Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen

Demokratian rajoittaminen saa perustuslakitalebanit taputtamaan karvaisia käsiään, kun kaikki poliittiset "päätökset" pitää ensin hyväksyttää tuomioistuimissa: mitään ei voida tehdä, koska laki ei salli, nyyh-nyyh-itku-vinku. Melkoinen resetti pitää Suomessa tapahtua ennen kuin ylimääräiset hallinto- ja lakihimmelit saadaan purettua.
Kekkosen aikaan perustuslakivaliokunta oli Junnilan, Ehrnroothin, Mäki-Hakolan ja joidenkin muiden samanmielisten työkalu. Siellä torjuttiin sosialismia oikein olantakaa ja vassarit ulisivat valiokunnan taantumuksellisuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Viisikymmentäluvun lehdet ovat kuin eri planeetalta. Kannattaa katsoa. Suoraa puhetta kirjoitettiin silloin. Kuusari ja seiskari ovat sitten jo nykyihmiselle tuttua menoa. En osaa ajoittaa isoa muutosta tarkasti, mutta Kekkosen kauden alku ja loppu olivat tyystin erilaisia jaksoja eikä se tietenkään vain hänestä johtunut. Hänen pitkällä kaudellaan kuitenkin tapahtui se, mistä Paasikivi varoitti, eli kansakunnan sielu otti lämää ja pahasti.
60-luvulla syntyneenä en oikein koskaan tykännyt suomettumisesta, se oli edellisen sukupolven hävettävää juttua. Isovanhempien sukupolvi oli kunnialla taistellut itsenäisyyden. Olin teini-ikäinen kun Kekkonen hiipui pahasti ja muutos otettiin ilolla vastaan. Toki Koivistokin oli äärimmäisen varovainen muttei samanlainen diktaattori.
 
Taisi tuo mennä Paasikiven ja Mannerheimin suorituksiin...
1979 ala-asteelta alkanut ja 91 kirjoituksiin päättynyt kouluaika ei sisältänyt riittävästi oppia tuosta ajankohdasta. Opettajina oli kyllä Karjalan evakkoja ja muutenkin nähdäkseni aika oikealla oli valtaosa heistä. Tästä huolimatta useita kohtia lähihistoriastamme jätettiin opetuksen ulkopuolelle, ilmeisesti poliittisesta korrektiudesta tai opetusohjelman suuntautumisesta johtuen. Esim. heimosodista tai vaaran vuosista ei puhuttu kyllä oikein mitään. Musiikin tunneillakin hoilattiin venäläistä alkuperää olevia viisuja tunteella (mikä vitutti jo silloin pikku hyvistä).
 
Kekkosen aikaan perustuslakivaliokunta oli Junnilan, Ehrnroothin, Mäki-Hakolan ja joidenkin muiden samanmielisten työkalu. Siellä torjuttiin sosialismia oikein olantakaa ja vassarit ulisivat valiokunnan taantumuksellisuudesta.
Varmaan noinkin mutta tuolloin käytössä oli eri perustuslaki kuin nykyisin. Vähän epäilen, että vika ei ole pelkästään tulkinnassa ja että perustuslakiuudistukset menivät jossakin kohtaa ihan huolella vihkoon.
 
Edes Vladimirov ei olisi väittänyt, että Kekkonen pelasti Suomen ja diktatuuri oli välttämätön.

Olen lähes kaikessa eri mieltä.

Historiallinen determinismi on huono argumentti. Joskus jossain Väyrysen ikäluokan kepupiireissä ikään kuin oletetaan, että koska lopputulos oli “hyvä” tai tyydyttävä, se oli myös ainoa mahdollinen. Ei todisteta, että demokraattisempi linja olisi ollut mahdoton, mutta väitetään niin.

Usein vaihtoehdoiksi asetetaan vain Kekkosen autoritäärinen järjestelmä ja Neuvostoliiton miehitys. Väliin jäävät vaihtoehdot jätetään huomiotta. Parlamentaarinen kontrolli, puolueiden yhteistyö, Ruotsin kaltaisen linjan tavoittelu, presidenttivallan rajaaminen, laajempi länsi-integraatio jo aikaisemmin, 1950–60-luvuilla...

