Keskustellaan sähköstä

Taisin tehdä aikanaan oikean ratkaisun kun tein torpan, mikä helevatan aaninki mulla oli ton sähkön suhteen🤔yhtiö päivitti hinnan hirvittäväksi mutta eipä tuo haittaa, öljylyhdyn valossa tässä iltaa vietän ja leivinuunia lämmitän, huomenna taas klapien tekoon.

Vielä järvessä olisi valaita, niin voisi itse tuottaa lamppuöljynkin... ;)
 
Tämä on todella erikoinen tämä Kotimaan Energia, sillä he eivät ilmoita sähkösopimuksia esitellessään mitään hintaa sähköenergialle.:rolleyes:


Sähkövirmojen Rolls-Royce! Vain köyhät kyselevät: "Mitä maksaa?". Tuolla maksaa varmasti riittävästi? ;)
 
Ei, ei loisteputkivalaisimia vaan vaihda hehkulamput ledeihin.
Taisin kirjoittaa väärin, minulla kaikki hehkulamput ledina, mutta nuo keittiön ja ja kph valaisimassa pitkissä poltimoissa ei lue että ovat LEDeja.
 
Sähkövirmojen Rolls-Royce! Vain köyhät kyselevät: "Mitä maksaa?". Tuolla maksaa varmasti riittävästi? ;)

Nyt tein tiedustelu työtä, kun tuo Kotimaan energia alkoi ottaa päähän ja voisin 100% sanoa että Kotimaan Energia on Suomen markkinoiden outoin, tai peräti pimein firma.

Selvisi että ovat myyneet asiakkaille sähkö lähes ilmaiseksi.
Koska hinta, joka heidän E-laskussa on 0,48 c/kWt! Pyysin yhtä naapuria, jotta kävisi Oman Diiliin ja katselisi sähkön hintaa, ei kai hän ole erehynyt, ja hinta on mahdollisesti 4,80 c/kWh. Vastasi että ei, siellä lukee 0,48c/kWh.


Hänellä oli jo 20 v sopimus Kotimaan Energian kanssa, ja aina saman hintainen. Siirto oli Helenin kautta.
Merkittävä tässä toinen asia. Useita vuosia tämä naapurini toukokuusta pitkälle syksyyn, joskus joulukuun astikin poissa kaupungin asunnosta ja asuu mökillä Forssassa, käy satunnaisesti pariksi päiväksi vain, n 2 kk välin, jos silloinkaan.
Hän itse ihmettellyt Kotimaan energian laskua, esim.viimeinen lasku oli 29 € energiahinnaltaan + Helenin kautta tehdyt siirrot.
Hän soitti ja kysyi heiltä mistä tämä summa tulee, kun hän on poissa asunnosta, ja päällä on ainoastaan jääkappi/pakastin, kaikki muu on sammutettu.
Hän sai suullista vastausta että tämä koostuu PERUSMAKSUSTA!

Eikä oudot asiat loppuu tähän...Vaan hänen E-laskussa ei lue mitään maininta perusmaksusta. Vaan loppusumma euroissa ja tämä outo 0,48 senttia kWt hinta.
Yritin tiedustella toistamisen tätä vanhempaa rouva että katselisi tarkemmin onko se oikeasti 0,48 senttia ja lukeeko siellä oikeasti kwt. Asken vahvisti tekstiviestilla että kyllä, se on 0,48 senttia ja kwt. Ei lue mitään kulutuksestakaan.

Kyllä minä uskon häntä.

Toisen, häntä vielä iäkkäimpään vanhuksen paperilaskussa ei lue ylipäänsä mitään Kotimaan energian laskussa kun kulutus ja lopullinen summa. Ei sähkön hinta, ei erittelyä. Hän ei osa mennä OmanDiiliin, ei osa käyttää nettia kun uutisten lukemiseen, jos sitäkään. Älypuhelimenkin kanssa ihan avuton.

Kertokaa minulle mitä tämä on? o_O:poop:

Jos Kotimaan energia tuottaa sähköä itse, niin luulisi että sille olisi joku hinta!?
 
Unohdat siirtomaksun...
Totta, unohdin sen. Kiitän tarkkaavaisuudesta. Myös sähkön siirtoon liittyy perusmaksu, ei vain energian hintaan. Tuo kk-maksu on tähän asti ollut meillä kuutisen euroa kuukaudessa ja sekään ei ole talouttamme kaatanut. Hinnankorotuksia näyttäisi kuitenkin olevan tulossa, joten arvioin tilanteemme myöhemmin uudelleen.
 
Nyt tein tiedustelu työtä, kun tuo Kotimaan energia alkoi ottaa päähän ja voisin 100% sanoa että Kotimaan Energia on Suomen markkinoiden outoin, tai peräti pimein firma.

Selvisi että ovat myyneet asiakkaille sähkö lähes ilmaiseksi.
Koska hinta, joka heidän E-laskussa on 0,48 c/kWt! Pyysin yhtä naapuria, jotta kävisi Oman Diiliin ja katselisi sähkön hintaa, ei kai hän ole erehynyt, ja hinta on mahdollisesti 4,80 c/kWh. Vastasi että ei, siellä lukee 0,48c/kWh.

