Kirjat

Toinen löytö:

Panssarikauhu Mannerheim-ristin ritari Eero Seppäsen tarina:

PANSSARIKAUHU Mannerheim-ristin ritari Eero Seppäsen tarina
https://www.booky.fi/image.php?id=9789525170399&size=noresize
Tässä sotakirjaston arvio kirjasta, olkaat hyvät:


Hmm. Seppo Porvali tekijänä. Mahtaako perustua minkälaiseen lähdemateriaaliin ? Muistan Porvalin ilmasotakirjojen olevan aika laaduttomia. Olikohan mm. Hans Wind -elämäkerta, jossa Porvali tiesi kertoa mitenkä Hitler saapui Immolaan Junkers Ju 52 -koneella.

Ja myös kyytiin tarttui Tuntematon Rokka : Petri Sarjanen

Tuntematon Rokka



Tämä tuli luettua joskus päälle 10 vuotta sitten. Muistaakseni ihan kelpo kuvaus siitä kun Pylkäs ampui Suomi-konepistoolilla muutama kymmenen ryssää nurin kevättalvella 1942. Eli tästä Väinö Linna sai sen idean kohtaukseen, jossa Rokka ampuu Syvärillä Goran taistelun aikana vuodenvaihteessa 1941-1942 venäläisiä nurin oikein urakalla.
 
Jossain kirjassa mainittiin piippu johon oli törmätä Aatun kone.
Immolaan useasti itsekkin lentäneenä, ihmettelen sitä kuuluisaa tehtaanpiippua, hienosti näkyy ja ei ongelmaa, kuten jossain on mainittu.
 
Jossain kirjassa mainittiin piippu johon oli törmätä Aatun kone.
Immolaan useasti itsekkin lentäneenä, ihmettelen sitä kuuluisaa tehtaanpiippua, hienosti näkyy ja ei ongelmaa, kuten jossain on mainittu.

Eikä ollut mikään ongelma Aatun FW-200 Condorin pilotillekaan. Wind ei kylläkään muistelmiaan kirjoittanut, mutta tehtaanpiipputarina mainitaan kyllä hänestä kirjoitetuissa kirjoissa (muistaakseni juuri Porvalin kirjassa).



- Mannerheim-ristin ritari Hans Wind kertoo muistelmissaan, että hän lensi Hitlerin koneen perässä ja olisi nähnyt, että Hitleriä kuljettanut kone olisi ollut lähellä osua piippuun. Nyttemmin Windin kertomus on osoittautunut täydeksi satuiluksi.
 
Eikä ollut mikään ongelma Aatun FW-200 Condorin pilotillekaan. Wind ei kylläkään muistelmiaan kirjoittanut, mutta tehtaanpiipputarina mainitaan kyllä hänestä kirjoitetuissa kirjoissa (muistaakseni juuri Porvalin kirjassa).



- Mannerheim-ristin ritari Hans Wind kertoo muistelmissaan, että hän lensi Hitlerin koneen perässä ja olisi nähnyt, että Hitleriä kuljettanut kone olisi ollut lähellä osua piippuun. Nyttemmin Windin kertomus on osoittautunut täydeksi satuiluksi.

Seura-lehdessä on ollut noin vuotta ennen Ylen juttua tarinaa samasta aiheesta. Noissa on joitain eroavaisuuksia.

Ylen jutussa kerrotaan Seurasta puuttuva detalji, että lento läheltä Kaukopään piippua sinänsä tapahtui, mutta Baurin koelennolla jarruremontin jälkeen Hitlerin ollessa toisaalla.

"Baur teki jarruvian korjaamisen jälkeen koelennon. Tällä koelennollaan Baur yksin lentäessään lensi läheltä Kaukopään tehtaan piippua."

Ylen jutussa "Partasen mukaan Wind oli jo aiemmin laskeutunut Lappeenrannan lähistön lentokentälle, eikä Wind ollut edes paikan päällä silloin, kun Hitleriä kuljettanut lentokone saapui Imatralle."

Seuran tarinassa taas ilmeisesti Malmin kentältä nousseista Brewstereista Windin johtama partio päätyi Vesivehmaan kentälle Lahden lähelle näkemättä saksalaiskoneita.

"Brewsterit kiertelivät Malmin kentän lähistöllä 1 000 metrinkorkeudessa ja odottivat saksalaiskoneita. Ensin olivat nousseet ilmaan luutnantti Joel Savonen ja lentomestari Veikko Rimminen ja heidän perässään luutnantti Hans Wind ja kersantti Turo Järvi. "Jälkimmäinen pari ei päässyt koko ajan huononevan sään takia näköyhteyteen saksalaiskoneiden kanssa. Niinpä luutnantti Joel Savonen antoi radiolla toisen partion johtajalle luutnantti Hans Windille luvan laskeutua Vesivehmaan varakentälle", Manninen sanoo."

