Keskustelua tietokoneista ja muusta tekniikasta

Teräsmies

Respected Leader
BAN
Olen ajatellut Chromeboksin hankkimista nettinselailua varten (näyttö löytyy jo), mutta en tiedä kannattaisiko ostaa Asuksen, Acerin, vaiko sittenkin HP:n boksi. Kaikki vaihtoehdot maksavat alle 300€ ja ne saa ripustettua vaikka näytön taakse joten eivät vie yhtä paljon tilaa kuin ns tavalliset tornit... kuluttavat vähemmän sähköäkin.

Acerin suhteen olen kyllä kaikista skeptisin koska muutamia kyseisen firman tuotteita on ollut käytössä ja yleensä vuoden käytön jälkeen osat ovat alkaneet pettämään.


Jos joku omistaa tuollaisia Chromebokseja niin olisi mukava tietää hoituuko hommat sellaisella.
 
Viimeksi muokattu:
Itseäkkin kiinnostaisi, epäilyttää vaan kovalevyn koko 16gt. Pystyyköhän sen vaihtamaan itse isompaan.
 
Itseäkkin kiinnostaisi, epäilyttää vaan kovalevyn koko 16gt. Pystyyköhän sen vaihtamaan itse isompaan.

Youtubessa joku väitti asentaneensa 64gt (saattoi olla tilavampikin) kovalevyn Asuksen boksiin. Itselleni ei tuollaiselle ole tosin tarvetta kun ulkoisia löytyy jos haluaa kuvia säilöä.
 
HP:stä pysyisin kaukana, tuppaa olemaan täynnä turhaa paskaa. No, ehkä Chromebookkiin eivät ole saaneet ympättyä HP:n omia paskoja pahemmin, mutta silti. Acerista on itselläni oikein hyvät kokemukset. Asus lienee kyllä kaikista paras versio.

Ei kannata ryhtyä säätelemään kiintolevyn kanssa, kyllä se riittää mitä siellä on ja ulkoisen kiintolevyn (USB3) saa jo miltei samaan hintaan kuin sisäisen. Plus, Chromebookissahan on GoogleDriveen ylimääräistä tilaa kasapäin. Chromebook on oikein hyvä surffailukäyttöön ja sen semmoiseen, hakkaa tabletit mennentullen ja tietoturva on huippuluokkaa. Jos itse kannettavaa ostaisin nyt, niin se olisi ehdottomasti Chromebook.
 
Tuli ostettua Acerin chromeboxi koska se oli ainut kotimaassa myynnissä oleva kohtuuhintainen chromeboxi missä tulee "chromenäppäimistö" mukana ja 4gt muistia heti kättelyssä. Nyt vaan pitää odottaa jotta uusi näyttö saapuu postissa koska vanhassa näytössä ei ole HDMI tai DisplayPorttia.
 
Nyt on tullut käytettyä tätä Acerin chromeboksia muutama päivä ja tässä muutamia asioita jotka olen huomannut käytön jälkeen.

- Hiljainen humina kuuluu koska tässä Acerin chromeboksissa on tuuletin, että täysin äänetön tämä laite ei ole. Asuksen malli lienee ainut markkinoilla oleva jossa tuuletinta ei ole.

- Acerin boksin mukana tullut VESA kiinnitin on melko kookas ja ei välttämättä sovi näyttöihin joissa tukijalka on melko lähellä reikiä johon boksi kiinnitetään tai näytön virtajohto on suoraan noiden reikien alla. Kannattaa ottaa tuo liitin mukaan jos menee uutta monitoria ostamaan ja aikomuksena on pistää chromeboksi näytön taakse piiloon. Mukana tulee myös tukijalka jotta boksin saa pöydälle seisomaan jos sitä ei halua pitää kallellaan.

- Mukana tullut hiiri on ns perushiiri joka toimii hyvin ja tuntuu melko jämäkältä.

- Näppäimistö on chromeen sopiva joten F1, F2, jne näppäimiä ei löydy. Melko pieni näppäimistö fyysiseltä kooltaan ja mekaaninen joten näpyttelyn kuulee, mutta ainoa suurempi miinus tulee siitä ettei pohjassa ole minkäänlaisia kumitassuja ja näin ollen näppäimistö liikkuu melko helposti jos sitä tönäisee kädellä.

- Chrome käyttöjärjestelmä toimii hyvin eikä sen suhteen ole ongelmia. Lupausten mukaisesti kone on toimintavalmis noin kuuden sekunnin kuluttua siitä kun virtanappia on painettu, eniten aikaa käynnistämisessä kuluukin oman salasanan näppäilyyn, mutta konetta voi käyttää myös vieraana jos ei ole tarvetta asioida omassa Google drivessä jne.


Tuomio: Jos et käytä tietokonetta kotona muuhun netin selailuun, niin minun mielestä kannattaa ostaa tämmöinen Chromeboksi kalliimpien Apple tai Windows käyttöjärjestelmillä varustetuiden koneiden sijaan. Kannattaa tosin huomioida ettei tähän saa asennettua Firefoxia tai muita selaimia.
 
Viimeksi muokattu:
Ja jos siitä haluaa oikean tietokoneen niin ainahan siihen voi laittaa windowsin tai linuxin itse.

50e lisää ja olisit kylläkin saanut acerin perusläppärin.
 
Ja jos siitä haluaa oikean tietokoneen niin ainahan siihen voi laittaa windowsin tai linuxin itse.

