Keskeytykset Ruotsin ammattiarmeijan riesana

Omassa saapumiserässä ja alokaskomppaniassa oli eräs jannu joka tahtoi johtajakoulutukseen. Sen tien katkaisi kun herra söi kofeiinipillereitä. Esimies tulkitsi kaverin narkomaaniksi ja pääsy au-kouluun tyssäsi siihen arvioon. Kaveri ei katkeroitunut vaan tsemppasi itselleen korpinnatsat ennätysajassa gonakomppaniassa, ja siitä tie vei jälki-aukkiin ja vielä jälkirukkiin. Ylimääräistä palvelusta tuli melkolailla, mutta niinpä vain herra kotiutui kokelaana ja sai vänrikkiylennyksensä reservissä heti seuraavalla mahdollisella kierroksella 6.12.

Asioihin voi suhtautua monella tapaa ja omasta itsestä on se pärjääminen suurimmalta osaa kiinni.
 
Jos nyt mennään keittiöpsykologin tasolle niin "airsoft milsim" on sitä että rikas kynäniska tai läski lukee foorumeita ja hankkii tuhansilla ja tuhansilla dollareita oikeita sotilasvarusteita rikkoen ITARia, kiertäen tulleja sekä tuomalla tuoteväärennöksiä maahan Kiinasta. Kerran vuodessa laitetaan muovikuulapyssyyn panokset ja lähdetään vähän kauemmas sovittelemaan vaatteita ja tekemään impressiokuvia, jotka näyttävät siltä kuin special forces kaverin varusteiden sisällä olisi "erikoismies" (yleensä lihaksiton 17-20 v. nörtti). Parhaimmassa tapauksessa tarttuu vähän kirjoja lukiessa tietoa siitä miten somalista 5.56 menee lävitse heittäen aiheuttamatta vahinkoa ja joku on nähnyt referenssikuvissaan idolillaan sormen rungolla. Mutta tosiasiassahan vaikka airsofteilla voi käydä nykyisin jopa taktisia kursseja (IMTT) ja ampua "practikalia" on se todella eri asia kuin oikeilla aseilla ampuminen saati mitä muuta sotilaan arkeen ja tehtävän suorittamiseen vaaditaan. Airsofteilla on paikkansa halpana välineenä esim. talonvyörytystä opiskellessa mutta muuten niillä ei voi mitata eikä harjoittaa oikein mitään sotilaan työhön liittyvää. Jos joku oikeasti vertaa jotain airsoft milsimiä johonkin sotilaskoulutukseen niin huh huh. Jos noissa airsoft milsimeissä on harjoitellut ilman käskyjen saamista rennossa ilmapiirissä vuodattamatta hikeä taktisia kuvioita rekyylittömillä aseilla, jotka sylkevät 50 metrin päähän ja kivaa on niin voi toki olla suuri pettymys varusmiespalvelus jossain tykistössä tai viestikomppaniassa. Tosiasia on nyt vain se että hyviä ja hauskoja tehtäviä on PV:ssa mutta ei kaikille. Kuten aikaisemmin sanoin, niihin pitää osata pyrkiä ajoissa ja treenata. PV ei ole sinua varten vaan sinä olet PV:tä varten! Ja sitten en ymmärrä jotain puhetta Bundeswehristä, saako sinne mennä eu-kansalainen töihin vai onko herralla saksan kansalaisuus ja kielitaito? Jos sotilaan uraa haluaa niin olemassa on vielä Ranskan muukalaislegioona, kuntovaatimukset ovat vain kovat että niitä ei jokainen wannabe-sotilas täytä ja sielläkin pääsee petaamaan punkkaa ja siivoamaan jopa laskuvarjojääkärinä.
 
Ja nyt yleistetään , että olen ylipainoinen ja tilaan kamaa jostain Kiinasta.
Juoksen itse cooperin testissä 3250 metriä ja ylipainoa ei löydy yhtään.
 
Tappelu seis! :maija:


Asiasta viidenteen. Antaako asevoimat väärän kuvan tulevasta palvelusta vai miksi monelta ukolta repeää nuppi ja palvelus jää kesken?
 
