Keräilettekö mitään?

Tavallaan tätä harrastusta tukee se, että rakentelen kirjahyllyn koristeeksi myös lentokoneiden pienoismalleja. Tarkoitus olisi saada kasaan merkittävimmät ilmavoimien käyttämät tyypit.
Itsellänikin on ikuisuusprojektina rakentaa ilma- ja maavoimien lentokoneet ja helikopterit 1/72 mittakaavassa. Aihe on siitä mukava että rakennettavaa ainakin riittää.
Pienoismalliharrastuskin tuntuu painottuvan enemmän mallien keräilyn kuin rakentamisen puolelle, ainakin nykyisellä rakentamisvauhdilla (noin 1-2 mallia vuodessa) rakennettavaa riittää seuraavaksi 100-200 vuodeksi. :D
EDIT:
kaivelin laatikkopinoista muutaman aihepiirin rakennussarjan näytille, osa kuvan rakennussarjoista on jo kertaalleen rakennettu ja osasta konetyyppejä löytyy parempikin mallisarja.
 

Liitteet

  • malleja.jpg
    malleja.jpg
    4.9 MB · Luettu: 51
Viimeksi muokattu:
Itsellänikin on ikuisuusprojektina rakentaa ilma- ja maavoimien lentokoneet ja helikopterit 1/72 mittakaavassa. Aihe on siitä mukava että rakennettavaa ainakin riittää.

Varsinkin ne alkupään lentävät kangaspuut on haaste. Mallisarjoja on käsittääkseni melko vähän, saatavuus on mitä on ja laatu heittelee. Itse rajasin ne ulkopuolelle. Lähdin liikkeelle suunnilleen 30-luvun jälkipuoliskon kalustosta. Esim. Bristol Bulldogista ja siitä sitten sota-ajan kalustoon. Muutenkin tässä projektissa ilmavoimien karmeaa luokkaa oleva tyyppikirjavuus aiheuttaa harmaita hiuksia.

Tässä juuri äskettäin mietiskelin vielä oman kokoelmani puutteita ja ainakin nämä olisi vielä syytä hankkia:

- Iljushin Il-4
- DB-3
- DC-3 (DC-2 Hanssin Jukka ehkä)
- Fokker F 27
- Sotasaalishävittäjät (I-15, P-40, Lagg-3)
- Heinkel He-115
- VL Pyry


Päätin myös hyvissä ajoin, että vacu-sarjat ym. vaikeasti kasattavat jätän kokonaan ulkopuolelle. Harmi, sillä Valmet Vihuri, Vinka ja Redigo olisivat kyllä kiinostaneet. Helikopterit rajasin myös kokonaan pois.

Eli lähinnä sarjojen saatavuuden mukaan kartuttelen kokoelmaa. Eksoottiset tyypit jätän kokonaan väliin.
 
Viimeksi muokattu:
PS: Tässä uusin oma hankintani. Menee komeasti 1/72 Apollo 11 komentomodulin ja kuumodulin pienoismallien viereen. Ja tämä on muuten täysin laillista. Ei varastettu Nasalta tai mistään muualtakaan.
Lompakko taisi huutaa hoosiannaa? Kuvittelisin noille olevan aikas kova kysyntä.
 
Lompakko taisi huutaa hoosiannaa? Kuvittelisin noille olevan aikas kova kysyntä.

Itse asiassa oli minusta vähintäänkin kohtuullisen hintainen. Samaa tasoa kuin tämä.

http://www.spaceflori.com/detail/index/sArticle/10629/sCategory/210

Tuo nettikauppaa pitävä sakemanni on yksi tunnetuimpia ja arvostetuimpia tämän kategorian keräilytavaran kauppiaista, eikä myyjä ole tiettävästi milloinkaan jäänyt kusetuksesta kiinni. Varsinkin amerikkalaiset keräilijät ovat viimeisen päälle tarkkoja hankintojensa alkuperäisyyden suhteen ja hanakoita haastamaan huijarimyyjät raastupaan.
 
