Tämä ketju tuli avattua, kun tuossa naapurin kanssa istuttiin iltaa (tai yötä) ja vertailtiin omia keittimiä.
Suksisissi jo mainitsikin trangiassa kaasupolttimen. Onko muut viritelleet trangioitaan muilla tavoin ja mitä versioita on käytössä?
Naapurilla oli 25 (se isompi versio) duossal ja oli lisännyt siihen 27 sarjasta (se pienempi) pienemmän kattilan ja kahvipannun (oli pohtinut minitrangian kattilan ja kahvipannun välillä). Mahtuivat kivasti sinne sisään. 27 sarjan isompi kattila taitaa olla nimittäin sama kuin 25 sarjan pienempi. Lisäksi oli hommannut jonkun virolaisen keittimen. Näytti ihan sähäkältä paketilta sellaisenaan sekin, mutta hankinnan ainoana tarkoituksena oli se, että paketti sisälsi suorat kopiot trangian polttimista (sprii ja kaasu) kumpikin. Sai siis kaasupolttimen siitä trangiaansa ja saattoi jättää sen spriipolttimen siihen virolaiseen ja jätti sen sille varalle, että joku tarvii lainaan keitintä. Oli myös hommannut trangian polttoainepullon, joka vaikutti näpsäkältä peliltä ja kuljetuspussin sekä leirikattilan, johon koko tuo keitinpaketti mahtui kokonaan. Lisäksi oli se minitrangian poltin-alustasysteemi. Myös kattilanottimen oli vaihtanut johonkin lukittuvaan malliin. Kertyyhän tuohon painoa, mutta tekee myös isomman lössin sapuskat kerralla kahdella liekillä tai nuotiolla, eikä mukaan tarvi ottaa kuin sen mitä juuri sillä kertaa katsoo tarvitsevansa.
Itselläni on se pienempi 27 sarjalainen ihan spriipolttimella ja teflonpannulla. Trangian etu on sen hiljaisuus verrattuna bensapolttimeen jollainen myös täältä löytyy.
Hexy stove löytyy myös ja se kulkee hätäapupolttimena toisinaan mukana tai sitten tuo vm78:n mainitsema jenkkisysteemi. Siihen löytyy sen kupin lisäksi myös se alusta eli yhdistelmä US canteen, canteen cup, canteen cup stove & canteen pouch. Heksamiinin oon ostanut jo pitkään kyseisen naapurin kautta. Hän hakee sitä kemiantukusta eikä maksa kun muutaman euron 5 kilon pönikkä. Huono puoli on, että sen joutuu itse annostelemaan ja se haisee ihan kissankuselle.
Nurkasta löytyy myös vanha primus, jossa on vielä se puhkaistava kaasupatruuna ja poltin tulee siihen patruunan päälle. Hyvä ja tehokas, mutta hankala kuljettaa, kun patruunaa ei voi irrottaa ja pitää varoa sen vuotoa ja on myös korkeana kaatumisherkkä.
Onko Creidikin pakissa mukana se pakkikeitin ja poltin? Se on ruotsalaispakin hyvä puoli. Huono puoli on sitten täyssoikea pohjanmuoto. Munuaisen mallinen pohjanmuoto, kuten saksalaisissa ja suomalaisissa pakeissa on, mahdolistaa monipuolisen käytön kamiinan kyljessä ja mukavamman kantamisen. Itselläni on pakki, jossa on sisällä se kolmas osa, mutta mukana se on vain, jos etukäteen on määrätty pakkiruokailu ja on mahdllisuus, että pitää itse valmistaa ruokaa myös nuotiolla tai kamiinalla. Niihinkin valitsisin herkästi jonkun muun, mutta otan pakin, jos se on oletettavasti kaikilla muillakin.
Retkeilyhommissa on usein valintana nuotio, kahvipannu ja kattila niinkuin bakalilla. Mulla ne vaan on aina reilun kokoiset siltä varalta, jos nuotiolle osuu muitakin. Sellainen 3 litrainen pannu ja kattila, jonka sisään se mahtuu osu muutama vuosi taapäin käsiin Hongkong kaupasta. Olivat tiettävästi Ruotsin valmiusvarastojen tyhjennyksistä ja täysin käyttämättömät alkuperäisissä paketeissaan.
Ruokailuvälineinä en pidä luhasta enkä sporkista. Minulla on vanha pitkävartinen lusikka, jonka varren pään olen taittanut lenkiksi, niin että saan sen siitä ripustettua, kattilan reunaan, vyöhön, taskunreunaan tai muualle. Aiemmin käytin kanssa muovista saunakauhaa, mutta nyt olen vaihtanut sellaiseen muoviseen systeemin, jossa pieneen laatikkoon on koottu olennaiset varusteet. Niitä on monelta valmistajalta ihan samanlaisia mm. Savotalta. Mahtuu pienempään tilaan kuin saunakauha ja mukana on kaksi astiaa ja viikattava kuppi. Muut osat on lähteneet mäkeen. Tämä siis silloin, kun ruokaillaan useampi henkilö samasta keittimestä tai pönttöruokailuna.
Pakin kanssa kulkee mukana yleensä joko intin puolen litran teräsmuki tai sitten kuksa. Olen nyttemmin kuitenkin jättänyt kuksan enempi oman ajan retkeilyhommiin ja fiilistelyihin ja ressuhommissa kulkee joko muovikuksa tai kupilka, koska ne on helppoja pitää puhtaina ja niistä voi huoletta hörppiä mitä tahansa. Aitoon kuksaanhan ei esim. maitotuotteita pitäisi laittaa lainkaan.