Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Kaikenlaiset fobiat ja niiden voittaminen

Viestiketju osiossa 'Yleinen keskustelu' , aloittaja Sardaukar, 27.04.2017.

1. Sardaukar

Sardaukar Ylipäällikkö Lahjoittaja

Tykkäykset:
    16,121
    Pisteet:
    1,286
    Aloitetaan nyt itsestä...

Korkeanpaikankammo, lievä ahtaiden paikkojen kammo ja en pysty nauttimaan uimisesta, kun vaahtosammuttimen kokoisena meinasin hukkua Päijänteeseen...

Sinänsä hassua asiassa on, että olen harrastanut laskuvarjohyppäämistä ja tykkään lentämisestä. Jotenkin vain se korkeiden paikkojen pelko katoaa kun on tarpeeksi korkealla... :)

Uimisesta en kyllä nauti vieläkään, vaikka sukeltamistakin on tullut kokeiltua.

Rajajääkäri, Fremen, vessaharjamies ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  2. vessaharjamies

vessaharjamies Luutnantti

Tykkäykset:
    786
    Pisteet:
    36
    Ainakin pakkolaukaisutoiminen sotilashyppääminen on siitä hyvä korkeanpaikankammoiselle, että sitä pelkäämistä ei oikeastaan ehdi harrastamaan missään vaiheessa, kun vihreän syttyessä ja summerin/kellon soidessa kone tyhjennetään maksimivauhtia eikä sieltä oikein edes näe mitään ennen kuin on ulkona ja siinä vaiheessa ei enää ehdi stressaamaan. Sitten on eri asia, jos on kaapelissa ensimmäinen, mutta kyllä senkin kestää katselemalla vähän kauemmas horisonttiin eikä suoraan sitä 300m päässä alla vilisevää maata.

Niin, itsekin vihaan korkeita paikkoja varsinkin, jos joutuu liikkumaan pystyssä ilman tukea jollakin kapealla pinnalla eli esim. palkin päällä. Pää vaan generoi hengenvaarasignaalia, vaikka olisikin turvavaljaat. Kaikenlaiset kaapelit ym. mihin saa kolmipistetuen tekniikan osaamalla on eri asia ja niillä ei pelota :).

Viimeksi muokattu: 27.04.2017
    Fremen, baikal, Honcho ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  3. Mainos

4. Umkhonto

Umkhonto Eversti

Tykkäykset:
    2,093
    Pisteet:
    316
    Täällä myös yksi korkeanpaikankammoinen. Pahin korkeusikkuna minulle on joku 10-100 metriä, oikein korkealla ei enää niinkään. Benji-hyppyä voisin harkita kymppitonnista (euroja siis ).

Jonkin verran poden myös h- ja r-fobiaa.

vessaharjamies, baikal ja Honcho tykkäsivät tästä.
  5. vessaharjamies

vessaharjamies Luutnantti

Tykkäykset:
    786
    Pisteet:
    36
    Tuota korkean paikan pelkoa voisi työstää jonkun verran varusmiespalveluksessakin esim. alla olevan kaltaisilla apinaradoilla. Auttavat hallitsemaan pelon ja parantavat llihaskuntoa/aerobista kestävyyttä sekä kehonhallintaa&motoriikkaa. Muutenkin noin 100x vähemmän tylsiä kuin kuntopiirin sahaaminen:

Tuollaisten rakentelu ja ylläpitohan lienee myös aika halpaa kaikenlaisiin nykyajan huipputeknisiin vimpaimiin nähden.

Sarek1, Fremen, Umkhonto ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  6. ak.tied

ak.tied Eversti

Tykkäykset:
    3,342
    Pisteet:
    316
    Kärsin myös korkean paikan kammosta sekä ahtaista tiloista jossain määrin.

