Keittimet ja ruokailuvälineet

Jos olen oikein käsittänyt, niin risukeitin lasketaan retkikeittimeksi eli sitä saa käyttää kuten Trangiaa. Myös metsäpalovaroituksen aikana.
 
koponen kirjoitti:
pstsikaa peesaten, onko faktaa että risukeittimen käyttöä ei katsota lain silmissä avotulen tekemiseksi? Eli käpyjen ja irtotikkujen keräily jokamiesoikeutena + risukeitin = oikeat tulet luvallisesti vieraalla maalla?
Käpyjen ja risujen keräily ei taida olla jokamiehenoikeus, mutta kuka sitä edes huomaa, jos nappaat kourallisen kuivia risuja jostain hakkuaukean reunasta ja keität soppasi näkösuojassa... Risukeittimistä tulee jonkin verran savua, varsinkin, jos poltettava on hieman kosteaa.
 
Piti oikein tarkastaa. Luvattoman käytön määritelmä rikoslaissa antaa nimenomaisesti luvan maahan pudonneiten käpyjen keräämiseen:

Tämän luvun säännökset eivät koske maassa olevien kuivien risujen, maahan pudonneiden käpyjen tai pähkinöiden taikka luonnonvaraisten marjojen, sienten, kukkien tai, jäkälää ja sammalta lukuun ottamatta, muiden sellaisten luonnontuotteiden keräämistä toisen maalta.

ja ainoana rajoituksena olisi sellaiset pohjoisen alueet, joilla käpyjen kerääminen on merkittävä elinkeino... Mutta puusta ei saa käpyjä riipiä, eikä luonnollisesti risujakaan.
 
Risukeittimistä on minulla jonkun verran kokemusta. Eli suurin osa risukeittimistä mihin minä olen törmännyt on ollut trangiaa isompia. Ne ei savuta hirveästi sitten kun sen saa syttymään ja aika mukavasti se palaa kun syttyy. Sytyttäminen onkin sitten kokonaan toinen juttu. Jos ei käytä sytytyspaloja tai -nesteitä, niin sen sytyttäminen on jokseenkin haastavaa puuhaa. Pitää vuolla reilusti kiehisiä ja sytyttää niillä.

Itse kallistun Trangian puoleen, on hyvä ja helppo käyttää. Kakkos sijalla tulee esbit keitin ja peltimuki. Tolla kombolla olen näitä siviilimarkkinoilla olevia retkiruokia laitellut. Homma toimii kuin junan vessa, Esbittiin tuli ja muki vesineen kiehumaan. Odota hetki ja lisää vesi pussiin.
Pro tip. kannattaa kokeilla Zipp -sytytyspaloja esbit keittimissä, koska ne palaa paljon ärhäkämmin. Miinuksena nokeavat keittimen.
 
Künzi risukeitin.

Onko kenelläkään kokemuksia? Meneekö rahat hukkaan, kannattaisiko harkita jotain muuta valmistajaa/mallia?
 
Uusimmassa Erä-lehdessä 13-2013 on risukeitin vertailu.
Vertailussa on mukana Juuvi, Kläppi, Kunzi ja Wild Stoves MK-II keittimet.
 
Viimeksi muokattu:
Kun teillä on edeaaä se pataljoonal Niin köy mielessä että oispa se soppatykky tässä. Sillä tekee keittoa kolmeen tuntiin 400l. Jolla ruokkii pataljoonan verran iestä hätäseen. Kumpi järkevämpää?
 
Aina se pataljoonan kenttäkeitin ei auta. Silloin on kiva kun on jotain millä saa lämmitettyä vettä ja ruokaa.
Hyvästä keittimestä on sitäpäitsi hyötyä myös siviilissä.
 
Joo, sitä soppatykkiä on hiukan hankala raahata mukana päiväretkellä Nuuksiossa.
 
Back
Top