Keskustellaan sähköstä

Voi helvetti, näitä lukiessa välillä kaipaa foorumin reaktio-valikkoon oikein kunnon face-palm-paikiketta.. Ylläpito hoi, miten olisi?
 
Ilmeisesti koskaan ei pitäis kehua mitään, paha karma.
Eli kallit määräaikaset sopimukset ei kannattaa enää tehdä?

Ja minun on nyt kai pakko tehdä sen kallin määräaikaisen sopimuksen 😡 hintaan 27,64? Onneksi säilyttäneet ehdoissa sakkoirtisanomista, maksan 50 € sakkoa, jos hinnat alenee.
Mutta mitä sen jälkeen? Kun sähkömyyjillä karkasi mopot ahneudesta.

Nyt minä maksan enemmään sähköhinnasta kun 2 naapuria, jotka olivat toistaiseksi voimassa sopimuksella Helenilla. Heille tuli ilmoitus että hinta nousee 58%. Edelliseen laskun hintaan 13,10 c:ta se tekee 23 c kwh. Ja heidän hinta nouse jos nousee talvella. Minä maksan 27.64c.

Onhan laiha lohtu, että minä maksanut 4,60 c kesällä ja ne saaneet korotuksia jo kerran ja maksaneet 13,10 c

Yhtä en tajua, jos Kotimaan energialla ja Fortumilla, johon tämä yhdistyi on vaara myydä sähköä saman alhaisen hintaan vanhoille asiakkaille, mitä heidän nykyisessa laskussa on, hintaan 4,60 c, ja kuten ne ovat vanhoille asiakkaille ilmoittaneet, niin miksi sitten Helen nostaa hintoja.. 😡 Vanhoille asiakkaille?

Tämä näyttää olevan kyllä rahastusta ei muuta.

Entä pörssisähkö, onko se hyvä vaitoehto?
 
Pörssisähkö on hyvä, jos osaat toimia sen kanssa; käytät sähköä lämmittämiseen silloin kun se on halpaa (eli yöllä) ja silloin kun se on kallista (eli päivällä) et käytä sitä lainkaan, ks.


Tutustu, spot-hintaan ja säästät selvää rahaa. Tuossa huomisen tiistain 27.9. tuntihinnat:

1E00DB0D-9960-4CAD-943A-81734EE13EF5.png

Lämmitys on suurin energiasyöppö, joten se kannattaa ehdottomasti hoitaa yöaikaan!. Ajastimet käyttöön, jos sinulla on lämpöpatterit. Tai Tesla. Ja lämminvesivaraajankin voi ajastaa, käsittääkseni.
 
Pörssisähkö on hyvä, jos osaat toimia sen kanssa; käytät sähköä lämmittämiseen silloin kun se on halpaa (eli yöllä) ja silloin kun se on kallista (eli päivällä) et käytä sitä lainkaan, ks. [poistin linkin]?
...
Tutustu, spot-hintaan ja säästät selvää rahaa. Tuossa huomisen tiistain 27.9. tuntihinnat: [lpoistin linkin] Lämmitys on suurin energiasyöppö, joten se kannattaa ehdottomasti hoitaa yöaikaan!. Ajastimet käyttöön, jos sinulla on lämpöpatterit. Tai Tesla. Ja lämminvesivaraajankin voi ajastaa, käsittääkseni.
Juuri näin. Ja sen perinteisen pistorasiasta virtansa saavan lämminvesivaraajan voi kyllä ajastaa, halvallakin. Vitosella saa ajastimia, joiden virrankesto riittää yli kolmen kilowatin tehoille.
 
Pörssisähkö on hyvä, jos osaat toimia sen kanssa; käytät sähköä lämmittämiseen silloin kun se on halpaa (eli yöllä) ja silloin kun se on kallista (eli päivällä) et käytä sitä lainkaan, ks.


Tutustu, spot-hintaan ja säästät selvää rahaa. Tuossa huomisen tiistain 27.9. tuntihinnat:

Katso liite: 67970

Lämmitys on suurin energiasyöppö, joten se kannattaa ehdottomasti hoitaa yöaikaan!. Ajastimet käyttöön, jos sinulla on lämpöpatterit. Tai Tesla. Ja lämminvesivaraajankin voi ajastaa, käsittääkseni.
Pörssisähkö on hyvä, jos osaat toimia sen kanssa; käytät sähköä lämmittämiseen silloin kun se on halpaa (eli yöllä) ja silloin kun se on kallista (eli päivällä) et käytä sitä lainkaan, ks.


Tutustu, spot-hintaan ja säästät selvää rahaa. Tuossa huomisen tiistain 27.9. tuntihinnat:

Katso liite: 67970

Lämmitys on suurin energiasyöppö, joten se kannattaa ehdottomasti hoitaa yöaikaan!. Ajastimet käyttöön, jos sinulla on lämpöpatterit. Tai Tesla. Ja lämminvesivaraajankin voi ajastaa, käsittääkseni.
No miltä kuulostaa pörssisähkö sitten kerrostalossa? Lämmityksenä kaukolämpö. Ei lattialämmitystä, talvalla ilmakostutin, sekin yöksi. Sitten kodinkoneet, mitään ruoanlaittoa en harrastaa, kun satunnaisesti. Päivällä olen poissa, ei joka päivä mutta kuitenkin. Kannattako?

Tuo kuvassa näyttää ihan ok, mutta miten pörssisähkökin nousee syys-talvella?
 