Tukehtuminen on myös yksi, jota ole aina pelännyt ja olin tosi hysteerinen kun lapset oli pieniä. Exä aina nauroikin mulle ja kiusasi mua sillä, kunnes sitten 9kk ikäistä poikaa tultiin sen tukehtuessa johonkin tuntemattomaan pelastamaan kolmen ambulanssin voimin. Selvittiin onneksi säikähdyksellä. Tukehtumisen ja ahtaanpaikan yhdistelmänä esimerkiksi ajatus laitesukelluksesta tuntuu todella vastenmieliseltä. Samoin intin nassetesti kyynelkaasuteltassa oli aikamoinen kiirastuli.

Korkean paikan kammoa ei mulla esiinny suljetuissa tiloissa esim. lentokoneessa tai korkeassa talossa. Talon katolla se iskee kyllä, mutta pudotusta pitää olla reilusti, 10+m. Yksi hyvä paikka harjoittaa (kärsiä siitä ja harjoitella sietämistä) korkeanpaikan kammoa on seikkailupuistot, tyylin flow park tai zippy park Helsingissä, jossa ollaan suht korkealla huterissa olosuhteissa, mutta turvallisesti köyden varassa.

Itsellä ei ole mitään muistissa olevaa traumaa, mikä voisi nämä kammot laukaista, omasta intuitiosta päätellen taustalla voisi olla jonkinlainen tunne kontrollin puutteesta. Harrastan myös kilpa-ajoa ja pelkään ihan helkkaristi istua kyydissä jos joku ajaa kovaa (vaikka toinen kilpakuski radalla), mutta kun on itse ratin takana niin vetää ihan satalasissa ilman huolen häivää.

Fremen, Umkhonto, vessaharjamies ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  7. Honcho

Honcho SMLNKO M/83 Lahjoittaja

Tykkäykset:
    22,708
    Pisteet:
    1,286
    Minulla on korkeanpaikankammo. Ilmenee käytännössä tietysti korkeudesta ylöspäin, ja aina huomattavasti pahempi jos ollaan paikassa mistä ns. näkyy läpi. Jätin esim. käyttämättä Norjassa yhteistyökumppanin järjestämän mahdollisuuden vierailla 60m korkeassa konttinosturissa...siellä oli sellainen vahvasta, mutta läpinäkyvästä metalliverkosta tehty kävelysilta ylhäällä minne mentiin hissillä. Järki sanoo että kaiteet ja muut ovat erittäin hyviä ja siellä on vähemmässä vaarassa kuin esim. liikenteessä kävellessä, mutta käytännössä vaan aivot puskevat mittavan "kuvotuksen" päälle jos lähestyy esim. kaidetta todella korkealla ja katsoo alas.

Lisäksi puistattaa, jos joku ottaa oikeita riskejä korkeiden paikkojen kanssa, esim. lukioaikoina en kestänyt katsoa kun jotkut tuntia odotellessaan istuivat käytävällä toisen kerroksen kaiteen päälle. Siinä hommassa kyllä olisi oikeastikin voinut mennä henki, joten tuo oli jo järjellä perusteltavissa.

Missään räväkämmissäkään huvipuistolaitteissa ym. ei tämä sama ilmiö näy.

Erkki, baikal, Umkhonto ja 3 muuta jäsentä tykkää tästä.
  8. baikal

baikal Ylipäällikkö Mod Lahjoittaja

Tykkäykset:
    20,658
    Pisteet:
    1,286
    Korkeanpaikankammosta "paranin" vaeltaessani aikanaan Norjan -suurtuntureilla- ja jos jotain jäi vielä, niin IPOn sahalaitoksen pihakuivauksen lautataapelien päällä pressuttajana paransi taudin rippeet. Tai paremminkin nyt hallitsen kammoa. :rolleyes: Uimiseen liittyy mullakin kammonpoikasta ja niimpä kesäuimiset tapahtuvat säännöllisesti lastenrannalla muovilelujen seassa.:oops: Ahtaisiin paikkoihin, kuten johonkin rumpuun ryömimiseen liittyy melkoisia aaltoja.

Evoluutio tuotti kammoja ja ne ovat ihan oikeita signaaleja vaarasta ja tarkoitus on pitää jätkä tarkkana....