No, heitin tuon Auschwitz -tavaran keräilyn ihan vaan esimerkkinä mahdollisesti moraalisesti epäilyttävänä hommana.

En ota kantaa siihen tekeekö jonkin esineen omistaja omistajastaan moraalisesti arveluttavan vaiko eikö. Itse jos saisin tuommoisen purkin käsiini, saattaisin senkin asemoida pieneksi sisustuselementiksi.

Aika hyvin tulikomento maalaa todella leveällä pensselillä Degeshin vuonna 1920 kehittämän tuholaismyrkyn, Zyklon-B:n, suoraan Auschwitziin. Vain ja ainoastaan Auschwitziin. Ja vain siitä syystä että eräät henkilöt keksivät sille muutakin käyttöä kuin tuhohyönteisten tappamisen ja desinfioimisen.

Mitenkäs ne juutalaiset sinne leirille muuten kuljetettiin? Pitäisikö samalla pensselillä maalata kaikki junatkin kuuluvan kiinteästi Auschwitzin tuhoamisleiriin kuuluviksi, ja sitä kauttra kaikki junabongarit moraalisesti arveluttaviksi henkilöiksi?
 
En ota kantaa siihen tekeekö jonkin esineen omistaja omistajastaan moraalisesti arveluttavan vaiko eikö. Itse jos saisin tuommoisen purkin käsiini, saattaisin senkin asemoida pieneksi sisustuselementiksi.

Aika hyvin tulikomento maalaa todella leveällä pensselillä Degeshin vuonna 1920 kehittämän tuholaismyrkyn, Zyklon-B:n, suoraan Auschwitziin. Vain ja ainoastaan Auschwitziin. Ja vain siitä syystä että eräät henkilöt keksivät sille muutakin käyttöä kuin tuhohyönteisten tappamisen ja desinfioimisen.

Mitenkäs ne juutalaiset sinne leirille muuten kuljetettiin? Pitäisikö samalla pensselillä maalata kaikki junatkin kuuluvan kiinteästi Auschwitzin tuhoamisleiriin kuuluviksi, ja sitä kauttra kaikki junabongarit moraalisesti arveluttaviksi henkilöiksi?

Vilkaisitko laisinkaan sitä linkkiä sinne natsitavaran nettikauppaan ? Siellä kaupitellaan noita myrkkykaasupurkkeja tuotekuvauksella: "Used by German Nazis in concentration camps!"

Sitten löytyy myös alakategoriana "KL inmates belongings" eli leirien vankien ja mitä ilmeisimmin myös uhrien henkilökohtaista omaisuutta.

Tuo nyt ihan vaan esimerkkinä yhdestä nettikaupasta. Varmasti noita on enemmänkin.
 
No, heitin tuon Auschwitz -tavaran keräilyn ihan vaan esimerkkinä mahdollisesti moraalisesti epäilyttävänä hommana. Itse en ryhtyisi tuohon. Toki ymmärrän muun WW2 militarian keräilyn (asepuvut, kunniamerkit, aseet).

Tähän moraaliseen puoleen liittyen. Jos nyt tällaista keskitysleiritavaraa ryhtyisin keräilemään (enpä usko, että on pelkoa, että siihen ryhdyn) niin keräilytavaroiden ulkopuolelle jäisivät ehdottomasti uhrien omaisuus, sellaisen voisi ottaa vastaan vain ja ainoastaan sellaisessa tapauksessa, että joku leiriltä pelastunut tai hänen omaisensa sellaisen haluaa lahjoittaa minulle. En muuten.

Muuten pyrkisin tarkastamaan myyjän taustoja, vähänkään arveluttavat myyjät tai myyntipaikat kyllä skippaisin välittömästi.