50e lisää ja olisit kylläkin saanut acerin perusläppärin.

Löytyy jo Asuksen läppäri jota käytän kevyeen pelaamiseen, mutta nyt kun tuo pelailukin on jäänyt vähemmälle niin ajattelin ettei viitsi toista Windows läppäriä ostaa koska 99% ajasta koneen ääressä menee netissä ja tämä Chrome OS sopii tuohon hommaan oikein hyvin. Odottelen tässä että josko Valve saisi jotain aikaan omasta käyttöjärjestelmästään jonka jälkeen voisi kasata pelaamiseen soveltuvan pöytäkoneen tai sitten ostaa Steamboksin.
 
Oukkidoukki. Noihin edellisiin mikäkoneparasXonkökkö-kommentteihin sanoisin että noi puheet on vähän sama kun Aygon ja Micran omistajat känäisivät kumman auto on "parempi". Molemmissa on polttomoottori, neljä pyörää ja ne vie paikasta A paikkaan B. Suurimpia eroavaisuuden ja paremmuuden tunteita herättää se merkki nokalla.

Itse olen ostanut aina sen mikä täyttää vaatimukset ja ollut halvin. Ei ole mikään merkki pompannut silmille huomattavasti kehnompana kuin muut. Viimeksi hommasin sukulaiselle HP läppärin, tyytyväinen on ollut. Jos ko koneesta voisi jotain napista niin oli HP säästänyt pari senttiä hinnassa taas siinä että ei enää ollut pohjassa erillistä luukkua muistille ja kovalevylle ne olikin piilossa näppiksen alla jonka irroitus hivenen hienovaraisempi operaatio kuin luukun avaus. No mutta siinä se meni, SSD sisään ja nyt sekin puuttaa muutamassa sekunnissa.

Se noissa chromekoneissa on hyvä että SSD vakiona, se pitäisi olla samoin kaikilla koneilla nykyään. Käyttikset ja ohjelmat ovat tursunneet niin isoiksi että mekaaninen kovo uupuu, varsinkin kun virusturva alkaa nuuskia ja aina tietysti silloin kun olisi kiire.

Mitä tuolla Chromeboxilla voi tehdä kun netti kumossa, löytyykö jotain officen tapaista, elokuvien toisto, pelejä?
 
Ilmeisesti löytyy office myös offline käyttöön. Elokuvia voi katsella samalla tavalla kuin muissakin laitteissa (vaikka ulkoiselta kovolta), peleinä toistaiseksi vain selaimessa pelattavia joskin ilmeisesti suunnittelevat että jossain vaiheessa meinaavat laittaa android pelit sekä appsit toimimaan myös Chromessa.
 
Huom, jos tuon yllä olevan tekee, kannattaa katsoa että "administrative" kieli Windosissa on sama kuin asennettu Windows. Muuten tuo ei salli pitää sovelluksia, vain tiedostot. Jouduin keskeyttämään ekan päivityksen ja vaihtamaan kielen kun tuo tuli eteen tiedostojen lataamisen ja lisenssin hyväksymisen jälkeen. Nyt uusi kierros menossa.
 
Onko kukaan käyttänyt kindleä tai muuta vastaa e-lukulaitetta? Suomalaisissa kaupoissa ei ole kovinkaan paljon tuotteita tarjolla (melkein kaikki vanhoja malleja) ja yleensä kalliimpaa kuin muualla.

Ruotsalaisesta verkkokaupasta (155€ postikuluineen) tilaamalla saisi PW3 mallin halvemmalla kuin Amazonista (186€).
http://www.webhallen.com/aani_ja_kuva/surf_lasplattor/e-lukijat/

Suomessa kallista ja myydään vanhempia malleja.
https://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/366b/Oheislaitteet-Sahkoiset-kirjat
 
Onko kukaan vaihtanut itse Ipadin rikkinaisen etupanelin?

Omani meni rikki ja nyt kerrottu että sitä voi vaihta hintaan 160 e tai ostaa 60 eurolla varaosan ja vaihtaa vaikka itse.
 
Tilasin Kindle Paperwhite 3 lukulaitteen webhallenista koska Amazonista tilaamalla olisin maksanut 26€ postikuluja eivät jostain syystä oliis toimittaneet kaikista uusinta mallia tänne pohjolaan. Raportoin lukukokemuksesta kunhan laite saapuu.
 
Onko kukaan vaihtanut itse Ipadin rikkinaisen etupanelin?

Omani meni rikki ja nyt kerrottu että sitä voi vaihta hintaan 160 e tai ostaa 60 eurolla varaosan ja vaihtaa vaikka itse.

Oletko katsonut, löytyykö Youtubesta asiaan videota? Monelle kännylle on.
 
Kävin hakemassa Kindlen tänään ja tähän mennessä toiminut hyvin. Amazonin kaupasta ostaminen on helppoa jos löytyy VISA kelpoinen kortti, mutta myös ilmaisia kirjoja löytyy paljon (esim Lovecraftin koko tuotanto).

- Kevyempi kuin tabletti.

- Valmistusmateriaali on ns pehmeää muovia mikä ei ole liukasta.

- E Ink näyttö on todella hyvä lukemista ajatellen... melkein kuin paperilta lukisi. Ei rasita silmiä toisin kuin muut näytöt.
 
Mulla on Packard Bell tietokone, 1gb hard drive ja en muista memory, mutta grafiika kortti on 2 jotain.
 
Back
Top