No miltä kuulostaa pörssisähkö sitten kerrostalossa? Lämmityksenä kaukolämpö. Ei lattialämmitystä, talvalla ilmakostutin, sekin yöksi. Sitten kodinkoneet, mitään ruoanlaittoa en harrastaa, kun satunnaisesti. Päivällä olen poissa, ei joka päivä mutta kuitenkin. Kannattako?
Eikö tuolla kulutuksella ole jo ihan sama, millainen se sopimus on? Mihin sinä käytät sähköä? Mitkä laitteet ovat välttämättömiä, kuinka usein käytät niitä ja mihin aikaan?
 
@Maidan Mikä on sinun keskimääräinen kulutus kuukaudessa; kWh/kuukausi?

Kuten olen keronut niin omani on n. 80kWh/kuukausi. Kerrostaloyksiö, kaukolämpö.
 
@Maidan Mikä on sinun keskimääräinen kulutus kuukaudessa; kWh/kuukausi?

Kuten olen keronut niin omani on n. 80kWh/kuukausi. Kerrostaloyksiö, kaukolämpö.
Kylminä kuukausina n >600 kWh, kesällä n 400> kWh. Sauna/uuni varmaan vaikuttaisi lisää. Yli 2000 kWh vuodessa. Noin 160/kWh kk. Minulla on vanha jääkaappi ja liesi, ne nakertelee varmaan.
 
Eikö tuolla kulutuksella ole jo ihan sama, millainen se sopimus on? Mihin sinä käytät sähköä? Mitkä laitteet ovat välttämättömiä, kuinka usein käytät niitä ja mihin aikaan?
Valot, sähkölaitteet,mm pölyimuri, tavall.ruoanlaitto, sauna harvoin, huomasin että ilmakostutin syö sähköä talvella. Rytmi heittelee, mutta kyllä päivällä enimmäkseen. Ei pörssisähköä, se on selvä.
Nyt löysin toukokuussa minulle lähetetyn Helenilta 13 kwh 24 kk tarjous. En huomanut.
 
Hmm...tuntuu isolta kulutukselta otaen huomioon ettei ole sähkölämitys.
No mitä tässä ahmi sähköä sitten,vanha jääkappi ja liesi, ja sitten kun en muista aina sammuttaa valot..luin että muut sähkölaitteet eivät ole syöppöjä.
 
@Maidan Mikä on sinun keskimääräinen kulutus kuukaudessa; kWh/kuukausi?

Kuten olen keronut niin omani on n. 80kWh/kuukausi. Kerrostaloyksiö, kaukolämpö.
Joo, aika isoja on erot kulutuksissa asumismuodosta ja lämmitystavasta riippuen. Meillä kuukausikulutus on vaihdellut välillä 300 - 1800 kWh/kk. Joskus on mennyt yhtenä päivänä yli 100 kWh. Maalämpö.
 
No mitä tässä ahmi sähköä sitten,vanha jääkappi ja liesi, ja sitten kun en muista aina sammuttaa valot..luin että muut sähkölaitteet eivät ole syöppöjä.
Osta tai vuokraa/lainaa mittari, jos et tiedä, mitkä laitteesi kuluttavat sähköä. Valoista ei tarvitse huolehtia, jos ovat LEDejä. Jos eivät, kannattaa harkita sellaisiin vaihtamista, vaikka kyllähän niilläkin oma takaisinmaksuaikansa on.

Sulata jääkaappi/pakastin ja varmista, että takapuoli (jääkaapin, ei oma) on pölytön. Saunan kiuas vie paljon sähköä, samoin uuni, kun nyt kuitenkin ilmeisesti sitä ruoanlaittoa harrastat.
 
Valoista ei tarvitse huolehtia, jos ovat LEDejä. Jos eivät, kannattaa harkita sellaisiin vaihtamista, vaikka kyllähän niilläkin oma takaisinmaksuaikansa on.
LED-valaistukseen siirtyminen ei välttämättä edellytä uusiin valaisimiin investoimista. Vanhoihin hehkulampuille tarkoitettuihin valaisimiin saa nykyisin varsin halvalla ostettua LED-polttimoita ainakin sillä perinteisellä E27-kierrekannalla.

Olen ajan saatossa asteittain siirtynyt ledien käyttäjäksi sitä mukaa kuin hehkulamput ovat tulleet tiensä päähän. Nyt jo vuosikausia on meillä ollut pääsääntöisesti vain ledejä käytössä. Pienenä poikkeuksena keittiön tiskipöydän ja apupöydän loisteputkivalaisimet; niiden käyttö on jätetty minimiin, jottei tarvitsisi koko valaisinrunkoa uusia.
 
LED-valaistukseen siirtyminen ei välttämättä edellytä uusiin valaisimiin investoimista. Vanhoihin hehkulampuille tarkoitettuihin valaisimiin saa nykyisin varsin halvalla ostettua LED-polttimoita ainakin sillä perinteisellä E27-kierrekannalla.
Juu, tiedossa on. Tarkoitin juuri näiden hankkimista. Hintaero on tietysti pienempi (olematon), jos sellaisen hankkii uuden energiansäästölampun sijaan.

Edit: LED-putkiakin on, mutta ovat melko arvokkaita.
 
Sulata jääkaappi/pakastin ja varmista, että takapuoli (jääkaapin, ei oma) on pölytön. Saunan kiuas vie paljon sähköä, samoin uuni, kun nyt kuitenkin ilmeisesti sitä ruoanlaittoa harrastat.
Unin voin unohtaa vähäksi aikaa. Olen tehnyt ternimaitojuustoa ajemmmin, ja ranskalaista anka, sitten ternimaito hävisi. Minulla on vielä muinainen jääkaappi/pakastin, sulatan kyllä, mutta kai sitä pitää vaihtaa pian.
Jo, kyllä loisteputkevalaisimet voisi muuttaa ledeiksi muuten.
 
Back
Top