Second kirjoitti:baikal kirjoitti:Eiköhän pääosin normi-tolkulla varustettu aikuinen mies tuon asian ymmärrä ihan kerta-kerronnalla? Ja eiköhän edelleen normi-lähtimillä varustettu aikuinen mies olekin mieluummin liian kohtelias kuin karkea, ottaen huomioon, että ympäristöstä pitäisi erottaa ne filunki-villet....
Näin minäkin uskon sen olevan. Eli voimankäytönkynnys voi olla kouluttamattomalla ressulla erittäin korkea. Ja ylipäätään ehkä toimitaan tavoilla joilla päästään itsensä helpommalla, eli saatetaan vältellä konflikti tilanteita siviiliväestön, myös niiden Puolalaisten taulukauppiaiden, kanssa.
Toki tässä varmasti vaikuttaa paljon komppanian yms johtajien koulutus ja valitustyö, josta loppupeleissä on kiinni että toimittaako kohteensuojausressu sen ei-henkilön sähköshokkihoitoon ja kuohittavaksi vai taputetaako päähän ja antaa tikkarin. Tätä työsarkaa on varmasti paljon ja etenkin alussa tulee joitakin ylilyöntejä mutta pääasiassa lepsuillaan, etenkin juuri siinä vaiheessa kun pitää päättää että onko henkilö jonkinsortin ei-henkilö vai ei.
No toki mielestäni ihmisen mieli/asenteet puuttuu paljonkin kun jaetaan unifrmut ja aseet ja lyödään rautaa kaulaan ja joku ottaa sotilaallisen johdon kurineen ja kaikkineen. Vertauskohtana se miten päättäväisesti toimivia aliupseereita PV kouluttaa vaikka minkälaisesta materiaalista, eihän se au-materiaali silti mitään häikäisevää ole, mutta kaverit kuitenkin ovat kyvykkäitä komentamaan oman ikäisiään vastentahtoisia tyyppejä. Mikä mielestäni on ihmeellinen saavutus. Ujosta mammanpojasta saadaan suu vaahdossa simputtava mulkku, joka sitten siviiliin päästyään palajaa kotiin ja on kuin se sama mammanpoika joka hän oli ennen armeijaakin. Eli roolit voivat muuttua kiltistä koti-isistä KK:n kahvoja suuvaahdossa hamuavaksi sotakoiraksi myös kohteensuojausressulla LKP:n aikana... No ehkä minä olen vain optimisti :a-laugh: :lanssi:
Ei maha mittään, mutta skeptinen olen koko paketin suhteen, syystä tai toisesta.