Seuraava askel on yleensä todistustaakan siirto. Mitään näyttöä siitä, että ilman Kekkosta kommunistit olisivat nousseet valtaan, ei ole, joten on vähän hönöä vaatia lukijaa todistamaan päinvastainen. Jos joku oli merkittävää, se oli 1950-luvun asevelisosialistien voitto työväestön sieluista. Tätä tuki myös Yhdysvallat varjoissa.

Yksityiskohtaisten viittausten viljely yöpakkasista, ETYKiin, Kennedyyn ja Berliinin kriisiin ei muutu johdonmukaiseksi analyysiksi, ja väitteet perustuvat spekulaatioon, eivät faktoihin. Niinhän mielipidekirjoituksessa saa tietysti olla.

Post hoc -päätelmä on myös heikko. Ei se, että Suomella meni 60–70-luvuilla taloudellisesti hyvin, ollut Kekkosen autoritaarinen hallinnon ansiota. Talouskasvu johtui ensisijaisesti sodanjälkeisestä rakennemuutoksesta, globalisaatiosta, Ruotsin työmarkkinoista ja teollistumisesta, ei presidentin osittaisesta vallankaappauksesta.

Lähes kaikki länsimaiset arviot pitivät Suomea vahvasti rajoitettuna valtiona (suomettuminen). Se on surullinen tosiasia. Toki diplomaattista ymmärrystäkin oli.

Eniten Kekkos-Suomi muistutti Lukashenkan Valko-Venäjää.

“Jos Suomessa olisi ollut oikeistojohtaja, NL olisi miehittänyt maan.” Tuo on jopa niin syvältä, ettå hajulukko pettää. Ei tällekään ole mitään historiallista tukea. Neuvostoliitto ei miehittänyt Itävaltaa eikä yrittänyt miehittää moittimaansa “liian länsimielistä” Jugoslaviaa. Sosialistisen leirin kurinpito liittyi muuhun. Tästä voisi jatkaa paljon.

Suomen presidentin tai maan vertaaminen Honeckeriin ja DDR:ään on väärä analogia. Suomi ei ollut miehitetty, NL ei hallinnut sisäistä turvallisuuskoneistoa eikä NL:llä ollut samanlaisia intressejä Suomea kohtaan.

Suomen puolustusta ei myöskään “kuohittu”, vaan sitä modernisoitiin 1950–70-luvuilla. Esimerkiksi ilmatorjunta ja jalkaväki olivat lopulta parhaimmillaan aika merkittävät, ja maavoimat Pohjois-Euroopan suurimpia.

Se että Suomi sai pitää vapauden omasta talousjärjestelmästään, yksityisomaisuudesta, median moninaisuudesta, liikkumisvapaudesta ja monipuoluejärjestelmästä eivät ole lainkaan määreitä, jotka NL olisi sallinut maalle, jonka se olisi halunnut vasalliksi. Ei se halunnutkaan. Sillä oli muuta mielessä.

Neuvostoliiton strateginen intressi oli luotettava puskurialue, ei miehitys. Sotilaallisesti Suomi oli liian kallis miehitettävä, liian vähän hyödynnettävä ja liian herkkä lännen reaktioille. Neuvostoliitto tarvitsi defensiivistä puolustusvyöhykettä, ja sen tarjosi YYA ja viime kädessä KGB-Timo.

Kekkosen valtakausi ei edes poistanut miehityksen riskiä. Suomi säästyi, koska sillä oli vuosikymmeniä rakennettu oma turvallisuuspoliittinen linja jo ennen Kekkosta. Missään tutkimuksessa ei esitetä, että parlamentaarinen demokratia olisi ollut mahdoton.

Kekkonen ei missään vaiheessa pelastanut Suomen itsenäisyyttä vaan menetti sitä pelissään. Suomi pelasti itsensä, ja demokratian polkeminen oli historiallinen virhe.
 
Suomi pelasti Suomen ja teki sen jo ennen Kekkosen valtakautta rakentamalla sellaisen yhteiskunnan, jota NL:llä ei ollut varaa tuhota eikä lännessä varaa hylätä.

