Mielenkiintoista on ollut lukea tätä ketjua! Toivoisin kovin, ettei olisi tarve katsella käytettyjä sotalaivoja, mutta tässä taloustilanteessa...
Miten on, missä vaiheessa MTA2020:n mahdollinen lisärahoitus selviää? En löytänyt äkkiseltään tietoa aikataulusta, mutta kai ensimmäisen aluksen rakentaminen alkaa parin-kolmen vuoden sisään?
Jos lisärahoitusta ei saada, tulee varmaan aika mielenkiintoinen tilanne, jossa voidaan päätyä nöyrtymään ja hankkimaan ulkomailta ties mitä. Joko kaikki hankitaan ulkomailta käytettynä tai sitten tilataan kotimaasta muutama alus, joissa painotetaan miinoituskykyä ja niitä ominaisuuksia, joita ulkomailta hankittavat alukset eivät tarjoa. Yksi vaihtoehto saattaisi olla sekin, että Hämeenmaa-luokan elinkaarta pidennetään ja sitten hankitaan pienempi määrä käytettyjä tai uusia aluksia.
Ketjussa ei muuten vielä mainittu
Brandenburg-luokkaa, joka varmaan alkaa olemaan elinkaaren loppupuolella ja sitä myöten myynnissä 2020-luvulle tultaessa. Tosin tätä vaivaa Type 23 -tauti, eli miehistöä on 219-236, lähteestä riippuen...
Halifax-luokkaa ei myöskään vielä mainittu. Se voisi myöskin alkaa eläköitymään meille sopivaan aikaan, ja kanadalaisena siinä saattaisi jäissäkulkuominaisuuksia? Suunnittelu on tosin ilmeisesti vanhahtavaa, mutta aluksia on päivitetty ihan lähivuosina melko kattavastikin. Alueilmatorjuntakyky löytyy ESSM:n avulla, tosin ilmeisesti vain 16 ohjusta. Miehistöä 225.
Karel Doorman jo mainittiin, mutta se on samaa ikäluokkaa kuin Type 23. Hollannilla on myös näitä aluksia enää kaksi, eli esim. varaosa-aluksia ei olisi saatavissa. Type 23:een nähden Karel Doormanin etuna on Mk 41 kennosto, johon olisi saatavilla ESSM. Tosin ohjuksia ei ilmeisesto mahtuisi 16 enempää, mikä on aika vähän, mutta voisi riittää Suomen tarpeisiin. Miehistöä 154-174.
Type 23 jo mainittiin, mutta ei vakuuta minua... Alushan on alkujaan sukellusveneiden torjuntaan tarkoitettu, ja sitä myöten ilmatorjunta on jäänyt kevyeksi. CAMM nyt tietysti suojaa ohjuksilta sekä alusta itseään että mahdollisia saatettavia, mutta aluesuojaa sillä ei juuri saada. Miehistöä 185.
Tulee mieleen näistä käytetyistä, että halvalla ei saa kuin paskaa... Ehkä on parempi pysytellä erossa ikälopuista sotalaivoista ja katsoa uudempia?
Ketjussa mainittiin joitakin alusluokkia, jotka saivat minut kiinnostuneeksi. Taistelualuksista mainittakoon ruotsalaisten
Visby-luokka ja norjalaisten
Fridtjof Nansen. Hollantilaisten aluksista myös
Holland-luokka on kiinnostava, joskin kovin sotaisaa roolia tälle ei välttämättä löydy, vaikka aseistuksen jälkiasennusmahdollisuuksia pohdittiinkin. Jäärajoitteita lienee näillä kaikilla, Hollandista tosin joku kertoi, että sen pitäisi kyetä operoimaan myös Pohjois-Atlantin jääolosuhteissa, mitä se sitten tarkoittaakaan.
Sekä Visby että Fridtjof Nansen alkavat olemaan MLU:n tarpeessa, kun meillä on aluksille tarvetta. Sen voi nähdä heikkoutena, mutta mielestäni se on vahvuus, koska tällöin laivastoja saatetaan usein supistaa. Lisäksi meillä on hyvä mahdollisuus muokata järjestelmiä itsellemme sopiviksi, kun muutenkin uudistetaan ja korjataan.
Miehistövahvuudetkin ovat kohtuullisemmat kuin muissa käytetyissä: Visbylle 43, Fridtjof Nansenille 120 (tarvittaessa majoituskapasiteettia 146:lle). Henkilöstökuluilla lienee merkitystä, vaikka osa miehistöstä ehkä täytetäänkin varusmiehillä ja reserviläisillä. Hollandin miehitys on 54, tosin tarvittaessa 40 lisääkin onnistuu, minkä luulisi parantavan mm. aseistuksen lisäämisen edellytyksiä.
Aseistuksen osalta Visby ja Fridtjof Nansen poikkeavat paljon toisistaan, ja Visbyn seuraksi tarvittaisiin väistämättä muitakin aluksia. Visbyn ilmatorjunta tulee aina olemaan luokkaa omasuoja, vaikka Suomi siihen Umkhontot lisäisikin. Fridtjof Nansen tarjoaa kyvyn ESSM-ohjuksen käyttöön, ja aluksen pintatorjuntaohjuksena on NSM, joka tarjoaa synergiamahdollisuuksia, jos NSM korvaa Suomessa RBS-15:n Hamina-luokassa ja rannikolla. Lisäksi Fridtjof Nansenissa on huomattavasti laajennusvaraa esimerkiksi toiselle ja isommalle tykille tai toiselle VLS:lle. Mielenkiintoista olisi tietää, kuinka korkea siilo on, tactical vai strike?
Merkityksellisiksi kysymyksissä näissä käytetyissä aluksissa varmaankin nousee merivoimien painottama jäissäkulkukyky. Toisena kysymysmerkkinä on miehistön määrä, vaikka toisaalta, olihan Ilmarisessakin suunnilleen promillen kymmenys Suomen väestöstä... Lisäksi herää kysymys, miten miinoitus hoidetaan.