Keskustellaan sähköstä

Kaikkein kallein tuotantomuoto pitäisi siis saada korvattua halvemmilla, jotta hinta laskee. Tämä onnistuu Auvisen mukaan siten, että tuulivoiman tuotantoa lisätään hyvin voimakkaasti.
Tuulivoiman pitäisi riittäää sähköistyvän liikenteen ja teollisuuden tarpeisiin sekä kaukolämmitykseen. Näiden päälle tuulivoimalla pitäisi myös pystyä tuottamaan vetyä, josta voidaan tuottaa puhdasta kaasua, joka on maakaasua halvempaa, Auvinen sanoo.
– Tämän jälkeen sähkön hinta alkaa todellakin tulla alas.

Siirtymän tiellä on kuitenkin haasteita. Aikataulu on tiukka.

Auvisen mukaan ilmastonmuutoksen hidastamisen kannalta fossiiliset polttoaineet tulee saada korvattua jo noin 15-20 vuodessa.

– Siinä ajassa tuulivoiman ja aurinkovoiman määrä pitäisi saada kymmenkertaistettua. Tämä ei ole toteutumassa eli investointeja pitäisi saada kiihdytettyä todella paljon.
– Mitä nopeammin pystytään saamaan kapasiteettia rakennettua, sitä nopeammin myös hintavaikutus syntyy.

 
Kaikkein kallein tuotantomuoto pitäisi siis saada korvattua halvemmilla, jotta hinta laskee. Tämä onnistuu Auvisen mukaan siten, että tuulivoiman tuotantoa lisätään hyvin voimakkaasti.
Tuulivoiman pitäisi riittäää sähköistyvän liikenteen ja teollisuuden tarpeisiin sekä kaukolämmitykseen. Näiden päälle tuulivoimalla pitäisi myös pystyä tuottamaan vetyä, josta voidaan tuottaa puhdasta kaasua, joka on maakaasua halvempaa, Auvinen sanoo.
– Tämän jälkeen sähkön hinta alkaa todellakin tulla alas.

Siirtymän tiellä on kuitenkin haasteita. Aikataulu on tiukka.

Auvisen mukaan ilmastonmuutoksen hidastamisen kannalta fossiiliset polttoaineet tulee saada korvattua jo noin 15-20 vuodessa.

– Siinä ajassa tuulivoiman ja aurinkovoiman määrä pitäisi saada kymmenkertaistettua. Tämä ei ole toteutumassa eli investointeja pitäisi saada kiihdytettyä todella paljon.
– Mitä nopeammin pystytään saamaan kapasiteettia rakennettua, sitä nopeammin myös hintavaikutus syntyy.

Mites olisi 10 uutta ydinvoimalaa tasaisesti seuraavan 30 vuoden aikana?
 
Tuota, ehkä syytä mainita että sähköautot eivät juurikaan liity ensi talven mahdolliseen sähkön säännöstelyyn. Siis lähes kaikki sähköautothan "tankataan" tänä päivänä yöllä. Ja yösähkön kulutushan ei ole ongelma. Ongelma ovat ne kulutuspiikit. Siis illansuussa kulutuspiikit yms.
On toisaalta hyvä muistaa että normi sähköauto vie satasella palttiarallaa 20 kWh energiaa kun polttomoottoriauto vie noin 100 kWh energiaa.
Toisaalta on myös hyvä muistaa, että tuo mainitsemasi polttomoottoriauton kulutus ei rasita Suomen honteloksi muuttunutta sähköverkkoa juurikaan millään tavalla. Eikä lihota ryssän pankkitiliä, sillä ymmärtääkseni raakaöljyn osto Venäjältä on jo lopetettu.
 
Onko sähköautojen lataaminen taloyhtiöissä jo aiheuttanut riitoja?
Siis että lataa vikottain omaa autoaan taloyhtiön piikkiin mutta silti maksaa saman parkkipaikkamaksun kuin muutkin.
.
 
Vanhempien taloyhtiön ilmoitustaululla oli, että 50€ lisämaksu kuukaudessa jos latailee autoaan.
 
Meillä ei pysäköintitolpasta lataaminen ole suoranaisesti kiellettyä, mutta on lähinnä paheksuttavaa. (No, jos nyt muutaman kerran tekee. Eihän siitä saa kuin kaksi tuntia kerrallaan...) Etenkin, kun P-taloomme saatiin pitkän tekemäni lobbauksen jälkeen päätetyksi ensimmäisten lataustolppien hankinta. (Nekin tavallaan meidän firman tuotteita, mutta konsultoin, en ollut päättämässä.)
 