Demokratian mädättäminen maksoi Suomelle vuosikymmeniä. Suomi saavutti lopulta täysivaltaisen länsiaseman heti, kun Kekkosen järjestelmä purettiin. Koiviston aikana maa palautettiin parlamentarismiin. Ja maailma oli 1980-luvun alussa lähempänä keskiyötä kuin koskaan.

Tutkimushistoria on selvä. Suomen ulkopoliittinen linja olisi voinut olla vakaa myös ilman autoritaarisia sisäpolitiikan ratkaisuja. Ruotsi teki sen. Itävalta teki sen. Sveitsi teki sen. Suomi olisi voinut tehdä sen.

Kekkosen ongelma ei ollut ulkopoliittinen realismi. Ongelma oli sisäpolitiikan valta-asema, joka rapautti demokratiaa aivan turhaan.
 
Vaihtoehtoista historian kulkua on aika paha todistaa, enkä laittaisi liian suurta todistusarvoa Vladimirovin sanomisille. Vastailen hajanaisesti enkä yritäkään olla kovin systemaattinen.

Kylmä sota oli aika tiukka ajanjakso, eikä Yhdysvallatkaan kokenut olevansa tukevasti niskan päällä. Suuri osa ajatuksestani perustuu siihen, että puskurivyöhyke oli Neuvostoliiton kokema elinehto, mahdollista sotaa ei käytäisi sen maaperällä. Kun karttaa vilkaisee, niin Itävalta ei ole otollisin rintamalinja puolustautumiseen, ja ennen Jugoslaviaakin on Varsovan liiton maita. Tosin ei kai kukaan Titoa nyt varsinaisena demokratian kannattajana pitänyt.

Honeckerin vartauksessa ilmeisesti epäonnistuin, tarkoitin että vaihtoehtona olisi ollut kommunismin tukeminen ja oman Honeckerin asettaminen. Neuvostoliitolla taisi olla agentteja Suomessa enemmän kuin Supolla. Intressit Suomea kohtaan olivat vahvat, olen tuosta puskurivyöhykkeen hallinnasta jo kirjoitellutkin. Jos Suomen kommunisteilla olisi ollut rotia, olisi se voinut olla yksi mahdollinen hallintomuoto. Onneksemme eivät saaneet rivejään suoraksi. Suomi ei ollut miehitetty, mutta puskurivyöhykettä kylläkin, ja siksi sitä piti kontrolloida. Puolueettomuus oli sellainen julkinen ilmaisu sille.

Käsittelin kylmän sodan aikaa, eikä Valko-Venäjää ollut. Oliko 50-luvun Suomi ja 90-luvun Valko-Venäjä rinnastettavissa, en tiedä.

Lunttasin Pariisin rauhansopimuksen rajat Suomen puolustusvoimille. Vielä Hornettien hankintaa valmisteltaessa kikkailtiin, että saatiin nykyinen konemäärä kasaan. 50- ja 60- lukujen puolustusvoimilla ei kyllä oltaisi kauaa pärjäilty, eikä kylmän sodan aikana apuja olisi tullut.
  • Kokonaisvahvuus: enintään 41 900 sotilasta.
  • Maavoimat:
    • 34 400 miestä
    • 60 kenttätykkiä
    • 720 kranaatinheitintä
    • 30 panssarivaunua
  • Merivoimat:
    • 4 torpedovenettä
    • 10 miinanraivaajaa
    • 1 fregatti
    • 1 korvetti
    • 2 tykkivenettä
    • Henkilöstö enintään 4 500 miestä
  • Ilmavoimat:
  • 60 taistelukonetta (hävittäjiä ja pommikoneita)
  • 15 kuljetuskonetta
  • 3 koulukonetta
  • Henkilöstö enintään 3 000 miestä
Monipuoluejärjestelmä oli Neuvostoliitolle ok, jos se toimi Neuvostoliiton etujen mukaisesti. Juuri siitä on kyse, YYA:n soveltamisesta ja siitä, että ulkopoliittiset päätökset piti olla naapurin hyväksymiä. Vertaukset Ruotsiin, Sveitsiin ja Itävaltaan ovat hiukan erikoisia, kun olimme monessa suhteessa ennemminkin Unkarin ja Tsekkoslovakian asemassa. Nimenomaan niissä asioissa, jotka Neuvostoliitolle merkitsivät.

