Keskustellaan sähköstä

Tälläistä on Helenin sivulla:
"Pörssihintasähkö edellyttää, että käyttöpaikassa sähkö mitataan ja rekisteröidään tunneittain. Jos sähkönkäyttöä ei mitata ja rekisteröidä tunneittain, saadaan kuukauden energian keskihinta painottamalla hinnat tunneittain jakeluverkonhaltijan asiakkaalle valitseman tyyppikuormituskäyrän arvoilla. Näin saatuun arvoon lisätään kulloinkin voimassa oleva arvonlisävero ja marginaali"

Osaako kuka sanoa selkokielellä mitä tarkoittaa lihavoitu lause?
- Tuleeko myyjä (Helen) valitsemaan vielä jotain lisiä tähän keskihintaan? Ja keskihinta on juuri se hinta, jota itse valitsemalla kulutan minimi-ja maksimilla. Eikä se mitä automaattisesti pörssikäyrässä? Ts jos kulutaan 3c ja 12 c välillä, eikä silloin kun hinta nousee 20 centiin, niin keskihinta lasketaan 3 ja 12 centista?
- Miten voi tietää että sähköä mitataanko ja rekisteröidään tunneittain soittamalla huoltoyhtiölle? Vai näkyykö se Helenillä?

Muuttopuhelimessa ei osattu vastata mihinkään näistä, eli sopimusta tehdään, mutta ei vastata mihinkään koskien tuotetta. Tästä voi kysellä sitä asiakasnumerosta, johon on mahdoton päästää, ja jos pääsee ne eivät vasta vedoten "kiireen ja jonossa on muitakin". Näin ylimielistä ja huonoa palvelua pitää hakemalla hakea, myös luuri korvaan lyöminen on aika harvinaista. Se että soitetaan joskus sieltä kun heillä on aika ja vastataan näihin kysymyksiin kuulostaa pilalta. Miksei voitu vastata kun olin linjalla? 😡
Johtuuko tutkintapyynnöstä, jota asiakkaat tehneet,ja siksi Helenin toimiston ovetkin pidetään suljettuna..😏 Itse asiassa kaikissa heistä tehty tutkintapyyntöä netin mukaan.
 
Itselläni naurattaa ihan järjettömästi oma typeryys.

Olen koko ajan ollut sitä mieltä, että valtion EI pidä maksaa senttiäkään kansalaisten sähkölaskuista. Silti ensimmäinen reaktio, kun ensimmäiset laskurit sähkönhinnan kompensaatioihin tulivat, oli suunnaton pettymys. Kunnes parin sekunnin jälkeen olin taas tyytyväinen, että oma sähkölasku ei ole luokkaa "melkein tonni".

Eli omaa sähkönkäyttöä muuttamalla ja sähkösopimusta vaihtamalla (pörssisähköön) onkin pysynyt oman talouden raameissa, jolloin ei edes tarvitse (eikä saa) valtion tukia. Mikä on vain hyvä asia.

Kuinka paljon olette saaneet kulutuksesta pois? Vertailin loppuvuotta 2022 vuoteen 2021 niin omaksi yllätykseksi kulutus on tippunut alle puoleen, joulukuussa jopa n. 60%. Talo lämpenee kaukolämmöllä, joten siihen ei sähköä kulu. Säästöt on tulleet ihan kuin itsestään huomioimalla asia, eli ei autoa lämpenemään heti kun herää, laitteet sammutetaan jne. Olen kyllä yllättynyt!
 
Kuinka paljon olette saaneet kulutuksesta pois? Vertailin loppuvuotta 2022 vuoteen 2021 niin omaksi yllätykseksi kulutus on tippunut alle puoleen, joulukuussa jopa n. 60%. Talo lämpenee kaukolämmöllä, joten siihen ei sähköä kulu. Säästöt on tulleet ihan kuin itsestään huomioimalla asia, eli ei autoa lämpenemään heti kun herää, laitteet sammutetaan jne. Olen kyllä yllättynyt!
Reilu 2/3 pois vuoden takaisesta. Juuri samoja keinoja. Eniten tosin vaikuttaa, kun kattilavastus on säädetty reilut 10 astetta pienemmälle. Se taas on mahdollista, kun on ollut lauha talvi.
 