Tulosvaroitus, Fremen, Maidan ja 3 muuta jäsentä tykkää tästä.
  9. Sardaukar

Tykkäykset:
    16,121
    Pisteet:
    1,286
    Lisään kisaan arachnophobian....Australiassa tuli tavattuja jonkinlaisia, joiden jälkeen veljentyttären jatkuvasti vaatima "hämähämähäkki"-biisi menetti makunsa.

Kalastaja, Umkhonto, ak.tied ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  10. Sardaukar

Tykkäykset:
    16,121
    Pisteet:
    1,286
    Taisit olla kisoissa joissa valo oli joka punainen tai vihreä... :D Ja miinuutitkin näytettiin sormilla.

vessaharjamies tykkäsi tästä.
  11. Leaderwolf

Leaderwolf Kapteeni Lahjoittaja

Tykkäykset:
    1,303
    Pisteet:
    76
    Padot. Erityisesti pelko patoturbiiniin joutumisesta. Hyh...

12. JR49

JR49 Ylipäällikkö Lahjoittaja

Tykkäykset:
    11,597
    Pisteet:
    1,286
    Kaksi tuttavaa meinasi oikeasti joutua kajakeilla Kuusankosken kohdalla Kymijokea patoturbiiniin. Olivat Päijänteen tasalta ja ensikertalaisia Kymijoella. Talven jäljiltä opasteet huonossa kunnossa, ja paikalliset kyllä tiesi mitä piti varoa. Tyypit sai käännettyä keskellä virtaa tarpeeksi ajoissa, mutta imu oli ollut jo voimia kysyvä... Sen jälkeen itsekin olen tiedustellut reitit erityisellä varovaisuudella.

Erkki, Leaderwolf, Honcho ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  13. Kalastaja

Kalastaja Kapteeni

Tykkäykset:
    1,881
    Pisteet:
    76
    Nämä kahdeksansilmäiset pikku paskiaiset:
    Hyi helvata. :confused:

ak.tied, Fremen ja Herman30 tykkäsivät tästä.
  14. Mainos

15. Kalastaja

Kalastaja Kapteeni

Tykkäykset:
    1,881
    Pisteet:
    76
    Tuli muuten mieleen, että onko täältä kukaan koittanut ikään kuin "siedättää" fobioitansa pois? Itsellä oli pienempänä melko paha ahtaanpaikankammo, jonka takia en edes uskaltanut ryömiä oman sänkyni alle, mutta eräänä päivänä kuitenkin rohkeus voitti, ja aloin vasten tahtoani menemään ahtaisiin paikkoihin. Nykyään ei tee pahaa, vaikka joutuisi ahtautumaan ties minkälaisiin rotankoloihin. :D

Viimeksi muokattu: 27.04.2017
    Honcho tykkäsi tästä.
  16. Huhta

Huhta Ylipäällikkö ELSO 2.0

Tykkäykset:
    4,063
    Pisteet:
    1,286
    Tuon kontrollin merkityksen voin muuten vahvistaa minäkin.

Opetellessani aikanaan ajamaan olin aina pienehkössä stressitilassa ajotunneilla. Osansa oli varmaan opettajallakin, joka oli ulkomuodoltaan ja olemukseltaan ehkä lähempänä keskivertoa kenttäpoliisia kuin ajo-opettajaa. Törmäsin vähän erilaiseenkin opettajatyyppiin radalla, rennonrempseään ja huumorilla kaikki virheet ottavaan, mikä tuntui ainakin itselleni sopivammalta. En usko kuitenkaan, että opettaja olisi ollut pääsyy hermoiluuni, sillä sekä ensimmäisessä (reputetussa) että toisessa inssissä oli kummassakin olemukseltaan leppoisampi tutkinnon vastaanottaja, enkä silti kyennyt täyteen mielenrauhaan.

Kuitenkin siitä lähtien olen tuntenut oloni liikenteessä huomattavan rauhalliseksi, kun olen ainoa jarrupolkimen autossa omaava. Edes muutamat sekunnin päähän jääneet vaaratilanteet eivät ole vaikuttaneet tähän.

