Keskustellaan sähköstä

Kerrassaan erikoista sähkön hinta. Miten paljon korkeasta hinnasta on keinotekoista, mikä on päästömaksujen vaikutus, miten paljon meitä kansalaisia kusetetaan.
Tämä olisi kiinnostavaa nähdä. En muista nähneeni esitystä kuluttajasähkön kustannusrakenteista ja niihin liittyvistä rahavirroista tuotantotavoittain laskettuna. Siinä muuten on sentti poikineen veroja ja muita välistävetoja.
 
Viime vuonnahan puhuttiin että sähköä riittää useille sadoille tuhansille sähköautoille. Miten tässä näin kävi? Sähköstä tulikin pula? Pitäisikö rakentaa lisää ydinvoimaa?
Vastaan viimeiseen kysymykseen ekaksi - pitäisi. Olisi pitänyt jo aikaa sitten. Vaan kun Vihreille ei kelvannut 2*1 GW voimala "suoraan hyllystä", niin sitten piti tehdä "ihan meitä varten suunniteltu" 1,6 GW voimala.
Entä, miksi sähköstä tuli pula? Suomi toi ja vei sähköä vielä alkuvuodesta neljään naapurimaahan. Nyt enää kolmeen. Keskimäärin noin 1,3 GW tuontia katosi. Olkiluoto 3 tuo toki 1,6 GW. Norjan ja Ruotsin vesivarannot eivät liene huipussaan, joten tuontikapasiteettia sieltä voi olla hieman rajallisesti. Paljonko sitten Viro voi tehdä palavastakivestään lisää?
Tuota Meri-Poria olen miettinyt. Sanovat, ettei sen kytkeminen laskisi hintaa. Ok, mutta jos sen linjalla olo poistaa tarpeen säkökatkoille, on se minusta katsottava voitoksi. Ja mitä näitä muita olikaan?
 
Suihkutilan lattilämmityksen idea ei ole mukavuuslämpö vaan kuivatuslämpö. Siksi sitä pidetään päällä kesät-talvet.
Siksi ajattelinkin mattoa päälle kun paikat kuivat. Turha ilmaa, joka poistuu venttiileiden kautta pian, on sähköllä lämmittää.
 
Asumassani kerrostalossa on ollut rakentamisesta (-79) lähtien passiivinen poistoilman talteenotto. Toki sitä on vuosien saatossa uusittu, mutta yhä sisään- ja ulospuhaltavat koneistot ovat rinnakkain ja automatiikka "antaa lämpöä valua" poistoilmasta sisään tulevaan. Yli kahden kympin pakkasillakin tämä nostaa tulevan ilman lämmön jo plussalle. Loput menee sitten "maksullisella lämmöllä".
 
Ja miten laki ymmärtää tässä yhteydessä ilmaisun "alueelleen"?
No minä käsittäisin, että vaikkapa vesivoimaloiden säänöstelystä kärsivät alueet mm. Kemi- Ii- ja Oulujoen alueet. Vesistöjen patoamisella on tuhottu mahdollisuus kalastusmatkailuun, ja muut haitat lisäksi.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Ei kuulu suoranaisesti itse sähköön millään lailla mutta erään automerkin omistavat ovat nälkälakossa tuolla
vuonoilla.
Jotain mystistä vikaa oltava kun pitää olla johtavan toisinajattelijan suosimassa protestointimuodossa.
 
Viimeksi muokattu:
Eduskunnassa on päästy jonkinlaiseen konsensukseen siitä, että sähkön alv:n alentaminen on mitä parhain ratkaisu kansalaisten sähkölaskuahdinkoon. Normaalilla sähkölämmittäisellä 100 neliöisellä omakotitalolla tulisi jopa parin euron helpotus kuukaudessa, jos sitäkään
Miten se ALV:n osuus otetaan huomioon määräaikaisissa sopimuksissa, joissa on kiinteä hinta? Meneekö se ALV:n alennus suoraan firman taskuun?
 
Entinen sähköyhtiö laittoi tänään vanhasta muistista tekstiviestillä tiedon hinnankorotuksesta. Kun yhtiö vaihtui kesällä, hinta oli vielä 18 ja risat. Uusi hinta on 79,85 senttiä kilowattitunnilta... Ihanan halpaa.
 
Tuota, ehkä syytä mainita että sähköautot eivät juurikaan liity ensi talven mahdolliseen sähkön säännöstelyyn. Siis lähes kaikki sähköautothan "tankataan" tänä päivänä yöllä. Ja yösähkön kulutushan ei ole ongelma. Ongelma ovat ne kulutuspiikit. Siis illansuussa kulutuspiikit yms.
On toisaalta hyvä muistaa että normi sähköauto vie satasella palttiarallaa 20 kWh energiaa kun polttomoottoriauto vie noin 100 kWh energiaa.
 