Toisaalta on myös hyvä muistaa, että tuo mainitsemasi polttomoottoriauton kulutus ei rasita Suomen honteloksi muuttunutta sähköverkkoa juurikaan millään tavalla. Eikä lihota ryssän pankkitiliä, sillä ymmärtääkseni raakaöljyn osto Venäjältä on jo lopetettu.
Naapuri lataa yöllä jolloin verkon kulutus on muutenkin pienintä.

Ilmeisesti öljynjalostamot eivät käytä sähköä päivisin? Olen aina kuvitelut että litkujen pumppaukset ja satojen baarien paineet vaatisivat paljon sähköä.
 
Kuulostat Esko Aholta 😁
Vastaamme kaikesta elektroniikasta eTolpissa oli ne sitten kenen tahansa toimittajan kautta ja minkä tahansa valmistajan tolpassa. Tuohon halliin tolppien lobbaaminen oli vaan hankalaa, sillä siitä on päättämässä yhdessä seitsemän taloyhtiötä.
 
IS:n saaman esimerkkilaskelman mukaan sähkön arvonlisäveron alennuksen ja verovähennyksen yhteisvaikutuksesta noin 2 000 euron sähkölaskusta omavastuuosuudeksi jäisi tuhat euroa. Sen sijaan esimerkiksi alle 500 euron sähkölaskun saava saisi vain arvonlisäveron alennuksen.

 
Mielenkiintoinen (tuossa Sheriffin jakamassa hs:n artikkelissa) ratkaisu Turku Energialla myydä osa sähköstä ohi pörssin. Tuosta olisi kiva kuulla lisää, millä ehdoilla ja mille tahoille myyntiä tapahtuu 🧐
 
Populismia puhtaimmillaan..

Kokoomus vaatii Marinilta vastauksia Fortumista ja sähkökriisistä – ”Kaikki ei ole voinut tulla yllätyksenä”

Kokoomus haluaa, että pääministeri Sanna Marin vastaa esimerkiksi kysymykseen siitä, miksi hallitus ei ryhtynyt sähkömarkkinoiden toimintakykyä turvaaviin toimiin jo keväällä.

Is
 
Naapurini jatkuvalla ja toiseksi voimassa sopimuksen kanssa sai Helenilta kirjen 1.10 sähkölasku kallistuu 58%.
en muista kysyinko, kallistuuko siirto?
 
Naapurini jatkuvalla ja toiseksi voimassa sopimuksen kanssa sai Helenilta kirjen 1.10 sähkölasku kallistuu 58%.
en muista kysyinko, kallistuuko siirto?
Suurinpiirtein kaikilla joilla ei ole kiinteää sopimusta eikä hinta ylitä vielä 30 senttiä kallistuu sähkö kuukauden sisään 50-150%.
 
Mitäs tässä tuottannossa on tapahtunut 10:50 tänään? Ydinvoimasta häviä laakista 800mw. Olkiluoto kolmonen porsinut vai mitä?

1662028282609.png
 
Suurinpiirtein kaikilla joilla ei ole kiinteää sopimusta eikä hinta ylitä vielä 30 senttiä kallistuu sähkö kuukauden sisään 50-150%.
Juu kyllä se on nyt niin, että tulee todella rumaa jälkeä talouteen.

Pieni esimerkki. Tutulla Lapissä mökki, sähkö ennen 300-400€/kk talvella, jatkossa helposti 1000-1200€/kk. Pitäisi saada siirrettyä vuokraan noussut sähkön hinta, tuskin onnistuu koska tulijoita nälillä bensan hinnoilla tuskin on entiseen malliin ja näillä perheillä on sähkölaskut maksettavana kotonakin. Vaihtoehdoksi jäänee a) vetää sähköt kiinni ja odottelemaan parempia aikoja b) myydä mökki. Myynti tuskin kannattaa, samojen ongelmien parissa painii moni muukin ja ostajat lienevät vähissä.

Jännityksellä odotan koska kaatuu ensimmäiset ravintolat ja teollisuudessakin pistetään kohta koneita seis kun ei kannata.
 
Back
Top