KGB:sta kirjoitinkin jo, että Kekkonen alusti sekä itään että länteen merkittävän osan suhteista tiedustelupalvelujen kautta. Voisi kirjoittaa myös SIS -, MI6- tai CIA - Timosta. Tottakai KGB oli koko ajan läsnä, koska sitä ei voinut välttää. On aika erikoista ajatella, että sen oven olisi voinut tuosta vaan sulkea tuon ajan Suomessa.

Miehityksen riskiä noina aikoina ei poistanut mikään. Parempana vaihtoehtona Neuvostoliitolle oli tottelevainen puskurivaltio, joka ei lähtenyt liikaa länttä kohti, ja totteli kun käskettiin. Miehitys olisi varmasti ollut raskas, mutta ei tekemätön paikka. Valta olisi luovutettu kommunisteille. On myös hyvä tuoda esille, että Suomi eli varsinkaan 50-luvulla ollut taloudellisesti ja kaupallisesti riippumaton. Yhdysvalloista yritettiin saada lainaa mutta ei ihan vielä oltu länsimaiden kirjoissa.

Muutama sota ja häviäjien puolelle jääminen, valvontakomissio joka siirsi valtiollisen turvallisuuden kommunistien käsiin, nollasi vuosikymmenten turvallisuuslinjan hetkeksi. Täpärät itsenäisenä selviytymiset sekä Talvisodasta että Jatkosodasta opettivat kyllä, että naapuri on syytä ottaa tosissaan. Varsinkin, kun se näytti muutamaan otteeseen, kuinka itsenäisen naapurivaltion pääkaupunki napataan haltuun tuosta vaan.
 
Kekkosen paras teko oli se, että ei päästänyt Kokoomusta hallitukseen. Ehkä vitsailen, ehkä en :p

Kekkonen toimi pokkeusaikoina ja ikävä kyllä sitä itänaapurin persettä oli välillä pakko "taktisesti" nuolla. Vaihtoehtona olisi ollut Suomen omapäinen toiminta Neuvostoliitosta välittämättä, minkä jälkeen olisi tulllut ihan satavarmat toimet Neuvostoliiton puolesta. Kannattaa muistaa, että Suomen puolustuskyky ei esim 60- tai 70-luvulla kovin hääppöinen ollut eikä meitä olisi kukaan auttanut. Ennuste oli huono, vaikka uskon että Suomi olisi taistellut niillä resursseilla mitä oli. Se tuskin olisi riittänyt Neuvostoliittoa ja Varsovan liittoa vastaan. Kyllä Kekkonen sen tiesi.

Joten tältä osin Kekkosen ristiriitainen toiminta ajoi sen asian mikä piti: säilytti Suomen itsenäisyyden, vaikka välillä kontattiin syvällä ja kielet oli ruskeina. Olen ajatellut että se oli valtiojohdolta pakko, or else.. koska sieltä olisi kyllä vastaliike tullut. Missä määrin, sitä voi miettiä esim miten kävi Tsekkoslovakialle ja Unkarille kun alkoivat haluta vapautta liikoja. Tankit murskasi ne.

Henkilönä Kekkonen toki oli vallanhaluinen, siitä ei kahta sanaa. Mutta kyllä hän kuitenkin ajatteli myös Suomen parasta, koska kieltäytyi esim 70-luvun yhteisistä sotaharjoituksista Neuvostoliiton kanssa. Toki teki se typeriäkin avauksia, mutta jos nyt kokonaisuutta miettii niin hyvinhän se meni itänaapurista huolimatta se hänen aikansa Suomella, vaikka Kekkonen oli sellainen light-diktaattori.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo mainitsemasi luvut koskevat vain rauhan ajan vahvuutta. Sodan ajan reservi oli kuitenkin reilusti puolen miljoonan paremmalla puolella. Kaluston ajanmukaisuudessa oli tietenkin toivomisen varaa, mutta ihan kohtuullinen voima tuo olisi ollut.
Luulen kyllä, ettei monellakaan olisi ollut halukas ruveta kokeilemaan tilanteessa, jossa ollaan kahdestaan vastakkain. Vailla tietoa tuesta. Tai tietoa oli 50- 60- luvuilla, että tukea ei tule.

