Konflikti Kiinan merellä

Ihan yleinen puheenaihe oli silloin kun "hypersooninen" oli uusi taikasana paniikkilehdistössä. Esim.


Nopealla haulla tulee kymmeniä artikkeleita siitä miten USN on parantanut ohjustorjuntaa aluksillaan Ukrainan oppien perusteella. Ja siellähän on todettu että slobo-tech ohjukset ei ainakaan vastaa sitä mitä esitteessä luvattiin.




No niinhän se aina menee kun jotain uutta kehitellään.

Tietysti hyväksyttävä asia että määränsä enempää ohjuksia ja drooneja yksittäinen purkki ei pysty torjumaan. Eli kannattaa pitää etäisyyttä riittävästi jotta ihan jokainen järjestelmä ei ulotu.

Tuossa ihan mielenkiintoinen artikkeli vuodelta -19. Luultavasti ollut jo aikaisemmin foorumilla mutta ei nopeasti löytynyt.

 
No niinhän se aina menee kun jotain uutta kehitellään.

Tietysti hyväksyttävä asia että määränsä enempää ohjuksia ja drooneja yksittäinen purkki ei pysty torjumaan. Eli kannattaa pitää etäisyyttä riittävästi jotta ihan jokainen järjestelmä ei ulotu.

Tuossa ihan mielenkiintoinen artikkeli vuodelta -19. Luultavasti ollut jo aikaisemmin foorumilla mutta ei nopeasti löytynyt.

Tässä kannattaa huomata semmoinen ihan pieni muutos, eli meridroonit. Ne on muuttanut merisodankäyntiä merkittävästi Mustalla Merellä, ja olisi kovin naiivia ajatella ettei Taiwan ole tehnyt kotitehtäviä asian suhteen.

Maihin nousu on tunnetusti hankalaa, varsinkin jos puolustajalla on ollut vuosikymmeniä aikaa valmistautua. Meridroonit muuttavat mittasuhteita edelleen puolustajan eduksi.
 
Tässä kannattaa huomata semmoinen ihan pieni muutos, eli meridroonit. Ne on muuttanut merisodankäyntiä merkittävästi Mustalla Merellä, ja olisi kovin naiivia ajatella ettei Taiwan ole tehnyt kotitehtäviä asian suhteen.

Maihin nousu on tunnetusti hankalaa, varsinkin jos puolustajalla on ollut vuosikymmeniä aikaa valmistautua. Meridroonit muuttavat mittasuhteita edelleen puolustajan eduksi.
Tietysti meridroonitkin toimivat molempiin suuntiin.

Suurempi ongelma taitaa kuitenkin olla ilmateitse tapahtuva hyökkäys.
 
Olettaisin, että vain toisella osapuolella on tarvetta/aikomus päästä salmen yli. Näin ollen olettaisi, että Taiwanilla on tässä selkeä etu.
Taiwan on saari. Siviili ja sotilas logistiikka kulkee pääsääntöisesti meriteitse. Enemmän he ovat riippuvaisia laivaliikenteestä kuin Kiina.

Luulisi että USV llä voi hyökätä vastapuolen USV kohti myös mikäli ne ovat esteenä maihinnousu lle.
 
Olettaisin, että vain toisella osapuolella on tarvetta/aikomus päästä salmen yli. Näin ollen olettaisi, että Taiwanilla on tässä selkeä etu.
Mun ajatus on, että Kiina ottaa ensivaiheessa vain omalla rannikollaan olevat Taiwanin saaret ja jää siihen kuulostelemaan ennenkuin päättää jatkosta.
 
Mun ajatus on, että Kiina ottaa ensivaiheessa vain omalla rannikollaan olevat Taiwanin saaret ja jää siihen kuulostelemaan ennenkuin päättää jatkosta.
Jotenkin itsestä tuntuu että jos/kun lähtevät, lähtevät myös täysillä. Nuo Kiinan lähellä olevat saaret ovat käytännössä mahdottomia puolustaa. H I Suttonilla oli mielenkiintoista juttua noista kiinan rakentamista "proomuista".


 
Myös Vietnam jatkaa atollien linnoittamista Kiinan kasvavaa uhkaa vastaan.


Vietnam has considerably expanded its Spratly Island outposts over the last ten months, completing a record year of island building in 2024 and moving on to dredge in new areas even as some features approach completion.