Seurassa lainataan Hans Baurin muistelmia, joissa hän kertoo yhden saattohävittäjän pysyneen mukana Immolaan saakka, muiden - ei siis toisen, kuten edellisestä sitaatista voisi arvailla - pudottua kyydistä.

"Muistelmissaan Hans Baur kuvaa tilanteen varsin tarkasti: ”Suomalaisista saattohävittäjistä yksi pysyi uskollisesti mukana, muut olivat hävinneet sumuun. Kovan sateen takia metsät alkoivat höyrytä, maan ja matalan pilven takia näkyväisyys oli heikko. Yritin siipiä vaaputtamalla pyytää ainoaa paikkansa pitänyttä suomalaishävittäjää pysymään meistä kaukana, koska pilvissä oli törmäysvaara.”

Seurassa kerrotaan vielä: "Baurin mainitsemaa konetta lensi Veikko Rimminen."

 
Viimeksi muokattu:
Vakoilun ja sotahistorian yhdistelmästä kiinnostuneille lukusuosituksena Ben MacIntyren hyvä kirjakolmikko. Ben MacIntyreen törmäsin mainintana viitteellisesti toisaalla, ja sen johdosta otin lukeakseni hänen tuotantoaan, joka osoittautuikin todella lukemisen arvoiseksi. Saman kirjalijan teos Vakooja ja petturi Oleg Gordyevskysta on muistaakseni tälläkin palstalla tullut esiin. Nämä kolme sijoittuvat toisen maailmansodan aikaan.


Näistä paras oli Operation Mincemeat, jonka pohjalta on tehty leffa vai parikin, joiden laadusta en tiedä. Mutta kirja on mielenkiintoinen, täyttä asiakirjallisuutta, mutta kirjoitustapa niin sujuvaa, että lukukokemus ei juuri kaunokirjallisuudelle häviä. Kertoo operaatiosta, jossa brittitiedustelu pyrki harhauttamaan saksalaisia maihinnousun tapahtumapaikasta. Pas De Calaisia pyrittiin esittämään muillakin keinoilla maihinnousun kohteeksi, tämä operaatio oli osa harhautusta. Majuriksi puettu, väärennetyllä henkilöllisyydellä varustettu ruumis laitettiin ajautumaan sopivasti rannikolle mukanaan disinformatiivista asiakirjamateriaalia. Operaation uskottavuutta tuettiin kaikenmoisilla tempuilla ja onnistumista myös pyrittiin seuraamaan.

Myös nuo kaksi muuta ovat hyviä kirjoja ja avaavat tuon aikaisen tiedustelun värikästä maailmaa. Myös hyvin luettavia ja lukijan otteessaan pitäviä teoksia.
 
Vakoilun ja sotahistorian yhdistelmästä kiinnostuneille lukusuosituksena Ben MacIntyren hyvä kirjakolmikko. Ben MacIntyreen törmäsin mainintana viitteellisesti toisaalla, ja sen johdosta otin lukeakseni hänen tuotantoaan, joka osoittautuikin todella lukemisen arvoiseksi. Saman kirjalijan teos Vakooja ja petturi Oleg Gordyevskysta on muistaakseni tälläkin palstalla tullut esiin. Nämä kolme sijoittuvat toisen maailmansodan aikaan.


Näistä paras oli Operation Mincemeat, jonka pohjalta on tehty leffa vai parikin, joiden laadusta en tiedä. Mutta kirja on mielenkiintoinen, täyttä asiakirjallisuutta, mutta kirjoitustapa niin sujuvaa, että lukukokemus ei juuri kaunokirjallisuudelle häviä. Kertoo operaatiosta, jossa brittitiedustelu pyrki harhauttamaan saksalaisia maihinnousun tapahtumapaikasta. Pas De Calaisia pyrittiin esittämään muillakin keinoilla maihinnousun kohteeksi, tämä operaatio oli osa harhautusta. Majuriksi puettu, väärennetyllä henkilöllisyydellä varustettu ruumis laitettiin ajautumaan sopivasti rannikolle mukanaan disinformatiivista asiakirjamateriaalia. Operaation uskottavuutta tuettiin kaikenmoisilla tempuilla ja onnistumista myös pyrittiin seuraamaan.