Luulen myös, että silloin ymmärrettiin, että ei oltaisi mitenkään pärjätty ilman ulkoisia tekijöitä.
 
Sodan ajan reservi oli kuitenkin reilusti puolen miljoonan paremmalla puolella. Kaluston ajanmukaisuudessa oli tietenkin toivomisen varaa, mutta ihan kohtuullinen voima tuo olisi ollut.
Näinhän se on. Ei Neuvostoliitto edes halunnut, joten koko asia ei ole oikeastaan relevantti. Hinta olisi ollut ihan typerä hyötyyn verrattuna.

Tietenkin olisi yksin tosi huonoa, mutta koko argumentti "perseennuoleminen tai miehitys" on väärä jo lähtökohtaisesti. Sitä yritin avata tuolla aiemmin.
 
Lunttasin Pariisin rauhansopimuksen rajat Suomen puolustusvoimille. Vielä Hornettien hankintaa valmisteltaessa kikkailtiin, että saatiin nykyinen konemäärä kasaan. 50- ja 60- lukujen puolustusvoimilla ei kyllä oltaisi kauaa pärjäilty, eikä kylmän sodan aikana apuja olisi tullut.
  • Kokonaisvahvuus: enintään 41 900 sotilasta.
  • Maavoimat:
    • 34 400 miestä
    • 60 kenttätykkiä
    • 720 kranaatinheitintä
    • 30 panssarivaunua
  • Merivoimat:
    • 4 torpedovenettä
    • 10 miinanraivaajaa
    • 1 fregatti
    • 1 korvetti
    • 2 tykkivenettä
    • Henkilöstö enintään 4 500 miestä
  • Ilmavoimat:
  • 60 taistelukonetta (hävittäjiä ja pommikoneita)
  • 15 kuljetuskonetta
  • 3 koulukonetta
  • Henkilöstö enintään 3 000 miestä
Mikä lista tämä on? Siinä versiossa joka minulle on opetettu Suomelta oli nimenomaisesti kielletty mm. torpedoveneet ja pommikoneet ( sisäisin pommikuiluin ). Merivoimilla oli tonnistoraja, ilmavoimille sallittiin 60 lentokonetta tyyppejä yksilöimättä jne jne. Enkä muista tuollaisia maavoimien kalustorajoituksiakaan.
 
Suomen miehittäminen olisi ollut Neuvostoliitolle vaikea, vaikka ei mahdoton, tehtävä 1960- ja 1970-luvuilla. Vaikeus ei johtunut niinkään Suomen omasta sotilaallisesta voimasta kuin poliittisista, sotilaallisista ja strategisista kustannuksista, joita operaatio olisi aiheuttanut.

Neuvostoliitto valmistautui ensisijaisesti mahdollista Naton kanssa käytävää konfliktia varten. Suomen miehittäminen olisi sitonut divisioonia, ilmavoimia ja logistista kapasiteettia pelkkään sivutehtävään. Suomen puolustus perustui syvään aluepuolustusjärjestelmään, jota oli kehitetty kokemusten perusteella. Yleinen asevelvollisuus tuotti suuren, verraten nopeasti liikekannallepantavan joukon.

Maasto (metsät, suot, järvet) olisi antanut merkittävän puolustusedun. Lisäksi Suomi oli varautunut nimenomaan Neuvostoliiton hyökkäysskenaarioihin.

Mutta tämä on sivupolku, koska Kekkosen politiikkaa ei voi johtaa miehitysargumentista käsin ollenkaan.
 
Suomen miehittäminen olisi ollut Neuvostoliitolle vaikea, vaikka ei mahdoton, tehtävä 1960- ja 1970-luvuilla. Vaikeus ei johtunut niinkään Suomen omasta sotilaallisesta voimasta kuin poliittisista, sotilaallisista ja strategisista kustannuksista, joita operaatio olisi aiheuttanut.

Neuvostoliitto valmistautui ensisijaisesti mahdollista Naton kanssa käytävää konfliktia varten. Suomen miehittäminen olisi sitonut divisioonia, ilmavoimia ja logistista kapasiteettia pelkkään sivutehtävään. Suomen puolustus perustui syvään aluepuolustusjärjestelmään, jota oli kehitetty kokemusten perusteella. Yleinen asevelvollisuus tuotti suuren, verraten nopeasti liikekannallepantavan joukon.

