Laamanator kirjoitti:En oikein ymmärrä joidenkin reserviläisten selittämätöntä hinkua saada Puolustusvoimien ase kotisäilytykseen. Mitä kukaan edes tekisi sellaisella kun nykyisten normien perusteella Puolustusvoimien aseella ei esimerkiksi saa ampua kaupasta ostettuja patruunoita, vaan aseessa saa käyttää vain PV:n käyttöön hyväksymiä ampumatarvikkeita. Ase ilman riittävää määrää ampumatarvikkeita on pelkkä verkonpaino. Kuka valvoisi reserviläisten kotona olevia PV:n aseita ja kuka vastaisi niiden mahdollisista väärinkäytöksistä ja mahdollisista katoamisista siviilielämän pyörteissä? Paitsi yksilö itse?
No sinällään minä en esim. tee PV:n aseella mitään. Parempiakin on. Mutta ennen kaikkea kyse on siitä että yhä useammalla olisi mahdollisuus pitää yllä ampumataitoa. Patruunakysymyshän on vain detalji ko. hommassa. Kotisäilytetty ase ja perusvarusteet mahdollistavat nopean mobilisaation sekä joustavamman harjoittelun sekä luovat luottamuksen ja vastavuoroisuuden periaatteen. Kun annat luottamusta reserviläiselle aseen muodossa ja vaadit vähän takaisin niin saadaan myös takaisin tietoa. Jokainen vastaisi itse aseestaan ja väärinkäytöksistä vastaa myös mies itse. Luonnollisesti aseita jaettaisiin vain täysipäisille eli niille jotka pääsevät varusmiespalveluksen lävitse. Katoamiset eivät ole ongelma muualla, miksi ne olisivat Suomessa? Oletko nähnyt monta sveitsiläistä SG550:aa rikollisilla tai terroristeilla? Aivan!
Mielestäni järkevämpää olisi lisätä aselakiin ja aselupakäytäntöihin hyväksyttäväksi perusteeksi "sotilastaitojen harjoittelu" tms. Tällöin reserviläisen aseen lupaharkinta ja valvonta ulkoistettaisiin Puolustusvoimilta muutenkin normikansalaisten asioista vastaavalle hallinnonalalle, eli poliisiviranomaiselle ja jokainen lupaehdot täyttävä reserviläinen voisi hankkia kotiin oman aseen omaehtoista harjoittelua varten. Puolustusvoimien aseet säilyisivät edelleenkin Puolustusvoimien hallussa ja niitä jaettaisiin tarvittaessa niitä tarvitseville. Sitäpaitsi kaupasta saa paljon parempiakin aseita kuin kotimaiset rynnäkkökiväärit.
Tätähän yritettiin ajaa aselain uudistamisen yhteydessä mutta homma ei onnistunut. Kotimaista rynnäkkökivääriä ei onneksi enää valmisteta edes.