Katoavia kansanperinteitä

koponen

Kenraali
Alla lueteltuja puuhia olen itse kokenut, ja useimpia harrastan edelleen. Mitään näistä en usko lasteni lasten enää kokevan - vaikka itse toisin monen asian kohdalla toivoisinkin.

* ampumaradalle kulku ase selässä (pussissa) polkupyörällä ja suksilla
* asevelvollisuuden suorittaminen, puukko vyöllä ja patruunat vartioaseen lippaassa
* haittalintujen harvennus vinnin ikkunasta pienoiskiväärillä
* käsin lypsäminen (tuotantoeläimen)
* käytännössä rajoittamaton yksityisautoilu
* kasvaminen aikuiseksi asti, niin että kukaan paikkakunnan ikäluokasta ei käytä muita aineita kuin viinaa, kahvia ja tupakkaa
* maastomoottoripyöräily (maanomistajan luvalla mutta ei reiteillä)
* patruunoiden itselataus
* maastoauton rakentelu
* oksennukseen asti jatketut junnutreenit

Maailmani ei murene, vaikka jälkeläisten initiaatioriitit ja suhde ympäröivään maailmaan ottavatkin uusia muotoja. Nämä vaan sattuvat olemaan sellaisia, että heillä tuskin on " yhteiskunnan" lupaa haluta näitä - ja se ei minua suuresti miellytä.

Mitä teidän jälkeenne jää jäämättä?
 
Enpä ole aikoihin nähnyt filkan brennausta keväisin. Sitä tuli skidinä tehtyä, jotenkin kuului kevääseen. En sitten tiedä, onko se mitenkään merkityksellistä. Se vaan oli skidinä kliffaa.
 
Oletko koponen ajatellut asiaa siltä kannalta, jotta jospa sinä ja minä ei tahota, että ko. asiat menevät siten kuin pelätään ja toisaalta toisaalla toivotaan? Jospa baikalin ja koposen ja lukuisien laisiensa pitää koroittaa äänensä thråådille ja vaatia, että saateri, nämä on meille tärkeitä juttuja, ne ovat meidän elämää, älkää puuttuko näihin tollukat ja joutavan vehtaajat. Oletko ajatellut, että ehkä meidän ei pidä luovuttaa vaan vaatia, että meillä on saatana veronmaksuoikeuden ja lasten kasvattelun, elinkeinoelämän pyörittämisen ohella myös joitain elämäntapaan liittyviä oikeuksia, kun emme edes ketään oikeasti loukkaa tai vahingoita toteuttaessamme omaa elämäämme??????

Nuo brutaalit harrasteet, jotka liittyvät elämäntapaan eivät maksa oikeastaan mitään enkä ole saateri huomannut ainakaan minua yhteiskunnan jelppineen sen erityisemmin näissä jutuissa, en ole kerjännyt keltään fyrkkaa enkä tehnyt kenellekään pahaa enkä väärää. Sitten vissiin olisi hyvä, kun joku vihreä pääsisi lompakolle tuossakin kiinni juurevilla kynsillään....ja siirtäisi ohuesta lompakostani rahaa esim. Guggenhammer-museoon pikku turauksen......saateri.

Mun mielestä olemme sellaisessa kohtaa, että meidän ei auta antaa enää kupata tapojamme ja elämäntapaamme yhtään, on vain rönkäistävä, kun vöyhäkkeet aikovat iskeä suonta näistä kauheista jutuista.
 
baikal kirjoitti:
Oletko koponen ajatellut asiaa siltä kannalta, jotta jospa sinä ja minä ei tahota, että ko. asiat menevät siten kuin pelätään ja toisaalta toisaalla toivotaan?

No enpä ole juuri ajatellut, kunhan teen, niinkuin tapoihini kuuluu. Viimeksi tänään lähestyin Tullihallitusta kirjeitse ja alivaltiosihteeriä puhelimitse, kun ei asioiden laita tai oikeammin muutos miellytä. Ei se silti sitä tarkoita että noista yllä luetelluista olisi monikaan jäljellä lähivuosikymmeninä, niin kova on inertia.

Sitä toista vaihtoehtoa eli laillisen esivallan kumoamista ja puolivillin yövartijavaltion syntymistäkään en oikein toivo tapahtuvaksi, varsinkaan yhteiskunnan heikkojen vuoksi.