Sähköautot vittuun Suomesta ja häkäpöntöille vahva investointi- ja mediatuki.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Häkäpönttöauto

P.S: Romutuspalkkio sähköautoille: kun hakkaat kirveellä uuden sähköautosi palasiksi ja ostat vanhan Toyota Corollan joka käy bensalla, saat Ihmisyyden puolesta-mitalin. Pro humanitate. Pelastakaa ikäihmiset ympärivuorokautisessa palveluasumisessa paleltumiselta.

Nimimerkillä sosiaalipäivystäjänä koettanut pitää vanhuksia lämpimänä kun kaukolämpö kunnassa lasahti.
Niin, jos vielä tarkennetaan niin parhaimman teon teet niille ikäihmisillesi ja pelastat paleltumiselta kun pistät sen Corollan paaliin ja vaihdat energiaa noin viisi-kuusi kertaa vähemmän käyttävään sähkäriin.
 
Niin, jos vielä tarkennetaan niin parhaimman teon teet niille ikäihmisillesi ja pelastat paleltumiselta kun pistät sen Corollan paaliin ja vaihdat energiaa noin viisi-kuusi kertaa vähemmän käyttävään sähkäriin.

"Ehkä" olin hieman jyrkkä ja kiihtyneessä mielentilassa. Kun mainitsit yöllä latautuvan sähköauton rauhoituin kummasti.
 
Vastaan viimeiseen kysymykseen ekaksi - pitäisi. Olisi pitänyt jo aikaa sitten. Vaan kun Vihreille ei kelvannut 2*1 GW voimala "suoraan hyllystä", niin sitten piti tehdä "ihan meitä varten suunniteltu" 1,6 GW voimala.
Entä, miksi sähköstä tuli pula? Suomi toi ja vei sähköä vielä alkuvuodesta neljään naapurimaahan. Nyt enää kolmeen. Keskimäärin noin 1,3 GW tuontia katosi. Olkiluoto 3 tuo toki 1,6 GW. Norjan ja Ruotsin vesivarannot eivät liene huipussaan, joten tuontikapasiteettia sieltä voi olla hieman rajallisesti. Paljonko sitten Viro voi tehdä palavastakivestään lisää?
Tuota Meri-Poria olen miettinyt. Sanovat, ettei sen kytkeminen laskisi hintaa. Ok, mutta jos sen linjalla olo poistaa tarpeen säkökatkoille, on se minusta katsottava voitoksi. Ja mitä näitä muita olikaan?

Meri-Pori on mukana kilpailussa marraskuussa alkavan tehoreservikauden kapasiteetista, se oli osa reservikapasiteettia heinäkuuhun asti. Sen käyttöönotto nyt ei olisi millään lailla järkevää, kun se pitäisi ensin vuosihuoltaa ja lyhyen käytön jälkeen heti sulkea, jos se pääsisi mukaan tehoreserviin. En tiedä, onko edes mahdollista tarjota jo käynnissä olevaa voimalaa tehoreserviksi. Sellaista tuskin on kovin usein tehty, sillä tehoresrvissä on yleensä sitä kallista sähköntuotantoa, joka ei ole kannattavaa normaaleina aikoina.

Sähkökatkojen estäminen taas on nimenomaan se tehoreservin tehtävä. Tehoreservissä olevat laitokset lähtevät käyntiin vain siinä tilanteessa, jos sähköverkon vakaus häiriintyy alituotannon ja tuonnin takia. Ne laitokset pistetään päälle vain Fingridin käskystä äärimmäisissä poikkeustilanteissa. "Sähkö on kallista" ei ole äärimmäinen poikkeustilanne, eikä tehoreservin käyttönotto siihen edes auttaisi.
 
Meri-Pori on mukana kilpailussa marraskuussa alkavan tehoreservikauden kapasiteetista, se oli osa reservikapasiteettia heinäkuuhun asti. Sen käyttöönotto nyt ei olisi millään lailla järkevää, kun se pitäisi ensin vuosihuoltaa ja lyhyen käytön jälkeen heti sulkea, jos se pääsisi mukaan tehoreserviin. En tiedä, onko edes mahdollista tarjota jo käynnissä olevaa voimalaa tehoreserviksi. Sellaista tuskin on kovin usein tehty, sillä tehoresrvissä on yleensä sitä kallista sähköntuotantoa, joka ei ole kannattavaa normaaleina aikoina.

Sähkökatkojen estäminen taas on nimenomaan se tehoreservin tehtävä. Tehoreservissä olevat laitokset lähtevät käyntiin vain siinä tilanteessa, jos sähköverkon vakaus häiriintyy alituotannon ja tuonnin takia. Ne laitokset pistetään päälle vain Fingridin käskystä äärimmäisissä poikkeustilanteissa. "Sähkö on kallista" ei ole äärimmäinen poikkeustilanne, eikä tehoreservin käyttönotto siihen edes auttaisi.

No uskaltaisinko sanoa, että hinnan jopa 10 kertaistuminen saattaa kyllä olla äärimmäinen poikkeustilanne esim. henkilölle jonka talossa on sähkölämmitys.
 
Voi mitä nappien pyörittelyä hallituksella taas on ennen kuin pääsevät oikealle taajuudelle.

