Kontiorannassa harjoiteltiin vakavaa ampumatapausta

Tvälups

Ylipäällikkö
yle uutiset Pohjois-Karjala 6.10.2012 klo 17:29
Kontiorannassa harjoiteltiin vakavaa ampumatapausta

Lauantaina Kontiolahdella pidetyssä viranomaisharjoituksessa testattiin sotilas- ja siviiliviranomaisten välistä yhteistoimintaa erilaisissa normaaliolojen häiriötilanteissa. Yle Pohjois-Karjala oli mukana harjoituksessa joka liittyi kuviteltuun ampumavälikohtaukseen.

Mistä on kyse?

Viranomaisharjoituksessa Kontiolahdella testattiin sotilas- ja siviiliviranomaisten välistä yhteistoimintaa erilaisissa normaaliolojen häiriötilanteissa.
Yle Pohjois-Karjala oli mukana osuudessa, jossa Kontiorannan varuskunnassa oli syntynyt ampumavälikohtaus
Mukana harjoituksessa oli liki 20 eri tahoa

Kuvitteellisessa Kontiorannan varuskunnassa sattuneessa ampumavälikohtauksessa oli varusmies anastanut toistaiseksi tuntemattomasta syystä kasarmilla palvelustoveriltaan aseen ja oli uhkaillut käyttävänsä asetta. Pyynnöistä huolimatta varusmies ei ollut luovuttanut asettaan, vaan oli ryhtynyt ampumaan muita tilassa olijoita.

Kasarmirakennuksessa tapahtunut ampumistapaus käynnisti hälytyksen monelle eri taholle. Olihan syytä olettaa, että kyseessä oli useampi kuin yksi ampuja ja kyse oli useasta kuolleesta ja loukkaantuneesta.
Harjoituksessa mukana useita eri tahoja

Harjoitukseen osallistui puolustusvoimien henkilöstöä Pohjois-Karjalan prikaatista, Utin Jääkärirykmentistä ja Sotilaslääketieteen Keskuksesta. Lisäksi mukana oli vapaaehtoisia maakuntajoukkojen sotilaita Pohjois-Karjalan, Pohjois-Savon ja Etelä-Savon maakuntakomppanioista.

Rajavartiolaitoksesta harjoitukseen osallistui Pohjois-Karjalan Rajavartioston henkilöstöä.

Siviilitoimijoista harjoitukseen osallistui runsaat kymmenen tahoa: Yle Pohjois-Karjalan lisäksi mukana olivat muun muassa Pohjois-Karjalan pelastuslaitos, Pohjois-Karjalan poliisilaitos ja keskussairaala. Poliisi hoiti tiedotuksen Twitterin, Facebookin ja Poliisin verkkosivujen kautta. Nämä viestit eivät näkyneet harjoituksen ulkopuolisille tahoille.
Yle Pohjois-Karjala keskittyi tiedon välittämiseen

Yle Pohjois-Karjalan osuus keskittyi tiedon välittämiseen tilanteesta. Sitä varten maakuntaradion päällikkö Jyrki Utriainen kutsui toimitukseen neljä toimittajaa hoitamaan tiedonvälitystä radioon, televisioon ja nettiin, sekä teksti-tv:n sivuille.

Välittömästi pikakokouksen jälkeen lähti toimituksesta kaksi toimittajaa ääniautolla kohden varuskuntaa selvittämään, mistä on kyse. Mukana oli radiokaluston lisäksi myös kamerat nettiä ja televisiota varten.
Suoraa poikkeuslähetystä omille korville

Toimituksessa puolestaan käynnistettiin samaan aikaan suora poikkeuslähetys Pohjois-Karjalan alueelle. Lähetys ei harjoituksen vuoksi kuitenkaan mennyt kuulijoille saakka. Samoin oli tilanne myös nettijuttujen, teksti-tv:n ja Facebook-päivitysten osalta.

Lauantai-iltapäivään jatkuneen ampumavälikohtaukseen liittyvän harjoituksen haastattelut olivat aitoja, eivätkä haastateltavat viranomaiset etukäteen tienneet, mitä heiltä tultaisiin kysymään.

Tilanne päättyi tiedotustilaisuuteen, jossa niin ikään tentattiin harjoituksen merkeissä viranomaisia kuvitellusta ampumavälikohtauksesta ja sen hoitamisesta.
 