Pelkäämisestä voisi vielä laittaa tämän artikkelin, osittain aika hyvää tavaraa. Testattu on tuo "pahimman ajatteleminen", ja se toimii.

http://theweek.com/articles/445438/secret-handling-pressure-like-astronauts-navy-seals-samurai

ak.tied ja Honcho tykkäsivät tästä.
  17. KIM

KIM Majuri

Tykkäykset:
    1,227
    Pisteet:
    156
    Pelko pitää hengissä.
    Vaarallisia asioita tulee pelätä.

Ja sitten on erikseen fobiat ja kammot joissa pelko menee överiksi ja ei perustu todelliseen vaaraan.

Minä en esim. pelkää korkeita paikkoja. Pelkään putoamista.
    En pelkää ahtaita paikkoja, mutta pelkään jumiin jäämistä.

En mene vapaaehtoisesti tilanteisiin joissa en pysty itse kontrolloimaan putoamisriskiä tms. Minua on pidetty uhkarohkeana, mutta en ole sitä. Minulla on ehkä vaan niin hyvä tuntuma omaan kehoon ja siihen mitä missäkin tilanteessa ja paikassa voi tapahtua.
    Joskus on toisaalta pidetty pelkurinakin kun olen esim. selkäkivun tai migreenin takia jättänyt menemättä paikkoihin joihin muut menevät. Päätän aina itse menenkö/teenkö. En luota muiden riskiarvioon. En siis mene "porukassa tyhmyys tiivistyy" -harhaan.

Honcho, Sarek1, krd ja 3 muuta jäsentä tykkää tästä.
  18. Kaira

Kaira Majuri

Tykkäykset:
    2,313
    Pisteet:
    156
    Omien havaintojeni mukaan tuo korkeanpaikankammo on niin yleinen, että pitäisin sitä normaalina. Siedätyshoidolla se lievenee. Kun jonkun aikaa työskentelee korkealla turvallisesti, niin on se hälventynyt tai lieventynyt useimmilta.

Tunnen kuitenkin yhden henkilön, jolla se oli erityisen vakava. Hänelle oli ammattilainen sanonut, että sen voi kyllä hoitaa.

Erkki tykkäsi tästä.
  19. Patu

Patu Luutnantti Lahjoittaja

Tykkäykset:
    443
    Pisteet:
    36
    @KIM heitti ihan hyviä kommentteja tuossa.

Itsekin olen korkeanpaikankammoinen, mutta tykkään silti esim. näkötorneista. Taipei 101:n näköalatasanteella ahdisti, mutta silti sieltä oli tosi kiva kurkistella alas. Ja kuten joku yllä mainitsi, tämä pelko on vahvimmillaan, jos kävelee jonkin läpinäkyvän, kuten ritilän päällä. Tästä huolimatta aion seuraavalla Lontoonreissullani mennä Tower Bridgen Glass Floor Walkwaylle.
    Laskuvarjo- tai benji-hyppyä en aio tehdä.

Olen myös ahtaan/suljetunpaikankammoinen. En pysty tunkemaan itseäni esim. ahtaaseen kallionkoloon. Myös joitain veteen kohdistuvia pelkoja on.

Ja tuhatjalkaisia kammoan. :confused:

20. Sardaukar

Tykkäykset:
    16,121
    Pisteet:
    1,286
    Itseä suuresti yllättää korkeanpaikankammon yleisyys...vai onko se vain terve ominaisuus?

21. SJ

SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

Tykkäykset:
    6,184
    Pisteet:
    1,286
    Mahtaakohan monellakaan olla ihan oikeaa fobiaa? Siis erityisen voimakasta kammoa, joka ihan varmasti tekee henkilöstä toimintakyvyttömän.

Itse näkisin, että omat kammoni, eli ahtaat- ja korkeatpaikat ovat ihan normaalilla tasolla, eivätkä varsinaisia fobioita.

Honcho, ak.tied ja kimmo.j tykkäsivät tästä.
  22. Sardaukar

Tykkäykset:
    16,121
    Pisteet:
    1,286
    Kuten ulkomailla on sanottu..."you don't have to like it, just to do it"... :)

Jaa tämä sivu