Edelliset vuodet n. 15 - 16 000 kwh, viime vuosi 12 200. Talossa on poistoilmalämpöpumppu, vesikierto lattioissa, varaava takka ja puukiuas saunassa. Paljon ei pysty enää säästää, kun ei muutenkaan ole sähköä tuhlailtu. Ilmanvaihtoa säädin pienemmälle ja tuloilman lämpöä alemmas, takassa on tulet joka päivä ja saunassakin monta kertaa viikossa. Lattialämmityksen termostaatit on jossain 15 asteessa, tupakeittiössä on kerran mennyt lämpö päälle tänä talvena. Sisälämpötila on siinä 16-18 asteen välillä, vaan ei se ennenkään ole ollut kuin max 20 ja makuuhuoneissa vähemmän.
 
Kuinka paljon olette saaneet kulutuksesta pois? Vertailin loppuvuotta 2022 vuoteen 2021 niin omaksi yllätykseksi kulutus on tippunut alle puoleen, joulukuussa jopa n. 60%. Talo lämpenee kaukolämmöllä, joten siihen ei sähköä kulu. Säästöt on tulleet ihan kuin itsestään huomioimalla asia, eli ei autoa lämpenemään heti kun herää, laitteet sammutetaan jne. Olen kyllä yllättynyt!
Sama minulla, on vähentynyt edellisen vuoden verrattuna.
 
Mulla on parin vuoden määräaikainen joka alkoi tuossa syyskuussa ja hinta on nyt reilun 10 senttiä. Ekana Väre väitti etten oo niiden asiakas enää edes mut nyt lopulta tuli sit lasku. Mulle riitti ku sähköt tuli ja nyt tuli sit lopulta laskukin ensimmäinen
 
Kuinka paljon olette saaneet kulutuksesta pois?
Meillä 114m2 okt. yhdessä kerroksessa . Syyskuussa alettiin skarppaamaan, siitä asti kulutus puolittui. Puukiuas 3-4 viikossa, varaavatakka joka päivä, varaajan lämpötila 80->60, ruuat puu ja kaasuhellalla, joskus sähköuunissa. Ei mitään muuta sähkölämmitystä kuin tallissa pieni patteri termarilla +5ast. 2hlöä, lyhyet suihkut. Sisälämpötila 22-23 mutta kodarisuihkusaunatilassa enemmän niin lattia pysyy mukavana. Omat puut. Tällä vauhdilla vuoden kulutus tulee olemaan reilusti alle 10 000kwh, aikaisemmin 12-13 000. Keväällä tulee paneelit niin tippuu vielä lisää.
 
Nyt on pakko kysyä että kuinka ja millä metodeilla? On mahtanut olla melko tuhlaavaista sähkönkulutusta aikaisemmin?
-Aina valmis-kiuas ulos, puukiuas tilalle
-Autotalli/harrastetila +20°C ->+4°C
- Pakastimen ja jääkaapin säätö
- Etäohjattavia pistorasioita esim.auton lämmitykseen (lyhyempiä aikoja)
- ruuanvalmistusta leivinuunissa
-lepovirtaa kuluttavat laitteet aikaohjattuna pois yöksi ja osin päiväksikin.
 
Minulla 32% pois tässä kuussa. Joukukuussa oli sama kun edell.vuoden joulukuussa, se on laskuni kallein kuukausi nyt. En säästänyt, enkä muistanut aina sammuttaa valoja kun vointi oli pahimmillaan, harmitti tietenkin herätä aamulla kun valot paloi sekä keitiössä että kph:ssa, myös uuni oli käytössä enemmän.
 