Tvälups kirjoitti:
Harjoitukseen osallistui puolustusvoimien henkilöstöä Pohjois-Karjalan prikaatista, Utin Jääkärirykmentistä ja Sotilaslääketieteen Keskuksesta. Lisäksi mukana oli vapaaehtoisia maakuntajoukkojen sotilaita Pohjois-Karjalan, Pohjois-Savon ja Etelä-Savon maakuntakomppanioista.

Rajavartiolaitoksesta harjoitukseen osallistui Pohjois-Karjalan Rajavartioston henkilöstöä.


Ymmärrän poliisin ja hoitohenkilökunnan harjoittelevan ampumatapausten varalta, mutta puolustusvoimat, maakuntajoukot ja rajavartiosta vähän ihmetyttävät.
 
Minkäslainen politiikka varuskunnissa on nykyisin aseiden suhteen?

Lukittuna telineissä tai kaapeissa tietty, mutta ainakin meidän aikaan avain oli kaikkien saatavissa nappitaulun karmiin isketyssä naulassa. Aseita sai käpistellä vapaasti milloin ei ollut muuta tekemistä, kuten siivoamista.

Kovia panoksia ei periaatteessa ollut saatavilla, mutta kyllähän niitä yksittäisiä olisi jostakin saanut. Tilaisuuksia ainakin yrittämiselle oli useita.
 
JOKO kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
Harjoitukseen osallistui puolustusvoimien henkilöstöä Pohjois-Karjalan prikaatista, Utin Jääkärirykmentistä ja Sotilaslääketieteen Keskuksesta. Lisäksi mukana oli vapaaehtoisia maakuntajoukkojen sotilaita Pohjois-Karjalan, Pohjois-Savon ja Etelä-Savon maakuntakomppanioista.

Rajavartiolaitoksesta harjoitukseen osallistui Pohjois-Karjalan Rajavartioston henkilöstöä.


Ymmärrän poliisin ja hoitohenkilökunnan harjoittelevan ampumatapausten varalta, mutta puolustusvoimat, maakuntajoukot ja rajavartiosta vähän ihmetyttävät.

Puolustutusvoimien virassa olevat sotilaspoliisit lienevät ensimmäisenä paikalla ja heillä on koulutus aseistus ja varustus vastata tuollaiseen uhkaan. Muistaaksnei lakien ja asetusten puolesta heillä on käytännössä kaikki samat valtuudet, velvollisuudet ja oikeudet kasarmialueella, kuin poliisillakin.

Rajavartiosta taasen on vähän niinkuin rajan poliisi joten koskee se heitäkin.
 
PV kouluttaa poliisia, rajaa ja muita viranomaisia sekä tietysti itseään tämänkaltaisia tilanteita varten ihan rutiinilla. Milloin se välikohtaus on koulussa, milloin yksityisasunnossa. Valitettavasti sekä isommista että pienemmistä jutuista voidaan ottaa esimerkkiä. Avioeron kourissa tuskaileva kapiainen on kuulema harjoituksena aika hitti, etenkin jos sen kapiaisen taustatietoihin lisätään sopiva koulutus.

Nyt vain otettiin vähän erilainen tulokulma, kun julkinen sana otettiin mukaan. Tuo maakuntajoukot tietysti vähän oudoksuttaa, mutta tuskin ihan hukkaanmenevä harjoitus heillekään.
 
joo - asehullut maakuntajoukot varmaan lähetettiin 180 asteen kurssilla toiseen suuntaan ;)
 
Veikkaisin että moinen tilanne kun oli skenaariona niin se hoidettiin aika laajalla alue-eristyksellä ja maakuntajoukot toimivat ulkokehän vartiomiehinä pitämässä uteliaat loitolla ja sisääntuloteiden liikenteenohjaajina.
 
"Normaaliolojen häiriötilanteissa" kertoo varmasti ihan riittävästi maakuntajoukkojen harjoittelun sisällöstä soveltavan vaiheen osalta. Mitä lie muuten treenanneet, en tiedä kun en siellä ollut.

Elämme maassa, jossa alakoululaiset harjoittelevat toimintaa active shooter -skenaariolla. Duck and cover!
 