Listalta unohtui * tarkastamattoman, itse tapetun riistanlihan syönti.
 
koponen kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Oletko koponen ajatellut asiaa siltä kannalta, jotta jospa sinä ja minä ei tahota, että ko. asiat menevät siten kuin pelätään ja toisaalta toisaalla toivotaan?

No enpä ole juuri ajatellut, kunhan teen, niinkuin tapoihini kuuluu. Viimeksi tänään lähestyin Tullihallitusta kirjeitse ja alivaltiosihteeriä puhelimitse, kun ei asioiden laita tai oikeammin muutos miellytä. Ei se silti sitä tarkoita että noista yllä luetelluista olisi monikaan jäljellä lähivuosikymmeninä, niin kova on inertia.

Sitä toista vaihtoehtoa eli laillisen esivallan kumoamista ja puolivillin yövartijavaltion syntymistäkään en oikein toivo tapahtuvaksi, varsinkaan yhteiskunnan heikkojen vuoksi.

Listalta unohtui * tarkastamattoman, itse tapetun riistanlihan syönti.

En minäkään vallankumouksia kaipaa. Minusta tuntuu, että on olemassa vaihtoehtoja paljon hiljaisen tyytymisen ja vallankumouksen väliltäkin. Sieltä ne ratkaisut löytyvät. Ensimmäinen on se, että eduskuntavaalien edellä on vaan kylmästi pantava ehdokkaat luokalle. Siitä se vähitellen lähtee, uskon kuitenkin ihan positiiviseen tapaan toimia. Tämmöisessä linnunpesäyhteiskunnassa tahtoo olla niin, että he tulevat kuulluksi ja nähdyksi, joiden kita kovimmin älisee ja kurkku punaisimpana räikyy. Siihen on opittava vastaamaan oikeilla metodeilla.
 
Bodyguard kirjoitti:
Enpä ole aikoihin nähnyt filkan brennausta keväisin. Sitä tuli skidinä tehtyä, jotenkin kuului kevääseen.
En sitten tiedä, onko se mitenkään merkityksellistä. Se vaan oli skidinä kliffaa.

Samat sanat ! En tiedä kuinka fiksua se oli, mutta jotenkin olennaisesti se kuului kevääseen ja auringonpaisteeseen...
 
Heitänpä tähän väliin yhden kansanperinteen jonka katoamista en sure ja olen suorastaan iloinen jos olen viimeistä sukupolvea jota on rääkätty siihen pakottamalla -nimittäin kansantanhut.

Ja vakavammin, yksi toimi omalta kohdaltani lisää koposen listaan, jonka tiedän varmaasti, ettei seuraava sukupolvii tule toistamaan minun tekoani on ansametsästys.
 
vehamala kirjoitti:
Bodyguard kirjoitti:
Enpä ole aikoihin nähnyt filkan brennausta keväisin. Sitä tuli skidinä tehtyä, jotenkin kuului kevääseen.
En sitten tiedä, onko se mitenkään merkityksellistä. Se vaan oli skidinä kliffaa.

Samat sanat ! En tiedä kuinka fiksua se oli, mutta jotenkin olennaisesti se kuului kevääseen ja auringonpaisteeseen...
Höhö, me polteltiin suurennuslasin avulla muurahaisia ja sulateltiin muovisia sotaukkoja käräyteltiin joitain kasvejakin.. yhtään maastopaloa tai kuloa ei taidettu saada aikaan. Mutta ilmeisesti tuo "perinne" ei ole kadonnut mihinkään. Filmejä (toivottavasti ymmärsin sanan oikein :a-grin:) en kyllä ole kenekään kuullut polttavan hyvään aikaan. Kaipa tänä keväänä on sitten muistikortin polttovimma lapsokaisilla :D
 
Touhottaja kirjoitti:
vehamala kirjoitti:
Bodyguard kirjoitti:
Enpä ole aikoihin nähnyt filkan brennausta keväisin. Sitä tuli skidinä tehtyä, jotenkin kuului kevääseen.
En sitten tiedä, onko se mitenkään merkityksellistä. Se vaan oli skidinä kliffaa.

