Onko tämä joku toivomus vai tieto? Minä en ole lainkaan varma siitä, että mikään asiallisesti ottaen muuttuisi sen kummemmaksi. Tapetit maalataan uusiksi jossain vaiheessa ja suunnilleen sama meno jatkuu.
Mitä tahansa voi uskoa tai olla uskomatta...eikä mistään voi olla varmaa..
On kuitenkin paljon venäläisiä jotka ovat kommunistiaikojen jälkeen opiskelleet ja työskentelevät edelleenkin länsimaissa. Eikä Venäjälläkään olla täysin pimennossa muustakaan maailmaan menosta. Kyllä he tietävät varsin hyvin ettei Venäjän nykyinen Putinin johtama ole ainoa ja paras yhteiskunnallinen hallintotapa.. Maailmalta löytyy esimerkkejä siitä että tavallisten kansalaistenkin on mahdollista pärjätä varsin kohtuullisesti toisella tavalla hallinnoidussa valtiossa kuin entisten kommunistien ja rikollisten väkivalloin johtamassa diktatuurissa. Ulkomailla asuneilla, opiskelleilla ja siellä matkailleitta on jopa omaa kokemusta siitä ettei kansalaisia tarvitse välttämättä valvoa väkivallan, valheellisen propagandan ja äärimmäisten rajoirtusten keinoilla.
- jopa siitäkin että ihan kohtuullista vaurautta ja varakkuutta löytyy muualtakin kuin Venäjältä.
Monet uskovat ihan oikeasti että myös Venäjä sekä venäläiset voisi hyvinkin tulla toimeen omassa maassaan sekä kehittyä omilla resursseillaan. Jopa samanlaisena oikeusvaltiona ja hallinnollisena demokratiana kuin monet muut Euroopan maat, USA jne.
- toki hyvin suuri osa kansalaisista on silti omaksunut Putinin totuuden Venäjästä maailman parhaana ja rikkaimpana valtiona..jonka kansalaisten ylivertaista hyvinvointia kaikki muut maailman valtiot kadehtivat. Ja, enen kaikkea venäläiset tietää senkin että Putin on ylivoimaisesti maailman nerokkain valtion päämies..
Mutta, olen kyllä samaa mieltä siitä ettei poliittinen muutos ole välttämättä kovin helppoa itse Venäjällä. Ikivanhat diktatuuriset hallintorakenteet ovat nousseet aina uudelleen valtaan, aikaisemman kaatuneiden tilalle. Bolsevikkien valta ei loppuviimeksi juurikaan eronnut tsaarin diktatuurista. TIedämme myös että Putinin diktatuuri nousi valtaan entisen kommunistisen puolueen ja sen turvallisuusjärjestelmän (KGG/FSB) ja näille uskollisen puna-armeijan johdon pohjalta.
- minkälainen hallinto nousee Putinin jälkeen on vielä ?
- pienet mahdollisuudet voi olla jopa demokraattisiin uudistuksiin, mikä voisi olla positiivista myös naapurimaille, Suomellekin.
Mutta, tilanne on erilainen entisten Neuvotosliiton alistamien kansojen ja valtioiden osalta. Toki monet ovat jo päässet kokonaan irtaantumaan Venäjän vaikutuksesta sekä EU:n talouden ja NATON:n antaman koskemattomuuden suojaan. Siis täysin Venäjän hallinnon tavoittamattomiin(olipa se tulevaisuudessa mikä tahansa).
- Suomi on omasta halustaan jättäytynyt puolustusliiton turvatakuiden ulkopuolelle. Ainakin kepun, persujen ja vasemmiston poliitikot haluavat myötäillä venäläisten tavoitetta, pitää Suomi myös tulevaisuudessa Venäjän hallinnon vaikutuspiirissä myös puolustus-/turvallisuuspolitiikan osalta.
Venäjän naapureina on vajaat kymmenen "välimallin" itsenäistä valtiota (Valko-Venäjä, -stan valtiot jne.) joissa kansalaiset haluaisivat poliittista muutosta mutta venäjämielinen diktatuurihallinto on ottanut käyttöön kovan väkivalla omia kansaansa kohtaan.
Kolmantena on erilaiset Venäjän sisäiset osavaltiot ja aluetasavallat..niissäkin ollaan varpaisillaan yhä lisääntyvän kansalaiskontrollin ja sisäisen vakivallan lisääntymisestä.
- osa näistä on väestötään, taloudeltaan niin suuria että ne tulevat todennäköisesti irtaantumaan Venäjästä heti seuraavan tilaisuuden auetessa..
- lisäksi monissa näistä venäläiset ovat erittäin pienenä vähemmistönä
Niin, että näissä kyllä riittää Putinin rosvojoukoilla puuhaamista lähivuosina...eikä sitä ainakaan helpota sodanlietsominen Ukrainassa.
Näin minä luulen...