akealik kirjoitti:
Eipä rynkyn varmistin ainakaan mulla aiheuttanut mitään päänvaivaa, hankaluuksia tai käytön hitautta. Koulutuksesta kiinni kaikki. Onhan se hidasta syöksyä kantaen asetta vanhaan malliin kuin salkkua ja sitten asekädellä käytellä vaihdinta ja hakea ampuma-asento.
No ihan samaa mieltä. Onhan se vaihdin sellainen käymätön härpäke, mutta kyllä sen kanssa pärjää. Itse ase on ihan okei eikä se pikkurahalla vaihtamalla paljoa parane miksikään, noin asiallisessa mielessä.
Minusta tässä aseasiassa on muistettava myös yksi asia, joka unohtuu tai sitä ei ajatella:
Suomen asevelvolliset on opetettu käyttämään ko. asetta, toimimaan sen kanssa puutteineen ja hyvine puolineen. Sanokaas rehellisesti onko väitteeni väärä: me reserviläiset LUOTAMME jakoaseeseen, sen toimintavarmuus on legendaarinen ja teho riittävä ja sillä osuu aivan hyvin. Ja minulle ainakin tuo luottamus kapineeseen, jonka varaan kenties joutuisi henkensä pistämään, on kaikkein arvokkain juttu.
Jos joutuisin sotakentälle, ja minulle tuupattaisiin kainaloon TUNTEMATON, vaikka kuinka hifi-pyssy niin katselisin ympärilleni ja kysyisin vapisevalla reserviläisenäänellä: missä on rk? Käypi vaikka ihan semmone wanha ja röttönenki? Antakkee semmonen.
Luottamus omaan aseeseen on taatusti kentällä niin tärkeä juttu, että tässä sitä ei osaa edes arvata. Luottamus jakopeliin ei ole edes syntynyt tyhjästä, se on oikeasti soiva peli kuten tiedätte jokainen.
Tottakai tulemme jossain kohtaa tilanteeseen, kun nykyinen käsiaseistus siirtyy sulattamoon, van sen aikaa pärjäämme hyvin nykyisellä olipa sen lirputtimet mikä mitenkin.