Elämme maassa, jossa poliisi kouluttaa opettajia (70% kuulijoista keski-ikäisiä hysteerikkonaisia): "Ja ovea ei sitten saa aukaista kuin seinän takaa piilosta. Niitä on monta poliisimiestä, joita on haulikkomies ampunu mahaan, kun on koputettu ovea ja oven läpi on joku ampunu. Ette luokanovea aukase kuin nurkantakaa piilosta!"

ja

"Aina kun lähestytte asiakasta (siis oppilastako?), varaudutte väkivaltaan.Väkivaltatilanteet tulee tosi äkkiä, mutta niitä tulee päivittäin."

Olisiko sen opettajien turvatunnin voinut vetää muullakin kuin poliisiopiston alokkaille tehdyllä PP-sarjalla ja valmistautua siihen edes pikkuisen etukäteen? No, vietiinpähän yöunet muutamaltakin opettajattarelta.
 
niäämi kirjoitti:
Veikkaisin että moinen tilanne kun oli skeanaarion niin se hoidettiin aika laajaln alueen sulkemisella ja maakuntajoukot toimivat ulkokehän vartiomiehinä pitämässä uteliaat loitolla ja sisääntuloteiden liikenteenohjaajina.

Ei onnistu.. Maakuntajoukkoja ei taatusti käytettäisi yhtään mihinkään. Jo pilliin viheltämisen hitaus estää maakuntajoukkojen käyttämisen, jollei nyt kyse olisi viikonmittaisesta piirityksestä. Silloinkin kyse on vaarallisesta aseellisesta operaatiosta, joten maakuntamiehiä ei huolittaisi mukaan.

Viime yönäkin oli Kurikassa oikea vaaratilanne Pitkämön tekoaltaan padon kanssa, mutta oliko maakuntajoukot rivissä? Tuskin, ukot vaan vetivät sikeitä kotonaan ja viranomaiset hoitivat homman vpk:laisten kanssa.

Onko ylipäätään pohjanmaalaisissa maakuntajoukoissa kohotettu valmiutta, vaikka tulvatilanteen kehittyminen moninpaikoin uhkaavaksi on ollut tiedossa jo vuorokausimitalla?
 
Miksi ihmeessä sodan ajan kohteensuojausväkeä pitäisi käyttää johonkin tulvatulojen ennaltaehkäisemiseen tai torjumiseen, kun jokien tulviminen on tiedetty olevan totta niin kauan kuin on ollut asutusta ja maanviljelyä jokivarsilla eli yli tuhat vuotta. Tässäkin nähdään taas se että ihmiset eivät varustaudu ennakolta uhkiin tai riskeihin vaikka tietoa ja aikaa on ollut. Mitä tulee sitten esim. maakuntajoukkojen käyttämiseen tulvatilanteissa niin aika heikolla ollaan jos pitäisi ajaa 200 km:a auttamaan jokivarteen hienon talon rakentanutta ihan sen takia vain hän ei ole viitsinyt rakentaa tulvavallia! Sehän jumalauta maksaisi ja pilaisi tontin ulkonäön... Kyllä lähempääkin löytyy apua ja maakuntajoukkolaisilla ei ole mitään maarakentamisen insinööritutkintoa vaan terveet kädet siinä missä oman kylän asukkaillakin, naapureilla ja kenellä tahansa. Aika tyypillistä, että oli kyse sitten tulvista tai syysmyrskyistä niin varusmiehiäkin huudetaan apuun, kun itse ei olla viitsitty hankkia aggregaattia, moottorisahaa tai puuhellaa... Maakuntajoukkoja ei voida käyttää aseelliseen virka-apuun. Hyvä näin. Posse Comitatus! Jos halutaan johonkin ns. active shooter -skenaarioon aseistettua vapaaehtoislisävoimaa niin siihenkin oli/on/olisi järjestelmä nimeltä täydennyspoliisi/apulaissheriffi -järjestelmä mutta tätäkään ei käytännössä ole olemassa koska ei ole ollut tarvetta.
 
Kyllähän yhä useampaa ihmistä sitoo työ niin paljon tänään, että ei sitä ihan niin vain voi mennä ja sanoa, että gamoon palkanmaksaja, isämmmaa kutsuu poikiaan, pitää lähtä melomaan hiekkasäkkien kanssa, ettei liian lähelle rantaa rakennettu onnellisen perheen tiilikoti hulahda pohjanlahteen. Toista se on harmaassa vaiheessa, sitten kun tulee puhelimeen koodi: "yöperhonen on koteloitunut"....siinä ei auta työnantajan eikä vaimon itkut....sitä mennään tukka ojossa kohti hurmekenttiä, missä tykit jyskää ja raketinheittimet volahtelevat.