Sopimus varmaan kertoo sähkön normaalin ALV-kannan(24 %) mukaisen hinnan, 1.12.2022-30.4.2023 se on alennettu(10 %).
Norjassa 90% alennus... eikä ole mediassa hirveästi rutkutusta miten kohdistuu hyväosaisiin jne... koskisi kaikkia syntyperäisiä norjalaisia meinaan.
Mutta kuivasta koivuhalosta on kova pula Oslon omakotialueilla, ja savu näkyy ja tuoksuu. Ei nämä sähkön suurviejät ihan täysiä idiootteja ole sentään.
Kuiva puu toimii ok-talossa.
 
Vaikuttaisi siltä, että jonkin verran sähkön käyttöä vähentämällä ja muutamilla säästötoimilla on tulollaan noin 30% säästö kulutuksessa edellisen vuoden kulutukseen verrattuna: esim. ”aina valmis” kiuas lämpiää vain saunomisen yhteydessä, halogeenispoteista suurin osa vaihdettu ledeihin 10->56->62/83. Ongelmana on aika ajoin ollut sopivien ledien saaminen, himmennettävät 12V ledit ovat olleet vähissä. Turhia valoja ei pidetä päällä. Lämmitys on kaukolämpöä paitsi autotallin verstaassa ja lämpimässä varastossa, jossa on sähkötoiminen lattialämmitys. Lämpötilana siellä on noin 14-15 astetta.
 
Eihän noi säästötoimet kuullosta mitenkään erikoisilta. Kai se omakulutus on ollut ennenkin jo aika säästeliästä ja vaikeampaa sitä on vähentääkkin silloin.
 
Tammikuun kulutus 1.-27. päivä 1000 kWh, vuosi sitten vastaavasti 1351 kWh ja 1647 kWh v. 2021 ja 1817 kWh v. 2019 (koko kuukausi). Tuosta kyllä näkee, että säällä on merkittävä vaikutus sähkönkulutukseen ellei ole kauko- tai puulämmitys.

Säästöä saatu seuraavilla toimenpiteillä:
- Maalämpöpumpun lämpötila-asetus 19 asteeseen
- Takkaa poltetaan 3-5 kertaa viikossa
- Sauna vain 2x viikossa, jolloin 9 kW kiuas päällä 1,5-2,5h
- Turhat valot sammuksiin
- Auton lämmitys Webastolla
- Jne.
 
Tuosta kyllä näkee, että säällä on merkittävä vaikutus sähkönkulutukseen ellei ole kauko- tai puulämmitys.
Juu, meilläkin näköjään 38% vähemmän sähköä mennyt tässäkuussa verrattuna viime tammikuuhun. Ja se lämpötilakäyrä selittää hyvin tämän.
Viime marraskuun kulutus vain 11% ja joulukuun 29% vähemmän kuin vuosi takaperin.
Euroissa sitten noi prosentit -6% -20% ja tammikuu -24%
 
Saksassa, kuten koko keskieuroopassa ei vielä ole suuremmassa mittakaavassa ilmalämpöpumppua.
Paljon on mahdollisuuksia petrata.
Keväällä 2022 Euroopan komissio totesi haluavansa kaksinkertaistaa lämpöpumppujen asennusvauhdin talveen mennessä ja näin vähentää maakaasun tarvetta kaksi miljardia kuutiometriä.

 
Sähkönkulutus tipahtanut kolmanneksella viime vuoteen verrattuna. Suurin yksittäinen syy on varmaan kesällä tehty ikkuna- ja oviremppa, muuten

- lattialämmitys minimiin kylppärissä, vessassa ja tuulikaapissa
- leivinuuni lämpenee joka toinen päivä
- harraste/monikäyttötilan lämpö kymmeneen asteeseen (rajoittaa kyllä vähän aktiviteetteja)
- lyhyet suihkut, salitreenien jälkeen suihku salilla

Ensi kesänä tiedossa yläpohjan eristeremppa
 
Lattialämmitys tuulikaapissa? Enpä ole paljoa sen typerämpää kuullutkaan.
Joka kerta kun avaat ulko-oven niin kaikki se lämpö menee ovesta ulos.
Siksihän se tuulikaappi on olemassa että se on kuin ilmasulku: ulko-ovi auki, astu sisään ja sulje ovi. Sen jälkeen avataan sisempi ovi ja astutaan tupaan.
 
Back
Top