Eli vaikka historiallisesti pidän kiehtovina myös tällaisia esineitä, niiden hankinnassa pyrkisin huomioimaan lukuisia tekijöitä esineiden taustasta ja ostopaikasta/myyjästä lähtien. Todennäköisesti oikeasti kynnys tällaisen ostamiseen tai vastaanottamiseen olisi todella suuri, korkeintaan joku ei-henkilökohtainen esine tai asia voisi tulla kyseeseen, pl. leirien henkilökuntaan kuuluvien mahdollinen henkilökohtainen kirjeenvaihto, jollaiseen tutustuminen olisi mielenkiintoista. No enpä usko, että tällaista kirjeenvaihtoa paljoa on liikkeellä. Ei etenkään jos sisältö on hiukankaan epäilyttävää.

vlad
 
Tähän moraaliseen puoleen liittyen. Jos nyt tällaista keskitysleiritavaraa ryhtyisin keräilemään (enpä usko, että on pelkoa, että siihen ryhdyn) niin keräilytavaroiden ulkopuolelle jäisivät ehdottomasti uhrien omaisuus, sellaisen voisi ottaa vastaan vain ja ainoastaan sellaisessa tapauksessa, että joku leiriltä pelastunut tai hänen omaisensa sellaisen haluaa lahjoittaa minulle. En muuten.

Muuten pyrkisin tarkastamaan myyjän taustoja, vähänkään arveluttavat myyjät tai myyntipaikat kyllä skippaisin välittömästi.

Eli vaikka historiallisesti pidän kiehtovina myös tällaisia esineitä, niiden hankinnassa pyrkisin huomioimaan lukuisia tekijöitä esineiden taustasta ja ostopaikasta/myyjästä lähtien. Todennäköisesti oikeasti kynnys tällaisen ostamiseen tai vastaanottamiseen olisi todella suuri, korkeintaan joku ei-henkilökohtainen esine tai asia voisi tulla kyseeseen, pl. leirien henkilökuntaan kuuluvien mahdollinen henkilökohtainen kirjeenvaihto, jollaiseen tutustuminen olisi mielenkiintoista. No enpä usko, että tällaista kirjeenvaihtoa paljoa on liikkeellä. Ei etenkään jos sisältö on hiukankaan epäilyttävää.

vlad

Tuohon uhrien omaisuuteen viittasinkin tuossa yläpuolella. Mutta muuten olen pitkälti samoilla linjoilla kanssasi.

Muistuupa mieleen kymmenen vuoden takainen reissuni Prahassa. Poikkesin uteliaisuuttani eräässä keskikaupungin antiikkitavaraliikkeessä ja panin merkille todella hyvin säilyneen ja erittäin tyylikkään toisen maailmansodan aikaisen Saksan Wehrmachtin upseerin koppalakin. Teki todella mieli investoida lakki jo ihan esteettisistä syistä, mutta matkabudjetti ei antanut mitenkään myöten. Kauppias lupaili hinnaksi 300 euroa ja päälle hänen liikkeensä aitoustodistuksen (oli tunnettu myyjä alalla). Kaupat jäi tekemättä.

Vähän tämänlainen lakki

157h1-1.jpg
 
Btw, noiden Natsi-Saksan rytkyjen kanssa kannattaa olla aika perkeleen varovainen, tai ihan silkasta ilosta ainakaan ei ole järkeä maksaa järkyttäviä summia. Tunnen henkilökohtaisesti muutamia Tsekkejä yms. jotka tekevät alkuperäisistä, tai sen kaltaisista materiaaleista todella korkealaatuisia jäljitelmiä. Eivät välttämättä itse myy niitä aitoina, mutta useimmat heiltä niitä ostavat laittavat eteenpäin Genuiinista tehtyinä...

Samaten tiedän yhden italialaisen Juutalaisen, joka otti ihan oikeasti kuumaa erään saksalaisen messupöydällä olleista Zyklon B-asioista. Tilanne taisi päätyä käsirysyyn.
 
Yksi osa ilmailuharrastustani on hihamerkkien keräily. Ostelen näitä aivan erityisesti mm. lentonäytöksien yhteydessä. Varsinkin ulkomaisten merkkien keräilyssä tämä on hyvä väylä. Yksi tavoitteeni on kerätä omaan kokoelmaani mahdollisimman monta Suomen ilmavoimien käyttämää hihamerkkiä. Kohteena todella haastavia, sillä näitä ei liikaa liiku keräilypiireissä. Tässä kuva tämänhetkisestä tilanteesta.