Myös nuo kaksi muuta ovat hyviä kirjoja ja avaavat tuon aikaisen tiedustelun värikästä maailmaa. Myös hyvin luettavia ja lukijan otteessaan pitäviä teoksia.

Gordijevski -kirjan lisäksi omasta hyllystä löytyy saman tekijän kirjoittama opus petturi Kim Philbystä. En ole vielä tosin lukenut.

81Ox+zpSp1L.jpg

Brittiluopio on näköjään myös kirjoittanut omaelämäkertansa. Ilmestyi Moskovassa vuonna 1967.

my-silent-war.jpg
 
Onko kellään näkemystä tästä Marskin ritari Heikki Nykäsen kirjasta ? Nykänen toimi 3. divisioonan kaukopartio-osaston johtajana. Käsittääkseni melko harvinainen ja kallis kirja divarista ostettuna.

3xv2rq_1070261_0.jpg
 

Volframin hehku : muistoja kemiallisesta lapsuudestani​

Sacks, Oliver

Mainio muistelukirja ajasta ennen ja jälkeen lapsuuden traumoja.
Ajasta milloin lapsikin saattoi ostaa puhdasta natriumia muutamastakin kaupasta, ajella julkisilla kaverin kanssa puistoon ja heivata koko klimpin kerralla lampeen.
Kirjailija siis muistelee lapsuuttaan, tieteellisen kemian syntyä ja kehitystä, alkuaineiden metsästystä aina kvanttifysiikan tarjoamiin selityksiin aineen ominaisuuksille sekä sukunsa upeita persoonia.
Curiet, Davy, Dalton, Lavoisier, Scheele ja kumppanit kerrataan, mikä onkin aiheellista.
Mutta mustekalojen käy huonosti, voih.


1657828199584.png
 
Jos B-24 Liberator miehistön näkökulmasta kiinnostaa, samoin puolitoista kuukautta kumilautalla ajelehtimista ja parisen vuotta japanilaisten sotavankileireillä, niin kannattaa
lukea Laura Hillenbrandin kirja Murtumaton, joka kertoo Louis Zamperinin tarinan.

Kirjassa on paljon kuvausta japanilaisten sotavankileireistä jotka eivät välttämättä ole kovin tuttu aihe suomalaiselle lukijalle.
Samoin sodan loppumista käsittelevät kuvaukset sotavankien näkökulmasta ovat harvinaisia ja kiinnostavia.
Sodan loppumista varjosti uhka että japanilaiset tappavat kaikki sotavankinsa eikä uhka todellakaan ollut perusteeton.

Kirja ei ole mikä tahansa sutaisu vaan lähdeviitteillä varustettu perusteellinen selvitys jossa on paljon kiinnostavaa detaljiakin.
Tänään tulee tuosta tehty leffa TV5:ltä 21.00 (18.00 Zulu aikaa, niille jotka ovat sotamoodissa....)
 
Heikkona hetkenä menin tilaaman tämän kuin sika säkissä. Sen verran tuore kirja, ettei mitään arvosteluja vielä oikein löytynyt. Silti, aihe on minusta todella kiinnostava.

Katso liite: 62781

Kokonaisuutena ihan OK panssarivaunukirja. Samat asiat löytää varmasti jos Googlea vaivautuu käyttämään. Silti, jos pitää jostain vaunutyypistä kaivaa esiin joku tieto, niin kyllä se tästäkin löytyy. Käy läpi kaikki oleellisimmat lännen ja idän vaunutyypit. Jokaisesta lyhyehkö esittely ja ominaispiirteet. Mukavana lisänä myös käyttäjien muisteluksia ja kokemuksia, myös itäblokin puolelta. Ei keskity kovin syvällisesti vaunujen tekniikkaan, näitä tietoja kaipaava pärjää vaikka Haynesin panssarivaunumanuaaleja lukemalla. Ihan hyvä lisä omaan kirjahyllyyni.
 
Aviation Shopista löysin tämän kirjasen. Käsittelee erityisesti suomalaista Leopard 2A4:sta. Muutama kymmenen sivua hyviä kuvia Suomi-vaunuista. Kakkososan ostin viime vuonna Panssarimuseolta. Se käsittelee lähinnä tuoreempaa Suomeen hankittua Leopard 2A6 -mallia.

Katso liite: 62977
Hyviä kuvia erityisesti vähemmän kuvatusta jyrävarunusta, siltavaunustakin paljon kuvia. Ostelin noi molemmat kirjaset omaan hyllyyni, samoin kolmas joka kattoi Suomen maavoimien kulkuneuvoja kokonaisuudessaan.
 
Back
Top