Kohtu mielenkiinnolla seurailen täällä latvavesillä tätä "poikkeuksellista" vedenkorkeutta. Ei ollut paljosta kiinni, etteikö ongelmia olisi alkanut syntyä: on rakennettu liian lähelle vettä. Kasvittu, sitten välillä se vesi on korkeammalla ja välillä on parisataa metriä liejuista rantaliekkoa....sopisi saatana käyttää älynystyrää suunnitteluvaiheessa. Mitä sitä tyhjää, tehdä humelletaan kun vesirajassa on niin jees asua. Pah.
 
Olivatpa pahat porvarit rakentaneet ökytalonsa rantaan tai ei, niin virka-avun antaminen tämänkaltaisissa tilanteissa on Puolustusvoimien lakisääteinen velvollisuus.

Edelleen virka-aputehtävien hoitaminen eli yhteiskunnan häiriöttämän toiminnan turvaaminen on myös maakuntajoukkojen tehtäviin kuuluvaa, joten en ymmärrä kitinää. On siitä pitänyt rekrytointivaiheessa kertoa. On perin erikoinen ajatusmalli, että maakuntajoukkojen muitakaan tehtäviä ei olla halukkaita hoitamaan, kun "ei kerran päästä aseelliseen kahakkaankaan osallistumaan".

Mitä ketjun aiheeseen tulee, niin sellaista piiritystilannetta tai muuta rikosta ei ole eikä tule, johon maakuntajoukot otettaisiin mukaan. Evakuointeihin ehkä olisi tilausta, mutta kun sekään ei kelpaa huru-ukoille, jotka haluavat sinne tähtäinten taakse. Kontiorannan harjoituksesta "puuttuneet" maakuntajoukot ei ole mikään työtapaturma tai muukaan poikkeama. Kyse on täysin harkitusta linjanvedosa, jonka mukaan maakuntajoukot eivät millään muotoa kuulu harjoituksen kaltaisiin tapahtumiin.
 
Maakuntajoukkolaiset ja varusmiehet eivät ole myöskään mitään puoli-ilmaista työvoimaa, joita kunnat, yritykset ja yksityiset voivat käyttää alentamaan kustannuksia. Lisäksi maakuntajoukkolaisilla tai varusmiehillä ei ole mitään maagisia erikoiskykyjä. Jos talosi on tulvavyöhykkeellä ja hyvin tiedät sen niin tee jotain asialle etukäteen ja jos paskat on jo housuissa niin asiaa hoitaa sinä itse, naapurisi, palokunta ja vpk. Vasta äärimmäisessä hädässä voidaan käyttää kurkkusalaatteja. Nytkään ei ole mitään hätää ollut siinä mitassa! Pitääkö maakuntajoukot hälyttää virka-avuksi vaihtamaan puhjennut rengaskin? :D Se on helvetin kummallista kun joidenkin mielestä varusmiesten ja maakuntajoukkolaisten pitäisi toimia poliiseina ja vieläpä lumentiputtajina katoilta, sähkölinjojen selvittäjinä, rantatonttien tulvavallien rakentajina ja ties missä...
 
skärdis kirjoitti:
niäämi kirjoitti:
Veikkaisin että moinen tilanne kun oli skeanaarion niin se hoidettiin aika laajaln alueen sulkemisella ja maakuntajoukot toimivat ulkokehän vartiomiehinä pitämässä uteliaat loitolla ja sisääntuloteiden liikenteenohjaajina.

Ei onnistu.. Maakuntajoukkoja ei taatusti käytettäisi yhtään mihinkään. Jo pilliin viheltämisen hitaus estää maakuntajoukkojen käyttämisen, jollei nyt kyse olisi viikonmittaisesta piirityksestä. Silloinkin kyse on vaarallisesta aseellisesta operaatiosta, joten maakuntamiehiä ei huolittaisi mukaan.

Viime yönäkin oli Kurikassa oikea vaaratilanne Pitkämön tekoaltaan padon kanssa, mutta oliko maakuntajoukot rivissä? Tuskin, ukot vaan vetivät sikeitä kotonaan ja viranomaiset hoitivat homman vpk:laisten kanssa.