Maasto (metsät, suot, järvet) olisi antanut merkittävän puolustusedun. Lisäksi Suomi oli varautunut nimenomaan Neuvostoliiton hyökkäysskenaarioihin.

Mutta tämä on sivupolku, koska Kekkosen politiikkaa ei voi johtaa miehitysargumentista käsin ollenkaan.
Toisaalta Suomi oli sellaisenaan Neukkulallekin turvallinen sivusta. Ei ollut pelkoa, että täältä olisi lähtenyt hyökkäysnuolia kohti Uralia.
 
Lainasin taman kirjan demarisukulaisiltani joskus kasarilla, mielenkiintoinen tarina ja jatkoura hakee vertaistaan:

"Lapsuus 30-luvun Sörkässä, seikkailut Helsingin pommituksissa, hurjastelu moottoripyörällä tai hätäkätilönä ambulanssissa antavat värikkään taustan Laaksosen julkiselle elämälle sosiaalidemokraattien kansanedustajana, SAK:n 3. puheenjohtajana, oikeusministerinä ja verohallituksen pääjohtajana."

Noihin vuosikymmeniin mahtui kaikelaisia tarinoita, jotkut paattyivat tietty paremmin kuin toiset.

 
Miehitykseltä pelastuminen ei tietenkään mene yksin Urkin ansioksi, vaikka myyttiseen asemaan juuri hänet usein nostetaankin. Ainakin itselläni on sellainen epäilys, etten tiedä, ketkä toimivat ratkaisevassa roolissa välittömästi aseiden vaikenemisen jälkeen? Marskilla ainakin lienee ollut edelleen vaikutusvaltaa, vaikka aika haperossa kunnossa paronin kognitiiviset taidot ovat luultavasti siinä vaiheessa jo olleet.

Usa ja Ruotsi saattoivat olla avuksi enemmän kuin on annettu ymmärtää.
 
Mikä lista tämä on? Siinä versiossa joka minulle on opetettu Suomelta oli nimenomaisesti kielletty mm. torpedoveneet ja pommikoneet ( sisäisin pommikuiluin ). Merivoimilla oli tonnistoraja, ilmavoimille sallittiin 60 lentokonetta tyyppejä yksilöimättä jne jne. Enkä muista tuollaisia maavoimien kalustorajoituksiakaan.
Ei tuollaisia rajoituksia ollutkaan maavoimien suhteen, ostettiinhan pelkästään Neuvostoliitosta toistasataa panssarivaunua (T-54/55/72). Noita olemassa olleita rajoituksiakin tulkittiin aika vapaasti, esim ohjuskiellon ei lopulta katsottu koskevan mitään torjuntaohjuksia, ja ilmavoimien 60 koneen tulkittiin tarkoittavan vain taistelukoneita. (Lisäksi harjoitushävittäjät, joita olisi käytetty rynnäkkökoneina.)
 
Ei tuollaisia rajoituksia ollutkaan maavoimien suhteen, ostettiinhan pelkästään Neuvostoliitosta toistasataa panssarivaunua (T-54/55/72). Noita olemassa olleita rajoituksiakin tulkittiin aika vapaasti, esim ohjuskiellon ei lopulta katsottu koskevan mitään torjuntaohjuksia, ja ilmavoimien 60 koneen tulkittiin tarkoittavan vain taistelukoneita. (Lisäksi harjoitushävittäjät, joita olisi käytetty rynnäkkökoneina.)
Ei minkään puolustushaaran suhteen.

Kotimaasta käsin sopimusta vissiin voimallisimmin valvottiin. Olematon rahoitus hoiti loput.
 
Ei minkään puolustushaaran suhteen.

Kotimaasta käsin sopimusta vissiin voimallisimmin valvottiin. Olematon rahoitus hoiti loput.
Viittasin merivoimien tonnistorajoitukseen ja ilmavoimien maksimikonemäärään. Käytännössähän se tosiaan oli rahoitus, mikä kalustomäärää rajoitti. Ja kun hankinnat tehtiin Neuvostoliitosta, eivät kotikommunistimmekaan oikein kehdanneet vastustaa näiden rauhanaseiden ostamista.
 
Back
Top