Olit oikeassa
Henanin maakunnassa on satanut paikoin enemmän kuin kertaakaan aiemmin 60 vuotta sitten aloitetun tilastoinnin aikana. Ainakin 12 ihmistä on kuollut maakunnan pääkaupungissa Zhengzhoussa.
yle.fi
Toi oikeassa oleminen nyt on sellainen tylsä tapa jonka mä oon jostain syystä pyrkinyt omaksumaan vaikka se ärsyttääkin usein muita ihmisiä, pilaa työllistymismahdollisuudet ja tuottaa yksinäisyyttä.
Kiinan patojen ja rakentamisen ongelmia olen tuonut esille aiemminkin, aika kauan sitten.
Hahmotan ton patojen ketjun säätelyjärjestelmän kaltaisena kokonaisuutena. Kun säätelyn mahdollisuudet kärsivät vaikka yläjuoksun patojen pettäessä, vaikeutuu rasituksen säätely alempana. Se joko kuormittaa patoja tai johtaa massiivisiin ylijuoksutuksiin.
Jokiuomat on rakennettu täyteen sen jälkeen kun padot ovat laskeneet veden pintaa. (Paikoin jopa 120 metriä.) Mutta eihän se vesi ole patojen myötä mihinkään kadonnut. Joten jopa hallittujen ylijuoksutusten tuottamat tulvat voivat tuhota miljoonia koteja, tuhansia tehtaita, siltoja ja muita liikenneyhteyksiä ja vahingoittaa Kiinan taloutta massiivisesti.
Ymmärtääkseni patojen kohdalla on useita ongelmia. Tässä listaa:
- Voimakas poliittinen paine ja hoputtaminen johtaa rakentamisessa turvallisuutta ja kestävyyttä heikentäviin toimintatapoihin.
- Kiinalainen bisnes kilpailee hinnalla niin että annetaan tarjous joka alittaa tuotantokulut. Sen jälkeen iltalypsetään, oiotaan, kiristetään... jotta päästään voitolle. (Betonin tai raudan eka erä luokitusten mukainen. Sen jälkeen halpaa kuraa. Luokitusten mukaista toimitetaan vain lisämaksusta. jne.)
- Rakennustarkastus toimii korruption voimin. (Puolue käskee nopeuttamaan rakentamista. Urakoitsija maksaa hyväksymisleimasta rutosti. Otatko rahat vai vastustatko puoluetta?)
- Tapa, jolla pato kiinnitetään kallioon ei välttämättä ole riittävä. (Kuka sitä koskaan tutkii sen jälkeen kun pato on täytetty?)
- Rakennusalan yleinen "vitunko väliä, se on jonkun muun elämä joka tästä kärsii" -mentaliteetti, joka Kiinassa on sata kertaa pahempi kuin täällä ja täälläkin Hammurabin laki olisi ainoa joka toimisi joidenkin tahallaan rakennusvirheitä tekevien varkaiden kohdalla.
Mä oletan, että patojen ongelmat kasvavat ensin melko näkymättömästi, mutta niin että ne huomataan. Sitten joinain päivinä jotkut padoista vaan rompsaa. Sinä aikana kun huomataan, on pakko aloittaa todella massiiviset ja epäsuositut ylijuoksutukset. Ja kommarikaarti ei välttämättä varoita väestöä ajoissa niistä.
(En tiedä voisiko patoihin liittyviä riskejä ajaa modattuna montecarlona. Voisi olla mielenkiintoinen, ehkä jopa hyödyllinen koe - mutta vain jos sikäläisen rakennuskulttuurin aiheuttamat riskit otettaisiin totuudenmukaisina mukaan laskelmiin.)