Onko ylipäätään pohjanmaalaisissa maakuntajoukoissa kohotettu valmiutta, vaikka tulvatilanteen kehittyminen moninpaikoin uhkaavaksi on ollut tiedossa jo vuorokausimitalla?
Missä on sanottu, että tuossa harjoituksessa maakuntajoukkolaiset harjoittelivat varsinaisesti tuon kaltaista tilannetta varten?
Saattoipa olla, että hiedät oli tilattu nimenomaan pitämään loitolla sellaiset uteliaat, jotka halusivat seurata harjoitusta.
Samalla saivat sitten kokemusta ulkokehän vartioinnista ja alue-eristyksestä. Molemmat tehtäviä joihin heitä voidaan käyttää, kunhan heidät on ensin kutsuttu palvelukseen ja tilanne on riittävän pitkä. Esim. se kuuluisa harmaa vaihe.
 
commando kirjoitti:
Miksi ihmeessä sodan ajan kohteensuojausväkeä pitäisi käyttää johonkin tulvatulojen ennaltaehkäisemiseen tai torjumiseen, kun jokien tulviminen on tiedetty olevan totta niin kauan kuin on ollut asutusta ja maanviljelyä jokivarsilla eli yli tuhat vuotta. Tässäkin nähdään taas se että ihmiset eivät varustaudu ennakolta uhkiin tai riskeihin vaikka tietoa ja aikaa on ollut. Mitä tulee sitten esim. maakuntajoukkojen käyttämiseen tulvatilanteissa niin aika heikolla ollaan jos pitäisi ajaa 200 km:a auttamaan jokivarteen hienon talon rakentanutta ihan sen takia vain hän ei ole viitsinyt rakentaa tulvavallia! Sehän jumalauta maksaisi ja pilaisi tontin ulkonäön... Kyllä lähempääkin löytyy apua ja maakuntajoukkolaisilla ei ole mitään maarakentamisen insinööritutkintoa vaan terveet kädet siinä missä oman kylän asukkaillakin, naapureilla ja kenellä tahansa. Aika tyypillistä, että oli kyse sitten tulvista tai syysmyrskyistä niin varusmiehiäkin huudetaan apuun, kun itse ei olla viitsitty hankkia aggregaattia, moottorisahaa tai puuhellaa... Maakuntajoukkoja ei voida käyttää aseelliseen virka-apuun. Hyvä näin. Posse Comitatus! Jos halutaan johonkin ns. active shooter -skenaarioon aseistettua vapaaehtoislisävoimaa niin siihenkin oli/on/olisi järjestelmä nimeltä täydennyspoliisi/apulaissheriffi -järjestelmä mutta tätäkään ei käytännössä ole olemassa koska ei ole ollut tarvetta.

Hyvä huomio. Lisättäköön vielä, että maakuntajoukoilla ei taida olla edes työkaluja, elleivät omia lapioitaan ota mukaan. Sen sijaan vpk:lla on kaikki tarvittavat työkalut vesipumpuista lapioihin ja moottorisahoihin.
 
skärdis kirjoitti:
Olivatpa pahat porvarit rakentaneet ökytalonsa rantaan tai ei, niin virka-avun antaminen tämänkaltaisissa tilanteissa on Puolustusvoimien lakisääteinen velvollisuus.

Ei muuten ole. Puolustusvoimien lakisääteinen velvollisuus on antaa virka-apua vain tilanteissa joissa viranomainen sitä pyytää.
Mikäli pyyntöä ei ole kuulunut, niin velvollisuutta ei ole ja ettei olisi jopa niin, ettei puolustusvoimilla ole omin lupineen enää oikeuttakaan lähteä huuhastelemaan tehtäväänsä kuulumattomia toimia.
Niin ja esim. kaupunki tai kunta ei ole viranomainen. Enkä ihmettele, jos palokunta pyytää apuun mielumin vpk:n, jonka varustus, toimintatavat, yhteistyökyky ja vastenopeus ovat ennestään tiedossa.
Eipä siellä ole tainnut juuri poliisejakaan näkyä hiekkasäkkejä täyttämässä?
 
Saivat PKARMAAKK ukot sellaisen "paimenkirjeen", että useampi aikoo haistattaa hommalle huilut!

