Kilpaurheilijoiden ja ihannesotilaiden vertailua

Tuo kapiaisen maininta suomalaisen asevelvollisuusmiehistön vahvuudesta osuu kyllä nappiin. Keskiverto suomalainen komppania pitänee todennäköisesti "sisällään" niin laajan joukon erilaisia ihmisiä, että se sitä myöten ehkä kykenee parempaan itsenäiseen toimintaan kuin vastaava ammattiarmeijan joukko. Tai sanotaanko niin, että se pystyy itsenäisesti sellaisiin suoritteisiin, jotka ammattiarmeijassa edellyttäisivät esim. ulkopuolisen pioneeri-, viesti- korjaamo- tms porukan apua. Alikessu-asentaja ja jääkäri-kirvesmies tms ovat niitä voimavaroja, ja tietty lukuisten muidenkin ammattien edustajat.
 
Bodyguard kirjoitti:
Tai sanotaanko niin, että se pystyy itsenäisesti sellaisiin suoritteisiin, jotka ammattiarmeijassa edellyttäisivät esim. ulkopuolisen pioneeri-, viesti- korjaamo- tms porukan apua. Alikessu-asentaja ja jääkäri-kirvesmies tms ovat niitä voimavaroja, ja tietty lukuisten muidenkin ammattien edustajat.
Jos mietin esimerkiksi kertausharjoituksia, joissa olen vuosien varrella ollut niin asia on juuri kuten Bodyguard sanoo.
Erilaisia käytännön ongelmia jos jonkinlaisia on tullut eteen noissa harjoituksissa milloin ajoneuvojen, milloin muun kaluston kanssa..ja oikeastaan aina jääkärikomppaniasta on omasta takaa löytynyt kaveri joka on pystynyt sanomaan "eipä mitään..helppo homma..tällaisia juttujahan just mä siviilissä teen.."
Parhaimmillaan tilanne on ollut sellainen, että kun joku väline on ollut rikki tai sen kanssa on ollut ongelmia, on joku komppanian kaveri sanonut: "mä oon suunnitellut ton vehkeen.." tai "mä oon koonnu ton vehkeen, joten pystyn sen helposti avaamaan ja kattomaan mikä siellä on vialla". Aika harvassa on sellaiset ongelmat, jota ei jo jääkärikomppanian sisällä pystytä omin voimin ratkomaan..puhumattakaan siitä, että ongelman ratkomiseen voidaan käyttää pataljoonan sisältä löytyvää osaamista. Sen reilun 700 miehen joukosta nimittäin löytyy aika kovaa osaamista melkein joka lähtöön.

Kuinkahan monessa ammattiarmeijan taistevan jalkaväen komppaniasta löytyy kavereita, jotka pystyvät sanomaan noin?
 
Sitten on vielä kysymys siitä mitä normit ja ammattisotilaat sanovat siitä saako korjata tmv. Olen suuresti joskus ihmetellyt riskien välttelyä koulutuksessa, kun mikä tahansa tehtävässä oleva joukko kuitenkin toimii toisin (tai lakkaa toimimasta). Säästyyhän siinä muutama turatun pikafiksin korjaamisen kustannus, mutta henkiseen rakenteeseen ajetaaan kyllä lommo.

Alkuperäisestä aiheesta, ainakin minun tuntemani urheilulajien, liiketoiminnan, turvallisuusammattien jne 'isot nimet' ovat poikkeuksetta äärimmäisyysihmisiä ja sitä kautta massasta erottuvia. Sitä mikä vie jonkun jollekin erikoisalalle en lähde arvailemaan.
 
koponen kirjoitti:
Alkuperäisestä aiheesta, ainakin minun tuntemani urheilulajien, liiketoiminnan, turvallisuusammattien jne 'isot nimet' ovat poikkeuksetta äärimmäisyysihmisiä ja sitä kautta massasta erottuvia. Sitä mikä vie jonkun jollekin erikoisalalle en lähde arvailemaan.
No siis onhan se päivänselvää, että ihminen joka on alansa huippu, oli ala mikä tahansa, on äärimmäisyysihminen. Oli hän urheilija, muusikko, tiedemies tai kansainvälisen tason huippurikollinen, niin ainahan silloin puhutaan äärimmäisyysihmisistä. Se, että on jossakin asiassa huippu, on aina äärimmäistä.
 
Back
Top