Samat sanat ! En tiedä kuinka fiksua se oli, mutta jotenkin olennaisesti se kuului kevääseen ja auringonpaisteeseen...
Höhö, me polteltiin suurennuslasin avulla muurahaisia ja sulateltiin muovisia sotaukkoja käräyteltiin joitain kasvejakin.. yhtään maastopaloa tai kuloa ei taidettu saada aikaan. Mutta ilmeisesti tuo "perinne" ei ole kadonnut mihinkään. Filmejä (toivottavasti ymmärsin sanan oikein :a-grin:) en kyllä ole kenekään kuullut polttavan hyvään aikaan. Kaipa tänä keväänä on sitten muistikortin polttovimma lapsokaisilla :D

Filmi paloi hyvin ja syttyi suht herkästi. Filmikamerrat on harvinaistumasa eikä filmiäkään siksi enää ole poltettavaksi asti. Aikoinaan kun filmi vielä oli liian kallista siihen eikä lottokaan vielä ollut online järjestelmässä, opeteltiin polttolasin käyttöä niiden sen ajan lottokuponkien siihen mustaan kalkkeerina toimivaan osaan. Sekin on jäänyt jo historiaan ajat sitten.
 
En nyt tarkkaan muista, miten me sitä filkkaa saatiin. Nyysittiinkö vai saatiinko blisarilta jotain "käytöstä poistettua" vai miten se hoidettiin. Voi olla, et käytiin rodesta dyykkaamassa tms. Arvokasta kamaa se oli ja hyvin kärys kevätauringossa. Eipä pääse Stadissa enää trollikankaan kyytiin. Ei enää moniin vuosiin. Tuskin enää niitä tuleekaan. Olis se mageeta muistella semmoisen kyydissä.
 
[attachment=711]
@bodyguard
älä ole varma
 

Liitteet

  • D_2_2009_Johdinautoliikenteen toteutettavuusselvitys.pdf
    3.2 MB · Luettu: 4
Joo, onhan niistä puhuttu jo pitkään ja tuo selvitys on ihan asiaa. Mutta silti vähän epäilen... Eikä ne olis samanlaisia natisevia vehkeitä enää, liian moderneja.
 
:)

Ne vanhat trollikat oli kamalia romuja. Mutta ei tarvinnu joka vuosi uusia. Elinkaarikustannus jäi ilmeisen alhaiseksi.
 
Romujahan ne oli, mutta aika kultaa muistot. Eikä ne 60-luvulla ihan romuja olleet ( vielä ), siltä ajalta ne enimmät muistot niistä mulla on.
 
Touhottaja kirjoitti:
Höhö, me polteltiin suurennuslasin avulla muurahaisia ja sulateltiin muovisia sotaukkoja käräyteltiin joitain kasvejakin.. yhtään maastopaloa tai kuloa ei taidettu saada aikaan. Mutta ilmeisesti tuo "perinne" ei ole kadonnut mihinkään.

On se kai sikäli kadonnut, että nykypäivän lapset käyttävät sytytintä ja bensaa noissa leikeissä ja me käytettiin vain suurennuslasia. Leikkivätköhän lapset enää muovisotilailla?

Sammakoiden metsästäminen haavilla ja niille suoritetut obduktiot ovat eräs asia mitä ei taideta enää harrastaa. Ja ilotulitteiden purkaminen isoksi pommiksi, vaikka se olikin ehkä vähän tyhmää ja tehtiin salassa.

Nykypäivän nuoret eivät kai osaa mopoilla kolarimäärien perusteella. Joskus ennen wanhaan mopoja oli vielä suurin osa ja skoottereita ei kovinkaan paljon. Ja mopoilu aloitettiin yleensä jo alle 10- vuotiaana mökkimopolla tms. ja sen peruskäsittely oli hallussa siinä vaiheessa, kun sillä lähdettiin liikenteeseen.
Moporatsiatkaan ei ollut kovin yleisiä. Ehkä kerran tai kaksi vuodessa ja aina koulun pihassa. Viritettyjä ei tuotu sen takia ikinä perille asti, vaan ne jätettiin kauemmas.

Onko vielä olemassa käsite ”peltoauto”? 18- kesäisetkin tuntuvat nykyään ajavan EU-kilvissä olevilla autoilla suureksi osaksi sen sijaan, että autot olisivat vanhempia kuin kuskit. Tai sitten isä&äiti maksavat autot...