Pv ei määrää kertausharjoituksiin (näin säästetään reserviläispalkoissa) mutta harjoituksiin on osallistuttava 12-24h varoitusajalla vaikka keskellä työviikkoa. Poissaololle vaaditaan laillinen este*.
Prikaatin lakkauttamisen myötä virka-apuosaston (varusmiehistä koottu) tehtävät ollaan sysäämässä maakuntakomppanialle. Onhan se eri miehekästä olla liikenteenohjauksessa taikka mummon etsinnässä ihan m/91-loimi niskassa, ilman palkkaa, 4,70€/vrk.


* Lailliseksi esteeksi hyväksytään aina sairaus ja yleisen liikenteen keskeytyminen. Sairauden lisäksi myös omaisen vakava tilanne voi muodostaa laillisen esteen. Mm. isän mukanaolo synnytyksessä on katsottu lailliseksi esteeksi. Toisaalta omankin sairauden tulee olla "laadultaan tai vaikutuksiltaan sellainen, ettei henkilö voi terveydentilaansa vaarantamatta saapua harjoitukseen tai olla läsnä siellä". Sairaalahoitoa vaativa sairaus täyttää yleensä tämän kriteerin. Myös terveyden kannalta välttämättömät hoitotoimenpiteet muodostavat laillisen esteen. Sen sijaan pelkkää kiireetöntä leikkausta tai avohoitoa vaatinutta, sairauslomaan oikeuttanutta sairautta ei ole pidetty laillisena esteenä. Lisäksi työnantajan todistus hyväksytään.
 
Tvälups kirjoitti:
Saivat PKARMAAKK ukot sellaisen "paimenkirjeen", että useampi aikoo haistattaa hommalle huilut!

Pv ei määrää kertausharjoituksiin (näin säästetään reserviläispalkoissa) mutta harjoituksiin on osallistuttava 12-24h varoitusajalla vaikka keskellä työviikkoa. Poissaololle vaaditaan laillinen este*.
Prikaatin lakkauttamisen myötä virka-apuosaston (varusmiehistä koottu) tehtävät ollaan sysäämässä maakuntakomppanialle. Onhan se eri miehekästä olla liikenteenohjauksessa taikka mummon etsinnässä ihan m/91-loimi niskassa, ilman palkkaa, 4,70€/vrk.


* Lailliseksi esteeksi hyväksytään aina sairaus ja yleisen liikenteen keskeytyminen. Sairauden lisäksi myös omaisen vakava tilanne voi muodostaa laillisen esteen. Mm. isän mukanaolo synnytyksessä on katsottu lailliseksi esteeksi. Toisaalta omankin sairauden tulee olla "laadultaan tai vaikutuksiltaan sellainen, ettei henkilö voi terveydentilaansa vaarantamatta saapua harjoitukseen tai olla läsnä siellä". Sairaalahoitoa vaativa sairaus täyttää yleensä tämän kriteerin. Myös terveyden kannalta välttämättömät hoitotoimenpiteet muodostavat laillisen esteen. Sen sijaan pelkkää kiireetöntä leikkausta tai avohoitoa vaatinutta, sairauslomaan oikeuttanutta sairautta ei ole pidetty laillisena esteenä. Lisäksi työnantajan todistus hyväksytään.

Mitä helv....!!! Ei voi olla totta!
 
Samoja pumaskoja voi lukea monella eri tavalla. Joiltain kannoilta katsottuna muun kuin kertausharjoituksen puitteissa tapahtuvan toiminnan säädös-/ohjeperustan täsmentyminen on erittäin hyvä ja tarpeellinen juttu. Erityisesti MAAKK-toiminta on oikein huutanut moisen tarpeellisuutta.

On siinä sellainenkin näkökulma, että xxxMAAKK toiminnasta vastaava virkamies, joka tekee ylläreitä "nythetipalvelukseenihanvaanminunilokseni"-hengessä, huomaa pian että inkkarit ovat loppu. Helppo on RA-oloissa purkaa sitoumus. Sen sijaan ne inkkarit, jotka ovat turhautuneet korkeaan toiminnan aloittamiskynnykseen, voivatkin olla muutokseen erittäin tyytyväisiä.

Tietenkin PV:n suunnalla kaikki on paskaa paitsi kusi nykyään. Tämän muutoksen osalta kehotan kuitenkin ottamaan asiasta hiukan enemmän selvää.
 
Back
Top