Since AMTI’s last update in June 2024, Vietnam has created 641 new acres of land, continuing at the breakneck pace set between November 2023 and June 2024 when it created 692 acres. This brings Vietnam’s current total for overall dredging (including both landfill and harbor/channel dredging) in disputed areas to the South China Sea to approximately 3,319 acres, 71 percent of China’s total of 4,650 acres.

Along with total dredging, Beijing also remains ahead in artificial land created in the Spratly Islands, with over 3,500 acres to Hanoi’s 2,236. But a significant 1,081 acres of Vietnam’s dredging has gone toward the creation of eight new harbors across its outposts—a figure that suggests that enhanced maritime logistics are a core component of Hanoi’s expansion goals.
 
Näyttää kyllä erehdyttävästi Short Sunderlandilta https://en.wikipedia.org/wiki/Short_Sunderland . Kiinalaiset kopioi kaiken, ja wikipedian mukaan olisi kyllä parannettu painos.

1745584891825.webp1745584901029.webp1745584936217.webp

No jaa, kaikkihan noi isot lentoveneet on vähän samannäköisiä, toi vasemmanpuoleisin on Japsien US-2. Se on pohjan profiilia ja T-pyrstöä lukuunottamatta enemmän Sunderlandin näköinen, kun taas tuo porrastettu pohja ja T -pyrstö AG600:ssa ovat samantyyppiset kuin Sunderlandissa. Tosin Sunderlandien pohjan malli vaihteli versioiden välillä. Kiinalaisessa designissa on kyllä omat hassut ominaispiirteensä, kuten tuo hieman hölmön näköinen tutkakupu-nenänpää ja tuo ylöspäin levenevä sivuvakaaja. Lentoveneeksi AG600 on myös melko pitkä ja kapea, eikä tuollainen pullero kuten US-2 ja Sunderland.

No vähemmän hassun näköinen se silti on kuin edeltäjänsä SH-5:
1745585472396.webp
 
Kiina näemmä tekee mielenkiintoista myyräntyötä. Maanjäristys romahdutti Bankokissa rakenteilla olevan pilvenpiirtäjän. Nyt sitten tutkimuksissa on paljastunut että Kiinalainen rakennusyhtiö oli käyttänyt vääriä materiaaleja rakentamisessa. Tarkemmin sekä betoni että harjateräs oli tälläisiin kantaviin rakenteisiin sopimatonta ihan luokitustensakkin mukaan:
https://www.abc.net.au/news/2025-04...ngkok-building-collapse-in-thailand/105126796

Huomionarvoinen asia on että kyseinen rakennus oli tulossa valtion turvallisuusviranomaisten käyttöön. Materiaalit oli valittu siten että rakennus pysyy pystyssä normaalioloissa mutta ei kestä ulkopuolista rasitusta kuten vaikka lentopommia tai pientäkään maanjäristystä. Harjateräksiä on hyvin vaikeaa tutkia valun jälkeen ja sama koskee betonia, varsinkin kun nämä ovat kantavissa rakenteissa muiden rakenteiden sisällä.

Haistan itse tässä nyt vähän muuta kuin korruptiota, materiaalien hintaero kun on olematon eli säästöä tuolla ei saada.
 
Katso liite: 121499Katso liite: 121500Katso liite: 121501

No jaa, kaikkihan noi isot lentoveneet on vähän samannäköisiä, toi vasemmanpuoleisin on Japsien US-2. Se on pohjan profiilia ja T-pyrstöä lukuunottamatta enemmän Sunderlandin näköinen, kun taas tuo porrastettu pohja ja T -pyrstö AG600:ssa ovat samantyyppiset kuin Sunderlandissa. Tosin Sunderlandien pohjan malli vaihteli versioiden välillä. Kiinalaisessa designissa on kyllä omat hassut ominaispiirteensä, kuten tuo hieman hölmön näköinen tutkakupu-nenänpää ja tuo ylöspäin levenevä sivuvakaaja. Lentoveneeksi AG600 on myös melko pitkä ja kapea, eikä tuollainen pullero kuten US-2 ja Sunderland.

No vähemmän hassun näköinen se silti on kuin edeltäjänsä SH-5:
Katso liite: 121502
1746250736428.webp


Meinaatko että kaikki kiinalainen ei olekaan copy-pastettua Amerikkaa?
 
Back
Top