Nuorten alkoholinkäyttötavat on myös kai muuttunut. Ei mun aikana ollut sentään 10 vuotiaita ulkona dokaamassa ja suurimmaksi osaksi noi juopottelut oli erilaisissa sisätiloissa tai jos ulkona niin sitten sellaisen jutun yhteydessä missä poliisilla oli täysi työ aikuisten kännisten kanssa.
Aika usein oltiin jossain sellaisessa paikassa mihin ei päässyt autolla tai jos pääsi niin vain yhdestä suunnasta.
Siihen aikaan poliisi ei kyllä kaatanut kaljoja maahan vaan lähinnä moikkasivat ja kyselivät kuulumisia. Ja jos joukossa oli joku vähän enempi kännissä oleva niin kehoittivat kattomaan kaverin perään eivätkä heti vieneet selviämään tai soitelleet kotiin. Minultakaan ei ole koskaan kaadettu edes kaljatilkkaa saati koko repullista maahan. Oluen maahankaataminen on niin suuri synti, että se olisi voinut katkeroittaa mieleni ja en olisikaan kasvanut kunnon kansalaiseksi.

Silloin aikanaan ei tarvinnut juosta poliisia pakoon jos ei tehnyt oikeasti pahoja. Eikä oikeastaan edes yritetty, jos ei oltu varmoja siitä, että juoksukilpailusta tulee voitto. Ehkä nykynuoret ovat liian huonossa kunnossa...

Jälkikäteen ajateltuna tuo oli ihan kivaa aikaa, mutta on onneksi ollut tuuria mukana, kun ei ole mitään pahempaa sattunut eikä oikeasti tullut hölmöiltyä (tai ei ainakaan jääty kiinni), vaan on selvinnyt muutamalla arvella ja hyvillä muistoilla.
6- vuotiaana eskarilaisena olin ensimmäisen kerran tunnuksellisessa poliisiautossa, seuraava kerta oli 18 tai 19 vuotiaana (molemmat kerrat vesiselvänä) ja siitäkään ei seurannut mitään. "Pelottavan hyvin täsmää tuntomerkit." Mutta en kuitenkaan ollut se wanted listalla ollut herra. Ehkä vielä joskus...
 
pstsika kirjoitti:
Onko vielä olemassa käsite ”peltoauto”?
AInakin viime kesänä kävin vielä peltoautokisoissa ja osallistujamäärästä voisin päätellä ettei ne vuodessa ole kadonneet.
 
Suomessa on onneksi edelleen maaseutua. Eivät peltoautot ja muut vanhan liiton poikien kujeet ole minnekään sieltä hävinneet.

Se kasvava osa kansasta, joka varttuu kivikylässä, joutuu sitten tyytymään "käytäskömäkkärillä"-iltoihin.
 
Monet noista yhä laillisista toimista elävät edelleen osassa nuorisoa. Umpihankisuksiakin myydään edelleen, ja retkeilytarvikkeita.
Vanhoja negatiiviliuskoja kaapin pohjalta voimme brennata nyt keväällä, nostalgian nimissä.
Stadissa pyörii kesäisin avoratikka ja taatusti riittävän vanha vetovaunu.
Käsinlypsyä pääsee yhä näkemään joillain eläinmaatiloilla, ja kaupunkien thaihieromoissa.
 
Tuolta voi etsiä kansan tietotaitoa.

"Wikikko on alusta tiedon yhteiseen keräämiseen ja jakamiseen. Tieto ja taito kuuluvat avoimesti kaikille. On aika astua seuraavalle askelmalle - tehdä teoksia, joissa tieto-taito on avoimesti tarjolla maksutta ja tekijöinä on koko kansa. Kuka tahansa voi helposti muuttaa sivuja ilman mitään lisäohjelmia tai kirjautumisia!
Kukaan ei omista täällä olevaa tietoa, vaan jokainen kansalainen voi käyttää sitä vapaasti ei-kaupallisissa tarkoituksissa ja lisätä tietojaan ja taitojaan tänne kaikilta elämän osa-alueilta.
Moni hyödyllinen käytännön taito on jäänyt pois markkinoiden puristuksessa. Tietotaitoa painuu myös nurmen alle kiihtyvässä määrin. On hyväksi saada kansan alati kehittyvä elämisen taito vapaasti jaettavaksi. Wikikko pyrkii yhdistämään vuosituhantiset perinteet ja nykyajan viimeisimmän kestävän tiedon sekä ylläpitämään teemme-yhdessä -tapaa. Nuoremmat voivat auttaa tietotaidon siirtämisessä vanhemmilta sukupolvilta."

http://wikikko.info/wiki/Etusivu
 
Back
Top