelliratkaisu teettää jotain erityisiä ongelmia.

Eli näkisin että muuhun kuin kv-purjehduksiin ja krihahommiin tarkoitetuilla aluksilla tulee olla kyky toimia kotimaisissa jääoloissa mikäli se vain on järjestettävissä ilman kohtuutonta haittaa suorituskyvylle ( Katanpää? ).
 
Aika haasteellista olisi Suomen oloissa toimiminen ilman minkäänlaisia jääluokituksia. Ominaisuuksia voi toki olla ilman luokituksiakin mutta oletetaan että nuo kulkevat nyt käsi kädessä. Ohjusveneetkin kykenevät sentään rauhalliseen liikkumiseen useamman sentin kiintojäässä. Katanpäällä voivat runkomateriaali ja propelliratkaisu teettää jotain erityisiä ongelmia.

Eli näkisin että muuhun kuin kv-purjehduksiin ja krihahommiin tarkoitetuilla aluksilla tulee olla kyky toimia kotimaisissa jääoloissa mikäli se vain on järjestettävissä ilman kohtuutonta haittaa suorituskyvylle ( Katanpää? ).

Noin yleisesti ottaen voinee olettaa, että avomerikäyttöön suunnitellut alukset kykenevät toimimaan jäissäkin rajallisessa määrin. Paino sanalla "rajallisessa".

https://fi.wikipedia.org/wiki/Jääluokitus#Suomalais-ruotsalaiset_jääluokat
 
Noin yleisesti ottaen voinee olettaa, että avomerikäyttöön suunnitellut alukset kykenevät toimimaan jäissäkin rajallisessa määrin. Paino sanalla "rajallisessa".

https://fi.wikipedia.org/wiki/Jääluokitus#Suomalais-ruotsalaiset_jääluokat

Jos paatilla voi ajaa ilman avustusta satamaan ja sieltä takaisin merelle ollaan jo kohtuullisessa tilanteessa. Merellä on kuitenkin tapana jäätyä ensin rannoilta ja kapeikoista yms. suojaisista paikoista. Tuo siis kuitenkin edellyttää sitä jääluokitusta. Miinalaivojen ja tulevien korvettien jäänmurtovaateita voitaisiin varmaan osalla aluksista hiukan keventää.

Merivoimilla tulee kuitenkin olla myös jäänmurtokykyisiä aluksia. Jos korvetit ovat jo käytössä niin niiden lisäksi hankittavalla fregattiluokalla tms. ei välttämättä tarvitse olla kaikkia korvettien jääominaisuuksia. Avustamatta pitäisi kuitenkin päästä liikkumaan sataman ja avoveden välillä mikä äkkiä kääntää homman lähes jäänmurroksi.
 
Suomalaisten taistelualusten tulee olla vahvistettuja jäissäkulkuun, mutta niillä ei tarvitse olla itsenäistä jäänmurtokykyä. Ulkomaisissa sota-aluksissa avovesisuorituskyky on todennäköisesti viety äärimmilleen, joten rungon rakenteet ja propulsiojärjestelmä tuskin kestävät edes helppoja jääoloja.
 
Käytetyt sotalaivat ovat selkeästi yleensä huono idea. Tarkasteltaisiinko vaihteeksi käytettyä varustusta?

Toki parhaat kierrätyskomponentit saattavat kiertää laivaston sisällä eivätkä päädy myyntiin. Mutta mitä kaikkea maailmalta löytyisi ja miltä näyttäisi kierrätyskalustolla varustettu Laivue Nälkäkurkia?

Tykkipuolella vanhempaa 76 mm Oto Melaraa luulisi löytyvän ihan hyviä määriä poistuvista aluksista ympäri maailmaa, onhan se äärimmäisen laajalle levinnyt, vaikkakin ehkä jo hieman vanhahtava. Myös isompaa 127/54 lienee tarjolla, ja siitä on olemassa ennakkotapauskin: Kanada myi Iroquois-luokasta neljä tykkiä Hollannille, jossa ne nykyään koristavat De Zeven Provincien -luokan aluksia. Ruotsin poistuvista korveteista saattaisi löytyä käytettyjä 40 mm tykkejä, jotka tosin sopisivat lähinnä kakkostykeiksi sekä pienen kaliberinsa että ikänsä tähden. Uusimpana ja mielenkiintoisimpana voidaan mainita Norjan Skjold-luokassa käyttämät 76 mm Super Rapidit, sikäli kuin fregatin menetys ei muuta suunnitelmia luokan eläköittämisestä 20-luvun puolivälissä.

VLS-kennostojakin saattaisi löytyä. Mk 41:iä lienee poistumassa Saksan F123-luokasta, ellei niitä sitten kierrätetä uudempaan MKS 180 -luokkaan, ja Kanadan Iroquois-luokasta ne on tiettävästi varastoitu odottamaan mahdollista käyttötarvetta tulevassa alusluokassa. Liekö Yhdysvalloissa otettu talteen Spruance-luokan Mk 41:t vaiko kierrätetty uudempiin aluksiin. (Onko tässä selitys Suomen Strike-pituiselle vientiluvalle?) Lisäksi vaatimattomampaa Mk 48:aa, joka riittäisi ESSM:lle, löytyisi M-luokan fregateista ja Kanadan Halifax-luokasta.

Tutkissa kaikkein uusinta ja suorituskykyisintä ei tietenkään löydy ylijäämänä. Houkuttelevin vaihtoehto saattaisikin olla tutulla TRS-3D:llä jatkaminen, jonka suorituskykyisempää -32-mallia käytetään mm. Saksan Bremen-luokassa, joka on osin jo poistunut. Tutkia ei tultane kierrättämään Saksan omiin tarpeisiin (Braunschweigien seuraavaan tilauserään tulee TRS-4D:t). Toinen vaihtoehto voisi olla Smart-S, jota lienee tulossa markkinoille ensi vuosikymmenellä runsain mitoin M-luokan, Halifax-luokan ja F123-luokan fregateista. Tertiäärisinä vaihtoehtona voitaneen mainita 20-luvulla todennäköisesti poistuvien Ranskan La Fayette -luokan fregattien DRBV 15C ja Skjold-luokassa käytetty MRR-3D-NG.

Onko muilla ajatuksia tai kommentteja aiheeseen?
 
Tiedä häntä onko diilejä tarjolla. Paljon rakennetaan uutta, mutta aika jälkeen Leo2a6-kauppojen on aika epäsuotuisa suoranaisille ryöstöille.
 
Back
Top