P1010003.JPG

Ylärivi: Lapin lennoston HävLLv 11, Satakunnan lennoston HävLLv 21, Karjalan lennoston HävLLv 31, Ilmasotakoulun HävLLv 41

Toinen rivi: Tukilentolaivue, Tukilentolaivueen 1. lentue, Ilmavoimien Esikunta, Ilmavoimien kansainvälinen valmiusyksikkö

Kolmas rivi: Lentoteknillisen henkilökunnan hihamerkki, Midnight Hawks, Suomen, Ruotsin ja Norjan harjoitusyhteistyömerkki, taistelunjohtajan merkki (muistaakseni Satakunnan lennoston 3. Pääjohtokeskuksen)

Neljäs rivi: Lääkintähenkilöstö (käsittääkseni epävirallinen), MiG-21 -ohjaajan hihamerkki, Hornet -esityslentäjä, Hornet -ohjaaja

Alimpana 90-luvun alussa USA:n lähetettyjen Hornet -testiryhmäläisten merkki
 
Joka päivä oppii jotain uutta. Noissa kotimaan ilmavoimien hihamerkeissä oli varmaan puolet sellaisia etten ollut ikinä aikaisemmin nähnytkään.
 
Joka päivä oppii jotain uutta. Noissa kotimaan ilmavoimien hihamerkeissä oli varmaan puolet sellaisia etten ollut ikinä aikaisemmin nähnytkään.

Tällä vuosituhannella noita on tullut huikea määrä lisää.

Tässäkin vain osa olemassa olevista:

http://www.virtualpilots.fi/feature/articles/fiaf_badges/

Olen yrittänyt jo vuosikaudet metsästää tätä Hävittäjälentolaivue 21:n 1. lentueen merkkiä. Oli siis laivueen Draken-ohjaajien merkki.

21-1.jpg

Kerran vuosia sitten tämmöinen oli myynnissä Huuto.netissä, mutta hinta nousi todella kammottavaksi, joten jätin suosiolla väliin. Toinen äärimmäisen harvinainen olisi tietysti Draken-ritarin hihamerkki, mutta se on varmaa, että ken sellaisen omistaa, ei varmasti myy enää eteenpäin.
 
Hylsyjä. Ennen oli suuri kokoelma erilaisia käsi-aseitten hylsyjä mutta muutossa perhana hävisi suurin osa. Nyt olen aloitellut uudestaan tosin vain muutaman hylsyn verran.

Myykö PV missään isojen aseitten hylsyjä? Minua kiinnostas kaikki aina 12,7 itkk hylsyistä - psv-kanuunan hylsyyn.
 
Hylsyjä. Ennen oli suuri kokoelma erilaisia käsi-aseitten hylsyjä mutta muutossa perhana hävisi suurin osa. Nyt olen aloitellut uudestaan tosin vain muutaman hylsyn verran.

Myykö PV missään isojen aseitten hylsyjä? Minua kiinnostas kaikki aina 12,7 itkk hylsyistä - psv-kanuunan hylsyyn.
Mulla on kotona PV:ltä pöllitty ''sotamuistona'' 12.7 ITKK:n kokonainen panos. Lisäksi löytyy myös tupakaverilta ostettu Sergein 23 mm paukku. :D
 
Mulla on kotona PV:ltä pöllitty ''sotamuistona'' 12.7 ITKK:n kokonainen panos. Lisäksi löytyy myös tupakaverilta ostettu Sergein 23 mm paukku. :D
En sellasia uskaltas ottaa. Kaveri joutui katsomaan kun talo palaa maantasalle. Palokunta ei halunnut mennä sisään koska siellä oli melkein tuhat kiväärin ammusta rätisemässä. Tuli oli alkanut naapurin "chiliviljelmästä."
 
Back
Top