En ehkä vastaa nyt oikeastaan tähän kysymykseen vaan tuon esiin sen minkä aiemminkin jossain yhteyksissä että PV:ssa olisi syytä olla ennen varusmiespalvelusta ns. boot camp, jossa testattaisiin miehiä ja sijoitettaisiin paremmuuden ja kykyjen mukaan oikeisiin tehtäviin. Tällä hetkellähän tehtävä määräytyy arvalla suurinpiirtein, joka lisää myös keskeytyksiä. Kutsunnat nykyisellään eivät ole riittävät jakamaan tehtäviä. Tasajako ei ole taktiikkaa.
 
Erzbau kirjoitti:
Ja nyt yleistetään , että olen ylipainoinen ja tilaan kamaa jostain Kiinasta.
Juoksen itse cooperin testissä 3250 metriä ja ylipainoa ei löydy yhtään.

Odotan edelleen mielenkiinnolla tietoa sitä mikä yksikkö tuhosi 3250m coopperissa päräyttävän, milsim veteraanin sotilasunelmat.
 
setämies kirjoitti:
Erzbau kirjoitti:
Ja nyt yleistetään , että olen ylipainoinen ja tilaan kamaa jostain Kiinasta.
Juoksen itse cooperin testissä 3250 metriä ja ylipainoa ei löydy yhtään.

Odotan edelleen mielenkiinnolla tietoa sitä mikä yksikkö tuhosi 3250m coopperissa päräyttävän, milsim veteraanin sotilasunelmat.

odotan , että millonkohan se setämies hankkii elämän ja lopettaa ton valotuksen kun ite juoksee cooperissa 10 m ja ainut harrastus on runkkaus
 
Erzbau kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Erzbau kirjoitti:
Ja nyt yleistetään , että olen ylipainoinen ja tilaan kamaa jostain Kiinasta.
Juoksen itse cooperin testissä 3250 metriä ja ylipainoa ei löydy yhtään.

Odotan edelleen mielenkiinnolla tietoa sitä mikä yksikkö tuhosi 3250m coopperissa päräyttävän, milsim veteraanin sotilasunelmat.

odotan , että millonkohan se setämies hankkii elämän ja lopettaa ton valotuksen kun ite juoksee cooperissa 10 m ja ainut harrastus on runkkaus

Palaahan sinä takaisin asialinjalle hetimiten ja vastaa kysymykseen
 
Erzbau kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Erzbau kirjoitti:
Ja nyt yleistetään , että olen ylipainoinen ja tilaan kamaa jostain Kiinasta.
Juoksen itse cooperin testissä 3250 metriä ja ylipainoa ei löydy yhtään.

Odotan edelleen mielenkiinnolla tietoa sitä mikä yksikkö tuhosi 3250m coopperissa päräyttävän, milsim veteraanin sotilasunelmat.

odotan , että millonkohan se setämies hankkii elämän ja lopettaa ton valotuksen kun ite juoksee cooperissa 10 m ja ainut harrastus on runkkaus

Normaalisti edellinen kommentti olisi tällä foorumilla bannin arvoinen. Ei siksi että meikäläistä haukuttiin just runkkariksi (se meinaan on ihan tosiasia), vaan siksi että mun coopperitulos kyseenalaistettiin.

Ai kuinka osuikin ihan suoraan itsetuntoon.

Et kuitenkaan vielä pääse noin helpolla, vaan haluan ihan oikeasti kuulla missä oli niin surkeaa palvella vapaaehtoisena, että sitä pitää tulla mainostamaan ihan asialle omistautuneille reservin parroille.
 
Nykyiselläänhän se porukka, joka lopuksi saa passin käteen on varmasti keskimäärin parempaa miesmateriaalia kuin esim. 20 vuotta sitten. Koska inttiä ei ole enää pakko käydä jos halua ei ole, niin pahimmista riippakivistä on päästy luonnollisesti eroon ja jäljelle jäänyt porukka on keskimäärin motivoituneempaa.

Erzbaumin rutinoihin: Älkää ruokkiko trollia.
Kirjoittajan on selkeästi joko täysin sotilaskoulutusta vailla oleva kakara tai vaihtoehtoisesti joku pilveä polttava nettiprovoilua harrastava aseistakieltäytyjä, joka elää fattan rahoilla ja syyttää omasta kyvyttömyydestään muita sekä ennen kaikkea järjestelmää. Minun määritelmäni tuolle porukalle ei muuten ole ”poliittinen vastustaja” vaan ”sisäinen vihollinen”.

Kyllä nuo ajatukset muuttuvat sitten kun intti on käyty ja huomaa, että tässä perslävessä nimeltä Suomi on kaikista puutteistaan huolimatta puolustettaviakin asioita.
 
Back
Top