Kertokaa minulle mitä tämä on? o_O:poop:

Uskon, että kyse on pörssisähköstä ja tuo summa on sähkön spot-hinnan päälle tuleva välityspalkkio. Tällä hetkellä Kotimaan Energian sivuilta:

Sähköenergian hinta on Suomen hinta-alueen toteutunut Nord Pool Spot -tuntihinta, johon lisätään arvonlisävero sekä Kotimaan Energian välityspalkkio 0,19 snt/kWh. Sopimuskausi 24 kk. Hinnat sisältävät Alv:n 24 %.

Tuohon päälle tulisi Nord Pool Spot-hinta, tällä hetkellä 56,82 snt/kWh.

Jos sähkö maksaisi 0,48 senttiä per kilowattitunti + Alv, hänen 29 € sähkölaskullaan energiaa olisi kulutettu vajaat 5000 kilowattituntia.
 
Uskon, että kyse on pörssisähköstä ja tuo summa on sähkön spot-hinnan päälle tuleva välityspalkkio. Tällä hetkellä Kotimaan Energian sivuilta:



Tuohon päälle tulisi Nord Pool Spot-hinta, tällä hetkellä 56,82 snt/kWh.

Jos sähkö maksaisi 0,48 senttiä per kilowattitunti + Alv, hänen 29 € sähkölaskullaan energiaa olisi kulutettu vajaat 5000 kilowattituntia.
Hän on tehnyt määräaikaisen sopimuksen jo toukokuussa, näin ymmärsin, olen asken kertonut hänelle että kannataa ottaa selvä mikä sähkö on kyseessä, kun hän saanut e-laskuna ja maksanut heti, sekä mökistä että asunnosta, hinta sopiva eikä muulla ollut niinkään väliä, kuten monille tähän asti, minun mukaan lukien.

Ainoastaan mitä häntä huolestutti että tyhjässä asunnossa palaa niin paljon sähköä. Ei se millään voinut polttaa 5000 kWt tyhjillään olevassa asunnossa näin paljon. Ihan käsittämätöntä.
 
Viimeksi muokattu:
Uskon, että kyse on pörssisähköstä ja tuo summa on sähkön spot-hinnan päälle tuleva välityspalkkio
Tuohon päälle tulisi Nord Pool Spot-hinta, tällä hetkellä 56,82 snt/kWh.
Tuskin tuokokuussa ollut näin paljon Nord Pool Spot-hinta, ja joka tapauksessa tyhjillään oleva asunto 29 € hintaan ei voi kuluttaa 5000 kwt
 
Tuskin tuokokuussa ollut näin paljon Nord Pool Spot-hinta, ja joka tapauksessa tyhjillään oleva asunto 29 € hintaan ei voi kuluttaa 5000 kwt
Siksi sanoin, että tällä hetkellä. Pörssisähkön hinta vaihtuu tunneittain. Nyt se on 53,90 snt/kWh. Samasta syystä energian hinta ei voi näkyä sähkölaskussa eriteltynä, vain loppusummana.

Asunto ei kuluta 5000 kilowattituntia. Käytin tätä laskelmaa nimenomaan vahvistamaan näkemystäni siitä, että kyseessä on pörssisähkö ja 0,48 snt/kWh on välityspalkkio, ei energian hinta.
 
L18w/840
Active/4000K
1300 lm
60 cm

ECG CCG
Cool White
G13

Osram Made in Russia 😏
Onko yksi putki/valaisin?

Normi putkissa valoteho jää noin 900lm, mutta tässä olisi lähempänä nykyistä.
Ei vaan käy ilmi, tuleeko ledille soveltuva sytytin mukana.

 
Viimeksi muokattu:
Onko yksi putki/valaisin?

Normi putkissa valoteho jää noin 900lm, mutta tässä olisi lähempänä nykyistä.
Ei vaan käy ilmi, tuleeko ledille soveltuva sytytin mukana.

Ovatko ne vanhat putket energiasyöppöjä? Missä se ledille soveltuva sytytin sijaitsee?
 
Ovatko ne vanhat putket energiasyöppöjä? Missä se ledille soveltuva sytytin sijaitsee?
Ei vanhat loisteputket erityisen sähkönsyöppöjä ole - 9W vs 18w. Vaihtamalla vanhan loisteputken led-putkeen sähköä kuluu puolet vähemmän. Jos laskin oikein, tuo putki maksaa itsensä takaisin vasta 2900 tunnin käytöllä jos sähkö maksaa 50snt/kWh. Jos sähkö on halvempaa, menee pidempään.

Se sytytin on erillinen palikka, yleensä sijaitsee loisteputkivalaisimen jommassa kummassa päässä. Kuvassa näkyy tumma kohta johon loisteputken pää tulee, tuo mötikkä on sytytin.

1664598889849.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Juuri tämän takia en suositellut Maidanille niiden vaihtoa lediinvaan keskittyä vaihtamaan hehkulamput.
Tekisi mieli sanoa, että loisteputket eivät ole erityisen syöppöjä ja niiden led-versiot eivät ole erityisen säästäväisiä suhteessa valotehoon.

Hehkulamppu ja halogeeni on ne pahimmat, mutta nekin kalpeaa lämmitykselle ja jäähdytykselle.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Back
Top