Ei taida olla muuta mahdollisuutta, kuin poikkeustilalainsäädäntöä käyttöön ja sähkön tuotannon ja jakelun haltuunotto valtion hoidettavaksi.
 
Tuota, ehkä syytä mainita että sähköautot eivät juurikaan liity ensi talven mahdolliseen sähkön säännöstelyyn. Siis lähes kaikki sähköautothan "tankataan" tänä päivänä yöllä. Ja yösähkön kulutushan ei ole ongelma. Ongelma ovat ne kulutuspiikit. Siis illansuussa kulutuspiikit yms.
On toisaalta hyvä muistaa että normi sähköauto vie satasella palttiarallaa 20 kWh energiaa kun polttomoottoriauto vie noin 100 kWh energiaa.
Hmm.. eiköhän sähköauton keskikulutus esilämmityksineen satasella pyöri siinä 24-25kwh nurkilla ja esim. parin Suomen myydyimmän bensiiniauton litrakulutukset siinä 5-5,5 L/100km eli n. 50Kwh. Ja muistellaan sen sähkövehkeen valmistukseen käytettävä energia myös. Itse ajan bensa Golfilla ja aika tarkkaan 5L 100km on työmatka-ajot Helsinkiin ja takaisin. Ja aion tulevana talvena katsoa syyllistävästi jokaista sähköautoansa tai hybridiänsä varsinkin päivällä lataavaa. Tai sellaista joka juuri nyt sellaisen aikoo ostaa.
 
Ja muistellaan sen sähkövehkeen valmistukseen käytettävä energia myös. Itse ajan bensa Golfilla ja aika tarkkaan 5L 100km on työmatka-ajot Helsinkiin ja takaisin. Ja aion tulevana talvena katsoa syyllistävästi jokaista sähköautoansa tai hybridiänsä varsinkin päivällä lataavaa. Tai sellaista joka juuri nyt sellaisen aikoo ostaa.
Ilmeisesti bensa-autot ja niiden jalostettu polttoaine tipahtaa suoraan taivaasta käyttöön?
 
Hmm.. eiköhän sähköauton keskikulutus esilämmityksineen satasella pyöri siinä 24-25kwh nurkilla ja esim. parin Suomen myydyimmän bensiiniauton litrakulutukset siinä 5-5,5 L/100km eli n. 50Kwh.
Laskelmasta taisi unohtua bensa-auton esilämmitys lohkolämmitin+sisätilanlämppäri yhdistelmällä. Meillä sähkärit vievät alle 20 kwh/100 km mutta totta kai jos esiämmitystä käyttää päivittäin niin kulutus nousee etenkin lyhyillä matkoilla.
 
Ilmeisesti bensa-autot ja niiden jalostettu polttoaine tipahtaa suoraan taivaasta käyttöön?
No ehkä sen 70% vähemmän kuluttaneina tipahtavat autot käyttöön. Se polttoaine ei ihan niinkään, mutta se pointti mitä yritin tuoda julki, että sähköä meillä ei ole varastossa ensi talveksi, ei sitten yhtään. Öljyä ja bensiiniä on ja varastossakin. Ja sen bensiinin tankkiin pumppaaminen tai tankkiautolla huoltoasemalle tuominen ei kuluta läheskään samaa määrää siitä liian vähäisestä sähköstämme.

Laskelmasta taisi unohtua bensa-auton esilämmitys lohkolämmitin+sisätilanlämppäri yhdistelmällä. Meillä sähkärit vievät alle 20 kwh/100 km mutta totta kai jos esiämmitystä käyttää päivittäin niin kulutus nousee etenkin lyhyillä matkoilla.
Ei unohtunut. Pakko niitä ei ole käyttää, enkä ensi talvena toivo käytettäväksikään. Mahd. hiukkaspäästöjen kasvamisesta huolimatta. Nykyisissä bensalaitteissa ei oikein saa lohkolämmittimen tuomaa etua kulutuksessa edes näkymään, sen verran pieneksi on mennyt. Kaikista sähköautoista en osaa sanoa kuinka "pakollista" se esilämmitys on virrankulutuksen kannalta. Ja onneksi olkoon, hyvin ajatte jos alle 20kwh menevät vuoden ympäri keskimäärin esilämmitykset mukaan laskettuna. Ja toivottavasti ovat ainoastaan öisin piuhassa. ;)
 
Niin, jos vielä tarkennetaan niin parhaimman teon teet niille ikäihmisillesi ja pelastat paleltumiselta kun pistät sen Corollan paaliin ja vaihdat energiaa noin viisi-kuusi kertaa vähemmän käyttävään sähkäriin.

Ai noin helppoako se on..ihan kuin paistaisi loiva yksinkertaisuus..kuten

Myös Suomen ympäristökeskuksen erityisasiantuntija Karoliina Auvinen on samoilla linjoilla.
Sitä mukaan kun saadaan tehtyä siirtymää fossiilisista esimerkiksi tuulivoimaan, mikä on edullisin tuotantomuoto täällä pohjoisessa, sitä mukaan päästään edullisemman sähkön piiriin.
 
Back
Top